مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

دستگاه ایرواشر چیست و توان خنک کاری آن چقدر است؟

دستگاه ایرواشر چیست و توان خنک کاری آن چقدر است؟

دسامبر 19, 2022

برای مشاوره رایگان،برآورد قیمت و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

در جواب به این سوال باید گفت که دستگاه ایرواشر وسیله ای گرمایشی و سرمایشی میباشد که با توانایی فیلتر کردن و پاک کردن هوا از آلودگی و افزایش دهنده رطوبت هوا میتواند برای تهویه ساختمان استفاده شود . دستگاه ایرواشرازفن و موتور الکتریکی متصل به آن ، کویل آبگرم متصل به بویلر،پکیج گازسوز ، فیلترها ، بدنه و شاسی ، سیستم خنک کاری تبخیری و … تشکیل شده است. در مورد کارکرد ایرواشر هم درادامه توضیح داده میشود. نحوه عملکرد ایرواشر نیز در ادامه شرح داده شده است.

یکی ازسوال هایی که برای شما پیش می آید این است که توان خنک کاری این دستگاه چقدر است؟ که در ادامه به صورت کامل درباره ی این سیستم صحبت میکنیم.  قطعاتی که درسیستم ایرواشر استفاده می شود تقریبا ارزان قیمت می باشد و برای سرمایش احتیاجی به چیلر ندارد پس درنتیجه قیمت دستگاه و مصرف برق آن نسبت به بقیه ی سیستم ها کمتر می باشد. و مهمترین مزایای این سیستم هم به شمارمی آید.

در بعضی ازطراحی های این سیستم ، فیلتر بین فن و نازل اسپری آب نصب می باشد.

طریقه کار سیستم ایرواشر در حالت گرمایش و مزیت های آن

سیستم  ایرواشر دارای کویل های آبگرم می باشد  و با لوله کشی به موتورخانه متصل می شود. درسایز کوچک دستگاه ایرواشر این امکان وجود دارد که دستگاه با لوله کشی به پکیج دیواری گاز سوز متصل شود . همزمان با جاری شدن آبگرم در کویل ، فن هوا را از روی لوله های داغ کویل عبور می دهد و بعد از زیاد شدن دما ، هوای گرم را به داخل ساختمان انتقال می دهد. این سیستم در وضعیت گرمایش خوب عمل می کند و قدرت گرمایی زیادی دارد و فرم آن در حالت گرمایشی شبیه سیستم گرمایش دستگاه هواساز می باشد. یکی از مزید های آن این میباشد که با نصب این سیستم در یک ساختمان به سیستم های گرمایشی احتیاجی ندارد و قدرت سرمایشی و گرمایشی آن بالا میباشد.

درزمان فرآیند گرمایشی ، میتواند کارهای فیلترکردن هوا را انجام دهد و با تجهیزات رطوبت زنی می تواند از مشکلات خشکی هوا در فصل زمستان را کنترل نماید. بنابرین مزید های این دستگاه این می باشد که رطوبت و دمای هوا را تنظیم میکند و آلودگی ها را از بین میبرد.

نحوه کارکرد ایرواشر در حالت سرمایش و مزیت و معایب آن

سیستم سرمایش دستگاه ایرواشربا سیستم گرمایش متفاوت می باشد. وعمل سرمایش به روش تبخیری صورت میگیرد. به این صورت که نازل های تزریق کننده آب روی هوایی که از دستگاه عبور میکند پاشیده می شود وبه ذرات پودری شکل تشکیل میشود. این ذرات پودری علاقه زیادی به بخار شدن دارند وحرارت را از هوای عبوری میگیرند و باعث کم شدن دمای هوا میشوند.

هوای خنک شده مثل حالت گرمایش، فیلتر می شود وبه دلیل مخلوط شدن با آب تبخیر می شوند و رطوبت آن هم زیاد می شود و نمی توانیم در حالت سرمایش ، رطوبت هوا را تنظیم کنیم و باعث بالا رفتن رطوبت می شود. به همین علت دستگاه ایرواشر برای سرمایش ساختمانهایی که در مناطق مرطوب هستند مناسب نمی باشد واین یکی از معایب سیستم به حساب می آید. این دستگاه بهتر است در مناطقی که آب و هوای خشک و نیمه خشک دارند استفاده شود.

توان خنک کاری دستگاه ایرواشر چقدر است؟

یکی از پرسش های مهمی که مطرح میشود این است که توانایی خنک کاری دستگاه ایرواشر به چه صورت می باشد و تا چند درجه می تواند هوا را خنک کند. جواب این سوال به شهری که دستگاه نصب شده بستگی دارد . مثلا دستگاه هایی که به صورت تبخیری کارسرمایش هوا را انجام می دهد حداکثر می توانند تا ۳ درجه بالاتر از دمای مرطوب آن شهر، دمای هوا را کم کند.

مثلا در شهرساری دمای مرطوب آن حدود ۲۷ درجه سانتی گراد می باشد یک سیستم تبخیری مانند دستگاه ایرواشر در بهترین حالت می تواند دما را تا ۳۰ درجه سانتی گراد کم کند و در نتیجه استفاده از این دستگاه در این شهر غیر منطقی می باشد . ولی در شهری مانند اصفحان که دمای مرطوب آن حدود ۱۷ درجه سانتی گراد می باشد، این دستگاه در بهترین حالت می تواند  دما را تا ۲۰ درجه سانتی گراد کم کند ودر نتیجه استفاده از این دستگاه دراین شهرمنطقی می باشد. این دستگاه درفصل تابستان می تواند دما را تا ۲۴ درجه سانتی گراد پایین بیاورد. مثلا اگر دمای هوا درفصل تابستان ۳۵ درجه سانتی گراد باشد، سیستم سرمایش تبخیری میتواند دما را تا 24 درجه برساند.

نویسنده: