مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

بررسی اجزای سازنده زنت

بررسی اجزای سازنده زنت

آوریل 17, 2021
برای ارتباط با مشاورین با شماره های زیر تماس بگیرید.

اجزای سازنده زنت بر اساس نوع طراحی دستگاه مورد استفاده قرار می گیرند. ساختار این دستگاه مطابق به وضعیت آب و هوای گرم و خشک ایران است. این دستگاه در دو مدل عمودی و افقی طراحی شده است و برای سرمایش و گرمایش و تنظیم رطوبت کاربرد دارد. سرمایش به واسطه افزایش رطوبت صورت می گیرد. زنت مخفف سه کلمه زمستانه، نیمه و تابستانه است و برای هر 4 فصل کاربرد دارد. در واقع تجهیزات به کار رفته در این دستگاه برای هر دو فصل گزینه مناسبی است. کارکردی که دستگاه دارد ترکیبی از هواساز و کولر آبی است. ابعاد آن متفاوت بوده و برای آپارتمان گزینه خوبی محسوب می شود. اگر قرار است برای تک واحد از زنت استفاده شود می توان از مدل فشرده آن که ابعاد کوچکتری دارد استفاده کرد که مینی زنت نامیده می شود و از نظر ظاهر بسیار زیبا و جذاب است.

معرفی اجزای سازنده زنت

از آنجایی که اطلاع از اجزای سازنده هر دستگاهی بسیار مهم است قصد داریم در این بخش به معرفی اجزای سازنده زنت بپردازیم و این قطعات را به طور مفصل مورد توضیح قرار دهیم
دریچه هوای تازه و هوای رفت و برگشت
برای دستگاه زنت سه نوع دریچه طراحی شده است که که البته بر اساس کاربرد مختلفی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد. این سه دریچه شامل هوای تازه، هوای رفت و همینطور دریچه هوای برگشت است.
دریچه ای هوای تازه، مخصوص ورودی هوای تازه محیط به داخل دستگاه است. دریچه هوای رفت برای اینکه هوای تهویه شده داخل دستگاه خارج شود و دریچه هوای برگشتی نیز به صورتی طراحی شده است که مخصوص ورود هوای ساختمان به دستگاه است.
حال سوال اینجاست که چرا دریچه هوای برگشت برای دستگاه زنت طراحی شده است؟ وجود این دریچه سبب می شود که دمای هوای تازه با دمای نهایی نزدیک شود و در واقع این دریچه هوا را به دستگاه می دهد و با هوای تازه ترکیب می شود. بنابراین یکی از مهمترین اجزای سازنده زنت، سه دریچه ای هستند که باید به درستی طراحی شده باشد .میزان هوای بازگشت داده شده به دستگاه در شرایط مختلف با هم فرق دارد و البته که میزان حجم آن نیز به واسطه سطح کربن دی اکسید موجود در هوای برگشتی صورت می گیرد. هر چقدر که میزان کربن دی اکسید هوای برگشتی بیشتر باشد مقدار استفاده از آن کمتر است.
میزان هوای بازگشتی در دستگاه های زنت صنعتی به نسبت مدل های خانگی بیشتر است و این رویکرد سبب می شود تا از تلف شدن انرژی جلوگیری شود.

کویل آب گرم یا هیتر الکتریکی

از دیگر اجزای سازنده زنت می توان به کویل آب گرم یا هیتر الکتریکی اشاره کرد! برای اینکه هوای ورودی گرم شود از کویل های آب گرم یا هیترهای الکتریکی استفاده می شود. کویل های آب گرم به دستگاه های بویلر وصل می شوند و یا به پکیج متصل می شوند. به طور کلی هیتر الکتریکی گرمایش خود را از انرژی الکتریکی دریافت می کند. هر یک از این روش ها دارای مزایا و معایب خاص مربوط به خود هستند. مثلاً کویل آبگرم یک سری هزینه های اضافی در راستای تعمیر و نگهداری دارد، هیتر الکتریکی دارای موقعیت مصرفی برق بیشتری است. یک سری برجستگی ها روی کویل ها وجود دارد که مشهور به فین هستند. فین ها برای انتقال حرارت بهتر استفاده می شوند و از سوی دیگر موجب افت فشار خواهند شد.
جنسی که برای کویل ها در نظر گرفته می شود به صورتی است که به عنوان رابط بین آب و هوا می تواند به خوبی عمل نماید.
پد های سلولزی یا پوشال
از دیگر اجزای سازنده زنت پد ها هستند. پدها به شکل موج دار بوده و معمولاً جنس به کار رفته برای آنها کاغذ است. پدها برای ایجاد سطح تماس بهتر بین هوا و آب استفاده می شوند و سبب می شود که فرایند تبرید تبخیری بهبود داشته باشد و روی افت فشار تاثیرگذار است.
در انتخاب پدهای سلولزی شیرهای منظم بسیار مهم هستند و و به طور کلی کمترین مقاومت در برابر جریان هوا را دارند. حالتی که برای پد در نظر گرفته می شود باید در طول کارکرد مناسب و ثابت باشد و راندمان آن کاهش نیابد. پد ها نباید درگیر خردشدگی باشند و داخل مخزن آب بریزند و به پمپ آسیب بزنند.

پمپ آب و آبفشان و سیستم آبرسانی از پمپ

برای اینکه آب از تشتک به پد از پمپ منتقل شود نیاز به یک سری توری در اطراف دستگاه است در واقع باید جلوی ورود زائدات به داخل پمپ گفته شود. بهترین پمپ ها برای دستگاه زنت در مدل مستغرق هستند که در مقابل قطرات آب مقاوم بوده و هرگز دچار سوختگی نمی شوند.

فیلتر

در بین اجزای سازنده زنت یکی از موارد فیلتر تجهیز دستگاه زنت است. در فصل تابستان هوا با پوشال های مرطوبه تماس دارد و سبب می شود که ذرات هوا گرفته شوند. اما شرایط در فصل زمستان فرق می کند به طوری که در زمستان، فیلترها وظیفه حذف ذرات هوا را بر عهده می گیرند. وقتی که از فیلترها استفاده می شود حتی در تابستان هم این امکان فراهم است که بدون استفاده از رطوبت، هوا تصفیه می شود. فیلترها در مدل های مختلف طراحی شده اند و استفاده از آنها در وضعیت اختیاری است.

فن و الکتروموتور در دستگاه زنت

فن از اصلی ترین اجزای سازنده زنت محسوب می شود و وظیفه اصلی آن به این صورت است که میزان هوای رفت را کنترل کند. در صورتی که کار خود را به خوبی انجام دهد می تواند بالانس استاتیکی و دینامیکی نیز داشته باشد. این بخش در دستگاه بسیار مهم است و به نوبه خود در قیمت اجزای سازنده زنت نیز اثرگذار است.

دمپر

یکی دیگر از بخش های مهم در دستگاه زنت دمپر ها هستند که در تهویه مطبوع بسیار اثرگذار بوده و می توانند برای تنظیم میزان جریان هوای دریچه های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. دمپر ها معمولاً در کانالهای ارتباطی قرار دارند که بین دستگاه زنت و ساختمان بوده و ابعاد زیادی ندارند.

سیستم رطوبت زن

در زمستان سیستم رطوبت زن به واسطه پاشش آب صورت می گیرد که در مسیر جریان هوا قرار دارد. در واقع نازل هایی وجود دارند که برای پاشش آب استفاده می شوند و به طور کلی میزان رطوبت هوا قابلیت تنظیم دارد. هر چقدر که قطرات آن ریزتر باشند، وضعیت کیفیت رطوبت زنی بهتر می شود. از سوی دیگر برای این کار می بایست منافذ نازل ریزتر باشد و افت فشار نیز افزایش داشته باشد و این موارد سبب افزایش هزینه می شود و کاربرد خوبی دارد.

کنترلر، اینورتر و ترموستات

از بخش های مهمی که در لیست اجزای سازنده زنت قرار دارد کنترل ها هستند که روی دستگاه زنت تسلط ایجاد می کنند برای رسیدن به هوا در وضعیت مطلوب قرار دارند. اینورتر ها سبب افزایش عمر الکتروموتور می شوند و دستگاه را در بهترین عملکرد قرار می دهند. از سوی دیگر ترموستات هم نوعی سیستم کنترلی است و سبب می شود که تنظیم دما در وضعیت مطلوب قرار بگیرد.

نحوه عملکرد دستگاه زنت

دستگاه زنت از روش تبخیر رطوبت برای سرمایش استفاده می کند و اگر در محیطی استفاده شود که رطوبت زیاد است معمولاً گزینه خوبی نخواهد بود.
زمانی که از دستگاه زنت استفاده می شود پمپ، آب را از تشتک ها به پوشال ها منتقل می سازد و سبب می شود که رطوبت ایجاد شود. از سوی دیگر فن با چرخش خود سبب می شود تا جریان هوا روی پوشال ها ایجاد شود و رطوبت پوشال ها به واسطه گرمای نهان از هوای عبوری دریافت شده و سبب خنک شدن می شود. پوشال های هوا و رطوبت آن نقش فیلتر را ایفا می کنند و سبب می شوند که ذرات معلق حذف شوند. از فیلترها برای کاربردهای مختلف استفاده می شود و همینطور سبب حذف آلاینده های مختلف را نیز دارد.
پمپی که برای دستگاه زنت استفاده می شود برای ایجاد جریان آب است و در داخل محفظه قرار می گیرد. در واقع پمپ مورد استفاده به صورت مستغرق در آب است اما قطرات آب به آن آسیب نمی زنند و یکی از مهمترین اجزای سازنده زنت محسوب می شود.
از دیگر بخش های دستگاه زنت، کویل های گرمایش هستند که برای فراهم ساختن گرما در فصل زمستان از هیترهای الکتریکی یا کویل آب گرم استفاده می شود. کویل مکی توان آب گرم را از پکیج بگیرد. فن می تواند در ایجاد جریان هوا روی کویل ها تاثیر بگذارد و سبب گرم شدن هوا شود. در صورتی که دستگاه مجهز به رطوبت زن باشد قطرات ریز آب در مسیر هوای گرم شده سبب می شود تا رطوبت بیشتر شود. دقت کنید که آب حتما می بایست از پیش گرم شده باشد و سبب خنک شدن هوا نشود.

کلام آخر
هوای گرم یا سرد شده در فصل تابستان یا زمستان به واسطه فن ها و همینطور دریچه های مرتبط وارد کانال هایی می شوند که از پیش طراحی شده اند و در نهایت توزیع آن در اتاق ها صورت می گیرد. هر یک از کویل ها به طور کلی دارای موقعیت اجرایی خاصی هستند و می توانند سطح اثرگذاری مشخصی داشته باشند. محل نصب دستگاه زنت بر اساس تعداد واحدی که قرار است پوشش دهد متفاوت خواهد بود.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.
نویسنده: