مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

مزایا و معایب فن کویل

مزایا و معایب فن کویل

مارس 9, 2022
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید

مزایا و معایب فن کویل

چند مورد از مزایای فن کویل:

مصرف بهینه انرژی

ما باید هنگام خرید یک دستگاه، به مصرف انرژی آن دقت کنیم. دستگاه فن کویل مصرف انرژی بهینه ای دارد و از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کند.

اشغال کمتر فضا

برای نصب فن کویل‌ها، احتیاجی به کانال کشی نداریم. نبود کانال کشی موجب می شود که این دستگاه، فضای کمی را اشغال کند. همچنین در صورت نیاز نداشتن به کانال کشی، نصب آن نیز بسیار آسوده و راحت می باشد.

سرمایش و گرمایش به صورت همزمان

از فن کویل ها، هم در فصل سرما و هم در فصل گرما می توان استفاده کرد. در صورتی که بخواهیم از سرمایش و گرمایش فن کویل به صورت همزمان بهره ببریم، می توانیم از فن کویل چهار لوله ای استفاده کنیم. به این شکل که فن کویل در حالی که عمل گرم کردن یک اتاق را انجام می دهد، قادر است همزمان در اتاقی دیگر، عمل سرد کردن آن فضا را انجام دهد.

قابلیت استفاده آسان

از مزایای دیگر فن کویل ها، داشتن ترموستات می باشد. فن کویل ها با وجود ترموستات به شکل خودکار دمای یک فضا را اندازه گیری می کنند. با این حال، دیگر نیازی به روشن و خاموش کردن آنها نیست و دمای محیط به طور اتوماتیک صورت می گیرد.

کنترل بهتر در هنگام آتش‌سوزی

به دلیل اینکه سیستم فن کویل فاقد کانال کشی می باشد، در صورتی که آتش سوزی رخ دهد، کنترل آتش و دود آن نسبت به سایر دستگاه ها بسیار راحت می باشد.

تفکیک دمای هر اتاق

جدا کردن دمای هر فضا، از مهمترین مزایای فن کویل است. یعنی می توانیم با توجه به دمایی که هر اتاق نیاز دارد، آنها را تنظیم کنیم.

توزیع دما به طور مناسب

در فن کویل ها، برای توزیع و پخش هوا از فن استفاده می شود. جریان بادی که تولید می شود در همه ی محیط مد نظر پخش می شود و دمای محیط را با توجه به نیاز شما تنظیم می کند.

بهره گرفتن از گرمای خورشیدی برای تأمین آب گرم

آب گرمی که در دستگاه های فن کویل استفاده می شود، دمای زیادی ندارد. پس برای بالا بردن دمای آب گرم می توان از راه های مختلفی مانند گرمایش خورشیدی و یا شیوه های بازیافت گرمایی استفاده کرد.

 چند مورد از معایب فن کویل:

نیاز به تعمیر و نگهداری

نسبت به سایر سیستم ها، فن کویل‌ها به تعمیرات بیشتری نیاز پیدا می کنند. همچنین فن کویل دائما نیازمند بررسی می باشد. بایستی از این سیستم با دقت نگهداری شود. اگر فن کویل به تعمیر نیاز داشته باشد، باید این تعمیر در محل نصب انجام شود که باعث به هم ریختگی محیط می شود.

لوله‌ کشی

در فن کویل‌ها امکان نشت آب تقطیر شده وجود دارد. برای اینکه از نشت آن جلوگیری شود، به لوله ی تخلیه و تشتک نیاز هست. این اتفاق بیشتر در فصل تابستان رخ می دهد. زیرا وقتی که آب سرد از داخل کویل عبور می کند، بر روی لوله ها قطره های آبی ایجاد می شود و باید آنها از داخل فن کویل به بیرون آیند.

نیازمند به هوای تازه

فن کویل از هوایی که در محیط وجود دارد استفاده می کند. آن هوا را در سیستم گرمایش و سرمایش به جریان می اندازد و هوایی با دمای متفاوت به محیط منتقل می کند. در این سیستم، هوای تازه وجود ندارد و در صورتی که فن کویل زمان زیادی روشن بماند، اکسیژن هوا کم شده و شما رفته رفته احساس خستگی می کنید. بنابراین بهتر است در فضاهایی که هوای تازه به محیط وارد می شود، از فن کویل استفاده کنیم.

بازدهی کم

فیلترهای موجود در این سیستم، نیاز به شستشو و تعویض دارند. در صورتی که ما از آنها غافل شویم، حجم هوایی که از سیستم خارج می شود کم خواهد شد و در مقابل هم بازدهی کمی دریافت خواهیم کرد و هم فشار بسیاری به فن ها وارد می شود که باعث کم شدن عمر آنها می شود.

فیلتراسیون با کیفیت کم

فیلترهایی که برای فن کویل ها تولید می شوند، کیفیت کمی دارند. پس باید در خرید فیلتر فن کویل بسیار دقت کنید.

عدم توانایی در کنترل رطوبت

در آن منطقه هایی که دارای رطوبت هوای بالایی هستند، فن کویل به خوبی قادر به کنترل رطوبت نمی باشد و برای رطوبت زدایی در این مناطق، می بایست از دستگاه هواساز مرکزی استفاده کرد.

نویسنده: