مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

هواساز حجم متغیر

هواساز حجم متغیر

فوریه 7, 2022
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

هواساز حجم متغیر (سیستم تهویه VAV) نسبت به حجم ثابت

در این بخش علاوه بر معرفی هر یک از این سیستم ها و شرح ساختار و جزئیات آنها، تفاوت ها و مزایای هواساز حجم متغیر سیستم تهویه VAV را نسبت به حجم ثابت بررسی خواهیم نمود.

اولین سوالی که سوالی که مطرح می شود این است که سیستم تهویه حجم متغیر یا همان VAV و حجم ثابت یا همان CAV چیست و چه تفاوت هایی با هم دارند که به طور مفصل آنها را بررسی خواهیم کرد.

سیستم VAV چیست / مزایای آن نسبت به هواساز حجم ثابت

سیستم تهویه VAV نوعی سیستم است که هوای گرم و سرد را با حجم هوای متغیر و به صورت مرکزی توزیع و پخش می کند.

دستگاه VAV مخفف کلمات Variable Air Volume به معنی حجم هوای متغیر است و در نقطه مقابل سیستم CAVمخفف کلمات   Constant Air Volume))  است که به معنی حجم هوای ثابت یا همان سیستم تهویه حجم ثابت می باشد.

از دستگاه هواساز حجم متغیر و هواساز حجم ثابت میتوان به عنوان مهمترین دستگاه های مرکزی گرم و سرد کننده هوا نام برد.

این دستگاه ها  در بیرون از ساختمان نصب می شوند و هوای سرد یا گرم را توسط کانال کشی در کل ساختمان توزیع می کنند.

چند روش برای کنترل دمای هوای پخش شده توسط دستگاه هواساز

۱ . توزیع هوا با حجم ثابت و دمای متغیر که به آن هواساز حجم ثابت یا سیستم CAV گفته می شود.

۲ . توزیع هوا با دمای ثابت و حجم متغیر که به آن هواساز حجم متغیر یا سیستم VAV گفته می شود.

۳ . ترکیبی از این دو یعنی دمای متغیر و حجم هوای متغیر

ساختار هواساز حجم متغیر و هواساز حجم ثابت شبیه به یکدیگراست و هر دو با لوله کشی آب سرد و لوله کشی آب گرم و در مواردی هم  با لوله کشی مبرد (که به آن هواساز با کویل انبساط مستقیم نیز گفته می شود) به دستگاه های چیلر (کاهش دهنده دمای آب تا نزدیک صفر) و بویلر (افزایش دهنده دمای آب) وصل می شوند.

هواساز حجم متغیر ( VAV)

در صورتیکه دمای آب سرد یا گرم جاری در کویل ها ثابت نگه داشته شوند و مقدار هوای عبوری توسط فن دور متغیر (اینورتر) از روی آن تغییر کند، حجم هوای سرد یا گرم کمتر یا بیشتری وارد ساختمان می شود که به این سیستم ها ، سیستم تهویه مطبوع VAV گفته می شود زیرا که دمای کویل ثابت نگه داشته شده و چیزی که تغییر می کند حجم هواست تا دمای هوای داخل ساختمان کم یا زیاد شود.

به علت استفاده از فن های دور متغیر (اینورتر)  یا  (Variable Speed Drive) در هواساز حجم متغیر، در مصرف انرژی فن ها صرفه جویی می شود.

هواساز حجم ثابت ( CAV )

اگر هوای ورودی به ساختمان حجم  ثابت و دمای کویل های هواساز متغیر باشد، فن دور ثابت دائما جریان هوا را به مقدار مشخص و ثابتی از روی کویل ها عبورمی دهد و متناسب با تغییر بار حرارتی یا برودتی فضای داخل ساختمان، دمای کویل ها کاهش یا افزایش پیدا می کند  که به این سیستم ها، سیستم تهویه مطبوع CAV گفته می شود.  

به دلیل اینکه دمای کویل ها دائما درحال تغییر است، کمپرسور سیکل تبرید (برای مثال کمپرسور دستگاه چیلر) به طور دائم  تحت حالت های مختلف کار کرده، تعداد دفعات ON و OFF و در نتیجه فرسایش آن افزایش می یابد.

نکته این است که در اکثر مواقع تولید هواساز ها به شکل CAV است. اکنون که با ساختار این دو دستگاه آشنا شدیم، مزایای هواساز حجم متغیر (سیستم تهویه VAV) نسبت به حجم ثابت را بررسی می کنیم.

مزایای سیستم تهویه VAV نسبت به CAV

۱. در سیستم تهویه VAVکنترل دما دقیق تر است

۲. به دلیل ثابت نگه داشتن دمای سیکل و تغییر حجم هوای ورودی به محیط، فرسایش کمپرسور سیکل تبرید کاهش می یابد.

۳. به خاطر دور متغیر بودن آنها، مصرف انرژی فن های سیستم کاهش می یابد.

۴. کاهش سر و صدا و لرزش فن

۵ .افزایش رطوبت زدایی ازهوای ورودی در حالت کم باری به علت افزایش تبادل حرارت هوا با کویل و…

انواع سیستم VAV

۱ . هواساز حجم متغیر ساده تک کانالی

این سیستم از یک کانال تامین هوا بهره می برد که مثلا در حالت سرمایش دمای کویل های هواساز در حدود ۱۳ درجه سانتی گراد ثابت نگه داشته شده و حجم هوای دمیده شده توسط فن از روی کویل، با تغییر بار حرارتی داخل ساختمان، تغییر می کند.

در سیستم تهویه VAV ساده تک کاناله، فقط یک مسیر کانال اصلی خروجی از هواساز داریم و هوا با همان دما و سرعت خروجی از دستگاه هواساز حجم متغیر ، از کانال اصلی وارد کانال های فرعی شده و در کل ساختمان توزیع می شود.

همان مزایای هواساز حجم متغیر (سیستم تهویه VAV) که نسبت به حجم ثابت (سیستم تهویه CAV) بیان کردیم، در سیستم تک کانالی هم وجود دارد.

 سیستم تهویه VAV چند منطقه ای

برخی ساختمان ها یا اماکن نیاز است که آنها را به چند منطقه دمایی مختلف تقسیم بندی کنیم که هر منطقه نیازهای خاص خود را داشته باشد و همچنین با سایر مناطق تفاوت ها زیادی داشته باشد.  

برای مثال در یک ساختمان، چند اتاق را به طور خاص و یا چند سالن از یک مجموعه را می توان به صورت یک منطقه مجزا در نظر گرفت.

هوا در این سیستم ها باید توسط دمپرهای هوا با کنترل کننده های اتوماتیک و از طریق کانال های مختلف پخش شود که با استفاده از هواساز حجم متغیر به راحتی این توزیع هوا با نیازهای مختلف چند منطقه ای تامین می شود.

بخاطر اینکه هوای ورودی به هر منطقه بهتر کنترل شود درون کانال های توزیع هوا، از ترمینال ها یا باکس های توزیع هوا استفاده می شود که به آنها VAV Terminal Unit یا VAV Box گفته می شود که توسط سیستم کنترل اتوماتیک، دریچه پروانه ای آن متناسب با نیاز باز و بست شده (به صورت پیوسته و نه On/Off) و حجم هوای ورودی به هر منطقه را تغییر می دهد.

برای اطلاع از قیمت محصولات شرکت واته رو نام محصول مورد نظر کلیک کنید.

 
نویسنده: