مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

مقایسه انواع سیستم های تهویه مطبوع

مقایسه انواع سیستم های تهویه مطبوع

فوریه 17, 2021

سیستم های تهویه مطبوع در جهان بر اساس تنوع کاربری و عملکرد و همینطور طبق قیمت های مختلفی عرضه می شود. سطح استاندارد این محصول گسترده تر از قبل است و کیفیت زندگی نیز بر روی تاسیسات سرمایشی و گرمایشی اثر گذاشته است.
در انتخاب نوع سیستم های تهویه دو نوع کلی وجود دارد که قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم.

سیستم های تهویه مطبوع مستقل

سیستم های تهویه مطبوع مستقل در مدل های کولر اسپیلت یونیت، داکت اسپلیت یا اسپیلت کانالی و همینطور سیستم مینی چیلر طراحی شده است. این مدل از سیستم های تهویه مطبوع برای نصب کندانسور نیاز به پشت بام دارند اما شرطی که وجود دارد اینکه تعداد طبقات منزل بیش از 4 الی 5 طبقه نباشد. به طور کلی در مجتمع های بلند مرتبه کندانسورها در تراس نصب می شوند و نیاز است که از نظر معماری پوشش خوبی برای کندانسورها صورت بگیرد.
در واقع بخش قابل توجهی از مساحت تراس به واسط کندانسور ها اشغال می شود و این موضوع سبب می شود صدا و هوای گرمی ایجاد شود که احتمالاً مزاحمت هایی ایجاد می کند.

سیستم های تهویه مطبوع از نوع کولر گازی و اسپیلت

اسپیلت های دیواری این روزها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اقتصادی ترین و ساده ترین روش برای خنک کردن واحدها برای مناطق معتدل و شرجی استفاده می شود. این گزینه برای ساختمان های کوچک مناسب هستند. طول عمر اسپلیت دیواری به طور متوسط 12 سال ارزیابی شده است اما سایر برای برج ها گزینه خوبی نباشد.
مدل دیگر به صورت داکت اسپلیت ها هستند، اینطور که بررسی ها نشان می دهد این مدل برای همه فضاهای آپارتمان استفاده می شود و دارای یک سری دریچه های مستقل است و به طور کلی این مدل سیستم ها سبب می شود که سیستم بهره وری سیستم کاهش نیابد. به معماری داخلی واحد ها نیز کمک زیادی میکند، انتخاب بهتری نیز نسبت به اسپلیت های دیواری صورت می گیرد.
تعداد کل کندانسور آپارتمان در این وضعیت سبب می شود که فضای بادی در تراس ها ایجاد می شود. تعمیر و نگهداری این سیستم به نوبه خود مشکل تر است. به طور کلی اگر یک اسپیلت کانالی چندین فضا را پوشش می دهد.
قابلیت کنترل موضعی درجه حرارت از دست رفته، و باعث افزایش مصرف برق و کاهش بهره وری می شود. قیمت تمام شده اسپلیت های کانالی به صورت اسپلیت دیواری در نظر گرفته می شود. هزینه بالای برق در این انتخاب ارزیابی می شود.
در مجموع هزینه بالای برق در این راستا ارزیابی می شود و کانال کشی و لوله کشی های متعدد را شامل می شود.
تامین برق سه فاز در واحدهایی که زیربنای بالاتر از 180 متر مربع، به واسطه نقاط ضعف در نظر گرفته می شود

 


 نوع مینی چیلر

از نظر فنی استفاده از مینی چیلر ها، به طور کلی انتخاب بهتری به نسبت اسپلیت ها محسوب می شود. امکان کنترل دما در فضاهای مختلف به طور کلی شامل مزایای سیستم است. مینی چیلرها به طور کلی به تراس ها برای نصب در نظر گرفته می شود.

 تهویه مطبوع مرکزی

در این وضعیت انتخاب های موجود شامل سیستم چیلر و فن کویل یا هواساز و همینطور سیستم وی آر اف است.
در سیستم های تاسیسات تهویه مطبوع مرکزی در لیست اولین مزیت ها قرار دارد و سبب کاهش مصرف برق واحدها می شود. اینطور که مشخص است سبب می شود که سطح ارتقای آسایش برای افراد حاضر در محیط نیز ارتقا یابد. به طور کلی حذف کندانسور ها شامل یک سری هزینه های معماری می شود که در دمای ساختمان رویت می شود.
مزیت دیگری که برای سیستم های تهویه مطبوع مرکزی در نظر گرفته می شود نیاز به سرمایه گذاری برای ساخت تراس های متعدد شده و سبب احیای فضای تراس می شود. به طور کلی نقشی اساسی نیز در ارتقای پروژه صورت می گیرد.
انتخاب سیستم مرکزی سبب می شود که خرید دیماند برق کاهش یابد و به طور کلی ظرفیت پست های برق را نیز کمتر می کند. از سوی دیگر سبب می شود کابل کشی و کنتور برق واحد ها نیز کمتر شود. به طور کلی این روش سبب می شود کاهش سرمایه گذاری اولیه صورت بگیرد.
متوسط طول عمر 30 سال برای سیستم های تهویه مطبوع سبب می شود که این مدل به نسبت قبل از نظر اقتصادی گزینه بهتری باشد.

وی آر اف

استفاده از وی آر اف به نوبه خود سبب افزایش قیمت بالای خرید اولیه تجهیزات می شود و در نهایت هزینه سنگینی در اجرا میگذارد و برای ساختمان های تجاری گزینه خوبی است.
اینطور که بررسی ها نشان می دهد برای ساختمان های تجاری سیستم اسپلیت مرکزی وی آر اف گزینه خوبی است. سبب می شود که مصرف برق کمتر شود و تجمیع کندانسورهای هر واحد نیز صورت می گیرد. امکان کنترل دما برای فضاهای مختلف استفاده می شود.
از سیستم VRF به شکلی استفاده می شود که کندانسورها از نمای ساختمان به نقاط کور منتقل می شوند و به ارتقای معماری و نمای ساختمان بسیار اثر می گذارد. به طور کلی مزایا نسبی این سیستم زیاد است اما از نظر قیمت بالاتر از گزینه های موجود در بازار است. طول عمری که برای سیستم های اسپلیت مرکزی VRF در نظر گرفته می شود به طور متوسط 25 سال ارزیابی شده است.
در سیستم VRF شرایط برای نصب کندانسور در پشت بام وجود دارد و همینطور می توان آن را در محوطه برج های بلند مرتبه نیز اجرا کرد.
البته برای این کار نیاز به هزینه بیشتری است و سبب می شود که ظرفیت کندانسورها افزایش یابد و فضای رایزر زیادی برای لوله کشی های مسی از طبقات صورت بگیرد. نصب تعداد کندانسورهای وی آر اف به صورتی است که می تواند برای تراس آپارتمان ها هزینه ها را بین 25 الی 40 درصد افزایش دهد.

مزایای سیستم های تهویه مطبوع

یکی از مهمترین مزایایی که برای سیستم های تهویه مطبوع مانند کولرگازی و اسپلیت و داکت اسپلیت و وی آر اف دیده می شود امکان استفاده از آن در سیستم های گرمایش است.
در سیستم های فوق به طور کلی می توان از محصول به صورت مستقل نیز در واحدها استفاده کرد و یا یک نقطه از واحد گرمایش سیستم اجرا شود.
به طور کلی نیاز به این سیستم عموماً در اواخر در فصل صورت می گیرد و زمانی که هنوز سیستم گرمایش صورت گرفته است سبب میشود که دمای مشخصی اجرا شود.

 از نظر درجه حرارت

یکی از مدل ها تهویه مطبوع زمستانی یا سیستم تک فصلی گرم کننده است. این سیستم های گرمایشی مثل شوفاژ با دیگ آب گرم یا پکیج های دیواری کار کرده و سبب گرمایش هوا در فصل سرد سال می شود. سیستم های حرارت مرکزی در این لیست قرار دارند. به غیر از انواع سیستم های حرارت مرکزی وسایل دیگری نیز وجود دارد که مثل بخاریها و شومینه ها بوده و برای این کار نیاز به سیستم حرارت مرکزی است.
نوع دیگر سیستم مطبوع تابستانی یا سیستم های تک فصلی سرد کننده هستند. کولرهای گازی و اسپلیت هایی که توانایی سرد کردن هوا دارند بر اساس نوع عملکرد سیستم های تبرید کار می کنند و دارای مدل های مختلفی هستند.

تهویه مطبوع سالانه یا سیستم دو فصلی گرم و سردکننده

سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی مثل چیلر و فن کویل و هواساز نیز وجود دارد که قابلیت سرمایش در فصل گرم و گرمایش در فصل سرد را به عهده دارند. به طور کلی دو سیستم تابستانی و زمستانی در کنار هم اجرا می شود و دارای سیستم های یکپارچه دو فصلی هستند. این مدل از تهویه ها در هزینه ها صرفه جویی می کنند و برای مناطق سردسیری و یا گرمسیری گزینه خوبی هستند.

انواع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان

سیستم های تهویه مطبوع بر اساس ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری و صنعتی بر اساس نوع مولد دسته بندی می شوند. در واقع از نظر نوع مولد شامل 4 دسته اصلی و از نظر توزیع هوای سرد و گرم به دو بخش کلی تقسیم می شود. هر یک از این موارد دارای یک سری زیر مجموعه هستند.
سیستم های مولد گرما، سیستم های مولد سرما، سیستم های مولد دو فصلی، سیستم های نیمه مولد دو فصلی در لیست سیستن های اصلی توزیع هوا قرار می گیرند.

هر یک از مدل های سیستم های تهویه مطبوع دارای وظیفه مخصوص به خود هستند. ابعاد سیستم های تهویه مطبوع به صورتی است که می تواند شاخص گذاری های ویژه ای داشته باشد، اینطور که مشخص است شما می بایست سیستمی را انتخاب کنید که با موقعیت ساختمان سازگارتر است و از نظر هزینه نیز شرایط مقرون به صرفه ای دارد. برخی از انواع سیستم های تهویه مطبوع وجود دارد که برای سرمایش و گرمایش همزمان به طور دقیق کار می کند.
موقعیت سیستم های تهویه مطبوع به صورتی است که طبق نوع چیلر و کویل و سایر موارد نیز دسته بندی می شود. البته که این دستگاه ها دارای سبک های متنوعی هستند و هر یک بر اساس نوع کارکرد قیمت گذاری می شود. قیمت سیستم های تهویه مطبوع نیز متفاوت از هم هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت سیستم های تهویه مطبوع و انتخاب مناسب ترین سیستم برای پروژه های خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

نویسنده: