مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

سیکل تبرید چیلر تراکمی

سیکل تبرید چیلر تراکمی

ژانویه 18, 2021

دریافت لیست قیمت چیلر: لیست قیمت چیلر تراکمی

سیکل تبرید چیلر تراکمی یکی از پارامترهای مهم در ارزیابی چیلر است بنابراین در این بخش قصد داریم در مورد سیکل تبرید چیلر تراکمی صحبت کنیم به طوری که اجزای تشکیل دهنده این مجموعه، فرایندهای سیکل و همینطور معکوس کردن سیکل را بررسی کنیم. راندمان سیکل و طراحی آن نیز در مقاله امروزه مورد پوشش قرار می گیرد.

سیکل تبرید چیلر تراکمی چه کاربردی دارد؟

سیکل تبرید چیلر تراکمی در صنایع مختلف جایگاه گسترده ای دارد. این محصول برای کولر گازی داکت اسپیلت و سیستم های وی آر اف اجرا می شود. همینطور برای روفتاب پکیج و یخچال های خانگی نیز گزینه خوبی است.
البته که در ابتدا باید تعریف درستی از تبرید داشت. تبرید در واقع به معنی گرفتن گرما از محیط است. یعنی اگر قرار است از محیطی گرما گرفته شود نیاز است که عملیات تبرید صورت بگیرد به طوری که محیط هدف به درستی مشخص شود. این روش کمک می کند تا انرژی گرمایی محیط هدف تا حد زیادی کاهش یابد. شدت این امر شاخصی است که با دما قابل لمس است و وضعیت قابل قبولی دارد.
در مورد سیکل تبرید تراکمی بخار رویکرد متفاوت است. در واقع این سیکل گرما را از محیط و فضای مشخصی منتقل می سازد. برای اینکه نیاز به پمپ حرارتی خواه بود.

اجزای اصلی سیکل تبرید چیلر تراکمی

1-اولین واحد یعنی کمپرسورها شامل یک سری قطعات هستند مانند روتاری و پیستونی و همینطور اسکرال. این قطعات بر اساس میزان ظرفیت برودتی ارزیابی می شود. از سوی دیگر مبرد مصرفی و عوامل مربوط به آن نیز قابل قبول هستند.
2-مورد دیگری که برای سیکل تبرید چیلر تراکمی وجود دارد کندانسورها هستند که در واقع شامل موارد هواخنک و آب خنک بوده و اولین و مهمترین وظیفه ای که دارند این است که بتوانند حرارت مبرد را دفع کنند. این مبرد به واسطه کمپرسور داغ شده است.
برای سیکل تبرید چیلر تراکمی کندانسوری که انتخاب می شود طبق گرمای مورد نیاز و هزینه های مصرف انرژی است و همینطور یک سری سرویس ها وجود دارد که از دستگاه نگهداری می کند. عوامل دیگری نیز در این زمینه مدنظر است.
3-قطعه دیگر شیر انبساط است. این قطعه در سیکل تبرید چیلر تراکمی بسیار مهم است و وظیفه اصلی آن کنترل دما است. در واقع این شیر مقدار جریان مبرد ورودی به اواپراتور را کنترل می کند. اینطور که مشخص است نقش اصلی که شیر انبساط ایجاد می کند تعیین دمای محیط هدف است. به طور کلی شیرهای انبساط در دو نوع هستند. وقتی از شیر استفاده می شود در واقع نواحی فشار بالا و پایین تقسیم می شود.
4-قطعه مهم دیگر نیز اواپراتور است که به طور کلی به عنوان ماده سرمازا بوده و مربوط به دماهایی پایین تر از دمای محیط است. دقت کنید که منظور محیط هدف است یعنی هم می تواند آب باشد و هم هوا. مبردها وارد اواپراتور می شوند و جذب گرما صورت می گیرد و سبب می شود که آب یا هوا تبخیر شود. اواپراتور ها آب را سرد می کنند و همینطور برای هوا یا هر نوع مایع دیگری استفاده می شوند.
این قطعه در مدل های هوایی و آبی تعریف و اجرا شده اند.

متراکم سازی در سیکل تبرید چیلر تراکمی

تا به اینجای کار در مورد قطعات سیکل تبرید چیلر تراکمی صحبت شد و تعریفی نیز از آن ارائه شد حال نوبت به بررسی سبک فرایند سیکل تبرید چیلر تراکمی است و باید دقت لازم در خصوص گام های فرایند وجود داشته باشد. فرآیند یا گام اول سیکل تبرید چیلر تراکمی در خصوص متراکم سازی است. این رویکرد به دقت بررسی می شود و نیاز است که سطح بررسی نیز ارزیابی شود. سیال مبرد نیاز به فشار و دمای پایین برای ورود به کمپرسور دارد و اگر این فشار و دما قابل بررسی دقیق نباشد معمولاً مشکلاتی در بر می گیرد.
مبرد در این شرایط در وضعیت گازی قرار می گیرد. موقعیت بعدی افزایش تراکم است و برای اینکه از کمپرسور استفاده می شود به طوری که فشار و دمای ماده مبرد افزایش زیادی پیدا می کند. پس از این پروتکل، مبرد ها از کمپرسور خارج می شوند و شرایط برای ورود به کندانسور ایجاد می شود. عملیات متراکم کردن ماده مبرد بسیار مهم است و نیاز به انرژی زیادی خواهد بود. برای اینکار باید از یک الکتروموتور استفاده شود تا سبب به حرکت در آوردن قطعات شود. در واقع الکتروموتورها حکم یک منبع انرژی خارجی را دارند.

چگالش در سیکل تبرید چیلر تراکمی

دومین فرایند سیکل تبرید چیلر تراکمی مربوط به کندانسور است. کندانسورها یک واحد چگالش سیکل تبرید هستند و شامل مبدل های حرارتی می شوند. در این مبدلها به طور کلی گرما از طریق آب یا هوا بسته به آبی یا هوایی بودن کندانسور از ماده مبرد گرفته می شود. در نهایت عملیات انتقال گرما صورت می گیرد. این عملیات در نهایت سبب می شود که وضعیت مبرد از حالت گاز تبدیل به مایع شود.
موضوعی که مطرح است اینکه معمولاً فشار مبرد باید ثابت باشد. کنترل فشار کندانسور از موارد مهمی است که برای سیستم های تبرید ارزیابی می شود. یک سری موقعیت اندازه گیری فشار مطرح است و نیاز است که کنترل پارامتر به خوبی فراهم شود.

اختناق و انبساط در سیکل تبرید چیلر تراکمی

منظور از اختناق همان کاهش ناگهانی فشار است و سبب می شود که فشار مربوط ورودی نیز افت داشته باشد. این کار باید به کمک شیرهای انبساط صورت بگیرد به طوری که مبرد از شیر رد می شود و شیر سبب می شود که فشار تا حد زیادی افت یابد. این رویکرد دمای مبرد را نیز کاهش می دهد. به هر صورت مقدار زیادی از این رویکرد تبخیر می شود و وضعیت دو فازی برای آن صورت می گیرد که مخلوطی از مایع و گاز است.

تبخیر در سیکل تبرید چیلر تراکمی

فرایند چهارم که مربوط به تبخیر است در خصوص ماده های سرمازا ارزیابی می شود که اهمیت زیادی دارد. در این بخش موضوع اصلی مربوط به پایین بودن دمای ماده سرمازا است که از محیط هدف کمتر است. در واقع وجود این اختلاف سبب می شود که مبرد تا حد زیادی گرما را جذب نماید و فرآیند تبخیر صورت بگیرد. این رویکرد سبب می شود که فرایند سرمایش در فشاری تقریباً ثابت صورت بگیرد و این موضوع نیاز به دقت بالایی دارد.

فرایند معکوس کردن سیکل تبرید چیلر تراکمی

از روش های رایج و مهمی که مربوط به سیستم های سیکل تبرید است اینکه پروسه تبرید با معکوس سازی صورت بگیرد. مشخص است که این رویکرد مربوط به فضای گرمایش و سرمایش است و سبب می شود که هر فضا مورد پیش بینی قرار بگیرد و همزمان فرآیند گرمایش و سرمایش نیز انجام می شود. به طور کلی سیستم های برودتی و همینطور سیستم های تهویه مطبوع نیز وجود دارد.
روش های رایجی نیز برای سیکل تبرید چیلر تراکمی دیده می شود که بر اساس موقعیت جریان مبرد بررسی می شود. یک نکته مهم این است که معمولاً گرمایشی که از سیکل تبرید تراکمی ایجاد می شود برگرفته از پمپ های حرارتی است که در مناطق سرد و کوهستانی کافی نخواهد بود.
بررسی های دقیقتر نشان می دهد که وضعیت برودتی و حرارتی برای سیکل تبرید چیلر تراکمی بسیار مهم است. به طور کلی شیر معکوس در این جریان ها بسیار مهم است و از شیرهای چهار راهه نیز استفاده می شود.

اطلاع از لیست قیمت چیلر شرکت واته: لیست قیمت چیلر تراکمی
برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

 

نویسنده: