مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

مزایا و معایب استفاده از زنت

مزایا و معایب استفاده از زنت

آوریل 11, 2021

جهت ثبت سفارش و مشاوره برای انتخاب دستکاه با مهندسین ما تماس بگیرید.

دستگاه زنت در لیست دستگاه های تهویه مطبوع قرار دارد که برای هر 4 فصل مناسب است. در واقع قسمتی از ساختار این دستگاه حالت سرمایشی دارد و قسمتی نیز در حالت گرمایشی فعالیت می کند . قسمت تهویه تابستانی این دستگاه مثل کولر آبی عمل می کند و در بخش زمستانی نیز مشابه با دستگاه هواساز است. این ها را گفتیم تا بتوانیم به زبانی ساده مزایا و معایب استفاده از زنت را بررسی کنیم.

مزایای زنت

قیمت مناسب

یکی از مهمترین مزیت هایی که برای دستگاه زنت به نسبت سایر سیستم های تهویه مطبوع دیده می شود ارزان تر بودن آن است. از آنجایی که مدل های مینی زنت نیز وجود دارد برای یک واحد مسکونی استفاده می شود و هزینه های وارد به نسبت سایر هزینه ها باز هم ارزانتر می شود و این موضوع بخش مهمی از ساختار دستگاه زنت است و مزایای خوب آن محسوب می شود.

چهارفصل

دستگاه های تهویه معمولاً برای فصل خاصی طراحی شده اند، برخی فقط برای زمستان کارکرد درستی دارند و برخی دیگر برای تابستان گزینه مناسبی هستند اما دستگاه زنت یک گزینه 4 فصل است و نیازی نیست که هزینه جداگانه در نظر بگیرید و برای یک فصل دیگر دستگاه جدید خریداری کند و می توانید از حالت سرمایش و گرمایش دستگاه زنت در فصل مناسب خود استفاده کنید.

راه اندازی آسان

طراحی زنت به صورتی است که نصب و راه اندازی آن آسان است. البته نه به این معنی که هیچ تخصصی نیاز ندارد اما در طراحی آن آنقدر کاربری آسانی دیده می شود که برای نصب و راه اندازی آن نیاز به هزینه زیادی نخواهد بود و راه اندازی نیز موقعیت بسیار خوبی دارد. این دستگاه به طور کلی در راستای نصب و راه اندازی موقعیت اجرای بی نظیری دارد و اثر بخشی آن نیز قابل قبول است.

صرفه جویی در برق

در طراحی و ساخت زنت یک سری رویکرد ها ارزیابی شده است. در ساخت این دستگاه کمپرسور استفاده نشده است، و به همین دلیل مصرف برق آن بسیار کم است و این موضوع یکی از بهترین مزایای دستگاه زنت محسوب می شود. در واقع تنها برای گردش فن و پمپ از برق استفاده می شود که بسیار مصرف محدودی دارند بنابراین در راستای صرفه جویی در برق یکی از بهترین موارد محسوب می شود به خصوص برای مناطقی که از نظر برق شرایط ضعیفی دارند.

حذف لوله کشی در ساختمان

در طراحی دستگاه زنت، سیستم رادیاتور حذف شده است و در واقع سیستم لوله کشی در ساختمان و سوله نیز وجود ندارد و این موضوع سبب شده هم هزینه لوله کشی حذف شود و هم هوای سرد و گرم به واسط کانال توزیع یابد که بخشی مهمی از عملکرد دستگاه زنت محسوب می شود و حذف لوله کشی در ساخت و ساز یکی از مواردی است که بارها در مورد آن صحبت شده است و می بایست ترتیب اثر داده شود.

سرعت بالا در ایجاد گرما

اگر دقت کرده باشید استفاده از دستگاه هایی که دارای بخش رادیاتور هستند در گرم کردن با تاخیر زیادی همراه است و باید یک سری روال پشت سر گذاشته شود تا رادیاتور گرم شود اما در خصوص دستگاه زنت این موضوع دیده نمی شود. حذف سیستم رادیاتور سبب شده تا مدت زمان گرم شدن کاهش یابد و این موضوع در حالت گرمایشی به خصوص برای سوله های بزرگ بسیار مهم و قابل قبول است و اثر بخشی زیادی دارد.

قابلیت رطوبت زنی

در بسیاری از سیستم های تهویه مطبوع در مورد ایجاد رطوبت نرمال تصمیم گیری نشده است و این اشکال بزرگی است که توسط دستگاه زنت تا حد زیادی برطرف شده است. در واقع در طراحی این محصول قابلیت رطوبت زنی دیده می شود که در فصل زمستان از خشکی بیش از حد محیط جلوگیری می کند و سبب می شود که دستگاه به طور دقیق کار کند و موقعیت مشخصی را دنبال نماید. کنترل رطوبت از مواردی است که باید مدنظر قرار بگیرد.

گردش مناسب هوا

یکی دیگر از مواردی که برای دستگاه زنت دیده می شود جریان ملایم آن است، در واقع دستگاه به صورتی طراحی شده است که جریان ملایمی دارد و می تواند گردش مناسب هوا در داخل ساختمان ایجاد کند. این طراحی به صورتی است که می تواند اثر بخشی خاصی از خود داشته باشد و یک مورد بسیار ارزشمند در دنیای تهویه محسوب می شود. به طور کلی این دستگاه در گردش مناسب هوا توانسته بهترین ساختار را داشته باشد.

ضد حساسیت

در طراحی دستگاه زنت از پدهای سلولزی استفاده شده است که احتمال آلرژی و حساسیت را بسیار کمتر می کند این پد ها به طور کلی در زمان رطوبت زنی گزینه خوبی محسوب می شوند و ساختار قابل قبولی دارند.

اشغال فضای کم

برای نصب دستگاه نیاز به فضای کمی است و در واقع می توان نصب را در موقعیت مشخصی در نظر گرفت البته که این دستگاه در موقعیت های مختلف اجرا می شوند و ساز و کار مناسبی دارند.

معایب دستگاه زنت

یکی از معایبی که برای دستگاه زنت دیده می شود استفاده از آن در مناطق با آب و هوای مرطوب است که شاید کمی دردسرساز باشد. مثلاً مناطقی که آب و هوای مرطوب دارند مانند شهرهای ساحلی شمال و همینطور جنوب کشور در روزهای گرم تابستان گزینه مناسبی نیستند. در واقع وقتی دستگاه در حال سرمایشی کار می کند به دلیل اینکه تبخیر بخشی از آب در اثر تماس با هوا صورت می گیرد، سبب می شود که رطوبت هوا افزایش یابد. این دستگاه برای مناطقی که آب و هوای خشک و نیمه خشک دارند گزینه خوبی است و در یک نتیجه گیری کلی مشخص می شود که با شرایط آب و هوایی اکثر نقاط ایران سازگار است و گزینه خوبی محسوب می شود.

محل نصب دستگاه زنت

دستگاه زنت معمولاً ابعادی استاندارد دارد که برای نصب آن می توان از بالکن ها، پشت بام، گوشه ای از حیاط و یا فضای موجود در ساختمان استفاده کرد. این دستگاه می تواند در محیط باز نیز اجرا و نصب شود. زنت های عمودی از نظر ارتفاع نیاز به فضا دارند و زنت های افقی نیز باید از نظر طول فضای مناسب داشته باشند. نحوه نصب برای دستگاه آسان بوده و دردسر چندانی ندارد و گزینه مناسبی محسوب می شود.

مقایسه دستگاه زنت و هواساز

جالب است که تفاوت بین دستگاه زنت و هواساز را بدانید، زنت و هواساز هر دو برای ایجاد سرمای و گرما و رطوبت در ساختمان اجرا می شود. سرما در دستگاه زنت به واسطه روش تولید سرما در کولرهای آبی اجرا می شود. این در حالی است که هواسازها برای تولید سرما و گرما از دستگاه بیرونی استفاده می کنند. چیلرها و بویلرها در این راستا استفاده می شوند. هواسازها نیاز به استفاده از فیلتر دارند و در واقع سیستم تولید سرمایش و گرمایش نیز به واسطه تبخیر و رطوبت زن در آنها وجود ندارد.

مقایسه زنت و داکت اسپلیت

در هر دو دستگاه هوای تهویه شده از طریق کانال ها در محیط انتشار می یابد. در هر دو گزینه بدون اینکه از دستگاه های جانبی کمک گرفته شود سرما تولید می شود. اما تفاوت بر سر گرمایش است. در واقع برای تولید گرما در زنت و داکت اسپیلت از دستگاه دیگری مثل پکیج یا بویلر استفاده می شود. در دستگاه زنت سرمایش تبخیری وجود دارد اما روش تولید سرما برای دستگاه داکت اسپلیت به صورت تبرید تراکمی است.

کلام آخر

اگر قصد خرید دستگاه زنت دارید باید بتوانید فضا و محیط خود را مورد بررسی قرار دهید. اینکه فضای شما چه خصوصیاتی دارد بسیار مهم است باید بتوانید سطح دستگاه زنت را بررسی کنید. بسیار مهم است که دستگاه خریداری شده دارای قالب بندی مشخصی باشد و از نظر ساز و کار نیز مورد بررسی قرار بگیرد. این دستگاه ها از نظر قیمت مناسب هستند اما باز هم کاهش یا افزایش قیمت برای آنها دیده می شود و بهتر است که پیش از خرید پارامترهای قیمت گذاری ارزیابی شود.
نکته مهمی است که در خصوص این دستگاه ها دیده می شود مدل های افقی و عمودی آن است که باید بر اساس فضایی که دارید سنجیده شود و مدل مورد نظر انتخاب شود.
دو موضوع مهم در خصوص دستگاه زنت را فراموش نکنید این دستگاه برای شهرهای ساحلی و شهرهایی که رطوبت زیادی دارند گزینه خوبی نخواهد بود همانطور که از کولرهای آبی در این شهرها استفاده نمی شود.
از سوی دیگر این دستگاه به صورتی طراحی شده است که می تواند ساز و کاری بی نظیر داشته باشد. تولید سرما و گرما برای دستگاه بر اساس سطح تنظیم صورت می گیرد.
شما می توانید خرید بدون واسطه با قیمت واقعی داشته باشید و درگیر هزینه های اضافی نشوید. همینطور این امکان را دارید که بتوانید دستگاه را در ابعاد متفاوت خریداری کنید. در تنظیم سرمایش و گرمایش باید دقت کافی داشته باشید. از یاد نبرید که دستگاه زنت به طور کلی دارای درجه بندی مختلفی است و هر درجه بر اساس ساختاری که برای آن تعیین شده است پیش بینی می شود.
موضوع دیگر اینکه تولید گرما برای این دستگاه به واسطه پکیج یا دستگاه دیگری مانند بویلر است و باید از استاندارد آنها اطمینان حاصل نمایید.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

نویسنده: