مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

تهویه مطبوع در اقلیم های مختلف

تهویه مطبوع در اقلیم های مختلف

فوریه 23, 2022
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

تهویه مطبوع در مناطق گرم و مرطوب

۶ دستگاه مناسب تهویه مطبوع در اقلیم گرم و مرطوب ، گرم و خشک و نیز سرد و خشک

ما می خواهیم ساختار سیستم تهویه برای شرایط آب و هوایی مختلف و چند دستگاه مناسب برای تهویه مطبوع سرمایشی  گرمایشی را در اقلیم گرم و مرطوب، گرم و خشک و  آب و هوای سرد و خشک را بررسی کنیم.

در نواحی که دارای آب و هوای گرم و مرطوب است،تهویه مطبوع، می بایست به وسیله دستگاه های تبریدی انجام شود، به این دلیل که سیستم تهویه در مناطق مرطوب باید بتواند رطوبت را تا حد مورد نیاز کاهش دهد. 

در مناطقی که آب و هوای آن گرم و خشک است، تهویه باید به وسیله دستگاه های تبخیری انجام شود، به این خاطر که در چنین مناطقی، سیستم تهویه باید توانایی افزایش رطوبت هوا تا سطح مطلوب را داشته باشد.

سیستم تهویه در اقلیم سرد و کوهستانی جنبه گرمایشی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

هوای هر اقلیم در فصل زمستان

هوای اقلیم گرم و خشک در زمستان سرد، هوای مناطق گرم و نیمه مرطوب در زمستان معتدل و هوای مناطق گرم و مرطوب در زمستان گرم می باشد. همچنین مناطقی که آب و هوای معتدل و خشک دارند، در زمستان هوای بسیار سردی دارند و مناطقی با شرایط آب و هوایی معتدل و مرطوب، هوای سردی را در فصل زمستان شاهد می باشند.

چند مورد از دستگاه های تهویه مطبوع مناسب برای مناطق گرم و مرطوب  

ما چند دستگاه مناسب برای اقلیم گرم و مرطوب معرفی خواهیم کرد که بعضی از آن ها در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک و سرد و خشک نیز قابل استفاده می باشند.  دستگاه هایی که بر اساس سیکل تبرید تراکمی، باعث کاهش رطوبت هوا و سرمایش می شوند، برای مناطق گرم و مرطوب، دستگاه بسیار مناسبی هستند. به این معنا که  در تولید و ساخار این دستگاه ها از کمپرسور ، اواپراتور، کندانسور و مبرد (گاز فریون) استفاده شود.

چند مورد از مهمترین دستگاه هایی که بر پایه سیکل تبرید تراکمی کار می کنند:

۱ . کولر گازی یا اسپلیت

در دستگاه اسپلیت یا همان کولر گازی، کمپرسور و کندانسور، در یونیت بیرون از ساختمان و اواپراتور در یونیت داخل ساختمان نصب می شود و با لوله کشی به هم وصل می شوند. مبرد بین این اجزا به گردش در می آید و در قسمت اواپراتور، به دلیل برخورد هوا با سطح سرد لوله های اواپراتور، دمای هوا را کاهش داده و همچنین، رطوبت هوا را هم کم می کند. هنگامی که متراژ ساختمانی کم باشد،  بهترین گزینه برای تهویه مطبوع در مناطق گرم و مرطوب و این شراط آب و هوایی،  کولرگازی می باشد.

۲ . داکت اسپلیت

داکت اسپلیت دقیقا شبیه به اسپلیت است. فقط یک تفاوت بین آنها وجود دارد و آن هم این است که یک اواپراتور بزرگ در سقف کاذب نصب شده، بعد از اینکه هوا را سرد کرد و رطوبت را کاهش داد، آن را از طریق کانال کشی در اتاق های مختلف پخش میکند. در اقلیم گرم و مرطوب و در ساختمان هایی با متراژ کم از اسپلیت و داکت اسپلیت استفاده می شود. داکت اسپلیت یک اواپراتور دارد که بعد از تهویه هوا، آن را توسط کانال در همه قسمت ها توزیع و پخش می کند.

۳ . مینی چیلر

مینی چیلر با چند فن کویل یا یک هواساز در سایز متوسط، در ساختمان هایی که متراژ متوسطی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. مینی چیلر هم دارای کمپرسور ، کندانسور ، اواپراتور ، مبرد و … است. در قسمت های گوناگون یک ساختمان از چند فن کویل زمینی ، دیواری یا سقفی استفاده می شود که همه آن ها به واسطه لوله کشی به یک مینی چیلر وصل می شوند. مینی چیلر با فن کویل های وصل شده به آن برای تهویه مطبوع در اقلیم گرم و مرطوب مناسب می باشد. ساختار چیلر و مینی چیلر بسیار شبیه به هم می باشد. هردوی آن ها یک کار را انجام می دهند و آن هم سرد کردن آب می باشد.  

۴ . چیلر

چیلر دستگاهی مناسب برای تهویه در اقلیم گرم و مرطوب است. چیلر با سرد کردن آب را در یک مبدل حرارتی پوسته و لوله ای (شل اند تیوب) سرد می کند و آن را توسط لوله کشی به تمام فن کویل ها و هواسازهایی که در ساختمان هستند پمپاژ می کند. اگر بخواهیم از چیلر برای تهویه در مناطق گرم و  مرطوب استفاده کنیم، می بایست از چیلر تراکمی هوا خنک استفاده کنیم و از چیلر تراکمی آب خنک استفاده نکنیم. زیرا، چیلر تراکمی آب خنک نیاز به برج خنک کننده دارد که برج خنک کننده در مناطق مرطوب و گرم راندمان پایینی دارد.

۵ . دستگاه VRF

دستگاه VRF ، دستگاهی مشابه چیلر می باشد.  با این فرق که به جای اینکه آب را در یک مبدل حرارتی پوسته و لوله ای سرد کند و آن را به فن کویل ها و هواسازها ارسال کند، مبرد را به طور مستقیم به فن کویل ها و هواساز ها ارسال می کند و مبرد در لوله های فن کویل و هواساز جاری میشود و دمای هوا را کاهش داده و رطوب هوا را میگیرد.

۶ . دستگاه GHP

دستگاه GHP  شبیه بهVRF  است. تفاوتی که میان آنهاست این است که به جای اینکه کمپرسور توسط یک موتور الکتریکی به چرخش درآید ، توسط یک موتور احتراق داخلی گازسوز این کار انجام می شود. دستگاه های VRF و GHP  از مناسب ترین دستگاه های تهویه مطبوع در نواحی گرم و مرطوب به حساب می آیند.

دستگاه های تهویه در آب و هوای گرم و خشک

به دلیل اینکه مناطق گرم و خشک، هوای سردی در فصل زمستان دارند، سیستم های تهویه در این اقلیم ها باید هم جنبه گرمایشی و هم سرمایشی داشته باشند. همچنین دستگاه های تهویه در اقلیم گرم و خشک باید قادر به افزایش رطوبت هوا باشند.

دستگاه های تهویه در اقلیم گرم و خشک

۱ . دستگاه ایرواشر یا دستگاه زنت

ساختار و عملکرد ایرواشر و زنت تقریبا شبیه به هم است. ایرواشر دستگاه بزرگی است که  سیستم سرمایش آن به کولر آبی شباهت دارد. ایرواشر دارای کویل آبگرم برای گرمایش است که متصل به بویلر یا پکیج گازسوز می شود. دستگاه های تبخیری مانند ایرواشر و زنت نسبت به دستگاه های تبریدی، مصرف انرژی و قیمت اولیه کمتری دارند. به این دلیل که در آنها از قطعاتی مانند کمپرسور ، کندانسور استفاده نمی شود.

بنابرین ایرواشر و زنت از مناسب ترین دستگاه های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی در مناطق گرم و خشک به حساب می آیند.

۲ . دستگاه اکونوپک

سرمایش دستگاه اکونوپک دقیقا مشابه دستگاه ایرواشر و زنت است ولی گرمایش آن متفاوت است.  در آن به جای کویل آبگرم و بویلر از یک مشعل گازسوز استفاده می شود که کوره ای را که داخل دستگاه اکونوپک وجود دارد را گرم کند تا هوا در اثر تماس با سطح داغ کوره گرم شود. این دستگاه و همچنین ایرواشر و زنت معمولا در سالن ها و

دستگاه های تهویه در آب و هوا و اقلیم سرد و کوهستانی

مناطق معتدل و خشک کوهستانی  در زمستان هوای بسیار سردی دارند و سیستم تهویه در این اقلیم باید جنبه گرمایشی داشته باشد. مناسب ترین دستگاه ها در این مناطق، دستگاه های ایرواشر ، زنت و اکونوپک هستند که مصرف انرژی و قیمت کمتری به نسبت دستگاه های تبریدی دارند. البته در  انتخاب سیستم سرمایشی نباید فقط به قیمت اولیه، مصرف انرژی توجه کنیم و باید عوامل دیگری را مانند نوع کاربری و کنترل مستقل دما و رطوبت هر قسمت از ساختمان و …  در نظر بگیریم.

نویسنده: