مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

تفاوت داکت اسپلیت و چیلر

تفاوت داکت اسپلیت و چیلر

مارس 16, 2022
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

تفاوت داکت اسپلیت و چیلر

مقایسه داکت اسپلیت با چیلر از ابعاد مختلف

در این مقاله ما سعی داریم به تفاوت های میان داکت اسپلیت و چیلر بپردازیم. قصد داریم داکت اسپلیت و چیلر را از نظر قیمت، تنظیم رطوبت، هزینه نصب و … مقایسه و بررسی می کنیم.

1.تفاوت داکت اسپلیت با چیلر و مقایسه آنها از بعد قیمت تمام شده

اصولا از کویل آبگرم برای گرمایش داکت اسپلیت ها استفاده می شود. داکت اسپلیت را می توان در حالت گرمایشی نیز قرار داد و روشنش کرد اما این کار، باعث می شود که سیستم برای گرمایش هوا برق مصرف کند. این کار باعث می شود هزینه برق دستگاه افزاش یابد. همچنین چون کمپرسور مجبور است در هر دو فصل تابستان و زمستان کار کند، استهلاک دستگاه نیز بالاتر می رود. به جای این کار، یک کویل آب گرم در قسمت جلو یا پشت یونیت داخلی در داکت اسپلیت تعبیه می شود تا آبگرم موتورخانه در فصل زمستان وارد آن شود و هنگامی که فن یونیت داخلی روشن شد، هوا به کویل برخورد کند و گرم شود.

2.هزینه نصب و اجرا

از مهمترین تفاوت های داکت اسپلیت و چیلر، هزینه تمام شده آنهاست. اما نه فقط هزینه ی خرید یک دستگاه بلکه باید به هزینه نصب نیز توجه داشت. هزینه نصب داکت اسپلیت و چیلر باهم متفاوت می باشد.

3. سیستم های مکمل

منظور ما از سیستم های مکمل یعنی دستگاه ها علاوه بر سرمایش آیا توانایی گرمایش محیط را نیز دارند؟

گرمایش در دستگاه های فن کویل و چیلر و داکت اسپلیت، از طریق آب گرم موتورخانه یا پکیج انجام می شود. در فن کویل، نیازی به کویل آبگرم مجزا نیست و می شود با متصل کردن آب سرد به ورودی فن کویل ها، سرمایش دریافت کرد و اگر آب گرم را به لوله ورودی آنها وصل کنیم می توانیم از آنها گرمایش دریافت کنیم.  اما اگر بخواهیم از گرمایش به روش آب گرم در داکت اسپلیت استفاده کنیم، می بایست برای هر دستگاه یک کویل مخصوص آبگرم در نظر بگیریم. پس نیاز یا عدم نیاز به تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مکمل، از دیگر تفاوت های این دو دستگاه می باشد.

4. تنظیم رطوبت

تنظیم رطوبت هوا، دیگر تفاوت این دو سیستم است. داکت اسپلیت در فصل تابستان قادر به کاهش رطوبت می باشد اما در فصل زمستان توانایی کاهش یا افزایش رطوبت را ندارد. اما چیلر هنگامی که به هواساز وصل می شود می توان تجهیزات رطوبت گیری و رطوبت زنی را به هواساز اضافه کرد و در فصل تابستان و زمستان، رطوبت را تنظیم کرد. 

6. پاکسازی هوا

اواپراتور داکت اسپلیت دارای ابعاد کوچکتری نسبت به هواساز چیلر می باشد. همچنین اگر بخواهیم فیلتری به آن اضافه کنیم، به دلیل اینکه زیر سقف کاذب نصب می شود با محدودیت هایی رو به رو می شویم. فن کویل ها نیز به همین شکل می باشند. فقط در آنها امکان نصب فیلترهای فلزی برای جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار به یونیت داخلی داکت اسپلیت و فن کویل ها وجود دارد. اما در دستگاه هواسازی که به چیلر وصل است، هر نوع فیلتری را می توان در راه عبور هوا نصب نمود.

نویسنده: