مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

دسته بندی انواع برج های خنک کننده

دسته بندی انواع برج های خنک کننده

مارس 15, 2022
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

انواع برج خنک کننده

دسته بندی انواع برج خنک کننده

انواع برج خنک کننده را با توجه به مسائل مختلفی می توان دسته بندی کرد. در ادامه، به بررسی انواع برج خنک کننده می پردازیم.

جهت جریان هوا در برج های خنک کننده
برج خنک کننده جریان متقاطع

در این نوع برج خنک کننده، هوا به شکل افقی از دیوار جانبی برج جریان پیدا می کند. آب داغ هم به شکل عمودی از بالا به سمت پایین جاری می شود و هردو به صورت متقاطع باهم برخورد می کنند. هوا و آب داغ وارد پکینگ می شوند.  هوا از میان صفحه های پکینگ جاری شده و با ذرات آب داغ برخورد می کند. در اثر این برخورد، گرمای آب به شدت گرفته می شود. حرارت هوا بالا رفته و از بالای برج خنک کننده جریان متقاطع و از میان پر های فن به بیرون می رود. برای خنک کاری دوباره دستگاه صنعتی و یا دستگاه تهویه مطبوع، آب با حرارت کم شده، در صفحه ی زیر برج جمع می شود و توسط یک لوله خارج می شود.

برج خنک کننده جریان مخالف

در این نوع، هوا به صورت عمودی از پایین به سمت بالا به وسیله فن، جریان پیدا می کند. آب داغ از بالای برج وارد می شود و به علت وجود نیروی گرانش، از سمت بالا به پایین جاری می شود. سپس دو جریان در پکینگ با هم برخورد می کنند و مبادله گرمایی انجام می دهند. 

مدار باز یا مدار بسته بودن برج های خنک کننده

برج خنک کننده مدار باز

به برج های خنک کننده ای که در آنها آب و هوا با هم تماس مستقیم داشته باشند و بخشی از آب تبخیر شود، برج خنک کننده مدار باز گفته می شود. در این نوع برج ها، مصرف آب وجود دارد. همچنین به این نوع برج ها، برج خنک کننده مرطوبت یا تبخیری نیز گفته می شود.

برج خنک کننده مدار بسته

در صورتی که آب داغ درون لوله ها جاری شود و هوا در اطراف لوله ها به وسیله فن عبور کند، یا به عبارتی آب و هوا هیچ تماس مستقیمی با یکدیگر نداشته باشند، به آن برج خنک کننده مدار بسته گفته می شود.

جنس بدنه آنها

فایبرگلاس

فلزی

برج های خنک کننده از نظر جنس بدنه به انواع مختلفی همچون فلزی، کامپوزیتی و بتنی و … دسته بندی می شوند.

شکل ظاهری

برج مکعبی

برج مدور یا گرد

برج های خنک کننده با توجه به شکل ظاهری خود، به دو دسته گرد و مکعبی تقسیم می شوند.

شیوه مونتاژ در برج های خنک کننده

یک تکه (یکپارچه)

چند تکه

برج های خنک کننده ای که ابعاد بزرگی دارند برای اینکه آسان تر به محل مورد نظر حمل شوند، به شکل چند تکه طراحی و تولید می شوند و در محل نصب مونتاژ می شوند. با انجام این کار، هزینه حمل و نقل کاهش پیدا می کند. بزرگ بودن دستگاه ممکن است مشکلاتی را با خود به همراه داشته باشد. در این صورت، می بایست دستگاه را به شکل چند تکه تولید کرد. علاوه بر آن، می توان دو یا چند برج کوچکتر را جایگزین یک برج با ابعاد بزرگ کرد.

نویسنده: