مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

معیارهای انتخاب ظرفیت و نوع فن کویل

معیارهای انتخاب ظرفیت و نوع فن کویل

ژانویه 27, 2021
برای مشاوره با مهندسین ما با شماره های زیر تماس بگیرید.

خرید فن کویل نیاز به دقت زیادی دارد. فن کویل ها نوعی سیستم تهویه مطبوع هستند. این دستگاه ها بر اساس نوعی که دارند در فضاهای تجاری و صنعتی و همینطور مسکونی استفاده می شوند. وظیفه اصلی فن کویل ها تهویه هوا است. هیچ نوع محدودیتی برای نصب فن کویل ها وجود ندارد و می توان از این محصول برای هر کاربری مثل منازل و کارخانجات و همینطور بخش های پزشکی استفاده کرد. این دستگاه سبب می شود تا شرایط محیطی به طور دقیق کنترل شود.
در این مقاله قصد داریم معیارهای انتخاب فن کویل از نظر نوع و ظرفیت را مورد بررسی قرار دهیم تا متوجه شویم که چه پارامترهایی در خرید فن کویل باید رعایت شود.


کنترل شرایط محیطی توسط فن کویل

در ابتدای مقاله اشاره شد که فن کویل ها شرایط محیطی را کنترل می کنند. این کنترل به معنی تنظیم دما و حرارت و همینطور رطوبت است. از سوی دیگر سبب می شود تا هوا پاکسازی شود و تصفیه نیز صورت بگیرد. فن کویل ها به صورتی کار می کنند که سبب رد و بدل کردن هوا شده و یا می توان آنها را به صورتی تنظیم کرد که رطوبت را حفظ کنند و یا از بین ببرند. در مجموع این دستگاه می تواند در حفظ تعادل دما عملکرد مناسبی داشته باشد.
دستگاه فن کویل نمونه ی رایج سیستم تهویه مطبوع به شمار می آیند و به طور کلی عملکرد خاص خود را دارند. ساختار فن کویل ها ساده است و بخش هایی از این دستگاه معمولاً بزرگتر هستند.
ترموستات بخش مهمی از دستگاه هستند که عامل اصلی کنترل دما خواهند بود بنابراین یکی از معیارهایی که در انتخاب دستگاه فن کویل باید به آن دقت شود ترموستات ها هستند. در خرید فن کویل ها باید از نظر محل نصب نیز ارزیابی شود.

معیارهای انتخاب فن کویل


اینکه شما چه دستگاه فن کویلی انتخاب می کنید بستگی به نیاز به گرمایشی و سرمایشی و همینطور میزان فضای در نظر گرفته شده دارد. از سوی دیگر محل نصب و قرار گرفتن دستگاه نیز به نوبه خود از دیگر مواردی است که باید در انتخاب دستگاه به آن دقت شود.
از دیگر مواردی که در انتخاب فن کویل ها باید به آن دقت کرد ظرفیت و قدرت موتور و حتی شکل بیرونی آن است.
زمانی صحبت از ظرفیت دستگاه فن کویل می شود که قرار است دستگاه بتواند برای یک ساختمان با ابعاد بزرگ پاسخگویی خوبی داشته باشد. محاسبه ظرفیت نیز بر اساس مکعب هوادهی در واحد دقیقه صورت می گیرد.

یکی از معیارهای انتخاب فن کویل ها بر اساس نوع آنها است


این دستگاه در یک حالت کلی در دو سبک عمودی و افقی تقسیم می شود. یعنی نصب هم به صورت عمودی و هم افقی صورت می گیرد. یکی از مدل هایی که در خرید فن کویل باید به آن دقت داشته باشید مدل هایی است که به عنوان سقفی شناخته می شوند و قرار است که نصب آنها به صورت عمودی صورت بگیرد. در صورتی که دوست دارید دستگاه در داخل سقف باشد و یا در بخش پیشانی دیوار قرار بگیرد باید از مدل سقفی استفاده کنید. فن کویل های سقفی در انواع روکار یا توکار در سقف عادی یا کاذب نصب می شوند. مدل های توکار زمانی مناسب است که قرار است درون سقف قرار بگیرند. در واقع وقتی دستگاه نصب شد چیزی از آن مشاهده نمی شود فقط یک دریچه مشبک کوچک باقی می ماند.

این مدل از فن کویل ها شامل مکش هستند که از زیر یا پشت صورت می گیرد و رویکرد مناسبی دارند.
مدل سقفی فن کویل یک نمونه ساده از فن کویل است. این مدل شاید بتواند پایه ترین کار فن کویل را انجام دهد. در واقع این مدل به شکلی طراحی شده است که نیاز به قدرت پرتاب هوای بالا ندارد و موقعیت مناسبی برای آن طراحی شده است.

معیارهای خرید فن کویل کاستی


یک نوع دیگر از دستگاه فن کویل وجود دارد که مشهور به فن کویل کاستی است. این مدل از فن کویل ها نصب به صورت عمودی دارند. کسانی که دوست دارند دستگاه روی سقف نصب شود می توانند این سبک را انتخاب نمایند. در واقع دستگاه بالای سر افراد قرار می گیرد. دستگاه روی سقف قابل مشاهده است بنابراین در خرید فن کویل کاستی سعی کنید به ظاهر کار نیز اهمیت دهید. یک بخش بیرونی از دستگاه وجود دارد که بیرون از سقف قرار می گیرد و در معرض دید همگان است. به طور کلی بخش بیرونی در حالت دکوراتیو طراحی می شود تا جنبه ظاهری خود را حفظ کند.
فن کویل کاستی در لیست مدل های لوکس فن کویل قرار دارد و از نظر قیمت نیز کمی گرانتر است اما اگر از نظر قیمت خرید فن کویل مشکلی ندارید این گزینه بسیار زیبا و قابل قبول است.
این مدل از دستگاه ها در دو نوع تعریف شده اند که نوع اول به صورت یک طرفه و نوع دوم به صورت چهار طرفه هستند. در واقع ساختار فن کویل به صورتی است که سبب می شود هوا از چند جهت جریان داشته باشد و در نهایت ورودی و خروجی مشخصی را دنبال می شود. انواع فن کویل های کاستی در سبک های یک طرفه برای محیط های کوچکتر مناسب هستند و در صورتی که قرار است برای محیط های گسترده تر استفاده شود می توانید از مدل های 4 طرفه خریداری نمایید.

عوامل تعیین کیفیت دستگاه فن کویل کاستی


یک سری عوامل در تعیین کیفیت دستگاه فن کویل کاستی وجود دارد که باید در زمان خرید به آن دقت زیادی شود. اول اینکه این مدل از فن کویل ها در داخل سقف قرار می گیرد. ارتفاع موضوع مهمی است که برای نصاب مورد اهمیت قرار می گیرد. این میزان ارتفاع است که تعیین می کند فن کویل می تواند داخل سقف نصب شود یا خیر.
یکی دیگر از موارد کم صدا بودن است. در واقع فن کویل های کاستی در صورتی که در میانه سقف باز شود شاید از نظر صدای فن بسیار آزاردهنده باشد و این موضوعی است که باید مدنظر قرار بگیرد.
کیفیت فن کویل ها بسیار مهم است از سوی دیگر نیاز است که بتوانید دسترسی خوبی به تنظیمات ترموستات داشته باشید.

معیارهای خرید فن کویل داکت


اگر نیاز به ظرفیت بالاتری از دستگاه تهویه فن کویل دارید می توانید به خرید فن کویل داکت فکر کنید. این مدل از دستگاه برای مکان هایی که رفت و آمد زیاد باشد و یا فضا وسیع تر است مورد استفاده قرار می گیرد. مدل داکت به نسبت کویل های توکار سقفی پیشرفته تر هستند. نصب این فن کویل ها اغلب به صورت عمودی شکل می گیرد.
نام دیگری که برای این فن کویل ها در نظر گرفته می شود، فن کویل کانالی است. در واقع هوا از داخل کانال در ورود و خروج است. گاه نیز نیاز به کانال کشی وجود دارد و به واسطه این کانال ها وارد فضای مدنظر می شود.

معیارهای خرید فن کویل از نظر ظرفیت


به فن کویل های داکت، کانالی نیز گفته می شود که به واسطه کانال هایی است که سبب ورود و خروج هوا می شود.
در صورتی که ظرفیت 200 الی 1000 متر مکعب در دقیقه برای شما مناسب است می توانید به سراغ فن کویل های زمینی بروید. این مدل از فن کویل ها به صورت بالا زن یا روبرو زن منتشر می شوند. این سبک از فن کویل ها به شکلی طراحی شده اند که می توانند ساختار مناسبی داشته باشند و برای برخی از مکان ها گزینه خوبی هستند.
البته در همین ظرفیت می توانید به سراغ فن کویل های سقفی بروید که در محدوده مدل زمینی هستند و در دو سبک کابین دار و بدون کابین طراحی شده اند.
زمانی که ظرفیت بین 800 الی 2000 متر مکعب در دقیقه می باشد برای شما گزینه بهتر آن است به سراغ فن کویل کانالی بروید. این مدل از فن کویل ها در سه طرح طراحی شده اند که شامل مدل های توکار، روکار و مدل های روکار ایستاده هستند. خرید فن کویل بر اساس ظرفیت نیاز به دقت زیادی دارد.

خرید فن کویل از نظر نوع سرمایش و گرمایش


به طور کلی فن کویل ها در دو مدل دو لوله و چهار لوله طراحی می شوند که این گزینه نیز بخشی از عوامل خرید را به خود اختصاص می دهد. فن کویل های دو لوله معمولاً شامل یک لوله رفت و یک لوله برگشت هستند. در مدل های 4 لوله، دو لوله وجود دارد که برای ورود آب بوده و دو لوله دیگر نیز برای برگشت آب در نظر گرفته می شوند. در خرید فن کویل دقت لازم داشته باشید.
فن کویل های 4 لوله همزمان آب سرد و گرم را وارد کویل های خود می کنند. این مدل از فن کویل ها بخشی از محیط را سرد کرده و بخش دیگر را گرم می کنند.دستگاه فن کویل های دو لوله روال متفاوتی دارند و در یک زمان واحد تنها عمل سرمایش یا گرمایش را می توانند انجام دهند.

خرید فن کویل

نتیجه گیری


هنگام خرید فن کویل ها در ابتدا باید بررسی کنید که دستگاه قرار است در چه مکانی استفاده شود. سپس بررسی صورت بگیرد که ظرفیت مورد نیاز چقدر است. قیمت خرید فن کویل ارزیابی شود و در نهایت انواع مناسب با هم مقایسه شود.
مناسب ترین قیمت و کیفیت در خرید فن کویل حق شماست.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت سیستم های تهویه مطبوع و انتخاب مناسب ترین سیستم برای پروژه های خود با مهندسین ما تماس بگیرید.
نویسنده: