مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

عملکرد و کاربرد سیستم ضد یخ زدگی در هواساز ها

عملکرد و کاربرد سیستم ضد یخ زدگی در هواساز ها

فوریه 2, 2021
جهت استعلام قیمت انواع هواساز و ثبت سفارش با مهندسین ما تماس بگیرید.

دستگاه های هواساز در فصول سرد سال باید از یخ زدن جلوگیری شوند. به این منظور از سیستم ضد یخ زدگی در هواساز استفاده می شود.

این سیستم برای زمان های اضطراری استفاده می شود تا بتوان دمای خارج شده را کنترل نماید.

این کنترل زمانی صورت می گیرد که دما به زیر صفر می رسد و باید جلوی یخ زدگی گرفته شود.

سیستم به صورتی کار می کند که سبب بسته شدن کویل ها و دمپر ها شده و هواسازها را خاموش می کند به این ترتیب از آسیب جدی به هواساز جلوگیری صورت می گیرد.

یخ زدگی در هواساز در چه مواقعی رخ می دهد؟

زمانی که صحبت از سیستم های گردش آب باشد، نیاز است که این سیستم ها در مقابل یخ زدن محافظت شوند.

چنین جریانی در مناطق سرد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وقتی کویل ها در معرض هوای خارج هستند به طوری که درجه حرارت کمتر از نقطه انجامد باشد نیاز به سیستم ضد یخ زدگی در هواساز است.

هنگامی که کویل آب سرد کننده در وضعیت غیر تخلیه در مسیر جریان هوای سرد زمستان قرار بگیرد نیاز است که برای یخ زدگی فکری شود.
همینطور زمانی که سیستم لوله کشی از داخل فضاهای سرد عبور نماید نیز نیاز به یک سیستم ضد زخ زدن است.
دقت شود که اگر سیال در جریان باشد و آب در وضعیت اندکی گرم قرار بگیرد، یخ زدن به حداقل می رسد.

گاه دیده می شود که هوا بسیار سرد است و یا برق قطع می شود.دیگر نمی توان اعتمادی به تداوم جریان و مناسب بودن درجه حرارت داشت.
فرسودگی سیستم ها از دیگر عواملی است که سبب یخ زدن هواساز می شود.

به طور کلی پمپ ها پس از دوره ای مصرف انرژی را بیشتر می کنند و این کار سبب فرسودگی سیستم می شود.

روش های پیشگیری از یخ زدن هواساز

سیستم ضد یخ زدگی در هواساز گزینه خوبی است اما یک سری روش ها وجود دارد که می تواند از یخ زدن هواساز تا حد زیادی جلوگیری نماید.

اول اینکه می بایست سیستم کنترلی که برای مصرف کنندگان بخش بیرونی وجود دارد را از نوع جریان ثابت انتخاب کرد در صورتی که باید اختلاف دما به صورت متغیر باشد.
شیرهای قطع و وصل همه کویل های سرمایشی معمولاً زمانی که هوا بسیار سرد می شود درست کار نمی کنند بنابراین باید از شیرهای کنترلی استفاده شود و همیشه در وضعیت باز قرار بگیرد.
موضوع دیگر که موقعیت اقتصادی سیستم نیز بستگی دارد، در مورد پمپ هایی است که به صورت متناوب کار می کنند.

در چنین حالتی زمانی که دمای هوا از نقطه انجماد بسیار کمتر باشد، نیاز است که وضعیت پمپ های سیستم آب سرد کننده و گرم کننده در مدار قرار بگیرند.
راه اندازی پمپ باید از نوعی باشد که پس از وصل شدن برق به صورت اتوماتیک وار اجرا شود و نیاز به کنترل دسترسی نباشد.

انتخاب پمپ بسیار مهم است و بهتر است پمپی انتخاب شود که باز بیش از حد مجاز ندارند.
خاموش کردن پمپ ها زمانی که درجه حرارت کمتر از نقطه انجماد است اشتباه بوده و هرگز نباید این اتفاق صورت بگیرد.
چه خوب است که به عنوان سیستم ضد یخ زدگی در هواساز، مقدار هوای موجود در سیستم ها کنترل شود. برای اینکه می توان از شیرهای هواگیری نیز استفاده نمود.
یک سری ترموستات ها وجود دارند که مشهور به ترموستات حفاظت در مقابل یخ زدن هستند، می توان از این ترموستات استفاده کرد تا تشخیص درجه حرارت به درستی صورت بگیرد و در مسیر هوای خروجی از کویل ها استفاده شود.

در صورتی که نیاز است

در صورتی که نیاز است برای انتقال هوا از فن استفاده شود هوا می بایست به شکل یکنواخت وارد کویل شود.

از سوی دیگر این روند سبب می شود تا از لایه ای شدن جریان هوا نیز جلوگیری صورت بگیرد.
بررسی افت فشار بسیار مهم است بنابراین اگر از دمپر هایی استفاده شود که بتواند برای افت فشار کنترل خوبی داشته باشد تا حد زیادی از یخ زدگی جلوگیری می شود.

این دمپر ها می توانند اختلاط هوا را به شکل پایدار کنترل نمایند.

دمپر ها باید به اندازه چند برابر قطر معادل کانال از دستگاه هواساز فاصله داشته باشند.

 

عملکرد سیستم ضد یخ زدگی در هواساز

سیستم ضد یخ زدگی در هواساز در واقع یک میکروکنترلر برنامه نویسی می شوند. از یک سری قطعات استفاده می شود که به آن ترمیستور گفته می شود ( این اصطلاح در پکیج بسیار شنیده می شود) این دستگاه زمانی که دمای نزدیک به زیر صفر را احساس می کند سبب می شود که برد الکترونیکی هواساز وارد عمل شود و این رویکرد به صورت اتوماتیک صورت می گیرد. این پمپ که در واقع یک قطعه مخصوص است به صورتی عمل می کند که دما به حد نصاب برسد. زمانی که دما بسیار پایین آمده باشد، عملکرد پمپ در بیشترین وضعیت خود قرار می گیرد تا بتواند دستگاه را از آسیب دور نگه دارد.

آیا در خرید هواساز باید در مورد سیستم ضد یخ زدگی سوال کنیم؟

یکی از موضوعاتی که در خرید و فروش هواساز وجود دارد، اینکه سیستم ضد یخ زدگی برای آن تعریف می شود یا خیر. برخی از هواسازها دارای قطعات مخصوصی هستند که دستگاه را در برابر یخ نزدن حفاظت می کنند.

این قطعه حکم یک سنسور را دارد به طوری که وقتی یکی از عوامل یخ زدگی احساس شود و دما به حد مشخص پایین بیاید، سنسور اجرا می شود و دستگاه را در وضعیت گرم تعادل نگه می دارد.

این سنسورها طراحی خاصی دارند و بر روی قیمت نهایی هواساز نیز تاثیرگذار هستند.

اما اینکه سیستم ضد یخ زدگی برای همه هواسازها اجرا می شود و یک قطعه همیشگی است این تصور اشتباه است هنوز هم برخی از هواسازهای قدیمی این سنسور را ندارند!

اگر هواساز یخ بزند دیگر نمی توان آن را نجات داد؟

یکی از کاربردهای مهم سیستم ضد یخ زدگی در هواساز، جلوگیری از آسیب به دستگاه است و در واقع سنسور بسیار قوی برای دستگاه اجرا می شود تا تشخیص دما برای آن به درستی صورت بگیرد اما گاه دیده می شود که دستگاه به یک باره از برق قطع می شود و یا کاهش دما به شکلی صورت می گیرد که دیگر نمی توان از سیستم ضد یخ زدگی در هواساز انتظار معجزه داشت، در چنین شرایطی نیاز به تعمیر و بررسی قطعاتی است که بر اساس یخ زدگی دیگر به درستی کار نمی کنند.

مزایای سیستم ضد یخ زدگی در هواساز از نگاه دیگر

تصوری که برای هواسازها وجود دارد اینکه اگر قرار است این دستگاه در یک منطقه آب و هوایی گرم استفاده شود نیازی به سیستم ضد یخ زدگی در هواساز نخواهد بود.

این تصور به هیچ عنوان درست نیست. در واقع وجود تکنولوژی ضد یخ سبب می شود تا هواساز موقعیت اجرای بهتری داشته باشد و در صورتی که برودت یکباره صورت گرفت نیز از دستگاه محافظت صورت می گیرد.
این دستگاه به صورتی کار می کند که همیشه موقعیت دمای دستگاه را حفظ می کند و سبب می شود که تغییر دما به شکل غیر اصولی نباشد.

بررسی دمای دستگاه هواساز به صورتی است که سبب می شود دستگاه همیشه در یک حالت نرمال کار کند و از تغییر دما یکباره تا حد زیادی جلوگیری می شود.

نتیجه گیری

از آنجایی که سنسورهای سیستم ضد یخ زدگی در هواساز بسیار دقیق هستند، تنظیم آنها نیز باید توسط فرد خبره صورت بگیرد

. شاید اینطور به نظر برسد که این سیستم ها هرگز نیاز به سرویس و تعمیر ندارند اما این سنسورها نیز مانند بسیاری از قطعات دیگر در یک دستگاه پس از مدتی نیاز به کیفیت سنجی دارند و سطح کیفیت به کار رفته باید مورد بررسی قرار بگیرد.
بسیار مهم است که هواسازها از نظر دما سنجیده شوند یخ زدن قطعات مهم و داخلی هواسازها از عمر انها می کاهد و سبب می شود که دستگاه با هزینه های گرانی همراه شود.

در خرید هواساز دو نکته را بررسی کنید:


1- اینکه قرار است هواساز در چه مکانی استفاده شود.

مثلاً برای استفاده از هواساز در سردخانه های بیمارستانی، سیستم ضد یخ زدگی در هواساز بسیار مهم است و باید دقت ویژه ای در کیفیت این قطعه صورت بگیرد از سوی دیگر اگر قرار باشد که این محصول برای هواسازهای هایژنیک استفاده شود باید میزان دقت بالاتری برای آن در نظر گرفته شود.
2- موضوع دیگر سطح استفاده از هواساز است.

برخی از دستگاه های هواساز نیاز به استفاده طولانی مدت و چند باره دارند که چنین جریانی سبب می شود تا هواساز اجرای پر فشار داشته باشد و در چنین حالتی باید از سیستم ضد یخ زدگی در هواساز به شکلی استفاده شود که بتواند در طولانی مدت اثرگذاری خوبی داشته باشد.
موقعیت دستگاه هواساز به شکلی ارزیابی می شود که نوع اجرای آن برای هر بخش کمی متفاوت از بخش دیگر باشد. البته که هواسازها در سبک هایی اجرا می شوند که گاه دارای سنسور های تشخیص دما بوده و در صورتی که دما بسیار کم می شود از نظر آلارم مخصوص اطلاع داده می شود.

هر دستگاهی که دارای موقعیت اجرای مشخصی داشته باشد می تواند عملکرد قابل قبول تری از خود به جا بگذارد.

سیستم ضد یخ زدگی در هواساز می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.
نویسنده: