مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

مزایا و معایب هواساز

مزایا و معایب هواساز

فوریه 7, 2022

مزایا و معایب هواساز

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

دستگاه هواساز، دستگاهی است که بعد از گرم، سرد، فیلتر کردن و تنظیم رطوبت هوا ، هوا را از طریق کانال کشی در سرتاسر ساختمان توزیع و پخش می کند. در سیستم فن کویل ، به ازای هر قسمت  از ساختمان یا یک اتاق، یک فن کویل در نظر گرفته شده و همه فن کویل ها از طریق لوله کشی آب گرم و سرد به بویلر و چیلر وصل می شوند و دیگر کانال کشی صورت نمیگیرد.  اما هواساز برتری که نسبت به فن کویل ها دارد این است که می توان حجم زیادی  از هوای تازه را به داخل ساختمان وارد کرد.

چند مورد از مهمترین مزایا و معایب هواساز در مقایسه با فن کویل ها

1- دستگاه هواساز میتواند مقدار زیادی هوای تازه وارد ساختمان کند تا اکسیژن مورد نیاز تامین شود.

2- درصورت نیازبه اینکه رطوبت نیز مانند دما تحت کنترل باشد، با اضافه کردن تجهیزاتی مانند رطوبت گیر و رطوبت زن و تعریف سیستم کنترلی به آن می توان به خوبی این کار را انجام داد. (اگر هم این تجهیزات نصب نشوند ، کویل های آب سرد در روزهای گرم به خوبی رطوبت هوا راکم میکنند،( درست مثل دستگاه کولر گازی).

3- برای پاکسازی هوا از هر نوع آلایندگی، بهترین و مناسب ترین دستگاه است.

از معایب این دستگاه این است که به تنهایی نمی توان از آن، در سرمایش یا گرمایش ساختمان هایی استفاده کرد که باید هر قسمت و هر اتاق به طور مجزا تهویه شود. برای مثال یک ساختمان اداری را در نظر بگیرید که بخواهیم دمای هوای هر اتاق را به واسطه  کاربر همان اتاق و بدون اینکه تاثیری بر کارکرد سایر اتاق ها داشته باشد ، تنظیم کنیم که در این حالت  فقط باید از فن کویل ها بهره ببریم. زیرا هواساز هوا را با دمای معین و به واسطه کانال در همه اتاق ها پخش می کند.

 در بسیاری از ساختمان ها و مکان های مختلف، ازهردو سیستم (هواساز و فن کویل) به صورت ترکیبی بهره گرفته می شود. یعنی بویلر و چیلرهم به یک هواسازوصل هستند و هم به فن کویل تا از مزایای هردو،هم هواساز و هم سیستم فن کویل استفاده شود.

مزایای هواساز ها

هواسازها از لحاظ ظرفیتی و ابعادی، و همچنین از نظر اجزای سازنده و کیفیت و نوع آنها تنوع بالایی برای خریداران و کاربران دارند. همچنین از نظر کارایی و نحوه عملکرد میتوان طیف گسترده ای از هواسازها را برشمرد. همچنین، بعضی از تولید کنندگان امکان طراحی و تولید سیستم های سفارشی طبق نیاز و میل کاربران را نیز ارائه می دهند که می تواند نشان دهنده پیشرفت و کارآمد بودن این سیستم ها باشد.

اما علت این گونه استقبال از سیستم های هواساز چیست؟ علت را باید در ارائه عملکرد و کارایی هایی که این سیستم ها در اختیارکاربران قرار می دهند جست و جو کرد.

مزایایی مانند :

قابلیت استفاده از سیستم های هوشمند کنترلینگ

این قابلیت جنبه های مثبت زیادی را در بر دارد.

در واقع  استفاده از سیستم های هوشمند کنترلی در دستگاه های هواساز می تواند مزایای قابل ملاحظه ای داشته باشد.

به عنوان مثال

1- کنترل اتوماتیک دستگاه هواساز در طول شبانه روز بدون نیاز به اپراتور

2- صرفه جویی در مصرف انرژی

3-کاهش چشمگیر هزینه های عملکردی، انرژی و تعمیراتی و…

4- مطابقت و انعطاف پذیری بالای سیستم در طول تغییرات فصلی

5- افزایش محسوس راندمان دستگاه هواساز

6- بهبود کیفیت جریان هوای خروجی از سیستم

دستگاه های هواساز از آن سیستم هایی هستند که می توانند نیاز فضاهای بسیار بزرگ را برطرف کنند،به طور مثال فضاهایی مانند:

  • رستوران و سالن های غذاخوری
  • سوله های بزرگ صنعتی
  • اداره ها و پاساژها
  • فروشگاه های بزرگ
  • بیمارستان ها
  • بانک ها

این قابلیت ها  از آنجا سرچشمه می گیرد که در طراحی هواسازها هیچ محدودیت ظرفیتی و ابعادی وجود ندارد بعضی از مدل های این هواساز ها چندین متر طول دارن و می توانند آپارتمان های چند واحده و ساختمان ها و سالن های بسیار بزرگ را تحت پوشش قراردهند.

آسان در نصب، تعمیرات و نگهداری

هواساز ها به راحتی قابل نصب هستند. هواساز های خانگی بدون نیاز به کانال کشی در آپارتمان ها و ساختمان های مسکونی میتوان  نصب نمود. همچنین، تعمیرات و هزینه های مربوط به آن بسیار پایین بوده و اکثرا قطعات یدکی این سیستم ها در همه نقاط کشور قابل دسترسی هستند.

برای اطلاع از قیمت محصولات شرکت واته رو نام محصول مورد نظر کلیک کنید.

نویسنده: