مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

مقایسه فن کویل و کولر گازی (از ابعاد مختلف)

مقایسه فن کویل و کولر گازی (از ابعاد مختلف)

دسامبر 28, 2020

مقایسه فن کویل و کولر گازی سبب می شود تا انتخاب هر یک از موقعیت درست خود صورت بگیرد و همه چیز هوشمندانه انتخاب شود. مقایسه فن کویل و کولر گازی مربوط به نحوه اتصال آن به یونیت های خارجی یا مرکزی و همینطور شرایط کاربرد آن است.

اطلاع از قیمت فن کویل===> لیست قیمت فن کویل

مقایسه فن کویل و کولر گازی از نظر میزان سرمایش و گرمایش

سرمایش و گرمایش دو موضوع مهم در ارزیابی و مقایسه فن کویل و کولر گازی است. کولرهای گازی در لیست سیستم های سرمایشی جایگاه مطرح تری دارند البته که از آن برای گرمایش نیز استفاده می شود اما مصرف برق بالایی که دارد شاید پدیده گرمایش را بسیار گران قیمت در نظر بگیرد.

البته که آمارها نشان می دهد برای ایجاد گرمایش لازم است که از یک دستگاه مکمل گاز سوز نیز برای زمستان استفاده شود. فن کویل ها می توانند پروسه سرمایش و گرمایش را کمی دقیقتر دنبال کنند. در فصل زمستان آب گرم وارد لوله ها شده و قدرت گرمایش ایجاد شده بسیار بیشتر از قدرت سرمایش است و تابستان عکس این عملکرد صورت می گیرد و اتصال به آب سرد ارسالی از طرف چیلر خواهد بود.

فن کویل هایی که بر اساس مبرد مثلاً دستگاه های  GHPیا  VRFکار می کنند حالت های گرمایش و سرمایش را به یک یونیت خارجی متصل می کنند. این محصولات نیازی به هیچ دستگاه مکمل دیگر برای گرمایش ندارند و قدرت گرمایش ایجاد شده برابر با سرمایش است. در مقایسه فن کویل و کولر گازی یکی از موارد مهم این است که فن کویل شما را از خرید سیستم مکمل گرمایشی بی نیاز می کنند.

مقایسه فن کویل و کولر گازی در اکسیژن رسانی ساختمان

کسانی که از اسپیلت استفاده می کنند می دانند که این محصول درون اتاق یا سالن نصب می شود و تنها جریان هوای داخل را به گردش در می آورد و شرایط تنظیم دما نیز وجود دارد. اما فن کویل ها دارای دو مدل کانالی و بدون کانال )سقفی توکار ) هستند.

فن کویل های کانال دار با یک کانال به هوای بیرونی متصل هستند و در این محصولات از فن استفاده شده است که اجازه می دهد هوا با اکسیژن کافی و تازه از بیرون مکیده شود و پس از اینکه تنظیمات لازم صورت گرفت به داخل ساختمان آورده می شود.

در مقایسه فن کویل و کولر گازی می تواند گفت که هر دو گزینه دارای سیستم رطوبت گیر هستند. لوله ها دارای سطح سردی هستند که در تابستان سبب می شود که بخار آب موجود در هوا تقطیر شود و این رویکرد رطوبت را کاهش می دهد.

مقایسه فن کویل و کولر گازی از نظر کارکرد سیستم

اگر بخواهیم مقایسه فن کویل و کولر گازی از نظر سطح مرکزی بودن سیستم ها داشته باشیم باید بگوییم که هر دو گزینه دارای سیستم های دو بخشی یا دو تکه ای هستند. در واقع تکه یا واحد اول در داخل ساختمان یعنی در یونیت داخلی قرار می گیرد و تکه بزرگتر مربوط به بیرون از ساختمان یا در بخش یونیت خارجی است.

اتصال این دو تکه به واسطه لوله کشی آب یا مبرد است. در داخل لوله های کولرهای گازی می بایست حتما از ماده مبرد استفاده شود در حالی که برای فن کویل ها هم آب سرد و گرم و همینطور مبرد قابلیت جریان دارد.

کولرهای گازی سیستم های واحدی هستند و شامل یک یونیت داخلی و خارجی بوده که به هم وصل شده اند. این محصول مسئول ایجاد سرمایش یا گرمایش برای یک اتاق یا سالن و یا یک واحد از آپارتمان خواهد بود. اما شرایط کار فن کویل ها کمی وسیع تر و به صورت چند تایی در نقاط مختلف یک ساختمان اجرا می شود. یک دستگاه خنک کننده یا گرم کننده مرکزی وجود دارد که همه لوله ها به ان وصل می شود.

مثلاً چیلر یا مینی چیلر و یا بویلر مثال های خوبی از دستگاه مرکزی هستند. از سوی دیگر می توان از لوله کشی های مبرد استفاده کرد که به دستگاه مرکزی GHF یا VRF متصل می شوند و هر یک دارای عملکرد جداگانه و مستقلی هستند.

به زبانی ساده اگر بخواهیم مقایسه فن کویل و کولر گازی داشته باشیم شرایط به این صورت است که کولرهای گازی برای مکان های کوچک و فن کویل ها برای مکان های بزرگ و ساختمان های مسکونی و تجاری اجرا می شود.

مقایسه فن کویل و کولر گازی از نظر انرژی مصرفی

یونیت های داخلی و خارجی فن کویل ها مصرف برق جداگانه ای دارند و البته که مصرف آنها نسبتاً بالا است. شرایط برای فن کویل ها کمی فرق می کند به طوری که یونیت های داخلی معمولاً نیاز به انرژی برق دارند اما برای یونیت های خارجی شرایط استفاده از شکل های مختلفی از انرژی فراهم شده است.

اگر دقت داشته باشید چیلرها و مینی چیلرهای تراکمی وظیفه دارند که آب را سرد کنند و آن را به فن کویل ها ارسال نمایند. بویلرها وظیفه گرم کردن آب را دارند. در مقایسه فن کویل و کولر گازی می تواند نوع انرژی مصرفی را در نظر داشت.

مقایسه فن کویل و کولر گازی از نظر هزینه

برخی از افراد به سراغ قیمت فن کویل می روند و کمی نگران هستند و برخی نیز از نظر قیمت این محصول را گزینه خوبی می دانند. دقت کنید که به صرفه بودن یک محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهمترین معیارها برای خرید هر محصول این است که میزان مصرف انرژی آن به چه صورت است.

کولرهای گازی با برق کار می کنند و از این مصرف انرژی بالایی دارند این در حالی است که فن کویل ها در بخش یونیت های خارجی خود می توانند با گاز کار کنند و در واقع تکنولوژی به کار رفته در آن دارای صرفه بیشتری بوده و سبب می شود از نظر مصرف انرژی گزینه بهتری باشد.

مقایسه فن کویل و کولر گازی از نظر اجزای داخلی

اگر بخواهیم در مقایسه فن کویل و کولر گازی کمی دقیق تر باشیم می توانیم در خصوص اجزای داخلی آن صحبت کنیم. اجزای داخلی کولر گازی شامل کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و همینطور شیر انبساط است. نحوه کار کولر گازی به این صورت است که از مبرد فریونی استفاده می شود که به واسطه تبادل حرارتی با محیط اطراف گرمایش و سرمایش محیط را فراهم می سازد.

تبرید سبب می شود که شرایط مطلوب برای کاهش دمای یک محیط یا یک ماده نسبت به دمای محیط اطراف فراهم شود. گرما به صورت خودکار از یک محیط با دمای بالا وارد محیطی با دمای پایین تر می شود و نیاز به هیچ عملیاتی نخواهد بود. در صورتی که قرار است برعکس این عمل صورت بگیرد نیاز به یک سری عملیات خاص است.

اواپراتور از بخش های مهم داخلی کولر گازی است در این بخش تبخیر مایع مبرد صورت می گیرد که هم به صورت فشار بوده و هم دما است که سبب جذب گرما می شود. کمپرسور کولر گازی اصلی ترین جز داخلی آن محسوب می شود که وظیفه آن مکش گاز مبرد از اواپراتور است و عملیات فشرده سازی و وارد کردن به کندانسور را بر عهده می گیرد. این کار به واسطه مصرف انرژی الکتریکی خواهد بود.

کمپرسورها به واسطه اقلیم و ظرفیتی که دارند مشخص می شوند. فروش فن کویل با قیمت مناسب فراهم شده است. با مقایسه قیمت فن کویل و قیمت چیلر تراکمی می توان از اهمیت این محصول مطلع شد.

کندانسور کولر گازی برای دفع مقدار گرمای جذب شده در قسمت اواپراتور بوده و گرمای ایجاد شده از تراکم مبرد در بخش کمپرسور را استفاده می کند.

اجزا داخلی

اجزای داخلی فن کویل شامل کویل های گرمایش و سرمایش، فن، فیلتر هوای قابل شستشو و شیر فلکه و هواگیری است. درجه حرارتی که برای فن کویل ها دیده می شود توسط ترموستات مورد کنترل قرار می گیرد.

هیومیدستات نیز میزان رطوبت را مشخص می کند. از فن برای کنترل میزان هوا استفاده می شود. فن می بایست بتواند هوا را از محیط جذب نماید. از کویل استفاده می شود تا هوای تازه به سمت خروجی هدایت شود.

فن کویل ها در مدل های فلزی یا پلیمری تولید می شوند و سبک خاص خود را دارند.  فن کویل ها بر اساس ظرفیتی که دارند می توانند یک الی چهار فن را در بر بگیرند. قطعه دیگری نیز وجود دارد که الکتروموتور نامیده می شود و شامل سه دور یا چهار دور تک و دو شیفت است. الکتروموتور ها مستقیماً از طریق شفت به موتور متصل می شوند.

کویلی که در فن کویل ها استفاده می شود به صورت پوشش فین آلومینیومی با لوله های مسی که از داخل فین رد شده است . این کویل ها عملیات تبادل حرارت را انجام می دهند و سبب می شود که آب گرم و سرد مورد نیاز در جریان باشد. بخشی به نام فیلتر وجود دارد که بر اساس نوع فن کویل ها در سبک های چند لایه یا پلیمری هستند.

کار فیلتر در بخش ورودی هوا به درون فن کویل است و در واقع سبب می شود که از ورود گرد و غبار تا حد زیادی جلوگیری شود. شما می توانید با ارزیابی لیست قیمت فن کویل شرایط خرید را برای خودتان آسانتر کنید. خرید فن کویل به صورت اینترنتی هزینه ها را سرشکن می کند.

اطلاع از قیمت فن کویل===> لیست قیمت فن کویل

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

نویسنده: