مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

مزایا و معایب ایرواشر

مزایا و معایب ایرواشر

دسامبر 27, 2020

برای اینکه اطلاعات دقیقی از مزایا و معایب ایرواشر به دست آوریم نیاز است که این محصول را از نظر میزان مصرف برق و قیمت و همینطور کاربرد بررسی کنیم. این محصول یکی از مهمترین بخش های سیستم تهویه مطبوع ساختمان محسوب می شود.

مزایای ایرواشر
قیمت مقرون به صرفه به نسبت سایر دستگاه ها

هزینه و بخش مربوط به قیمت همیشه موضوع مهمی است. اینطور که بررسی ها نشان می دهد ایرواشر ها در مقایسه با سایر دستگاه ها قیمت اولیه پایین تری دارند. ایرواشر ها شامل تعدادی کویل و فن و همینطور پمپ هستند که در مدار آن تعبیه شده است و برای سرمایش و گرمایش از آن استفاده می شود این دستگاه شامل کمپرسور و مبرد و کندانسور و سایر قطعات سیکل تبرید نبوده و از این رو قیمت آن به نسبت چیلر مرکزی و پکیج های یونیت که بر روی پشت بام نصب می شوند ارزانتر هستند. همه این موارد سبب شده تا این دستگاه از نظر اقتصادی موقعیت بهتری داشته باشد. اینطور که مشخص است یکی از مهمترین مزایای ان قیمت ارزان در مقابل کاربرد بالا است که می تواند اثربخشی چند برابری داشته باشد.

سرمایش در دستگاه به روش آبی صورت می گیرد و عملکردی مشابه با کولر آبی دارد. زمانی که دستگاه در مد سرمایشی کار می کند یک سری افشانک آب روی هوای عبوری تزریق می شود و آب به ذرات پودری شکل تبدیل می شود. ذرات پودری برای تبخیر شدن آماده می شوند بنابراین حرارت لازم از هوا گرفته شده و شروع به بخار می کند. زمانی که حرارت از هوا گرفته شود، دمای هوا تا حد زیادی کاهش می یابد و در ساختمان مورد نظر کانال کشی صورت گرفته و توزیع می شود.

سیستم گرمایش به سبک دیگری عمل می کند. در واقع در پشت فن دستگاه تعدادی لوله یا کویل وجود دارد که سبب می شود آبگرم داخل آن جاری شود. آبگرم می بایست در دستگاهی جداگانه ایجاد شود. این دستگاه می تواند شامل بویلر موتورخانه یا پکیج زمینی یا دیواری گازسوز باشد. در نهایت پمپاژ به کویل ایرواشر صورت می گیرد. پس از جاری شدن آبگرم در کویل ها، فن سبب عبور هوا از روی لوله های کویل می شود و سبب می شود که دمای هوا افزایش داشته باشد.

ایرواشر مصرف برق کمتری دارد

یک مزیت دیگر در خصوص ایرواشر ها در راستای کم بودن میزان مصرف برق آنها است. در واقع برقی که مصرف می شود تنها برای کار فن و پمپ است. در این دستگاه کمپرسوری وجود ندارد و این موضوع سبب می شود که مصرف برق افزایش نداشته باشد.  کمپرسورها نسبت به فن و پمپ نیاز به انرژی بسیار بیشتری برای کار دارند. نکته مهم در این بخش اینکه، دستگاه به صورتی طراحی شده است که مصرف آب برای آن وجود دارد. فرآیند سرمایشی با تزریق آب روی جریان هوا اثر می گذارد. فرآیند سرمایشی با تزریق آب بر روی جریان هوا صورت می گیرد و همینطور از روش تبخیری نیز استفاده می شود.

ایرواشر فیلتراسیون موثری دارد

استفاده از هر نوع فیلتر بر اساس نیاز ساختمان و سطح احتیاج ساختمان یکی از ویژگی های مهم ایرواشر است. در واقع این دستگاه به صورتی کار می کند که هوای ورودی را از هر نوع آلودگی پاک می کند. این مورد یکی از مهمترین مزایای ایرواشر محسوب می شود به طوری که سبب شد تا کاربرد آن بیشتر و بیشتر شود. موقعیت این فیلترها در محیط های کاملاً بهداشتی مانند بیمارستان ها و محیط های داروسازی کمی متفاوت است در واقع بهتر است که از ایرواشر استفاده نشود چون آبی که در محفظه وجود دارد به واسطه آب شهری تامین می شود و پاشش بر روی هوا صورت می گیرد. این آب چندین بار در مدار گردش می کند و در نهایت آب ته نشین شده و دیگر نیاز به گندزدایی ندارد.

ایرواشر ها کم صدا هستند

یکی از ویژگی های مهمی که برای ایرواشر دیده می شود اینکه صدای ایجاد شده از آن کمتر از سایر دستگاه های کمپرسور است. این دستگاه شامل فن و پمپ تولید صدا هستند و این رویکرد سبب می شود که صدا به حداقل برسد. استفاده از فن های نیکورتا سبب می شود که سطح صدای ایجاد شده بسیار کمتر باشد. به طور کلی فن های تکنی نیز از موارد خاص هستند که به کیفیت کار می افزایند. زمانی که این سیستم ها روی بام ها نصب می شود و یا قسمتی از آن بیرون از ساختمان قرار می گیرد، صدای کارکرد کمتری وارد ساختمان می شود.

هزینه تعمیرات ارزان

نگهداری و تعمیرات از موضوعات مهم برای خرید هر محصولی است به طوری که بخشی از قیمت چیلر تراکمی مربوط به همین بخش هزینه نگهداری و تعمیرات است. قطعات به کار رفته در ایرواشر ارزان هستند و در صورتی که خراب شوند به سادگی و با کمترین هزینه شرایط برای تعویض آنها فراهم می شود. نگهداری از این قطعات بسیار آسان است و به نوبه خود برخی از فیلترها قابل شستشو بوده و برخی نیز قابلیت خوبی در جدا شدن دارند و تعویض برای آنها به خوبی صورت می گیرد. نگهداری این بخش محدود به تخلیه دوره ای آب ته نشین شده بوده که در کف دستگاه قرار دارد و کانال های انتقال هوا را پاکسازی می کنند.

توانایی بالا در گرمایش و سرمایش مخصوص برای فضای بزرگ

یکی از ویژگی های خوب ایرواشر ها این است که چون بزرگ و مرکزی هستند، ایرواش قدرت زیادی در مکش و انتقال هوا دارد و به نوبه خود نیز دارای ظرفیت بالایی در گرمایش و سرمایش موجود است. در واقع مشکلاتی از قبیل عدم توانایی در تنظیم دماهای فضاهای بزرگ مانند سوله و سالن های بزرگ وجود ندارد.

معایب ایرواشر

تا به اینجای مقاله توضیحات زیادی در خصوص مزایای ایرواشر داده شد اما هر محصولی که مزایای زیادی دارد یک سری معایب نیز خواهد داشت. ایرواشر ها به صورتی طراحی شده اند که وقتی آب روی هوا افشانده می شود، پروسه های خنک کاری به طور دقیق صورت می گیرد. این کار سبب می شود که رطوبت هوا بیشتر شود. به طور کلی نمی توان از ایرواشر ها در ساختمان هایی استفاده کرد که مربوط به شهرهای مرطوب و ساحلی هستند. بهتر است که این مجموعه فقط در شهرهایی استفاده شود که شامل هوای خشک یا نیمه خشک باشد. البته اغلب شهرهای ایران در لیست موارد خشک یا نیمه خشک قرار دارند. این دستگاه در محیط های مرطوب توانایی خنک کاری ندارد و همینطور رطوبت نیز توسط آن کاهش نمی یابد. یک سری دستگاه ها وجود دارد که در لیست وسایل رطوبت زنی قرار می گیرد و به طور کلی رطوبت هوا بر اساس دقت و میزان دلخواه تنظیم می شود. در صورتی که این دستگاه در مناطق خشک و نیمه خشک استفاده شود می تواند پروسه خنک سازی هوا را به خوبی انجام دهد و رطوبت لازم را تا حد زیادی فراهم سازد.

مشکل بعدی مربوط به محدودیت جانمایی است. این دستگاه به واسطه حجم نسبتاً بزرگی که دارد برای جانمایی نیازمند به فضای بیشتری دارد و این موضوع دردسرهای خاص خود را دارد. در صورتی که آب مورد استفاده در این دستگاه تمیز نباشد و نگهداری از سطوح خیس به درستی صورت نگیرد احتمالاً یک سری مشکلات سلامتی به همراه خواهد داشت.

در زمینه گرمایش مشکلات کمتر هستند. در واقع گرمایش به واسطه کویل هایی که شامل آبگرم بوده فراهم می شود و نیازی نیست که آب در مسیر افشانه شود. در صورتی که نیاز به سرمایش در مناطق مرطوب باشد می بایست سیستم های کمپرسوری و همینطور سیستم هایی که شامل مبرد هستند استفاده شود. چیلر اسکرال و چیلر اسکرو از موارد مهم برای این بخش محسوب می شوند.

دستگاه هواساز آپارتمانی و مینی چیلرها و یا پکیج های یونیت پشت بامی در این لیست جایگاه خوبی دارند.

 

نتیجه گیری

به طور کلی سیستم های تبخیری برای مناطق گرم و خشک انتخاب مناسب و خوبی هستند. در صورتی که فضا بزرگ باشد ایرواشر از نظر هزینه مقرون به صرفه تر از چیلر است. هزینه برق این دستگاه ها یک چهارم چیلرها و کولرگازی گزارش می شود. ایرواشر ها نسبت به داکت اسپیلت ها حجیم تر هستند و به طور کلی شرایط یک پارچه ای برای آنها دیده می شود و فقط از یک دستگاه تشکیل شده اند. از سوی دیگر این دستگاه مصرف بهینه آب دارد و به نسبت کولرهای آبی بهینه تر و کمتر مصرف می شود. موقعیت این دستگاه به نسبت سایر دستگاه ها متفاوت بوده و سطح آبرسانی قوی تری دارد.

فنی که داخل دستگاه فشار مثبت استفاده شده است در فضای تهویه موقعیت مناسبی داشته و از نفوذ هوای بیرون به داخل جلوگیری می شود. در واقع هوای تصفیه شده تنها وارد محیط می شود. در مدل های آپارتمانی آن از برق تک فاز استفاده شده است و برای سیستم های تراکمی نیز برق سه فاز گزینه خوبی است. در صورت استفاده از ایرواشر حتی اگر وسعت آپارتمان بالا باشد نیازی به استفاده از برق سه فاز نخواهد بود. اینطور که بررسی ها نشان می دهد این دستگاه به طور کلی قابلیت بهتری با هزینه کم دارد و برای فضاهای بزرگ بهترین انتخاب است.

دریافت لیست قیمت===> لیست قیمت ایرواشر

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

 

نویسنده: