مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

هواساز مولتی زون (چند منطقه ای) چیست؟

هواساز مولتی زون (چند منطقه ای) چیست؟

آوریل 4, 2021

در صورتی که بخواهیم کنترل دما برای هر بخش و یا هر اتاق از ساختمان در ساختار جداگانه و مستقل باشد نیاز به هواساز مولتی زون داریم. نام دیگری که برای این هواساز در نظر گرفته می شود هواساز چند منطقه ای است.

هواساز مولتی زون چطور کار می کند؟

عملکرد هواساز مولتی زون به این صورت است که به ازای هر قسمت از یک کانال به هواساز کشیده می شود، و پیش از اینکه دریچه خروجی هوا در نظر گرفته شود هر قسمت نیاز به یک ترمینال باکس دارد که بتواند جریان هوای سرد و گرم را مورد کنترل قرار دهد. از سوی دیگر دمپری که برای ترمینال باکس ها استفاده می شود در سبک های اتوماتیک بوده و به واسطه ترموستات نصب صورت می گیرد. نصب باید برای هر اتاق یا قسمت مشخص باشد و نیاز به کنترل دارد. همینطور می بایست مقدار دبی جریان ورودی به هر قسمت با توجه به نیاز دمایی درخواستی از سوی کاربر به شکل اتوماتیک کم یا زیاد شود.
یکی از مزایای هواساز مولتی زون این است که سبب می شود سطح آسایش کل ساختمان بیشتر شود و همینطور مصرف انرژی نیز کاهش می یابد و بر اساس نیاز مصرف کننده در نظر گرفته می شود. موتورهای به کار رفته در این هواساز مولتی زون به صورت دور متغیر هستند و می توانند دمای کویل ها را ثابت نگه دارند و این کار سبب می شود که حجم هوایی که قرار است عبور کند به صورت پیوسته کنترل شود و همینطور رویکرد کاهش یا افزایش برای آن صورت می گیرد. گاه نیز یک کویل ثانویه در هر ترمینال باکس در نظر گرفته می شود و سبب می شود که دور فن ثابت نگه داشته شود و دمای هوای ورودی به هر قسمت نیز تغییر می کند.

اجزای هواساز مولتی زون

در هواسازهای چند منطقه ای از قطعه ای به نام الکتروموتور استفاده شده است که می بایست بسیار با کیفیت باشد. همینطور فن ها و دمپر های به کار رفته در این سیستم می بایست کیفیت مشخصی داشته باشد. نیاز است که دستگاه از نظر فیلتراسیون مورد ارزیابی قرار بگیرد. هواساز مولتی زون دارای تابلو برق و کویل های سرمایشی و گرمایشی است که باید در خرید به آن دقت شود.

هواساز مولتی زون از نوع دو کاناله

یکی از مدل های هواساز مولتی زون، مشهور به دو کاناله یا دو مسیره است. در این مدل از هواسازها یک مسیر مسئول سیستم گرمایشی بوده و مسیر دیگر در واقع سیستم خنک کننده محسوب می شود. کویل های گرمایشی در یک مسیر وظیفه دارند تا هوا را گرم کنند. از سوی دیگر در یک مسیر مجزا که به موازات مسیر قبلی ارزیابی می شود فن های خنک کننده نصب می شوند. این جابجایی موثر بوده و سبب می شود که حرارت به منظور تهویه هوا انتقال یابد و همینطور سبب تنظیم شرایط دمایی و رطوبتی در داخل هواسازها می شود. دقت کنید که برای اجرا و نصب هواساز مولتی زون نیاز به محوطه بیشتری است تا کانال کشی به خوبی صورت بگیرد. موضوع دیگری که برای هواساز مولتی زون دیده می شود اینکه شرایط به شکلی است که اگر دستگاه بیش از حد گرم شود، امکان اتلاف انرژی وجود دارد.
هزینه بالایی که برای ساخت هواساز مولتی زون در نظر گرفته می شود در راستای سفارشی سازی ارزیابی می شود و رویکرد مناسبی دارد.

فناوری هواساز مولتی زون

فناوری به کار رفته در هواسازهای چند منطقه ای به صورتی است که می تواند هوای گرم و سرد را بدون مخلوط شدن ترکیب نماید. در واقع مسیر جریان هوای ورودی به دستگاه هواساز نسبت به مسیر هوای خروجی کاملا جداگانه در نظر گرفته می شود و جدا از جریان هوای قبلی است و به سمت کانال های خروجی فرستاده می شود. به هر ترتیب می توان به سادگی برای هر ناحیه به صورت مجزا پوشش خاصی در نظر گرفت.

مزایای هواساز مولتی زون

هواساز مولتی زون بسیار مناسب برای بارهای سرمایی و گرمایی در رنج های مختلف است.
این دستگاه به صورتی کار می کند که شرایط تنظیم دما برای هر منطقه را دارد.
در دستگاه از ترموستات و ابزارهای دقیق کنترلی استفاده شده است تا سطح فشار و رطوبت به طور دقیق ارزیابی شود.
نیاز است که سطح تنظیم فشار هوا در سیستم های توزیع در مناطق مختلف پیش بینی شود.
دستگاه دارای بخش رطوبت زن بوده و طبق نیاز و سفارش مشتری، تنظیم برای این بخش صورت می گیرد.
راندمان هواساز مولتی زون بسیار بالا است و می تواند در طولانی مدت اثر بخش باشد.
این محصول به صورتی طراحی شده است تا بتواند مصرف انرژی را کاهش دهد.
وضعیت سر و صدا برای هواساز مولتی زون بسیار کم بوده و ارتعاش نیز به حداقل رسیده است.
شرایط برای استفاده از فیلترهای متعدد برای هواساز مولتی زون وجود دارد.
عمر دستگاه طولانی بوده و موقعیت اجرای خوبی را شامل می شود.

جریان هوای گرم در هواساز مولتی زون

از کویل های حرارتی برای جریان هوای گرم در هواساز مولتی زون استفاده می شود که شامل سیال های گرم کننده هستند و سبب می شود که گرمایش لازم ایجاد شود. پس از آن از طریق فن جریان هوا به داخل کانال های مورد نظر دمیده می شود. سیال های حرارتی که در این شرایط مدنظر هستند اغلب از نوع آب بوده و به صورت جداگانه و با استفاده از منابع حرارتی اجرا میشوند مثلاً از بویلرها در این زمینه استفاده می شود. جریان هوای خنک نیز به همین منوال به واسطه سیال های خنک کننده از سمت چیلر در کویل ها جریان می یابد و وارد داکت ها می شود.
موضوعی که در خصوص هواساز مولتی زون وجود دارد درصد اختلاط یا میکسینگ است که برای دو جریان هوا ارزیابی می شود و با استفاده از دیتاهای ارسالی می تواند ترموستات های تعبیه شده در هر منطقه را مشخص سازد.
به طور کلی 20 درصد از جریان هوای گرم و 80 درصد نیز شامل جریان هوای خنک است و می تواند دمای اتاق را تا حد مشخصی کمتر نماید.
این میزان از میکسینگ وابسته به شرایط دمایی منطقه گرمایی ارزیابی می شود و کاهش می یابد. در واقع این میزان از میکسینگ بر اساس شرایط دمایی منطقه گرمایی مورد نظر تعیین می شود. استفاده از این سیستم ها سبب می شود که سطح رفاه افزایش یابد و در بخش های مختلف ساختمان، سبب می شود تا میزان مصرف انرژی برق کمتر شود.
برای سیستم هایی که به صورت چند منطقه ای هستند الکتروموتورها در وضعیت اینورتر قرار دارند و این تکنولوژی هواساز مولتی زون سبب می شود تا دمای هر ناحیه وضعیت مناسبی داشته باشد.
در واقع از تکنولوژی VAV یعنی هوای متغیر برای اعمال حجم هوا استفاده می شود به طور یکه درجه حرارت منبع ثابت بوده و سبب می شود که نرخ گردش هوا بر حسب نیاز در موقعیت تغییر قرار بگیرد.

کلام آخر:

راهنمای خرید هواساز مولتی زون

فروش هواساز مولتی زون بر اساس تکنولوژی های روز دنیا در نظر گرفته شده است اما موضوع مهم قیمت هواساز مولتی زون است که باید بر اساس سطح انتظار شما ارزیابی شود. دقت کنید که در ابتدا باید بررسی کنید که بار سرمایی مورد نیاز برای مکان مورد نظر چقدر است. این موضوع خود بر روی قیمت خرید هواساز مولتی زون اثر می گذارد. سپس می بایست این نکته را مدنظر قرار دهید که وضعیت کنترل درجه حرارت برای هر منطقه از ساختمان به چه صورت است.
نیاز است که هزینه های انرژی و همینطور اتلاف حرارتی بررسی شود.
در دستگاه هواساز مولتی زون فن هایی استفاده می شود که خاصیت ایرفویل دارند و برخی از آنها به صورت آپشنال طراحی شده اند اینطور که مشخص است این مدل از دستگاه می توانند در کنترل افت فشار استاتیکی نیز گزینه خوبی باشند. در خرید هواساز مولتی زون باید سعی کنید محصولی را انتخاب کنید که مناسب با ریتم تغییرات بار برودتی ساختمان شما باشد و همینطور بتواند موقعیت حرارتی برای ساختمان را ارزیابی کند.
وضعیت کنترل درجه حرارت در محیط های مختلف بر اساس مولفه های بار به شکل تابع ارزیابی می شود و شامل یک فن مرکزی مشخص است.

خرید هواساز چند منطقه ای بهتر است یا یک منطقه ای؟

موضوع از این قرار است در هواسازهای یک منطقه ای در واقع اتلاف انرژی بیشتر است و این موضوع سبب می شود که همه فضاها دارای دمای یکسانی باشند اما در هواساز مولتی زون شرایط به صورتی است که تنظیم دما تنها برای یک فضا صورت می گیرد و سبب می شود که اتلاف انرژی وجود نداشته باشد.
موضوع دیگر اینکه دما و رطوبتی که در هواساز مولتی زون ایجاد می شود به واسطه ترمینال باکس است و این دریچه های خروجی می تواند کنترل خوبی روی توزیع هوا داشته باشد. در هر صورت اگر فکر می کنید که قرار است برای برخی از محیط ها وضعیت دمایی متفاوت از محیط دیگر باشد باید از هواساز مولتی زون استفاده کنید اما برای مکان هایی که نیاز به سطح دمای یکسان دارد هواسازهای یک منطقه ای نیز گزینه خوبی خواهد بود. قیمت هواساز مولتی زون بر اساس کاربرد و ظرفیت هوادهی ارزیابی می شود و همینطور کیفیت قطعات نیز بخش مهمی از هزینه ها هستند.

رای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.
نویسنده: