مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

انواع چیلر ( تراکمی، جذبی، آدیاباتیک، توربوکر)

انواع چیلر ( تراکمی، جذبی، آدیاباتیک، توربوکر)

دسامبر 29, 2020
اطلاع از لیست قیمت چیلر: لیست قیمت چیلر تراکمی

انواع چیلر از نظر کاربرد، ظرفیت، سطح اجرا و قطعات به کار رفته تقسیم بندی می شوند. چیلرهای تراکمی در نوع کمپرسور و کندانسور است.

انواع چیلر تراکمی

یکی از سبک های چیلر مشهور به چیلر تراکمی است که شامل 6 مدل است. این محصول در دو نوع طراحی و ساخته می شود. کندانسور چیلر تراکمی به صورت آب خنک یا هوا خنک است و این دو نوع بیشترین کاربرد را در ساختمان و صنعت دارد.

در صورتی که کندانسور آب خنک باشد شامل راندمان سیستم بالاتر می شود اما نیاز به تجهیزاتی مانند کولینگ تاور یا برج خنک کننده است تا آب خنک شود. چیلر آب خنک در فضاهای بسته مانند موتورخانه نصب می شود. آب کندانسور با لوله کشی به برج خنک کننده ای که در فضای آزاد نصب شده است منتقل می شود.

در صورتی که کندانسور هوا خنک باشد راندمان آن نسبت به آب خنک کمتر خواهد بود.  در چنین شرایطی دیگر نیاز به برج خنک کننده نیز و فن های موجود که در بخش بالای دستگاه هستند سبب می شود که کندانسور خنک شوند. این گزینه در فضای باز مثلاً پشت بام نصب می شود.

به طور کلی 4 نوع کمپرسور برای راه اندازی سیکل و فشرده سازی مبرد نیاز است. یکی از موارد کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی بوده و مدل های دیگر به صورت اسکرو، اسکرال و گریز از مرکز هستند. کمپرسور ها به واسطه موتور الکتریکی و موتور احتراق و توربین گاز یا بخار به گردش در می آید اما موتور الکتریکی بیشترین گزینه مناسب است.

در ادامه:

همانطور که در بخش قبل گفتیم چیلر تراکمی در دو سبک هوایی و آبی تقسیم شده است که کارکرد و حتی قطعات به کار رفته در هر دو مورد بسیار مشابه هم هستند اما تفاوت موجود در چیلر تراکمی هوا خنک است که در واقع کندانسور به صورت خوا خنک است و از فن هایی استفاده می شود که سبب می شود هوا از روی لوله های کندانسور دمیده شود و خنک شود.

در چیلر تراکمی آب خنک کندانسور به واسطه آب خنک می شود و پس از اینکه حرارت کندانسور توسط آب گرفته شد به واسطه پمپ به برج خنک کننده ارسال می شود و در نهایت مجدداً در برج برمی گردد.

انواع چیلر هوایی برای ایجاد سرمایش در ساختمان های مسکونی و مراکز خرید و همینطور مجتمع های تجاری و اداری استفاده می شود و برای دستگاه های صنعتی و ماشین آلات نیز گزینه خوبی است.

این محصول در مناطقی که با مشکل کمی آبی روبرو هستند بسیار مناسب است. وظیفه انواع چیلر هوایی این است که آب را در یک مدار بسته خنک سازد و  به بخش های فن کویل و هواساز ارسال نماید. 

آب سرد در لوله های فن کویل و هواساز جاری می شود و از یک فن مخصوص استفاده می شود که با دمیدن هوا از اطراف لوله ها سبب می شود که دمای هوا کاهش یاد و توزیع لازم هوا در ساختمان صورت بگیرد.

چیلر جذبی

در  انواع چیلر، نوع دیگری وجود دارد که مشهور به چیلر جذبی است که به شکل کلی تقسیم می شود و در کل در 6 مدل مختلف دسته بندی شده است. دسته بندی در ابتدا در راستای تامین انرژی مورد نظر است اینکه از شعله مستقیم استفاده شود و یا به صورت غیر مستقیم و بر اساس حرارت اضافه یک کوره باشد.

در دسته بندی دوم از سیستم آب و آمونیاک به عنوان سیستم جاذب و مبرد استفاده می شود و یا آب و لیتیوم بروماید جایگزین می شود. مورد سوم بر اساس سیستم های تک اثره یا دو اثره عمل می کند.

اگر بخواهیم چیلر تراکمی و جذبی را با هم مقایسه کنیم، ضریب عملکرد cop چیلر جذبی نسبت به مدل تراکمی بسیار کمتر است. این ضریب عملکرد بین 5/0 الی 1 در نظر گرفته شده است. ضریب عملکردی که برای چیلر تراکمی در نظر گرفته شده است حداقل 3 است.

از  انواع چیلر جذبی زمانی استفاده می شود که از یک منبع حرارتی بدون استفاده در حال هدر رفت استفاده شود و در واقع اقدام به راه اندازی سیکل آن کنیم.

این منبع حرارتی به صورتی کار می کند که می تواند آب گرم یا بخار و همینطور حرارت دفع شده از توربین گاز باشد.  در واقع قرار است که با سیکل جذبی عملیات بازیافت صورت بگیرد و برای سرد سازی آب نیز استفاده شود. این مدل از دستگاه ها در سبک های تک اثره و دو اثره ارزیابی شده است و در نوع تک اثره آب به عنوان مبرد بوده و ماده لیتیوم بروماید به عنوان جاذب عمل می کند.

 چیلر آدیاباتیک

اگر بخواهیم در مورد یکی از مشکلات چیلرهای تراکمی هوا خنک صحبت کنیم. کاهش راندمان و همینطور کاهش ظرفیت برودتی موارد مهمی است که در روزهای بسیار گرم سال دردساز می شود. زمانی که دمای هوای محیط به 35 درجه سانتی گراد برسد، هوای گرم نمی نمی تواند دمای کندانسور را کاهش دهد.

در واقع کمپرسور چیلر فشار زیادی را تحمل می کند و حداکثر توان برودتی کاهش می یابد و سبب می شود که راندمان سیستم نیز کاهش یابد. انواع چیلر آدیاباتیک طراحی شده است تا برای کاهش دمای هوای ورودی از آب استفاده نماید.

اجزای اصلی انواع چیلر آدیاباتیک مشاله با اجزا مشابه چیلرهای هوا خنک معمولی است اما یک سری قطعات به آن اضافه شده است. مثلاً سیستم فیلتراسیون ، پنل های محافظ کندانسور برای جلوگیری از نفوذ آب، ریل ها و افشانک های تزریق کننده آب، پمپ افزایش دهنده فشار آب و همینطور یونیت کنترل کننده جریان آب که هر یک دارای اجرای مشخصی هستند.

از خواص طبیعی ترمودینامیکی آب برای سیستم خنک کاری آدیاباتیک استفاده شده است.

طرز کار چیلر آدیاباتیک

شرایط به این صورت است که در ابتدا آب از سیستم فیلتراسیون عبور داده می شود و از فشار 70 الی 120 بار استفاده شده تا ورود به ریل های آبی صورت بگیرد. پیش از کندانسور از افشانک هایی روی جریان هوای گرم استفاده می شود و کاهش دما از 35 درجه به 23 درجه خواهد بود که به روش تبخیری است. 

ابعاد قطرات آب پس از تزریق در حدود 5 الی 30 میکرون است. وظیفه پنل محافظ کندانسور این است که بتواند از نفوذ قطرات ریز آب به بخش کندانسور جلوگیری نماید.

دمای هوا به سطح کویل داعل برخورد می کند و کاهش مورد نیاز صورت می گیرد. در چنین شرایطی مقدار انتقال حرارت میان مبرد داغ و هوا به صورت قابل توجهی افزایش خواهد داشت. این روند سبب می شود که فشار کاری کمپرسور کاهش یابد و ظرفیت سرمایشی چیلر نیز بیشتر شود و در نهایت مصرف برق نیز کمتر شود.

چیلر توربوکر

چیلر توربوکر که به آن سانتریفیوژ نیز گفته می شود از کمپرسورهای بدون روغن تشکیل شده است که مجهز به یاتاقان های مغناطیسی هستند که بدون تماس مکانیکی طراحی شده اند. نگهداری شفت دورانی موتور الکتریکی کمپرسور در طول دوران به واسطه میدان مغناطیسی به شکل معلق صورت می گیرد. برای هر یاتاقان ها سنسورهای موقعیت سنجی وجود دارد که برای هر دوران شفت اطلاعات مربوط به موقعیت را به سیستم کنترلی ارسال می کند و این کار 120 بار طول می کشد.

مزایای انواع چیلر توربوکر

1-      این محصول هزینه تعمیر و نگهداری کمتری داشته و طول عمر بیشتری در مقایسه با سایر کمپرسور ها دارد.

2-      وزن کمی داشته و ابعاد آن کوچکتر است.

3-      با مبردهای دوستدار محیط زیست سازگاری بالایی دارد.

4-      در مدار کمپرسور روغنی وجود نداشته و به طور کامل حذف شده است.

5-      راندمان کمپرسور افزایش یافته چون یاتاقان های مورد استفاده مغناطیسی هستند و اتلافات اصطکاکی به طور کامل حذف شده اند.

6-      یاتاقان های مغناطیسی به طور دقیق و هوشمند کنترل می شوند و شیرهای انبساط و پاور و همینطور سایر قطعات برقی نیز مورد مدیریت هستند.

7-      این محصول قابلیت کارکرد با سرعت های دورانی بسیار بالا از 16 هزار الی 50 هزار دور بر دقیقه را دارد.

8-      این محصول دارای استارت بسیار نرم بوده به طوری که می تواند از توان نسبی خوبی برخوردار باشد.

9-      صدای کارکرد و ارتعاش این کمپرسورها بسیار کم است و سبب کاهش صدای کاری چیلر می شود.

10-   شرایط برای کنترل ظرفیت چیلر از 15 الی 100 درصد توان کل وجود دارد.

قیمت 

قیمت انواع چیلر بر اساس نوع و قطعات به کار رفته در آن تعیین می شود. برخی از مدل ها راندمان کاری بالایی دارند و برخی در مدل های با روغن و بدون روغن طراحی شده اند. از سوی دیگر سیستم اینورتر به کار رفته در این مجموعه متفاوت است و از بار جزئی خاصی در آن استفاده شده است. .

طراحی و تولید این سبک از چیلرها به طور کلی وابسته به عملکردی که دارد ارزیابی می شود. از سوی دیگر برخی از مدل ها هستند که در حالت باز جزئی طراحی شده اند و برخی دیگر دارای سیستم موتور مغناطیس هستند.

قیمت چیلر در برخی از طرح های فروش ویژه مناسب است. فروش چیلر و هواساز با بهترین کیفیت برای شما فراهم شده است. خوشبختانه ساخت چیلر در سبک های مختلف طبق نیاز مشتری با بهترین پنل های طراحی فراهم شده است. خرید چیلر باید هوشمندانه و با رعایت اصول اجرا صورت بگیرد.

اطلاع از لیست قیمت چیلر شرکت واته: لیست قیمت چیلر تراکمی
برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

 

نویسنده: