مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

سیستم تهویه مطبوع هتل ها

سیستم تهویه مطبوع هتل ها

مارس 1, 2023

هتل ها می توانند یک طبقه  تا چند طبقه باشند. به جز اتاق های مهمان ، فضاهای جانبی دیگری در ساختمان هتل وجود دارند که عبارتند از دفاتراداری ، سالن های غذاخوری ، آشپزخانه ، لابی، آمفی تئاتر ، سالن های اجتماعات ، استخرهای شنا و غیره که کار  طراحی سیستم تهویه مطبوع  را با چالش روبرو می کند و باید سیستمی انتخاب شود تا پاسخگوی  تمامی نیازهای سرمایشی ، گرمایشی ، رطوبتی و پاکسازی هوای تمام بخش ها باشد.

برای مشاوره رایگان، برآورد قیمت و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید

انواع سیستم ها برای تنظیم سرمایش، گرمایش و رطوبت هتل ها

 سیستم بویلر ، چیلر ، فن کویل و هواساز

در بیشتر هتل ها برای اتاق ها از فن کویل های متصل به دستگاه های مرکزی ساختمان هتل از جمله چیلر (یا مینی چیلر) و بویلر (یا پکیج) استفاده می شود.

فن کویل ها دستگاه هایی با ساختار ساده کویل (لوله های مسی با پره های آلومینیومی) و فن های سانتریفیوژ هستند که آب سرد فرستاده شده از دستگاه چیلر یا آب گرم فرستاده شده از سوی بویلر یا پکیج درون آنها جاری شده و فن با رد کردن هوا از اطراف کویل ، موجب کاهش یا افزایش دمای هوای داخل اتاق ها می شود.

در بخش هایی هم که به هوای تازه نیاز باشد از فن کویل کانالی و هواساز استفاده می شود.

دستگاه هواساز به صورت مرکزی نصب شده و با کانال کشی به قسمت های مختلف ساختمان متصل می شود که علاوه بر کنترل دمای هوا قابلیت فیلتر نمودن دقیق و متناسب با نیاز هر ساختمانی را داشته و می توان با افزودن تجهیزات رطوبت زن و رطوبت زدا به آن ، کنترل رطوبت را نیز انجام داد. در انتخاب سیستم تهویه مطبوع برای سایر قسمت های هتل (به جز اتاق مهمان ها) آزادی عمل بیشتری وجود دارد.

نکته اینکه تمامی نیازهای مربوط به تهویه هوا در هتل ها توسط این سیستم به مطلوب ترین شکل ممکن برآورده می شود.

برای مثال فن کویل ها بسیار کم صدا هستند و از طرفی برای بخش های دیگر مثل سالن غذاخوری و دیگر سالن ها می توان از هواساز استفاده کرد که همیشه جریان هوای تازه و مطبوع در نقاط  مورد نظر ایجاد شود. همچنین این سیستم ها را می توان هوشمند کرد و با سیستم مدیریت هوشمند هتل برنامه ریزی کرد تا در صورت عدم حضور اشخاص در اتاق های خود ، سیستم در راستای بهینه سازی مصرف انرژی به صورت خودکار خاموش گردد.

علاوه بر چیلر هوا خنک،  نوع دیگری از چیلرها تحت عنوان چیلرهای آب خنک وجود دارد که ویژگی ها و مزایای خاصی دارند که دربعضی از پروژه ها می توان از این نوع چیلراستفاده کرد.

۲ . سیستم بویلر ، VRF ، فن کویل و هواساز

سیستم VRF نیز مشابه سیستم قبلی است که در دو نوع EHP و GHP موجود هستند وظیفه ارسال مبرد (از طریق لوله های مسی) به فن کویل ها و هواساز را دارند.

درسیستم قبلی ، آب سرد و گرم به داخل  فن کویل ها و هواسازها ارسال می شد تا سرمایش و گرمایش وارد  اتاق های هتل شود ولی در این سیستم ، مبرد ارسالی است که کار سرمایش و گرمایش هوا را در فن کویل ها و هواساز انجام می دهد.

در این سیستم لوله کشی ها بجای لوله پلیمری (لوله های آب) از جنس لوله مسی است و قیمت بالاتری را برای اجرا باید در نظر گرفت.

همچنین قیمت این دستگاه ها به خاطر تکنولوژی خاصی که در آنها به کار رفته ، نسبت به چیلر و بویلر بیشتر است.

۳ . عدم استفاده از اسپلیت ها (کولرهای گازی) و داکت اسپلیت ها

به چند دلیل بسیار مهم اصلا استفاده از اسپلیت ها و داکت اسپلیت ها در هتل ها توصیه نمی شود.

از آنجایی که احتمالا با طرز کار اسپلیت ها آشنایی کامل دارید به توضیح نحوه عملکرد داکت اسپلیت ها می پردازیم که دقیقا مثل اسپلیت ها هستند و با فرق اینکه پنلی (یونیت) که روی دیوار در اسپلیت ها نصب می شود حذف شده و در عوض یک پنل (یونیت) زیر سقفی نصب می شود که هوا را پس از سرد یا گرم کردن با کانال هایی به اتاقها ارسال می کند که معایب زیر را دارد:

1-هوا برای اینکه بتواند ازفن یونیت داخلی به همه کانال ها عبور کند باید کانال بزرگ انتخاب شود و این یعنی ایجاد صدای بیشتر توسط فن که برای مهمانان آزار دهنده خواهد بود.

بعد از گذشت مدتی از عمر دستگاه و فرسوده شدن آن  ، روز به روز صدا بیشتر می شود.

2-با روشن و خاموش نمودن دستگاه برای کار در حالت سرمایشی یا گرمایشی ، هوای سرد یا گرم از تمام کانال ها گذر کرده و همه اتاق ها با هم به طور همزمان و با دمای یکسان تهویه می شوند که این امر منجر به نارضایتی افرادی خواهد شد که به دمای خاص خود نیاز دارند و می خواهند  که هوایی که وارد اتاق می شود  قابل تنظیم باشد .

3-هتلی را در نظر بگیرید که چندین یونیت خارجی (کندانسورهایی که بیرون از ساختمان  باید نصب شوند) مربوط به اسپلیت ها یا داکت اسپلیت ها درنمای ساختمان ودر  معرض دید باشد قطعا در زیبایی هتل اثر منفی خواهد گذاشت و منظره ای زشت ایجاد می کنند و این در حالی است که در سیستمی مثل چیلر و بویلر دستگاه ها یا روی بام یا  در موتورخانه نصب می شوند و در دید قرار ندارند.

نویسنده: