مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

اواپراتور و نحوه عملکرد آن

اواپراتور و نحوه عملکرد آن

فوریه 28, 2022

اواپراتور و نحوه عملکرد آن

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

دستگاه اواپراتور چیست ؟

دستگاه اواپراتور، نوعی مبدل حرارتی می باشد که در آن سیال مایع وارد کویل شده و به دلیل فشار پایینی که دارد کمترین حرارت را از سیال اطراف لوله ها جذب و به نقطه جوش می رسد و تبخیر می شود و از حالت مایع به گاز تغییر می کند.  به دستگاه اواپراتور تبخیر کننده نیز می گویند زیرا مایعی که وارد کویل می شود را تبخیر می کند.  

کاربرد اواپراتور در صنعت

از اواپراتور در صنعت به دو شکل استفاده می شود. در شکل اول اواپراتور مایع را به گاز تبدیل می کند، یعنی به عنوان تبخیر کننده داخل لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد. در شکل دوم، به دلیل اینکه حرارت را از سیال اطراف کویل جذب می کند، باعث می شود دمای آن کاهش یابد و در آخر عمل سرما سازی سیال اطراف کویل را انجام می دهد.

نحوه عملکرد اواپراتور به عنوان تبخیر کننده

هر سیال مایعی که قرار است تبخیر شود وارد کویل می شود و حرارت را از سیال داغ اطراف کویل جذب می کند و تبخیر می شود. این نوع اواپراتور، در صنایع شیمیایی، دارویی و غذایی کاربرد فراوانی دارد.  

نحوه عملکرد اواپراتور به عنوان دستگاه سرمایشی

در سیستم های تبرید و تجهیزات سرمایشی مانند یخچال ها، سیستم های تهویه هوا و… ، اواپراتور، جزء اصلی سیستم های سرمایشی به شمار می آید زیرا، اواپراتور وظیفه سرد کردن را برعهده دارد. در کویل اواپراتورهای سرمایشی از یک سیال که نقش مبرد را دارد استفاده می شود. سیالات مبرد، گرما را تا حدی جذب می کند که دمای مبرد به نقطه جوش برسد و پس از آن، بخار شود.

بنابراین، عمل خنک کاری در یخچال ها و سیستم های خنک کننده هوا به وسیله اواپراتور انجام می شود. اواپراتورهای سرمایشی در سیستم کنترل مبرد، ساختار، نحوه تغذیه سیال مبرد و … با یکدیگر تفاوت دارند.

سه عامل مهم در عملکرد اواپراتور

۱ . افت فشار

۲ . اختلاف دما

۳ . نوع سیالات

نویسنده: