مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

پکیج یونیت یا روفتاپ پکیج چیست؟

پکیج یونیت یا روفتاپ پکیج چیست؟

ژانویه 12, 2021

پکیج یونیت یک دستگاه مستقل است که معمولاً راندمان انرژی بالایی را شامل می شود و در بین سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه شامل ساختار ترکیبی از کندانسینگ یونیت بوده و بر اساس موقعیت هواسازی با کویل سرمایش دی ایکس ارزیابی می شود. همه مولفه ها و اجزای لازم برای این دستگاه تعریف شده است.

طرز کار پکیج یونیت

وظیفه اصلی پکیج یونیت این است که هوای خنک تولید کند و این هوا از طریق انتقال مبرد سرد تولیدی در کندانسینگ یونیت به کویل سرمایش در هواساز است. در هر دو سیستم یعنی هواساز و کندانسینگ یونیت یک سری مجموعه های واحد و مستقل تعریف شده است که قابلیت اجرایی مخصوص به خود دارند. نامی که برای پکیج یونیت در نظر گرفته شده است روفتاب پکیج است که در واقع مدل پشت بامی بوده و بر روی پشت بام ساختمان ها نصب می شود و جانمایی آن نیاز به دقت بالایی دارد.
اساس کار پکیج یونیت این است که برای ایجاد سرمایش از روش سیکل تبرید تراکمی بخار استفاده می شود و 4 مولفه اصلی برای آن ارزیابی شده است که عبارت است از: کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور هوایی.
شرایط کار سیستم روفتاپ پکیج به این صورت است که بخار مبرد پس از تراکم سازی در کمپرسور سبب افزایش فشار و دما شده و وارد بخش کندانسور می شود. کندانسور مورد استفاده غالباً هوایی هستند. پس از خنک شدن تا دمای اشباع بیشترین میزان حرارت از دست می برود. مایع مبردی حاصل می شود که وارد هواساز دستگاه شده و عبور آن از شیر انبساط صورت می گیرد. پس از آن فشار افت کرده و دمای ایجاد شده نیز کاهش می یابد و وارد کویل سرمایش دی ایکس می شود. این جریان ادامه پیدا می کند به طوری که هوا از روی کویل ها جریان می یابد و سبب خنک شدن می شود. پس از آن مبرد گرمای هوا را دریافت می کند و تبخیر می شود و به قسمت کندانسینگ یونیت دستگاه باز می گردد و در نهایت مجدداً وارد کمپرسور می شود.
بخش مهم در روفتاپ پکیج کمپرسور است که ارتباط مستقیمی با ظرفیت برودتی دارد. ظرفیت برودتی بین 10 الی 0 تن تبرید ارزیابی شده است و شامل کمپرسورهای اسکرال می شود که چیزی در حدود 90 درصد از تولیدات هستند و شرایط پیستونی را در بر می گیرند و سبب می شود که گاز مبرد تراکم سازی شود. این قطعه در ظرفیت های بالاتر به ندرت تولید می شود.

کاربرد پکیج یونیت

این دستگاه کاربردهای گسترده ای دارد به طوری که مشابه با چیلر یا کندانسینگ یونیت فعالیت می کند. تفاوت در اساس کار دستگاه است و یک سری محدودیت های بکارگیری دارد. به طور کلی از روفتاپ پکیج ها برای مکان هایی استفاده می شود که شامل فضایی یکپارچه هستند و همینطور متراژ بالا منظر است. این گزینه برای تالارهای پذیرایی گزینه خوبی است اما برای ساختمان های مسکونی و اداری که بیشتر به صورت فضاهای جداگانه هستند استفاده نمی شود.
• تالارهای پذیرایی و رستوران ها
• دانشگاه ها و مراکز آموزشی
• کارخانه و کارگاه های صنعتی
• فضای مشاع پاساژها (راهروها)
• فضای مشاع هتل ها و مراکز تفریحی
• سالن ها و باشگاه های ورزشی
• فروشگاه ها و مراکز خرید زنجیره ای
• سالن های سمینار و اجتماعات
• نمایشگاه ها

نکات مهم در مورد پکیج یونیت

نوع کمپرسوری که در روفتاپ پکیج استفاده می شود بیشتر در مدل اسکرال است. تنوع ظرفیت های تولیدی نیز در این راستا ارزیابی می شود. ظرفیت محدوده کاری برای روفتاپ پکیج ها بسیار گسترده است و برای مناطق گرمسیری نیز ارزیابی می شود. این محصولات در ظرفیت های برودتی بالا نیز استفاده می شود که گزینه مناسب برای آن استفاده از کمپرسورهای پیستونی است.
دستگاه پکیج یونیت در دسته سیستم های تهویه مطبوع قرار می گیرد به طوری که بیشتر مربوط به سیستم هوایی بوده و خروجی آن هوای سرد یا گرم است و از طریق کانال کشی به داخل ساختمان منتقل می شود و توزیع آن مربوط به فضاهای مختلف است.
مهمترین مزیتی که پکیج یونیت ها در مقایسه با ترکیب چیلر و هواساز دیده می شود راندمان بالا و قیمت پایین است. در واقع قیمت پکیج یونیت به نسبت سایر محصولات پایین تر است.

سیستم طراحی دستگاه پکیج یونیت

در طراحی پکیج یونیت ها در واقع از هواساز و چیلر در یک واحد استفاده می شود. در صورتی که کندانسورها هوایی باشند و از برج خنک کننده استفاده شود به آن پکیج یونیت آبی گفته می شود. این دستگاه ها شامل مدل های یکپارچه و مجزا بوده که شامل کندانسورهای آبی و هوایی هستند و برای سرمایش و گرمایش گزینه خوبی هستند و شامل ظرفیت 5 الی 80 تن تبرید هستند و همینطور از کویل انبساط مستقیم دی ایکس در آن استفاده می شود. همینطور انواع کویل های گرمایی با فیلترهای مختلف نیز در طراحی و تولید آن وجود دارد. به طور کلی روفتاپ پکیج ها یک سیستم واحد و یکپارچه هستند و این پروتکل را دارند که در هر زمان هوای خنک و گرم مورد نیاز ساختمان را ایجاد کند. این دستگاه ها روی بام نصب می شود و از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند.

موقعیت ساخت پکیج یونیت

پکیج یونیت ها قابلیت ساخت به صورت مجزا و یک پارچه را دارند که در مدل های مجزا کندانسینگ های جدا از مجموعه استفاده می شود. دستگاه به صورتی طراحی می شود که به شکل افقی و عمودی و کم حجم نیز ساخته می شود. شرایط به صورتی است که قابلیت انتخاب کندانسور آبی و هوایی بر اساس سفارش مشتری فراهم می شود.
بدنه استاندارد روفتاپ پکیج ها به صورتی است که شامل چارچوب آلومینیوم شده و همینطور گوشه های آن نیز به صورت دقیق ساخته می شد.
شرایط به صورتی است که امکان انتخاب کمپرسور نیز وجود دارد و کمپرسور ها به صورت بسته یا نیمه بسته و یا اسکرو هستند.
این دستگاه به صورتی طراحی شده است که امکان استفاده از کویل های الکتریکی و آبگرم و بخار نیز به صورت آپشن وجود دارد. کویل های دی ایکس توسط لوله های مسی و فین آلومینیومی پلیت بررسی می شود.
در صورتی که پکیج یونیت به صورت عمودی آبی باشد امکان بلای گلد کردن همه کویل ها فراهم می شود. گازی که در این مجموعه وجود دارد به صورت استاندارد در نظر گرفته می شود. دستگاه در قالبی ساخته می شود که برای استفاده در 4 فصل گزینه خوبی باشد.
امکان ساخت قاب و پنل از فولاد گالوانیزه محافظت شده نیز وجود دارد و با نقاشی پودر پلی استر همراه است به طوری که اجازه می دهد اطمینان لازم از مقاومت کامل به عوامل جوی صورت بگیرد.

گرمایش پکیج یونیت

در صورتی که از کویل گرمایش در قسمت هواساز استفاده شود علاوه بر سرمایش نیاز به گرمایش بوده که می تواند در فصول سرد سال استفاده شود. کویل هایی که از گازهای حاصل از احتراق سوخت استفاده می کنند برای تولید گرمایش بهره بهتری می گیرند. این مدل از محصولات شامل هیترهای برقی با عبور جریان برق از المنت بوده و سبب می شود که تبدیل انرژی الکتریکی به گرمایی به درستی صورت بگیرد. کویل های آبی رایج ترین گزینه در کویل گرمایشی روفتاپ پکیج هستند. از بخار آب گرم نیز می توان در این سبک از کویل ها استفاده کرد.

فیلتراسیون پکیج یونیت

فیلتراسیون هوا یکی از موضوعات بسیار مهم در پکیج یونیت برای حفظ سلامتی است به طوری که برای فعالیت های حساس و دقیق مثل کالیبراسیون استفاده می شود. فیلترها در دسته بندی های مختلفی هستند. دو لایه فیلتر جهت پاکسازی جریان هوا استفاده می شود.

شیر انبساط پکیج یونیت

پکیج یونیت مثل چیلر دارای شیر انبساط بوده و شیرها از نوع انبساط هستند. این مدل از شیر ها شامل کنترل جریان مبرد بوده و سبب می شود که دمای آن کاهش یابد. تفاوتی که وجود دارد به واسطه استفاده از قطعه ای به نام پخش کن پس از شیر انبساط است تا مبرد بتواند به مقدار یکسان در همه لوله های کویل دی ایکس جریان یابد.

سیستم هوادهی در پکیج یونیت

روفتاپ پکیج ها نیاز به فن مناسبی دارند تا بتوانند هوادهی لازم را در نظر بگیرند که شامل حجم هوایی و مجموع افت فشار استاتیکی خواهد بود. در واقع فن با ایجاد اختلاف فشار مناسب سبب می شود که هوای تامین شده در بخش هواساز به گردش درآورده شود و انتقال آن به کانال توزیع هوا صورت بگیرد.
یک سری اجزای دیگر نیز در دستگاه هواساز وجود دارد که شامل رطوبت زن و رطوبت گیر و فن برگشت و همینطور سیستم بازیاب حرارت است و در روفتاپ پکیج ها بر اساس بزرگ بودن ابعاد گاه دیده می شود که چنین آیتم با هم و در کنار هم قرار می گیرند. این موقعیت اهمیت زیادی دارد و نیاز است که بر اساس سطح اجرایی روف تاپ پکیج بررسی شود. روفتاپ پکیج به صورت یکپارچه طراحی می شود و این موضوع سبب بزرگ شدن ابعاد دستگاه می شود و ظرفیت برودتی آن نیز بیشتر و بیشتر شده و ظرفیت هوادهی نیز تا حد زیادی رشد می کند. در انتخاب روفتاپ پکیج باید ظرفیت برودتی و حجم هوادهی باید مورد بررسی قرار بگیرد. جانمایی این دستگاه به طور کلی شامل ظرفیت های سنگین و مشخصی است. نسبت راندمان انرژی بالا به واسطه کویل های سرمایشی نیز اهمیت زیادی دارد.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

 

نویسنده: