مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

دستگاه زنت چیست؟

دستگاه زنت چیست؟

آوریل 6, 2021

زنت یک دستگاه دو منظوره است که فعالیت گسترده ای را در بر میگیرد در این مقاله قصد داریم در مورد دستگاه زنت و رویه کارکرد آن صحبت کنیم تا مشخص شود که روال کار به چه صورت است. در ساختمان هایی که از چیلر استفاده نشده بهترین گزینه هواساز خانگی (زنت) می باشد.

زنت چیست؟

زنت دستگاهی است دو منظوره می تواند سرمایش و گرمایش ایجاد نماید اما آنچه سبب شهرت زنت شده است تنها سرمایش و گرمایش نیست. این دستگاه به صورتی کار می کند که شرایط تنظیم رطوبت هوا را نیز دارد و بر اساس شرایط آب و هوایی در ایران طراحی و ساخته می شود. زنت یک دستگاه تهویه مطبوع محسوب می شود که خاصیت دو منظوره دارد. در واقع می تواند هوای گرم را برای زمستان و هوای خنک را برای تابستان در نظر بگیرد. دستگاه زنت به دستگاهی گفته می شود که شامل بخش های گرمایش و سرمایش به صورت توام بوده و می توان از آن برای تنظیم رطوبت در شرایط مناسب استفاده کرد. این دستگاه مناسب برای بسیاری از شرایط آب و هوایی در ایران است.

عملکرد دستگاه زنت

دستگاه زنت در تابستان به این صورت عمل می کند که هوای گرم محیط از روی سطوح گسترده خیس عبور می کند. پکینگ و پوشال و … در این لیست قرار دارد. سپس فرایند تبخیر آب خنک صورت می گیرد. به این ترتیب هوای خنک و تازه برای آسایش فراهم می شود.
در زمستان ها نیز پس از اینکه هوای برپشتی با درصد معینی از هوای تازه بیرون ترکیب شد، این هوا از کویل های گرمایشی آب گرم عبور می کنند و دمای مناسب برای مصرف کننده ایجاد می شود. در واقع دستگاه زنت ساده ترین دستگاه تهویه مطبوع محسوب می شود که می تواند در شرایط اقلیمی کشور اثرگذاری خوبی داشته باشد و از نظر هزینه نیز ارزان و مناسب است. به طور کلی این دستگاه آسایش خوبی برای مصرف کنندگان فراهم می سازد. زنت در لیست دستگاه ها و مولد های دو فصلی قرار می گیرد و در واقع یک ترکیب بسیار مناسب از مولدهای گرما و سرما در قالب یک دستگاه است. قابلیت بهره برداری در هر دو فصل را نیز دارد و در لیست مولدهای دو فصلی تبخیری قرار گرفته است.
شاید اگر بخواهیم به زبانی ساده تر در مورد این دستگاه صحبت کنیم، شرایط به این صورت است که مانند کولرهای آبی کار می کند برای دو فصل مناسب است.

بخش های مختلف دستگاه زنت

سیستم گرمایش زنت دارای کویل های دو ردیفه و یا چهار ردیفه است. در قسمت سرمایشی زنت نیز سیستم پوشال و آب افشان وجود دارد و به سیستم لوله کشی آب شهری وصل شده است.
انتقال گرما یا سرما در این وضعیت به صورت اجباری و به واسطه فن دستگاه صورت می گیرد. این سیستم ها هزینه کمتری دارند و در زمان تهیه آن و همینطور نگهداری آن نیز به نسبت سایر سیستم های تهویه مطبوع گزینه بهتری هستند چون لوله کشی به همه اتاق ها حذف شده است و نیاز به چیلر برای سرمایش وجود ندارد.
این دستگاه برای منازل مسکونی و موسسات عمومی و صنعتی و آپارتمان های چند واحدی گزینه بسیار مقرون به صرفه ای است. از دستگاه زنت پس از استقرار در محل مناسب تنها یک کانال کشی به اتاق ها صورت می گیرد و هوای مطبوع را در هر زمان به اتاق ها هدایت می کند.
شرایط کار کردن زنت در زمستان با سایر فصل ها فرق دارد. شرایط به این صورت است که آب شوفاژ در داخل مبدل حرارتی گاز گرم می شود و به قسمت رادیاتور روی قسمت کولر هدایت می شود. زمانی که فن هوای گرم روشن می شود به داخل ساختمان دمیده می شود. به محض باز شدن آب مصرفی، آب شوفاژ به مبدل حرارتی ارسال شده و این کار برای گرم کردن آب مصرفی است و زمانی که آب داخل رادیاتور سرد می شود فن خاموش خواهد شد.
در تابستان هوای گرم محیط پس از اینکه از روی سطوح خیس عبور کرد، فرایند تبخیر آب خنک صورت می گیرد و هوای خنک و تازه برای آسایش فراهم می شود.
اجزای دستگاه زنت شامل فن، کویل های آب گرم، کویل های الکتریکی، دریچه های قابل تنظیم، سیستم پوشال و آبفشان است.


دستگاه مینی زنت

از آنجایی که دستگاه دیگری نیز در خانواده زنت وجود دارد چه خوب اطلاعات در این راستا نیز ارائه شود. دستگاه مینی زنت در حقیقت مدل فشرده همان دستگاه زنت محسوب می شود به طوری که حجم دستگاه کمتر است و به زبانی ساده تر فضایی که اشغال می کند نیز کمتر است و کاربرد خوبی دارد. از نظر ظاهری این دستگاه بسیار زیبا بوده و هدف از ساخت آن نیز این است که برای یک واحد مستقل استفاده شود بنابراین استفاده آن برای یک آپارتمان چند واحدی معمولاً مناسب نیست چون حجم دستگاه کوچک و کم است. این دستگاه به سادگی روی تراس یا ایوان قرار می گیرد و عمل گرمایش و سرمایش توام را انجام می دهد که به واسطه تنظیم رطوبت یک واحد به راحتی ارزیابی می شود.
مشکلات استفاده از یک دستگاه برای چند واحد به واسطه مینی زنت ها از بین می رود. از سوی دیگر شرایط راحی مینی زنتها به صورتی است که برای هر لحظه امکان کنترل و تنظیم رطوبت و همینطور گرما و سرما برای مصرف کننده وجود دارد ئ نیاز به تکنسین متخصص در این زمینه نخواهند بود.
بخش گرمایش و سرمایش مینی زنت ها دقیقاً مشابه با دستگاه زنت کار می کنند و در دو سمت دستگاه ورودی برای تابستان و از یک سمت نیز ورودی برای زمستان در نظر گرفته می شود. یک بخش دیگر نیز وجود دارد که به هوای برگشتی تخصیص داده شده است تا در زمستان به تنظیم دمای واحد مسکونی کمک نماید.

مدل های دستگاه زنت

دستگاه زنت در سه مدل ایستاده، پشت بامی و زیر سقفی طراحی شده است:
دستگاه زنت ایستاده در لیست دستگاه های سیستم تهویه مطبوع قرار دارد و همانطور که از نامش مشخص است در واقع مخفف زمستانه، نیمه، تابستانه است. مدل ایستاده این دستگاه یکی از مواردی است قابلیت نصب بر روی سیستم هوشمند ساختمان را دارد. شستشو دهنده دائمی هوای تابستانه است و در برخی از سبک های مدرن آن از پنل هوشمند کنترل محیطی استفاده می شود. همینطور دارای عملکرد الکتریکال سیستم مخزن آب است و فیلترهای مضاعف هوای تازه تابستانه و زمستانه برای آن قابل سفارش است. سیستم گرمایشی دارد و در آن از سیستم تصفیه هوا نیز استفاده شده است . تصفیه هوای تازه تابستانه و تصفیه هوای محیطی با گردش بسته صورت می گیرد. تنظیم سرعت برای دستگاه زنت به صورت خودکار و دستی طراحی شده است.

تفاوت زنت و ایرواشر

از آنجایی که حتما برای شما هم سوال است که بین دستگاه زنت و ایرواشر چه تفاوتی وجود دارد، در این بخش قصد داریم در این زمینه صحبت کنیم. دستگاه ایرواشر و زنت کاملاً مشابه با هم کار می کنند و قابلیت سرمایش و گرمایش برای آنها در نظر گرفته می شود. نحوه گرمایش هر دو گزینه مشابه است.
تفاوت مهمی که بین دستگاه زنت و ایرواشر دیده می شود اینکه در دستگاه ایرواشر ضرات معلق حذف می شوند و این کار به واسطه سرازیر شدن آب به بروی پد های دستگاه صورت می گیرد. این در حالی است که در زنت های پد های سلولزی نقش تهویه هوا را دارند. به طور کلی تفاوت دیگری که بین دستگاه ایرواشر و زنت دیده می شود اینکه این دستگاه امکان رسوب گرفتن دارد. در زنت از پدهای سلولزی استفاده می شود که پس از مدتی کارایی خود را از دست میدهند و نیاز به تعویض دارند.

نکات مهم در خرید دستگاه زنت

زمانی که قصد خرید دستگاه زنت دارید، موضوعی که ذهن شما را مشغول می کند قیمت تمام شده برای دستگاه است و البته حق دارید. به هر صورت شما دستگاهی خریداری می کنید که از نظر قیمت گذاری کمی گران است و این موضوع سبب می شود که به نوبه خود نگران باشید. دقت کنید که زنت ها از نظر ابعاد و نوع کارایی قیمت گذاری می شود. قیمت دستگاه زنت گاه بسیار گران است و گاه در محدوده ارزانتری به فروش می رسد. شما به واسطه سطح نیازی که دارید باید این دستگاه را خریداری کنید. البته که زنت به نوبه خود در لیست محصولاتی قرار دارد که می تواند اثر بخشی خاص خود را به خصوص در اماکن مسکونی داشته باشد. یک موضوع مهم دیگر اینکه دستگاه زنت در لیست دستگاه هایی قرار دارد که هم می تواند سرمایش بالایی در نظر بگیرد و هم گرمایش را فراهم می سازد و محیط منزل را از نظر رطوبت تنظیم می کند این موارد سبب می شود که قیمت تمام شده برای زنت منی متفاوت از دستگاه های سرمابخش و گرما بخش جداگانه باشد. این محصول را می توانید به صورت اینترنتی و بدون واسطه نیز خریداری کنید.

نتیجه گیری

از مهمترین دلایلی که سبب می شود از دستگاه زنت در اماکن مسکونی به خصوص در داخل خانه و بالکن ها استفاده شود بی صدا بودن دستگاه است. آب به صورت ریزشی جریان دارد و صدایی ندارد. ایرواشر به واسطه صدای اسپری شدن آب بیشتر در پشت بام اماکن مسکونی کاربرد دارند. ایرواشرها برای مکان های بزرگ یعنی سالن ها و کارگاه های صنعتی استفاده می شوند.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.
نویسنده: