مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

اجزای تشکیل دهنده فن کویل

اجزای تشکیل دهنده فن کویل

مارس 8, 2022

اجزای تشکیل دهنده فن کویل

دستگاه فن کویل از اجزای مختلفی تشکیل می شود. هر کدام از این اجزا، وظایفی دارند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید

کویل

قطعه ای به نام کویل، در فن کویل موجود می باشد. این قطعه از لوله های مسی با فن آلومینیومی ساخته شده است. لوله های مسی در دو و سه ردیف قرار دارند که به کلکتور ورود و خروج اصلی وصل می شوند.

یکی از آنها، در فصل زمستان، آب گرم را از دیگ وارد می کند و یا در فصل تابستان، وظیفه دارد آب سرد را از چیلر وارد کند. وظیفه ی دیگری، برگرداندن آب به سمت موتورخانه مرکزی می باشد. احتمال اینکه در قسمت اتصالات کویل، گرفتگی و یا نشت ایجاد شود وجود دارد. اگر پس از تست، گرفتگی و یا نشتی مشخص شود، بایستی محل نشتی جوشکاری شود.

فندک

فندک ها، موتور و سینی درین و بلور و هوزینگ را شامل می شوند.

الکترو موتور

از دیگر اجزای تشکیل دهنده فن کویل، الکترو موتور می باشد. الکترو موتور سه دور است و با کلید هر کدام فرمان می دهد. هرچه دور دستگاه بالاتر رود، میزان هوادهی آن نیز بیشتر می شود.  

بلوور

فن یا بلوور، گردش هوا را برعهده دارد. الکتروموتور، عامل گردش بلوور می باشد. با توجه به مدلی که فن کویل دارد، بلوور به شکل راست گرد و چپ گرد به گردش در می آید. همچنین بلوور در دو جنس وجود دارد : آلومینیومی و پلاستیکی. بلوور به شکل آلومینیومی و پلاستیکی در قسمت هوزینگ قرار می گیرد و جریان هوا را به سمت دستگاه هدایت می کند.

سینی درین

این قسمت از فن کویل، تخلیه آب را بر عهده دارد. در فصل تابستان، به دلیل وجود نقطه شبنم، رطوبتی که در هوا وجود دارد تقطیر شده و موجب می شود تا روی کویل آب جمع شود. این آب، بر روی سینی درین میریزد و به وسیله لوله ای که برای تخلیه روی سینی موجود است و توسط شلنگی مخصوص، به لوله ی تخلیه آب ساختمان متصل شده و تخلیه می شود.

فیلتر

با توجه به نوع فن کویل، فیلتر ها دو نوع دارند :  نوع فلزی و پلاستیکی.

این فیلتر ها قابل شستشو و تعویض می باشند. فیلتر، در مسیری که هوا وارد فن کویل می شود قرار می گیرد و از ورود ضایعاتی که در محیط وجود دارند و همچنین از ورود گرد و غبار به داخل فن جلوگیری می کند.

شیر هواگیری

بر روی لوله اصلی کویل، شیر هواگیری قرار دارد. این شیر دو نوع دارد : دستی و اتوماتیک.

وظیفه این قسمت، هواگیری سیستم است.

کلید سلکتوری

کلید سلکتوری،کلیدی چهار حالته می باشد. این کلید دارای حالت های روشن و خاموش، متوسط، کم و زیاد می باشد. فن کویل از طریق دو راه قابل کنترل می باشد : از راه ترموستات و از طریق کلید ( به صورت دستی). کلید سلکتوری فقط در فن کویل های زمینی قابل استفاده می باشد و کنترل فن کویل های سقفی توسط ترموستات انجام می شود.

ترموستات

برای اینکه بتوانیم فن کویل های کانالی و سقفی را از راه دور کنترل کنیم، از ترموستات سه مرحله ای فن کویلی بهره می گیریم.

نویسنده: