مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

نحوه عملکرد هواساز

نحوه عملکرد هواساز

ژانویه 19, 2021

درون یک هواساز چه می گذرد؟ اینجاییم تا نحوه عملکرد هواساز را به زبانی ساده توضیح دهیم تا مشخص شود که این دستگاه به چه صورت کار می کند و چه مکانیزمی دارد.

 هواساز ===> لیست قیمت هواساز

عملکرد داخلی هواساز

 

می دانیم که هواساز وظیفه تهویه هوا را به عهده دارد به طوری که هوای تمیز در داخل یک ساختمان توزیع می شود. معمولاً هوای تازه محیط از بیرون دریافت می شود و عملیات پاکسازی بر روی آن صورت می گیرد. حال این هوا گرم شده یا خنک سازی می شود. بسیار دیده شده که عملکرد هواساز به صورت رطوبت زنی هوا است. یک سری کانالها برای هواساز تعبیه شده است که سبب می شود هوا به نواحی مشخصی انتقال یابد.
یک مدل هواساز وجود دارد که مشهور به هایژنیک است. این هواساز شامل یک داکت اضافی است به طوری که سبب خروج هوا می شود.یعنی هوا را از داخل اتاق به سمت بیرون ارسال می کند. یک فن وجود دارد وظیفه اصلی آن تخلیه هوا به اتمسفر است. یک بخش از هوای برگشتی نیز وجود دارد که به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی به سمت هوای تازه برگشت داده می شود.

 

بدنه هواساز

یکی از مدل های اولیه هواساز وجود دارد که شامل دو محفظه است که یک بخش مخصوص جریان هوای تازه و بخش دیگر برای هوای برگشتی ارزیابی شده است. محفظه ها به شکلی طراحی شده اند که در ورودی خروجی هر محفظه یک توری کشیده شده است که از ورود اشیا و همینطور حیوانات جلوگیری می کند. در واقع ورود اشیا و حیوانات به داخل اجزای مکانیکی را مورد کنترل قرار می دهد. در صورتی که توری مورد نظر وجود نداشته باشد این امکان بسیار زیاد است که مقدار زیادی مواد معلق در هوا در بخش اولیه و ورودی هواساز جمع شوند.
در بررسی عملکرد هواساز یکی از موضوعات بسیار مهم ضخامت ورق بدنه هواساز است. دقت کنید که اگر این ورق بسیار نازک باشد هواساز به زودی کارکرد خود را از دست می دهد. یک موضوع دیگر در خصوص خرید هواساز است که مربوط به هوابندی و sael بودن آن است. در واقع sael بودن همه قسمت های بدنه موضوعی است که به رشد عملکرد هواساز کمک می کند. در این دستگاه درزهای باز کمتر وجود دارد. هوا از لابلای پیچ و مهره ها عبور می کند و همینطور المان های بدنه هواساز را نیز طی می کند.

دمپرهای هواساز

در ارزیابی عملکرد هواساز یکی دیگر از بخش ها دمپر ها هستند. اگر به ورودی محفظه هوای تازه و هوای برگشتی دقت داشته باشید می بینید که در این بخش دمپر هایی استفاده شده است. دمپرها در واقع یک سری صفحات فلزی هستند که هم به خوبی می چرخند و هم از نظر زاویه شرایط خوبی دارند. این دمپرها طبق فرمان موتور دمپر فعالیت می کنند. در برخی از مدل ها دمپرها به صورت دستی سبب می شود که از ورود و خروج هوا جلوگیری شود.

دمپر ها می توانند کاملاً باز شوند و این کار کمک می کند که هوا به میزان حداکثر وارد شده و یا خارج شود. اگر بخواهیم دمپرها در بخش میانی و یا به صورت نیمه باز استفاده کنیم شرایط به صورتی است که می تواند تغییرات خوبی در خود ایجاد نماید و مقدار مشخصی از هوای ورودی و خروجی را محدود کند.

عملکرد هواساز در بخش فیلترها

یک سری فیلترها در داخل هواساز تعبیه شده است. این فیلترها به صورتی کار می کنند که همه آلودگی ها را جذب می کند و همینطور از ورود گرد و غبار به هواساز نیز جلوگیری می کنند. اگر این فیلترها وجود نداشته باشد امکان اینکه گرد و غبار وارد داکت ها شود بسیار زیاد است. به طور کلی چنین سیستمی با گذر زمان سبب می شود که به تجهیزات مکانیکی آسیب وارد شود.
همینطور با ورود به فضای داخلی ساختمان محیط را بسیار آلوده می کند و ساکنین نیز دیگر آلودگی های تنفسی می شوند. یکی از بخش های مهمی که برای فیلترها در نظر گرفته شده است سنسورهای فشار است. این سنسورها سبب می شود که میزان آلودگی فیلتر به طور دقیق اندازه گیری شود. اگر قرار بر این باشد که فیلترها تعویض شوند نیاز است که این پروسه در زمان دقیق خود صورت بگیرد.
زمانی که فیلترها اقدام به از بین بردن آلودگی ها می کنند، از حجم و مقدار هوایی که در گردش است تا حد زیادی کاسته می شود و این موضوع در نهایت سبب می شود که فشار در طول فیلترها کاهش داشته باشد. برای طراحی و ساخت هواسازها معمولاً تعدادی فیلتر به صورت پنل گونه وجود دارد و همینطور یک بخش نیز به صورت پیش فیلتر است که سبب می شود ذرات بزرگتر مثل گرد و غبار درگیر شوند.
یک سری فیلترهای دیگر نیز وجود دارد که مشهور به فیلترهای کیسه ای هستند و به نوبه خود وظیفه دارند که ذرات ریز را جذب نمایند و عملیات جداسازی را به درستی انجام دهند.

عملکرد هواساز مربوط به کویل های گرمایشی و سرمایشی

در ساخت هواساز یکی از مهمترین مواردی که باید به آن اهمیت داده شود، کویل های گرمایشی و سرمایشی است. در واقع طراحی هواساز به صورتی است که نیاز به لوله های مخصوص به خود دارد. یک شبکه به اسم داکت وجود دارد و شرایط به این صورت است که دمای هوای وارد شده پیش از اینکه از هواساز بیرون برود باید اندازه گیری شود و وارد شبکه داکت شود. از سوی دیگر یک هوای از پیش تعیین شده نیز وجود دارد که به آن set point و یا طرح داخل گفته می شود و این هوا برای شرایط مطبوع داخل ساختمان است.
حال یک مقایسه صورت می گیرد به این صورت که اگر در فصل زمستان باشیم و دمای هوای داخلی از مقدار ست پوینت کمتر باشد، نیاز به کمک گرفتن از شیر موتوری سه راهه است که برای همین کار نصب شده است این شیر در مسیر ورودی قرار دارد و شرایط کار آن به صورتی است که سبب می شود آب گرم به کویل های گرمایشی وارد شود.

از سوی دیگر جریان آب گرم بویلر باشد می شود و به سمت کویل ها حرکت می کند و این موضوع سبب می شود که دمای هوای خروجی افزایش داشته باشد. در صورتی که فصل تابستان باشد و دمای هوا بسیار بالا باشد این رویکرد سبب افزایش جریان آب سرد چیلر به کویل های سرمایشی می شود و در نهایت دمای هوای ساختمان کاهش جدی پیدا خواهد کرد.
در واقع در عملکرد هواساز کویل ها حکم مبدل های حرارتی را ایفا می کنند و در داخل این محفظه آب سرد یاد وجود دارد و قرار است که طبق شرایط حرارت داده شود و یا خنک شود و در نهایت به صورت مبرد یا بخار به جریان در آید.

 

فن

یکی دیگر از مواردی که در ساختار هواساز دیده می شود فن ها هستند. در این ساختار پس از کویل های گرمایشی و سرمایشی یک فن هوادهی وجود دارد. این فن به شکل خاصی کار می کند به طوری که سبب می شود مکش هوا از فضای بیرون صورت بگیرد. این هوا از بخش دمپر و فیلتر و کویل ها عبور می کند. نهایت کار به این صورت است که هوا تهویه می شود و داخل شبکه های داکت ساختمان ارسال می شود.
یک مدل دیگر از فن ها با عنوان فن های سانتریفیوژ وجود دارد که استفاده از آن برای هواسازها بسیار مهم است. جدیدترین فن هایی که در دستگاه استفاده شده است مشهور به فن های ای سی هستند. این فن ها به طور کلی موقعیت نصب خوبی دارند و سبب می شود که بازده انرژی بیشتر و بیشتر شود و موقعیت خوبی برای سیستم های قدیمی فراهم می سازد. اگر بخواهیم در مسیر هوای خروجی از فن یک قطعه یا سنسور فشار استفاده کنید موقعیت تغییر می کند. در واقع این سنسور به شکلی کار می کند که می تواند فعالیت فن را به طور دقیق ثبت کند.

در صورتی که فن ها در حال حرکت یا فعالیت باشند. یک موضوع مهم دیگر این است که این فن ها به طور کلی بر اساس سنسورهای فشار ارزیابی شده است در صورتی که سنسور فشار استاتیکی داکت را اندازه نماید سبک های هواساز تغییر می کند و سبب می شود که موقعیت سرعت فن و همینطور فشار وارد شده روی داکت ها به طور دقیق کنترل شوند. دقت کنید که این موضوع در سیستم های حجم متغیر نیز گزینه بسیار مهمی است و البته که محرک هایی در نظر گرفته می شود که بتواند سرعت متغیر را به فن در نظر بگیرند.

عملکرد هواساز و کانال های هوا

یکی دیگر از مواردی که برای هواساز ها بسیار مهم است کانال های هوا است. در واقع ساختار هواساز به این صورت است که یک سری کانال ها یا داکت ها طراحی شده است که سبب می شود موقعیت خروجی هواساز به طور دقیق ارزیابی شود. دقت کنید که وجود چنین کانال هایی برای خروج هوای بسیار مهم هستند. یک سری محاسبات و اجرای کانالها نیز وجود دارند که موقعیت انتقال را بهبود می بخشند. برگشت و تخلیه هوای ساختمان نقش بسیار مهمی در موقعیت اجرایی کانال ها ایفا می کند.

دریافت قیمت  ===> لیست قیمت هواساز
جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت سیستم های تهویه مطبوع و انتخاب مناسب ترین سیستم برای پروژه های خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

 

 
 
نویسنده: