مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

چیلر هوایی چیست و طراحی آن به شکل چند مدار چه مزایایی دارد؟

چیلر هوایی چیست و طراحی آن به شکل چند مدار چه مزایایی دارد؟

نوامبر 15, 2021

در این مقاله می خواهیم به معارفه چیلر هوایی بپردازیم و اجزای سازنده  و ویژگی های انواع کمپرسورهای آن را تشریح کنیم. همچنین ساختار نوع مدار آن را توضیح خواهیم داد و به مزایایی که با نوع مدار ایجاد می شود، اشاره خواهیم کرد.

جهت انجام مشاوره انتخاب دستگاه های خود با مهندسین ما تماس بگیرید

چیلر هوایی چیست؟

برای پاسخ به سوال چیلرهوایی چیست ابتدا باید به نوع آن توجه کنیم. چیلرهای تراکمی به دو دسته کلی چیلر هوایی (هوا خنک) و آبی (آب خنک) تقسیم می شوند که تنها تفاوتشان درنحوه خنک کاری می باشد، در چیلر تراکمی از نوع هوا خنک ، کندانسور به صورت هوا خنک بوده و با استفاده از فن های آکسیال (فن های نصب شده در بالای چیلر) که هوا را از روی سطح کندانسور می دمند، خنک می شود.

در اثر مکش کمپرسورها مبرد به داخل کمپرسور راه یافته و تحت فشار قرار می گیرد و داغ و پر فشار می شود. حال باید به نحوی حرارت این مبرد را از بین برد که در کندانسور این اتفاق می افتد. در چیلر از نوع هوایی در کندانسور توسط فن های آکسیال این حرارت از گرفته شده و آن را به بیرون هدایت می کند .

چیلر آبی چیست؟

در چیلر تراکمی آب خنک، کندانسور به وسیله آب خنک می شود  و این آب به وسیله برج خنک کننده، خنک می شود. در چیلر آبی اواپراتورعمل سرمایش آب را برعهده دارد ولی کندانسور آن مانند چیلرآبی با فن حرارت مبرد را دفع نمی کند  بلکه  توسط آب حرارت گرفته شده و سپس آب به برج خنک کننده برمیگردد تا دوباره خنک شده و به مبدل بازگردد. توجه کنید که آب در برج خنک کننده به روش تبخیری خنک می شود، در نتیجه مقداری از آب تبخیر می شود که باید به مدار آن آب تازه تزریق کرد و درنتیجه این نوع از چیلرها مصرف آب هم دارند.

چیلر تراکمی هوا خنک که به آن چیلر هوایی نیز می گویند، یکی از بهترین ترین دستگاه ها جهت تامین سرمایش هوای ساختمان های مسکونی، مجتمع های تجاری، اداری، صنعتی و نیز تجهیزات ، ماشین آلات صنعتی است. بخصوص در مناطقی که با مشکل تامین آب مواجه هستیم چون که چیلر هوایی برای کاری نیازی به مصرف آب ندارد.

در قسمت اول توضیح دادیم که چرا چیلر هوایی به آب نیاز ندارد و آبی هم که در اواپراتور خنک می شود در یک مدار کاملا بسته سیرکوله شده و در نتیجه تبخیر نمی گردد تنها هنگام راه اندازی دستگاه برای اولین بار این آب به مدار تزریق شده و دیگر به آب نیازی ندارد.

اجزای اصلی و نحوه کار سیستم :

مهمترین اجزای چیلر تراکمی هوا خنک عبارتند از کمپرسور و موتور الکتریکی، کندانسور ، اکسپنشن ولو و اواپراتور و سایر اجزای آن عبارتند از شیرهای تنظیم کننده و کنترلی ، ساید گلس ، فیلتر درایر ، شیرهای فشار بالا و پایین ، چک ولو ، سونولوئید ولو ، سنسورها و سوئیچ ها ، قطعات برقی و کنترلی ، کنترلر و … .

وقتی که یک چیلر هوایی به صورت 2 مدار طراحی می شود در واقع 2 سری از این تجهیزات در چیلر تعبیه شده یعنی برای هر مدار به صورت جداگانه از این تجهیزات استفاده می شود.

چیلر هوایی ۴ مداره یا ۲ مداره چیست ؟

در مواقعی که چیلر باید با ظرفیت کم کار کند بهتر است که به صورت ۲ یا ۴ مدار طراحی  شود. فرض کنید که در یک شرایط خاص به ۱۲۰ تن تبرید برودت نیاز باشد. در این صورت اگر دستگاه تک مدار باشد ، همواره کل تجهیزات دستگاه باید در حال کار باشد حتی زمانی که به 20 درصد برودت نیاز داریم معایب زیادی در پی  خواهد داشت از جمله افزایش مصرف انرژی و همچنین کاهش عمر دستگاه.

برای جلوگیری از این کار می توان دستگاه را به طور ۲ یا ۴ مدار طراحی کرد. برای مثال در حالت ۲ مدار، دستگاه به دو مدار مجزای ۶۰ تن تقسیم می شود و در مواقعی که به کمتر از ۶۰ تن برودت نیاز باشد ، فقط یکی از مدارها شروع به کار می کند(نصف تجهیزات استفاده شده). پس در اغلب اوقات نیمی از کمپرسورها خاموش هستند. در حالت ۴ مدار، دستگاه به ۴ مدار مجزا تقسیم و به صورت ۲۵% به ۲۵% وارد عمل می شوند.

طراحی چیلر هوایی به شکل با چند مدار چه مزایایی دارد؟

مهمترین مزایای چیلرتراکمی هواخنک با چند مدار دارد عبارتند از :

۱ . کاهش مصرف آنرژی (مدار های دستگاه نسبت به برودت مورد نیاز وار عمل می شوند برای مثال در مواقعی که به برودت کمی نیاز است فقط یکی از مدارها کار می کند و بقیه مدارها به صورت اتوماتیک خاموش می شوند)

۲ . افزایش طول عمر کمپرسورها و دیگر تجهیزات مصرفی

۳ . امکان کارکرد چیلر با ۵۰ یا ۷۵ درصد توان کل با خراب شدن احتمالی یکی از مدارها (در هنگام بروز مشکل در یکی از مدار های دستگاه اگر دستگاه به شکل ۲ مدار باشد با حداکثر ۵۰ درصد و اگر ۴ مدار طراحی شود با حداکثر ۷۵ درصد توان کل، به کار خود ادامه خواهد داد.)

لیست قیمت محصولات

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

نویسنده: