مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

موتورخانه مرکزی یا پکیج حرارتی ؟

موتورخانه مرکزی یا پکیج حرارتی ؟

ژانویه 3, 2023

برای مشاوره رایگان ، برآورد قیمت و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

ما در این‌ متن به این موضوع می پردازیم که موتورخانه مرکزی بهتر می باشد یا پکیج و مزید و معایب هر سیستم را بررسی میکنیم و در پایان این مالک ساختمان می باشد که تصمیم میگیرد که کدام نوع بهتر می باشد. پکیج یا موتورخانه یا هر سیستم دیگری مزید ومعایب خاص خودش را دارد و نمی توانیم یک سیستم را به طور کامل برای تمام ساختمان ها پیشنهاد کرد.

معرفی موتورخانه های جدید

در ساختمان های بزرگ اداری، مسکونی، تجاری وغیره با چند قسمت مختلف از یک موتورخانه مرکزی در زیرزمین ساختمان استفاده می شود که تمام سیستم سرمایشی و گرمایشی در آن محل قرار دارد و دو دستگاه اصلی آن یعنی چیلر و بویلر کار سردسازی آب و گرمادهی به آب را بر عهده دارند و آب سرد و گرم برای سرمایش و گرمایش ساختمان و نیز آبگرم بهداشتی با لوله کشی به تمام واحدها منتقل می شود. موتورخانه های امروزی به طورهوشمند تمام اطلاعات دمایی را از ساختمان جمع آوری کرده تا سیستم بتواند در حالت بهینه و کم مصرف کار کند.

برای مقایسه موتورخانه با پکیج اول مزیت و معایب سیستم موتورخانه را بررسی می کنیم .

مزیت موتورخانه های امروزی

 

۱ . تامین آبگرم بهداشتی یکنواخت

در موتورخانه از یک یا چند منبع برای ذخیره کردن آبگرم مورد استفاده قرار می گیرد که مقدار مشخصی آب به طورپیش گرم در آن ذخیره می شود و درزمان استفاده کردن ساکنین از آبگرم، آبگرم با دمای یکنواخت در دسترس قرار می گیرد و برعکس سیستم پکیج، مثالا زمان استحمام باعث می شود که آب گرم وسرد شود، این مشکل در سیستم موتورخانه ای وجود ندارد. پس اولین تفاوت موتورخانه و پکیج در توانایی آنها برای تامین آبگرم یکنواخت می باشد.

۲ . سرمایشی و گرمایشی بودن موتورخانه ها

موتورخانه ها هر دو سیستم سرمایشی و گرمایشی را در خود دارند وباعث می شود تمامی نیازهای برودتی و حرارتی یک ساختمان تامین شود. در واقع آب سرد و گرم از موتورخانه با پمپ به دستگاه های هواساز یا فن کویل هایی که قسمت های مختلف ساختمان وجود دارد منتقل می شود تا درفصل تابستان با تعویض حرارت بین آب سرد و هوا در این دستگاه ها و درفصل زمستان با تعویض حرارت بین آبگرم و هوا، عمل سرمایش و گرمایش هوا به صورت مطلوب اجرا شود. پس دومین تفاوت موتورخانه و پکیج در این می باشد که موتورخانه سیستمی چهار فصلی می باشد ولی پکیج سیستمی صرفا گرمایشی می باشد

۳ . هوشمندی و بهینه بودن موتورخانه های امروزی

موتورخانه های امروزی هوشمند می باشند و سنسورهای نصب شده درجاهای مختلف ساختمان، اطلاعات را به پردازشگر نصب شده در موتورخانه منتقل می کند  تا دقیقا مناسب با نیاز انرژی مصرف شده و آب سرد و گرم با دمای بهینه فراهم شود که درآخرباعث زیاد شدن عملکرد سیستم وکم شدن مصرف انرژی نسبت به موتورخانه های سنتی می شود. همچنین امروزه از چیلرهای با عملکرد بالا و هم بویلرهای چگالشی استفاده می شود. در بویلر چگالشی، محصولات حاصل از احتراق (دودهای خروجی با دمای بالا) انرژی حرارتی خود را به آب میدهد و عملکرد آنها نسبت به بویلرهای قدیمی بیشتر می باشد.

معایب موتورخانه :

۱ . عملکرد کمتر نسبت به پکیج

با وجود توضیحاتی که داده شد درخصوص هوشمند سازی موتورخانه های جدید، عملکرد پکیج بیشتر از موتورخانه ها می باشد و این به این معنی میباشد که پکیج ها انرژی کمتری نسبت به بویلرها مصرف می کنند چون مشعل پکیج زمانی که به آبگرم احتیاج باشد روشن می شود و به سرعت، دمای آب را زیاد میکند ولی آبگرم موجود در مخزن موتورخانه به مرور زمان حرارت خود را از جداره منبع از دست می دهد و مقداری از حرارت هم در لوله های رابط بین واحدها و موتورخانه هدر می رود. پس در مقایسه موتورخانه با پکیج از نظر عملکرد به این نتیجه می رسیم که پکیج ها دارای عملکرد بالاتری می باشند.

مزیت سیستم پکیج :
۱ . مصرف مستقل و محاسبه آن

به ازای هر واحد از ساختمان مسکونی یک پکیج مورد استفاده قرار می گیرد و می توان هزینه مصرف گاز و آب آن را به طورجداگانه و مستقل محاسبه کرد. در ضمن اگر ساکنین ساختمان میلی به مصرف مشترک منابع نداشته باشند می توانیم از سیستم‌ پکیج استفاده کنیم. در حالی که در موتورخانه ها مصرف آبگرم بهداشتی و سرمایش و گرمایش واحدهای ساختمان به طورجداگانه نباشد میتوانند به صورت اشتراکی پرداخت کنند. هر چند حتی اگر از پکیج در ساختمان استفاده کنند یکی از ساکنین برای پرداخت شارژ کوتاهی کند به مشکل بر خواهند خورد . پس چهارمین تفاوت موتورخانه و پکیج در مصرف جداگانه واحدها و محاسبه هزینه انرژی آنها می باشد.

معایب سیستم پکیج :

۱ . خطر گاز گرفتگی

خطر گاز گرفتگی در ساختمان هایی که پکیج دارند بیشترمی باشد ودر ساختمان هایی که موتورخانه دارند کمتر می باشد.  زیرا مشعل گازسوز پکیج ها از هوای درون واحدها برای فرآیند سوختن استفاده می کند، در حالی که اکسیژن کافی به داخل واحد وارد نشود، واحدها با کمبود اکسیژن مواجه می شوند و قوانین سختی برای آن وجود دارد. از طرفی به دلیل احتمال نشت گاز مونوکسید کربن از دودکش، تعداد مرگ های خاموش در سال های اخیر به دلیل استفاده از سیستم پکیج در ساختمان ها، زیاد شده است. در صورتی که در موتورخانه ها با چنین مشکلی مواجه نخواهیم شد و یا احتمال آن بسیار کم است.

۲ . نیاز به اجرای لوله کشی گاز و کنتور مجزا

اجرای سیستم پکیج در ساختمان های بلند به لوله کشی طولانی ، نصب کنتورهای جداگانه ، نصب شیرهای قطع و وصل در پارکینگ، راه پله، طبقات و داخل واحدها احتیاج دارد که همین امر باعث می شود در شرایط اضطراری مانند زلزله و آتش سوزی که می تواند بسیار خطرناک باشد و مانع خارج شدن ساکنین شود در نتیجه استفاده از پکیج ایمنی ساختمان را کم می کند .

نتیجه گیری در مورد سوال موتورخانه مرکزی بهتر است یا پکیج ؟

بنابرین برای انتخاب موتورخانه مرکزی یا پکیج حرارتی باید شرایط یک ساختمان رادر نظر گرفت. مثلا در ساختمان های بزرگ مانند برج ها، ساختمان های مسکونی چند طبقه، ساختمان های اداری و تجاری  و غیره باید از سیستم موتورخانه مرکزی استفاده کرد و در ساختمان های مسکونی کوچک تا متوسط می توان از سیستم پکیج هم استفاده کرد.

در ضمن باید این نکته راهم در نظر داشت که در کنار سیستم گرمایش باید سیستم سرمایش هم باشد ویک سیستم سرمایشی و گرمایشی خوب برای کل ساختمان انتخاب شود که هم قیمت مناسبی داشته باشد و هم نیازهای اساسی ساختمان را بر طرف کند . بنابرین در جواب به این سوال که موتورخانه مرکزی بهتر است یا پکیج باید گفته شود بستگی به نیاز ساختمان دارد.

نویسنده: