مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه (بر اساس کاربرد)

سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه (بر اساس کاربرد)

ژانویه 3, 2021

شاید برای شما هم سوال باشد که بهترین سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه کدام است؟ انتخاب یک سیستم مناسب برای گرمایش و سرمایش در گلخانه ها می تواند در پایدار نگه داشتن دما و رطوبت و تهویه هوا گزینه خوبی باشد. به طور کلی سیستم های سرمایش و گرمایش در ردیف یونیت هیتر گلخانه ای و هواساز و همینطور ایرواشرها هستند که هر یک از نظر مصرف سوخت و مزایا و سایر ویژگی ها با هم فرق دارند.

انتخاب سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه

برای اینکه بهترین انتخاب در راستای سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه صورت بگیرد نیاز است که گلخانه ها از نظر محیط کنترل شده با نور کافی و دما و رطوبت مناسب ارزیابی شود و رشد محصولات را فراهم سازد. دمای این مجموعه شامل نوع محصولات در حال رشد هستند. محصولات شامل دمای 21 الی 27 درجه سانتی گراد در طول شبانه روز هستند. گاه دیده می شود که رطوبت نسبی هوا نیز باید تحت کنترل قرار بگیرد. مثلاً اگر دقت کرده باشید برخی از گیاهان برای رشد نیاز به دمای پایین دارند.

انواع سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه

اکونوپک گلخانه ای یک سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه محسوب می شود که در وضعیت گرمایش از مشعل گازسوز به صورت گاز طبیعی استفاده می شود و سبب می شود که فرایند احتراق ایجاد شود. از سوی دیگر از یک یا چند فن با دمیدن هوا از سوی ورقه ها نیز فراهم می شود. لوله هاگرم می شوند و هوای گرم از طریق کانال هایی که در همه بخش های محیط هستند توزیع می شوند. اما شرایط برای سرمایش در سیستم اکونوپیک متفاوت است.

دو حالت وجود دارد: حالت اول استفاده از روش تبخیری است که مانند کولر آبی بوده و به واسطه تزریق آب در مسیر عبور هوا از دستگاه است و سبب می شود که عمل سرمایش صورت بگیرد. در چنین شرایطی شاهد افزایش میزان هوای ورودی به سالن خواهیم بود. وضعیت دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه یک سری لوله های آب سرد در اکونوپک های گلخانه ای دیده می شود که جریان آب را پوشش می دهد.

اگر به روند کار چیلرها دقت کرده باشید، قطعه ای به اسم فن وجود دارد که وظیفه آن دمیدن هوا است که در واقع این هوا در اطراف لوله های موجود در چیلر حرکت می کند و در نهایت سبب می شود که هوای مناسب و نسبتاً خنک در سالن منتشر شود. در این حالت یک سری تجهیزات رطوبت زنی به دستگاه اکونوپک افزوده می شود و سبب می شود که رطوبت هوا به طور دقیق تنظیم شود.

خروج گازهای حاصل از احتراق در دو وضعیت طراحی شده اند. طرح اول به این صورت است که از کل گازهای احتراق در داخل سالن تخلیه می شود. البته این کار زمانی صورت می گیرد که برای محصول مفید باشد. طرح دوم مربوط به هواکش آن است ک در واقع از محیط داخل سالن به هوای آزاد انتقال می یابد.

یونیت هیتر گلخانه ای

یونیت هیتر گلخانه از دیگر سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه محسوب می شود که مانند اکونوپک کار می کند و در این سیستم احتراق انجام نمی شود. این یونیت ها شامل لوله های آب گرم و سرد هستند. آب به واسطه دستگاه های دیگر مانند بویلر و پکیج گرم می شود و یا شامل چیلر سرد می شود. در نهایت از طریق لوله کشی به آن انتقال می یابد.

فن یونیت هیتر گلخانه ای هوا را از اطراف لوله ها می دمد و سبب می شود که دمای آن کاهش یا افزایش یابد. یونیت هیترها در فاصله منظم و در تعداد گسترده در نقاط مختلف سالن نصب می شود و از لوله مرکزی استفاده می شود که به بویلر وصل می شوند. پکیج و چیلر تراکمی نیز از نظر اتصال بررسی می شود.

هواساز گلخانه ای

در لیست سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه، هواساز مشابه با یونیت هیتر بوده که دارای لوله های کویل آب سرد و گرم هستند. تفاوتی که مطرح است اینکه بجای اینکه از چندین هیتر استفاده شود از یک هواساز گلخانه ای مرکزی بزرگ استفاده شده است. به طور کلی کانال کشی هوای سرد و گرم نیز به مناطق مختلف سالن ارسال می شود. در دستگاه هواساز مرکزی یک سری تجهیزات رطوبت زنی وجود دارد که می توان رطوبت هوا را مانند دمای آن به دقت تنظیم و کنترل نماید.

زنت گلخانه ای

سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه ای که مشابه با هواساز کار کند به ندرت دیده می شود اما زنت گلخانه ای یکی از مواردی است که در این زمینه دیده می شود. این سیستم در حالت سرمایشی محدودیت دارد به طوری که لوله های کویل شامل آب سرد نیستند و یک سری پدهای سلولزی دارند که هوا در اثر عبور از آن و برخورد با ذرات آب از روش تبخیری استفاده می کند و خنک می شود. و رطوبت آن نیز افزایش خواهد یافت.

ایرواشرهای گلخانه ای

ایرواشرهای گلخانه ای مشابه با دستگاه زنت هستند اما یک سری تفاوت ها را شامل می شود. ایرواشرها شامل یک سری افشانک های تزریق آب هستند به طوری که در آنها از پدهای سلولزی استفاده نشده است. این افشانک ها سبب می شود که آب را با فشار بالا در مسیر عبور هوا بیفشاند و از روش های تبخیری استفاده می شود که سبب می شود هوا خنک شود و رطوبت نیز بالاتر برود.

راهنمای انتخاب سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه

در صورتی که نیاز به سیستم گرمایشی گلخانه ای دارید و نیازی به تنظیم رطوبت نیست می توانید از دستگاه اکونوپک و یونیت هیتر استفاده کنید. در صورتی که نیاز شما سیستم گرمایشی گلخانه ای باشد و نیاز به تنظیم دقیق رطوبت است می توان دستگاه اکونوپک استفاده کرد که مجهز به تجهیزات رطوبت زنی بوده و همینطور بخشی نیز به عنوان رطوبت زدا فعالیت می کند.

مورد بعدی سیستم سرمایشی گلخانه ای است که نیاز به تنظیم رطوبت ندارد که دستگاه زنت و ایرواشر برای آن مناسب است. هر دو گزینه شامل افزایش دهنده رطوبت هستند.

در صورتی که نیاز به سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه بدون تنظیم رطوبت باشد اکونوپک و زنت و ایرواشر گزینه خوبی است. سیستم های سرمایش و گرمایش گلخانه با تنظیم دقیق رطوبت می تواند یک عملکرد خوب باشد. سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه که شامل تنظیم دقیق رطوبت باشد موارد مجهزتری هستند به طوری که شامل هواساز گلخانه ای و اکونوپک مجهز به تجهیزات رطوبت زنی است و از سیستم رطوبت زدایی استفاده کرده است.

اهمیت سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه

حفظ دمای مناسب در گلخانه ها در راستای کشت و پرورش گل ها و گیاهان یک امر ضروری است. این در حالی است که در حوزه طراحی و تولید تجهیزات گرمایش فعالیت مشخصی دارد. گلخانه های جدید و نوساز نیاز به یک سری سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه دارند به طوری که بتواند کارآمد باشد و نیازهای عملیاتی را مشخص سازد.

عملکرد سیستم سرمایشی گلخانه ای به این صورت است که بتواند از تنش گیاه در روزهای گرم بکاهد. این سیستم سبب می شود که رشد گیاه بهینه شود. فن های خنک کننده یکی از تجهیزات مکانیکی خوب محسوب می شود. سیستم های سرمایشی مبتنی بر رطوبت و آب هستند و از پدهای خنک کننده برای تنظیم دمای داخل گلخانه استفاده می شود.

دستگاه های خنک کننده و سرمایشی برای گلخانه علاوه بر اینکه هوا را خنک می سازند سبب می شود که هوای گرمی که وارد گلخانه می شود کاهش یابد. این سیستم ها کاملاً آب بندی شده اند و به نوبه خود در زمینه نیاز به لوله کشی داخلی و پمپ بی نیاز هستند. این مدل از دستگاه ها یک راه حل تجاری فوق العاده هستند. کولرهای تبخیری یک خنک کننده عالی برای فضاهای گلخانه ای کوچکتر هستند.

به طور کلی نیاز است که انتخاب درستی برای سیستم های گرمایشی صورت بگیرد تا گرما به صورت یکنواخت به گیاه منتقل می شود. پرورش دهندگانی که از سیستم های کارآمد استفاده می کنند می توانند سبب رشد گیاه به صورت بهینه شود. بیماری های شاخه و برگ و ریشه نیز تا حد زیادی کاهش می یابد. یونیت هیترها یکی از وسایل گرمایشی خوب محسوب می شود.یونیت هیتر با کویل آبگرم و کویل بخار و کویل الکتریکی کار می کند.  گرمایش ریشه یکی از راه حل های گلخانه ای مخصوص است که به رشد گیاه کمک می کند.

مزایای سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه

محصولات و دستگاه های تخصصی به شکلی طراحی می شوند که می تواند هر نوع نیاز گلخانه ای را برطرف سازد. طرح های کارآمدی اجرا می شود که در مصرف انرژی بسیار خوب هستند. پس انداز بودجه مالی بیشتر شده و شامل افزایش سوددهی می شود. در مدل دستگاه ها یک سری تنوع دیده می شود که قابلیت تنظیم خودکار یا دستی دارد. به طور کلی گزینه های تهویه مکانیکی نیز دیده می شود و این سیستم ها بر اساس طرح های سفارشی ارزیابی شده است که متناسب با نیاز گلخانه ارزیابی شده است.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

نویسنده: