مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

تفاوت فن کویل و رادیاتور

تفاوت فن کویل و رادیاتور

دسامبر 30, 2020

اگر بخواهیم تفاوت فن کویل و رادیاتور را بررسی کنیم، می توانیم، توانایی، کارایی، کاربر در سرمایش و یا گرمایش و همینطور زمان مورد نیاز برای گرمایش را در نظر بگیریم. صرفه اقتصادی و کنترل رطوبت و همینطور محل نصب از دیگر مواردی است که در بررسی تفاوت فن کویل و رادیاتور می تواند تاثیرگذار باشد.

اطلاع از قیمت فن کویل===> لیست قیمت فن کویل

 نگاهی به عملکرد فن کویل و رادیاتور

فن کویل ها دارای عملکرد چندگانه هستند به طوری که می توانند با وسایلی مانند چیلر و پکیج برای تامین سرمایش و گرمایش و همینطور تهویه محیط های مختلف استفاده شوند. فن کویل ها برای مکان های مسکونی و تجاری و همینطور بخش های صنعتی و کارخانه ای گزینه خوبی هستند. دو بخش عمده در فن کویل ها وجود دارد که شامل فن و کویل است. کویل ها در واقع لوله های مسیر هستند که دارای پرده های آلومینیومی بوده و سبب می شود که آب گرم و سرد در داخل آنها جابجا شود. فن موجود در دستگاه ها با مکش هوا و همینطور برخورد با لوله های مسیر دچار تغییر دما می شود . فن کویل ها دارای سیستم کانال کشی مخصوصی نیستند و معمولاً برای تنظیمات نیاز به ترموستات است. اینطور که مشخص است فن کویل ها صرفه اقتصادی خوبی در راستای سیستم های گرمایشی و سرمایشی مرکزی هستند.

موضوعی که برای فن کویل ها دیده می شود سر و صدای حاکم است این موضوع به واسطه این است که همه اجزا در یک بخش قرار دارد.

انواع رادیاتورها در لیست مبدل های حرارتی قرار دارند که کار اصلی آنها انتقال انرژی از سیستم گرمایش مرکزی است که توسط سیستم لوله کشی ارسال می شود. هدف اصلی آن ایجاد گرمایش است. این محصول برای ساختمان ها استفاده می شوند. رادیاتورها حرارت موجود در آب گرمایشی را منتقل می سازند و از این رو یک منبع حرارتی مخصوص هستند. به طور کلی این رویکرد سبب گرم شدن محیط می شود.

تفاوت فن کویل و رادیاتور از نظر نوع نصب

این دو سیستم سرمایشی گرمایشی از نظر وضعیت نصب نیز با هم متفاوت هستند. به طور کلی فن کویل ها بر روی دیوار و سقف نصب می شوند و همینطور شرایط نصب زمینی نیز دارند. این در حالی است که رادیاتورها در نصب محدودیت دارند و می بایست فقط در نزدیکی پنجره ها نصب شوند و را روی زمین نصب صورت بگیرد. رادیاتورها و فن کویل ها بر اساس سرعت انتقال گرما با هم یک سری تفاوت دارند. رادیاتورها به صورتی تدریجی و ملایم اقدام به گرم کردن محیط می کنند این در حالی است که فن کویل ها به واسطه داشتن فن می توانند محیط را سریعاً گرم کنند. چنین جریانی سبب می شود تا درخواست مصرف کننده با تغییراتی همراه باشد.

فن کویل ها در مدل های دو لوله ای و چهار لوله ای طراحی و ساخته شده اند. مدل های دو لوله ای شامل دو لوله هستند که برای ورود آب و همینطور برگرداندن آب سرد و گرم استفاده می شوند. مدل های چهار لوله ای نیز وجود دارند که دارای دو لوله برای تامین و دو لوله دیگر برای بازگشت آب سرد و گرم طراحی شده اند. لوله ها برای آب گرم و سرد اجرا می شوند. این شیوه طراحی سبب می شود که فضا برای داشتن آب گرم و سرد به صورت همزمان برقرار باشد.

تفاوت فن کویل و رادیاتور از نظر میزان سرمایش و گرمایش

یکی از موضوعاتی که در خصوص رادیاتور دیده می شود این است که زمان مشخصی طول می کشد تا آبی که در رادیاتور جریان یافته است سبب گرم شدن محیط خانه شود چیزی که در فن کویل ها به واسطه داشتن فن دیده نمی شود و به نوبه خود سبب می شود که توانایی بالایی برای فن کویل ارزیابی شود.

طراحی رادیاتور ها به صورتی است که فقط برای اجرای گرمایش استفاده میشوند این در حالی است که برای ایجاد سرمایش کافی نیاز است که از دستگاه دیگری استفاده شود. شرایط فن کویل ها متفاوت است به طوری که هم برای سرمایش و هم گرمایش گزینه خوبی بوده و به آنها دو کاره نیز گفته می شود. به طور کلی بر اساس آب ورودی به لوله های آب سرد یا گرم هر دو گزینه کارایی مخصوص به خود دارند.

تفاوت فن کویل و رادیاتور از نظر مصرف انرژی

اگر دقت کرده باشید آب گرم موجود در سیستم گرمایش رادیاتور به واسطه بویلرها و یا دستگاههای گرمکن در موتورخانه ها تعبیه می شود. در رادیاتور بخشی به اسم فن وجود ندارد و مصرف انرژی آن تنها مربوط به گرم کردن آب است. فن کویل ها دارای فن بوده و مصرف برق زیادی دارند. سیستم گرمایش و سرمایش در این مجموعه مانند رادیاتور ها توسط دستگاه هایی که در موتورخانه تعبیه شده باشند، صورت می گیرد. از نظر مصرف انرژی نیز می توان اینطور در نظر داشت که رادیاتورها مصرف کمتری در برق دارند.

جریان آب گرم و سرد در فن کویل به چه صورت تامین می شود؟

اساس کار فن کویل ها می تواند تفاوت فن کویل و رادیاتور را کمی آشکار تر نماید. به طور کلی این دستگاه در برخورد جریان هوا با آب گرم و یا آب سرد موجود در کویل ها عمل می کند. این جریان به واسطه دستگاه های مختلفی صورت می گیرد که شامل سیستم تهویه مطبوع مرکزی و داکت اسپیلت است. در این دستگاه از سیستم تهویه مطبوع مرکزی ، اکت های مخصوص و یا سیستم تهویه جی اچ پی استفاده می شود. فن کویل ها بخشی از سیستم تهویه مرکزی هستند و در ساختمان های اداری و تجاری و مسکونی از آنها استفاده می شود. در ساخت فن کویل ها از کلید خاموش و روشن استفاده می شود که در مان واقع سبب می شود که دور فن تغییراتی داشته باشد و در صورتی که لازم است جریان آب لازم برای دستگاه باز یا بسته می شود.

معرفی سیستم رادیاتور

رادیاتورها از جنس فلز هستند. فلز زمانی که داغ می شود شروع می کند به تابش پرتوهای حرارتی فروسرخ که سبب انتقال گرما به صورت موج می شود.

ورود آب داغ سبب داغ شدن رادیاتور می شود و رادیاتور به محیط گرمابخشی می کند. آب داغ پس از مدتی بخشی از انرژی حرارتی خود را از دست میدهد و تا حدی سردتر می شود و سبب می شود که داخل ساختمان گرم تر شود.

آب ها از داخل رادیاتور وارد لوله کشی خروجی می شود و به بویلر در موتورخانه باز می گردد و پروسه گرم شدن مجدد صورت می گیرد. این محصول برای هدف گرمایشی استفاده می شود و استفاده سرمایشی از آن به ندرت دیده می شود. به طور کلی سرما قابلیت تابش ندارد و اگر جریان سرد در داخل رادیاتور ایجاد شود نمی تواند محیط را خنک سازد. رادیاتورها انواع متعددی ندارند و به صورت دیواری یا روی زمین نصب می شوند که این موضوع بخشی از تفاوت فن کویل و رادیاتور است.

فروش فن کویل زمینی

فن کویل های زمینی بر خلاف رادیاتورها عمل می کنند و علاوه بر اینکه گرمایش ایجاد می کنند می توانند عمل برودتی نیز داشته باشند. در فن کویل های زمینی از یونیت های جداگانه استفاده شده است که به واسطه لوله کشی های مخصوص به یک موتور خانه مرکزی وصل می شود.

بر خلاف رادیاتور، یونیت های فن کویل به چیلرها وصل می شوند.  عمل گرمایش در فن کویل زمینی تا حد زیادی شبیه به رادیاتور صورت می گیرد و سبب می شود که آب داخل موتور خانه و در داخل بویلرها داغ شود و به سمت یونیت های فن کویل روانه شود و پس از اینکه تبادل حرارتی و انتقال حرارت صورت گرفت به بویلر در موتورخانه باز می گردد و از این رو سبب می شود که آب مجدداً گرم شود.

 

کویل

داخل فن کویل ساختاری به اسم کویل دیده می شود که مثلا رادیاتور دارای پره یا فین است. پره یا فین سبب می شود که آب از داخل آن عبور نماید و از سمت دیگر کویل خارج می شود. پره ها در مساحت زیادی برای تبادل حرارتی فراهم می شوند. جنس کویل از مس بوده و فلزی با هدایت گرمایی بالا است.

یونیت فن کویل های زمینی بر خلاف یونیت های رادیاتور دارای بدنه از جنس کابین فن کویل هستند. در داخل کابین علاوه بر کویل یک یا چندین فن دیگر نیز وجود دارد. خروجی ها و ورودی های مختلفی در کابین فن کویل موجود می شود.

شرایط تبادل گرما در فن کویل زمینی کمی متفاوت است به طوری که فن ها هوا را از داخل اتاق به داخل کابینت می مکند و این امر سبب می شود که فشار و تراکم هوا در داخل کابینت زیاد شود. این هوا از بین پرده های کویل عبور می کند و با پرده های کویل به واسطه جریان آب داغ داخل آنها گرم می شود و سبب می شود که حرارت جذب شود و گرم شود و این موضوع سبب می شود که عمل فن مجدد صورت بگیرد.

اطلاع از قیمت فن کویل===> لیست قیمت فن کویل

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

نویسنده: