مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

اجزای دستگاه هواساز و کاربرد آن

اجزای دستگاه هواساز و کاربرد آن

دسامبر 31, 2020
دریافت قیمت===> لیست قیمت هواساز

دستگاه هواساز حکم ریه های سیستم HVAC را دارند. این دستگاه ها برای تنظیم و به جریان انداختن هوا طراحی شده اند. در سیستم های گرمایش و تهویه ساختمانی از این دستگاه و قطعات آن استفاده می شود. دستگاه هواساز سبب می شود که هوای داخل ساختمان گرفته شود و تهویه لازم صورت بگیرد. در واقع هوا تصفیه شده و فرایند گرم یا سرد شدن صورت می گیرد. در نهایت هوای تازه به ساختمان باز می گردد دستگاه هواساز شامل یک سری اجزا است که هر یک مشخصه های مخصوص به خود دارند.

اجزای دستگاه هواساز

یکی از بخش های مهم برای هواساز، کویل سرمایشی است. در واقع چیلر آب سرد یا مبرد را در این بخش به جریان در می آورد. در مقابل کویل گرمایشی نیز وجود دارد که آب گرم ارسال شده از سوی بویلر در این بخش جریان می یابد. بخش بعدی فیلترها هستند. یک سری فیلترهای کیسه ای برای هواساز طراحی شده است که قابلیت شستشو دارند و برای هر پروژه استفاده می شود.

بدنه اصلی دستگاه هواساز شامل یک قاب اصلی و پوشش دهنده اجزای هواساز است. همینطور چهارچوب آلومینیومی نیز وجود دارد که شامل پنل های دو جداره بوده که از جنس ورق گالوانیزه هستند. این پنل ها به واسطه عایق های حرارتی و صوتی می توانند موقعیت عایق کاری را فراهم سازند.

در دستگاه هواساز مجموعه موتور و فن وجود دارد که معمولاً از نوع گریز از مرکز بوده و وابسته به فشار و مقدار هوا هستند و به صورت کوپل مستقیم و یا محرک تسمه ای فعالیت می کنند.

یک سری تجهیزات دیگر نیز وجود دارد که مشهور به تجهیزات رطوبت گیری یا رطوبت زنی است که در واقع وظیفه آن این است که رطوبت هوای عبوری از دستگاه را مورد بررسی قرار دهد و در صورت نیاز به تنظیمات، اعمال مورد نظر در نظر گرفته شود. گزینه دیگر تجهیزاتی است که به صورت الکتریکی و مکانیکی بوده و از بخش های مهم برای هواساز محسوب می شود و باید به آن ترتیب اثر داده شود.

کاربرد دستگاه هواساز

شاید سوال باشد که چرا دستگاه هواساز تا این حد اهمیت دارد؟ این محصول برای چه مکان هایی مورد قبول واقع می شود. معمولاً اگر هواساز به صورت تک کانالی باشد و در یک قاب معمولی نیز نصب شده باشد موارد زیر بررسی می شود:

در صورتی که نیاز به تصفیه هوا با استفاده از فیلتر کلاس EU باشد هواساز گزینه خوبی است. این محصول برای ایجاد گرمایش هوا به واسطه بخاری برقی نیز استفاده می شود. در صورتی که هدف سرمایش باشد و از کولر برای انبساط مستقیم یا فریون استفاده شود آب سرد خنک سازی می شود.

این دستگاه در راستای جداسازی قطره نیز استفاده می شود که برای مرطوب کننده یا خنک کننده هوا استفاده می شود. کاربرد فن با محرکه تسمه ای V برای فشارهای بالا استفاده می شود.

این محصول برای جعبه پنل تخلیه با کویل های گرمایش منطقه ای ارزیابی می شود. همینطور برای تصفیه هوای خروجی نیز گزینه خوبی است. به طور کلی این قطعات شامل مبدل حرارتی یا مدل آنتالپی بوده و شامل اگزاست فن نیز می شود.

این دستگاه تنها بخش کوچکی از صنعت تهویه مطبوع نبوده و از آن به واسطه یونیت فن کویل در اغلب ساختمان ها به عنوان دستگاه تامین کننده هوای تازه محسوب می شود و سبب می شود که رطوبت و دمای هوای ورودی به ساختمان نیز تنظیم شود. موقعیت برای توزیع هوا با جهت و سرعت کنترل شده بررسی می شود. این دستگاه برای سوله های صنعتی و تجاری و ورزشی و همینطور ساختمان های اداری و بیمارستان هایی که از نوع هواساز هایژنیک هستند بررسی می شود. همینطور از آن برای سالن های کنفرانس و سینما و رستوران نیز استفاده می شود.

تشریح اصلی ترین اجزای دستگاه هواساز

از آنجایی که دستگاه هواساز دارای یک سری اجزای اصلی است. نیاز است که موقعیت دستگاه بررسی شود:

جعبه مخلوط کننده: اگر بخواهیم اولین بخش از دستگاه هواساز را معرفی کنیم که برای عبور هوا استفاده می شود، همین جعبه است. این محفظه از انتخاب به کانال هوای تازه و از محفظه دیگری که در بالای آن است به بخش کانال برگشت ارتباط پیدا می کند. هوایی که در دو کانال وجود دارد در یک محفظه مشخص با هم مخلوط می شود و نیاز است که از روی فیلترهایی که قابل شستشو هستند عبور داده شود و در نهایت عمل تصفیه صورت می گیرد. این جعبه به همراه یک سری دمپرهای مخصوص که در روی مدخل هوای برگشت و هوای تازه تعبیه شده است به صورت یکپارچه در کارخانه ساخته می شود و در نهایت مونتاژ صورت می گیرد.

اتاق فن: اگر بخواهیم در مورد بخش اتاق فن صحبت کنیم می توان به ظرفیت دستگاه یک یا دو فن اشاره کرد که در واقع از نوع سانتریفیوژ هستند و یا ایرفویل را شامل می شوند. به طور کلی فن ها توسط الکتروموتور به حرکت در می آیند و هوا به واسطه جعبه مخلوط کننده دمیده می شود و در نهایت به بخش کویل ها ارسال می شود. فن ها صدای کمی دارند و از نظر بازده بسیار مناسب هستند و در فشارهای بالا در بیشتر دستگاه های تهویه مطبوع به کار برده می شوند.

اتاق کویل:

اتاق کویل ها شامل دو بخش است که کویل گرمایی مربوط به قسمت بالا و کویل سرمایی مربوط به قسمت جلوی محفظه دستگاه است. کویل های گرمایی شامل سیال ناقل حرارت هستند و داخل کویل گرمایی دستگاه ارسال می شود. هوای عبوری از این کویل ها به واسط فن های مخصوص تولید می شود و عملیات گرم شدن صورت می گیرد و از طریق کانال نیز به ساختمان هدایت می شود.

موقعیت بعدی کویل سرمایشی است. شرایط به این صورت است که آب سرد چیلر داخل کویل سرمایشی شده و هوای عبوری از روی کویل توسط فن دستگاه تولید می شود و تا حدی خنک شده و به واسطه سیستم کانال کشی به بخش های مختلف ساختمان هدایت می شود.

دمپر های خروجی:

در بخش خروجی هوای دستگاه دو قسمت گرم و سرد وجود دارد که هر یک شامل دمپرهای تیغه ای هستند که در وضعیت مخالف هم قرار دارند و سبب کنترل هوا می شوند. در این راستا اگر نیاز به سرمایش دمپر باشد نیاز است که قسمت گرم بسته شود و دمپر قسمت سرد نیز باز شود و در صورت نیاز به گرمایش دقیقاً این پروسه برعکس صورت می گیرد. درجه حرارت مورد نیاز هر منطقه به واسطه مخلوط کردن هوای گرم و سرد تنظیم می شود.

نحوه عملکرد هواساز

اگر بخواهیم کمی در مورد نحوه کار دستگاه هواساز صحبت کنیم شرایط به این صورت است که از آن برای تنظیم رطوبت و دمای هوا استفاده می شود و رویکرد توزیع آن با سرعت و جهت مناسب انجام می شود. نحوه کار هواساز به این صورت است که هوا را از بیرون ساختمان تامین کرده و پس از اینکه تهویه مورد نظر صورت گرفت به شکل هوای تازه وارد ساختمان می شود. به طور کلی دما شامل کاهش یا افزایش و یا رطوبت و فیلتراسیون خواهد بود. یک بخش دیگری از هوای برگشتی نیز وجود دارد که از داخل ساختمان وارد دستگاه هواساز می شود و با هوای تازه مخلوط می شود.

موقعیت اتصال هواساز

اگر بخواهیم از نحوه اتصال دستگاه هواساز به چیلر صحبت کنیم شرایط کمی متفاوت است. در واقع اتصال به صورت مستقیم و غیر مستقیم خواهد بود. در اتصال مستقیم شرایط به این صورت است که چیلر دمای آب را در یک مدار کاهش می دهد و آب سرد به واسطه لوله کشی و پمپ به هواساز انتقال می یابد. زمانی که این جریان در کویل های هواساز وارد می شود دمای هوای عبوری که مربوط به بخش اطراف کویل یا لوله ها است، کاهش می یابد.

مورد بعدی اتصال مستقیم است. نحوه کار هواساز چیلر در حالت اتصال مستقیم به این صورت است که در واقع نیازی به سرد کردن آب نبوده و همینطور هیچ ارسالی به هواساز صورت نمی گیرد. به این دستگاه پکیج یونیت پشت بامی نیز گفته می شود. گاز فریون در لوله های چیلر جاری می شود و به هواساز متصل شده و سبب کاهش دمای هوای عبوری می شود که موقعیت خوبی را شامل شده است.

فیلترهای هواساز

دستگاه هواساز شامل یک سری فیلترهای مخصوص است. این فیلترها سبب می شود که آلاینده های موجود در هوا به واسطه فیلتر جداسازی شود و در زمان مشخص از سیستم تخلیه شود. به طور کلی فیلترها در انواع مختلفی هستند و هر یک کاربرد خاص خود را دارد.

پیش فیلترها عموماً از جنس آلومینیوم هستند و قابلیت شستشو دارند. گزینه دیگر به صورت فیلترهای کیسه ای است که عمق های مختلفی دارد و راندمان تغییر قابل قبولی را شامل شده است. مورد سوم فیلترهای هپا است که راندمان بالایی دارد و به صورت لانه زنبوری کاربرد دارد و در قالب های مختلفی طراحی شده است. این مدل از فیلترها از جنس چوبی و ورق گالوانیزه هستند. کاربرد این محصول در هوادهنده های اتاق عمل بیمارستان و سایر بخش ها استفاده می شود. این سبک از فیلترها ضد باکتری هستند و درصد خلوص بالایی را شامل می شوند. قیمت هواساز بر اساس نوع فیلتر نیز مشخص می شود و بر روی قیمت چیلر تراکمی نیز تاثیرگذار است.

دریافت قیمت===> لیست قیمت هواساز
رای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

 

نویسنده: