مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

تفاوت عملکرد در سیستم های فن کوئل و سیستم های هوارسان (هواساز ها)

می 8, 2019

اطلاع از قیمت فن کویل===> لیست قیمت فن کویل

اطلاع از قیمت هواساز===> لیست قیمت هواساز

برای بررسی عملکرد هر دو سیستم ابتدا به تشریحی جامع از هر کدام از سیستم های تهویه مطبوع می پردازیم. در مورد فن کوئل می توان گفت که عمر مفید و شرایط آن بر هزینه های آن تاثیرگذار است. به گونه ای که فن کوئل های مستعمل دچار خرابی در دوره زمانی کوتاه تری در نشانگر دمای آنها رخ می دهد.
عموما راندمان فن کوئل ها (Fan coil) زیاد نیست ولی اگر به طور مرتب رسیدگی گردند باعث افزایش عمر و کارایی آنها می گردد. البته در مقایسه با هوارسان ها و تهویه مطبوع چرخشی راندمان بالایی ندارد. البته با رسیدگی و بازنگری دوره ای ترموستات و سنسورهای دما و همچنین بازرسی شیرهای ورود و خروج فن کوئل، باعث جلوگیری از خرابی و پایین آمدن عمر فن کوئل ها می شود.
از جمله مهمترین روش هایی که می توان باعث افزایش کارایی فن کوئل(Fan coil) گردد را می توان به اعتدال دمای محیط و سرویس و بازرسی شیرفلکه ها و جریان عبوری در لوله ها، افزایش کارایی منبع های تغذیه (چیلر، بویلر و پمپ ها) و در نهایت جایگزین کردن فن کوئل های جدید و کم مصرف با فن کوئل های مستعمل نام برد.
در واقع یک دستگاه فن کوئل (Fan coil) با گردش مبرد یا آب داغ یا سرد در آن باعث ایجاد هوای مطبوع در محیط اطراف می گردند. اما در یک هوارسان (Air Handling Unit) دستگاهی است که با توان برودتی بیشتر نسبت به فن کوئل ها (Fan coil) به منظور ایجاد شرایط مطبوع برای فضاهای بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی هوارسان ها دارای فیلترهای ثانویه، جعبه ترکیب و همچنین لامپ UV می باشد.
از جمله تفاوت های فن کوئل و هوارسان می توان به موارد زیر اشاره نمود.
1- سیستم هوارسان ها نسبت به سیستم فن کوئل ها (Fan coil) پیچیده تر است.
2- سیستم های هوارسان (Air Handling Unit) دارای ظرفیت های بالاتر و برای فضاهای بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرند.
3- فن کوئل ها (Fan coil) عموما دارای صدای بیشتری در محیط می باشند.
4- هواساز ها (Air Handling Unit) دستگاههایی بزرگتر و حجیم تری نسبت به فن کوئل ها (Fan coil) هستند.
5- در سیستم های هوارسان (Air Handling Unit) می توان رطوبت محیط را با رطوبت گیر یا رطوبت زن کنترل نمود ولی در فن کوئل ها (Fan coil) این شرایط فراهم نمی باشد.
6- هوای ورودی از هوارسان ها (Air Handling Unit) از هوای تصفیه شده هوای محیط بیرون تامین می گردد ولی فن کوئل ها (Fan coil) از هوای در گردش محیط استفاده می نمایند.
7-برای رساندن هوای تازه هوارسان ها (Air Handling Unit) باید مسیر را کانال کشی کرد ولی فن کوئل های (Fan coil) زمینی و سقفی نیازی به داکت کشی ندارند. (فن کوئل های(Fan coil) کانالی نیاز با داکت کشی دارند.)

اطلاع از قیمت هواساز===> لیست قیمت هواساز

اطلاع از قیمت فن کویل===> لیست قیمت فن کویل

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

نویسنده: