مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

ایر کولر صنعتی دستگاهی برای کاهش دمای سیالاتی در صنایعی نیروگاه و پتروشیمی

ایر کولر صنعتی دستگاهی برای کاهش دمای سیالاتی در صنایعی نیروگاه و پتروشیمی

آوریل 5, 2023

ایر کولر صنعتی دستگاهی برای کاهش دمای سیالاتی مانند آب های اسیدی،مواد شیمیایی با خوردی بالا در صنایعی مانند نیروگاه و پتروشیمی مورد استفاده قرار میگیرد.

برای مشاوره رایگان، برآورد قیمت و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

ایر کولرها به کمک هوای تازه باعث کاهش دمای توربین‌های بخار و یا دمای آب گرم شده حاصل از فرایند مکانیکی کارخانه می کنند ̜سیستم مکش القایی هوا به درون دستگاه، موجب کاهش دمای چشمگیر سیال درونی کویل ایر کولر میشوند.نحوه کار کولرهای هوایی بر اساس تبادل حرارتی پوسته لوله طراحی شده اند و میتوانند دمای آبگرم داخل کویل را تا نزدیکی دمای محیط کاهش دهند. دستگاه های دیگری مانند انواع درای کولر هم کارکردی مشابه دارد ولی در نوع کار و میزان مقدارخنک کاری در هر ساعت با هم متفاوتند.به طور کلی توان هوادهی ایرکولر دوبرابر درای می باشد و قادر است در دمای کاری بالا و شرایط محیطی سخت بهترین بازدهی را ارائه دهد.

قطعات ایر کولر صنعتی

برای ساخت و تولید هر دستگاهی در صنعت قطعات  اصلی در کنار هم مونتاژ می شوند.ایر کولر یکی از این خنک کننده های صنعتی میباشد که دارای تجهیزاتی مهم و کاربردی است.برای آشنایی بیشتر شما با این دستگاه در این مقاله لیستی از کلیه قطعات اصلی با توضیح عملکردی هر یک از اجزای را منتشر نموده‌ایم تا ادامه این مقاله با آنها آشنا شوید.

شاسی و ساختار اصلی ایر کولر

یکی از آیتم های مهم در هنگام طراحی ساختار کولر هوایی با نرم افزارهای مهندسی مانند سالید ورک شکل و اسکلت اصلی به منظور رعایت نکات مهم در این بخش است.

درواقع یکی از نکات اساسی در عملکرد مناسب کولر هوایی طراحی درست ساختار می باشد.چونکه میزان هوای مورد نیاز درراستای کاهش دمای سیال درونی کویل نیازمند فضای مناسب جهت مکش به داخل ایر کولر می باشد.فاصله استاندارد در این بخش طبق محاسبات و طراحی ایر کولر کارشناسان بین 150 سانتی متر الی 300 سانتیمتر توصیه می نمایند.

فن و سیستم انتقال حرارت

در سیستم های خنک کاری معمولا از دو نوع  سیال استفاده می شود تا به روش تبادل حرارت پوسته لوله ای دمای یکی از آنها کاهش و دیگری افزایش یابد.

در ایر کولرهای صنعتی هوا نقش سیال سرد را ایفا میکند اما به تنهایی کافی نبوده و برای گذر از بین لوله های فین دار کولر نیازمند مکش یا دمش مکانیکی میباشد.در این قسمت توسط الکتروموتور نیروی الکتریکی تبدیل به حرکت مکانیکی میشود تا به وسیله یک یا تعدادی فن اکسیال محوری کندانسور گردش هوا شکل بگیرد.باتوجه به میزان دلتاتی مورد نیاز و همچنین دمای ورودی سیالات گرم بزرگی و کوچکی فن مشخص میگردد.

فین و کویل ایر کولر 

آب داغ از طریق مدار معین کلکتور اصلی و کویل دستگاه ایر کولر به داخل  کویل وارد می شود.درکویل  با توجه به نکات محاسباتی و  طراحی  که اصلی ترین آن حجم آب درگردش و دلتاتی است متراژ لوله مسی مورد نیاز و تراکم فین مشخص میشود.

طراحی  لوله ها و چگونگی حرکت آب درون کویل ایر کولر صنعتی از ویژگی های  مهم است و نباید در بخش محاسباتی نادیده گرفته شود.

برای ساخت و تولید این دستگاه اغلب  از کویل مسی 8/5 اینچ یا 4/3 استفاده می شود.

البته چنانچه محیط یا سیال مایع دارای اسید باشد باید  متریال کویل را به استیل تغییرداد.ضخامت لوله‌ها به نسبت فشار آب کم یا زیاد میشود تا در دراز مدت دچار پارگی یا ترکیدگی کویل نشویم.

اما برای تراکم فین ها محاسبه دلتاتی نقشی مهم دارد تا میزان خنک کاری را در صورت لزوم افزایش دهیم.

بهترین نوع فین گلدفین و بلوفین است زیرا  مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و رسوب دارد وباعث افزایش  طول عمر ایر کولر می شود.

فریم تیوب شیت یا پلنیوم در ایر کولر چه نقشی دارد؟

فریم های تیوب شیت نگهدارنده لوله هستند و جز مراحل اولیه ساخت و تولید درای کولر نیروگاهی  به شمار میروند.

انتخاب ورق مناسب مهمترین نکته در این بخش می باشد.ورق st37 مناسب ترین گزینه برای ساخت  تیوب شیت است باید توجه داشته باشید ضخامت ورق تاثیر بسزایی بر طول عمر ایر کولر دارد.

گاهی برخی از تولیدکنندگان به منظور کاهش قیمت کندانسور از ورق با ضخامت های پایین استفاده میکنند.

که باعث خرابی زود هنگام فریم شده و خیلی زود آسیب میبیند.

این ورق ها خود به تنهایی ضد زنگ بوده و در طول زمان دچار خوردگی نمی شوند.

اما میتوان برای بالا بردن مقاومت آنها در برابر خوردگی از پوشش رنگ الکترواستاتیک استفاده نمود.

تابلو برق و سیستم فرمان کاری ایر کولر

تابلو برق را میتوان خیلی خلاصه ساخت و بدون در نظر گرفتن نکات عملکردی در پیک بار آن را در دستگاه مونتاژ نمود. توصیه می شود تا در تابلو برق از یک لوگو ال اس دی استفاده شود.تا با نصب سنسور حرارتی و اعلام فرمان به فن ها به طور کاملا اتوماتیک یک به یک روشن و خاموش شوند.

اضافه کردن PLC موجب کاهش هزینه برق،افزایش طول عمر فن و موتور،عدم نیاز به اوپراتور دستی و در نهایت کاهش صدای ایر کولر صنعتی میشود.

از دیگر اقدامات الزامی برای یک تابلو برق استاندارد نصب و بهره گیری از کنتاکتور است تا زمانی که فن آمپر بیش از اندازه کشید آنرا قطع نماید تا از سوختن موتور ایر کولر یا کندانسور هوایی جلوگیری کند.

کنترلرهای دیگری مانند  کنترل نوسان،فاز و چراغ سیگنال نیز برای هر تابلو برقی الزامی میباشد.

سیستم مه پاش ایر کولر صنعتی

در مناطق گرمسیری مانند یزد،کرمان،اصفهان و غیره … ایرکولرهای صنعتی به تنهایی قادر به پایین آوردن دمای سیال درون کویل نمیباشند و نیازبه یک  سیستم کمکی برای خنک کاری هستند.

این سیستم ساده و درعین حال کاربردی مه پاش نام دارد که با کمترین هزینه قابل نصب و راه اندازی است.

مه پاش ها دارای مدل های مختلفی هستند که باید براساس مقدار دبی و حجم مه پاشی انتخاب شوند.

مزایای ایر کولر صنعتی چیست؟

عدم تبخیر آب

کاهش مصرف انرژی

راندمان خنک کاری بالا در مناطق شرجی و رطوب بالا

تعمیر و نگهداری آسان

قابلیت نصب و مونتاژ در محل

عدم خوردگی

قابلیت شستشو مدار ها با اسیدهای دیسکلر حداکثر 35 درصد

معایب ایر کولرهای صنعتی چیست؟

صدای نسبتا  زیاد بالاتر از 70 دسیبل

سایز بزرگ دستگاه در برخی از مدل ها

قیمت بالای آن در مقایسه با درای کولر یا کندانسور

نویسنده: