مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

هواساز هایژنیک چیست؟

هواساز هایژنیک چیست؟

ژانویه 6, 2021
دریافت قیمت هواساز ===> لیست قیمت هواساز

هواساز هایژنیک مخصوص به مکان های خاص و حساس است، مانند بیمارستان و مراکز دارویی و همینطور پژوهشگاه ها که به نوبه خود در طراحی و اجرای آن یک سری روند جدید دیده می شود. اگر بخوایم مهمترین تفاوت هواساز هایژنیک و هواساز معمولی را بررسی کنیم، سیستم فیلتراسیون هوای آن گزینه مهمی محسوب می شود.

هواساز هایژنیک چیست؟

در هواساز هایژنیک از سه لایه فیلتراسیون استفاده شده است به طوری که بتواند هوای بیرون را تا بیش از 99 درصد پاکسازی نماید و پس از اینکه تصفیه به طور کامل صورت گرفت به محیط داخل وارد نماید.  این هواسازها برای محیط هایی هستند که نیاز به هوای پاک دارند، مثلاً این سیستم ها در  فضاهای آزمایشی و بیمارستانی بیشترین کاربرد را دارند.

دستگاه هواساز هایژنیک مشابه با مدل معمولی آن است به طوری که وظیفه اصلی آن مدیریت و کنترل هوا است. این دستگاه ها می توانند دمای هوای ورود و میزان رطوبت هوا و همینطور میزان کیفیت آن را از نظر پارامترهای تمیزی مورد کنترل قرار دهند.  دستگاه هواساز معمولاً در کنار یک چیلر و یک بویلر استفاده خواهد شد به طوری که اغلب چیلر تراکمی گزینه بهتری است.  زمانی که چیلر به دستگاه هواساز متصل می شود می توان مشکل سرمایش محیط را به خوبی مرتفع ساخت. برای فصل های سرد سال نیز گرمایش محیط مربوط به فضاهای بزرگ بوده و از بویلر و یا دیگ های بخار استفاده می شود.

در طراحی دستگاه هواساز هایژنیک یک مسئله بسیار مهم وجود دارد و آن هم تصفیه هوا است که در زمان طراحی بیشترین موقعیت را به خود اختصاص می دهد. این سه لایه سبب می شود تا جریان هوا پیش از ورود به محیط کاملاً از نظر ذرات آلوده کننده پاک شده باشد و به عنوان هوای تمیز وارد محیط شود.

ساختمان داخلی هواساز هایژنیک

دستگاه هواساز هایژنیک دارای اجزای داخلی مختلفی است و هر بخش وظیفه مخصوص به خود را دارد.

بدنه دستگاه: بخش اول و مهم برای هواساز هایژنیک دبه است که معمولاً به صورت طولی طراحی می شود و در این بدنه فضایی برای سیستم رطوبت زن، سیستم فیلتراسیون، و همینطور لوله های حرارتی در نظر گرفته می شود. جنس این بدنه آهن گالوانیزه بوده و در برابر رطوبت و شرایط محیطی بسیار نامساعد باید مقاومت زیادی داشته باشد و درگیر زنگ زدگی نشود.

فن و موتور الکتریکی:

از دیگر بخش های مهم دستگاه هواساز هایژنیک می تواند به فن و موتور اشاره کرد که در واقع تعیین ظرفیت تولید هوا وابسته به قدرت فن و موتور است. در هواساز هایژنیک یک سری موتورهای پر قدرت وجود دارد که بخش مهمی از دستگاه هستند. وظیفه اصلی این دستگاه ها این است که بتوانند در تامین هوای پاک برای محیط های حساس مورد استفاده قرار بگیرند. به همین طور است که فشار هوا در این بخش بالا است. معمولاً ظرفیتی که برای هواساز هایژنیک در نظر گرفته می شود بین 2500 الی 40000 فوت مکعب بر دقیقه است.

دستگاه رطوبت گیر:

یکی از مشکلاتی که بارها با آن برخورد می کنید، این است که هوای بیرون درگیر رطوبت بالایی باشد و این موضوع سبب می شود که در زمان سرمایش از دستگاه های رطوبت گیر استفاده شود. این مدل از دستگاه ها شامل دقت خاصی هستند به طوری که بر مبنای نقطه شبنم طراحی شده اند. شرایط به این صورت است که هوا از روی کویل های سرمایشی عبور می کند و قطرات آب نیز جدا می شود و در موقعیت کف هواساز جمع می شود و در نهایت هدایت به سمت بیرون صورت می گیرد.

دستگاه رطوبت زن:

بخش دیگر مربوط به وضعیت آب و هوایی خشک است و شرایط به این صورت است که اگر قرار باشد از هواساز هایژنیک استفاده است و محیط گلخانه ای باشد باید از سیستم هایی استفاده کرد که خاصیت رطوبت زن دارند.

 وضعیت فیلتر دستگاه:

فیلترهای به کار رفته در هواساز هایژنیک بسیار مهم هستند و همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد این دستگاه معمولاً شامل سه فیلتر است. فیلتر اول به صورت لایه زنبوری است و این فیلتر سبب می شود که جلوی ورود ذرات بزرگ و حشرات گرفته شود. موقعیت قرار گرفتن این فیلتر دقیقاً پس از فن دستگاه است. زمانی که از این فیلتر عبور صورت گرفت نوبت به فیلترهای هپا و اولپا است. این فیلترها می تواند برای پاکسازی نهایی که روی هوا انجام می شود گزینه خوبی باشد. در واقع دقت این فیلترها به قدری است که می تواند آلاینده های موجود در هوا را با دقت 99/99 درصد فیلتر نماید.

کویل های حرارتی:

یک سری کویل ها در دستگاه هواساز استفاده می شود که معمولاً به صورت چهار لوله هستند. در واقع یک خط رفت و برگشتی وجود دارد که مخصوص سرمایش محیط است و به دستگاه چیلر وصل می شود و مورد بعدی خط رفت و برگشت کویل است که به دستگاه بویلر و آب گرم متصل می شود و این موضوع سبب می شود تا در فصل سرد کار گرمایش محیط به درستی صورت بگیرد.

لامپ یو وی:

این سبک از لامپ ها مربوط به محیط های آزمایشگاهی و بیمارستانی و … است. این مدل از لامپ ها سبب می شود که جریان هوا تا حد زیادی ضدعفونی شود و برای اینکار از اشعه ماورای بنفش استفاده می شود. این لامپ ها به شکلی طراحی می شوند که بتوانند همه ذرات میکروبی و ویروسی را پیش از ورود به محیط بهداشتی از بین ببرند.

فیلتراسیون هواساز هایژنیک

در بخشی از مقاله اشاره شد که هواساز هایژنیک مشابه با دستگاه معمولی کار می کند و مهمترین بخش متفاوت این دستگاه به مورد معمولی این است که شامل سیستم فیلتراسیون متفاوتی است.  حال می خواهیم در این زمینه کمی دقیق تر صحبت کنیم.

فیلتراسیون اولیه هواساز هایژنیک

فیلتر اولیه مربوط به به بخش ابتدایی کار بوده و پیش از این است که جریان هوا وارد دستگاه هواساز شود. در واقع یک فیلتر فلزی شکل در مقابل فن دستگاه قرار می گیرد به طوری که همه حشرات و خس و خاشاک و همینطور سایر ذرات جامد از جریان هوا بیرون کشیده شود. پس از آن نوبت به عبور جریان هوا است که از روی پدهای فیلتری صورت می گیرد. این پد ها به صورت فیلترهای کیسه ای نیز هستند.

جایی که جریان جریان هوا تا حدود 95 درصد از ذرات آلاینده پاک می شود. این بخش از فیلتراسیون هم برای مدل های هواساز هایژنیک و هم معمولی وجود دارد و شرایط ثابت است.

فیلتراسیون ثانویه هواساز هایژنیک

بخش ثانویه فیلتراسیون مربوط به مرحله پایانی است و پیش از این است که جریان هوا وارد محیط شود. در این مرحله یک سری فیلترهای هپا و اولپا استفاده می شود و در مسیر جریان هوا استفاده می شود.

زمانی که هوا از سیستم فیلتراسیون هپا عبور می کند، همه ذرات با قطر بیشتر از سه دهم میکرون پاکسازی می شوند.

در نهایت هوای خروجی از این فیلتر به میزان گسترده ای تصفیه شده است و پاکی آن به میزان 99/99 درصد اعلام شده است.

گاهی نیاز به یک محیط پاک تر است  در این شرایط باید یک یا چند  نوع فیلتر اولپا بعد از فیلتر هپا استفاده شود.

این سبک از فیلترها می توانند برای جداسازی ذرات از دقت بالاتری استفاده کنند به طوری که دقت 12 صدم میکرون را  پوشش می دهند.

لامپ های فرابنفش ویژه

در گام آخر از فیلتراسیون موضوعی مربوط به ضدعفونی کردن کامل هوا مطرح است که برای آن نیاز به یک لامپ یو وی است.

در واقع اشعه ماورای بنفش دارای خاصیت میکروب کشی بالایی بوده   که با دقت بالایی همه موجودات زنده میکروبی موجود در هوا را از بین ببرد.

مزایای دستگاه هواساز هایژنیک

1-      این دستگاه به صورتی طراحی شده است که می تواند هوا را به طور کامل پالایش نماید و جریان هوا را استریل کند و همه این موارد پیش از ورود هوا به محیط صورت می گیرد.

2-      دستگاه در تولید هوای لازم برای تهویه مطبوع قدرت بالایی دارد.

3-      شرایط برای دستگاه به صورتی است که می تواند از دستگاه های رطوبت زن و رطوبت گیر استفاده کرد.

4- خوشبختانه شرایط برای ضدعفونی کردن جریان هوا در محیط های عفونی نیز فراهم شده است.

5- دستگاه هواساز هایژنیک برای مدیریت گرمایش و سرمایش محیط استفاده شده و قابلیت اجرایی مخصوصی دارد.

یک سری نکات در خصوص هواساز هایژنیک وجود دارد اول اینکه قیمت هواساز هایژنیک بالا است و این هزینه شامل نصب و راه اندازی شده و شاید برای بیمارستان های کوچک و شهرهای کم جمعیت گزینه گران قیمتی باشد.

قیمت چیلر و فن کویل گاه به لیست قیمت هواساز هایژنیک اضافه می شود و این موضوع در راستای تعمیرات نیز دیده می شود به طوری که این دستگاه ساختمان پیچیده ای از نظر موقعیت نگهداری و تعمیرات دارد. موضوع دیگر این است که کیفیت تولید محصول متفاوت است.

موارد استفاده از دستگاه هواساز هایژنیک

بیشترین کاربرد هواساز هایژنیک در محیط های بیمارستانی و آزمایشگاهی است و همینطور برای مکان هایی که نیاز به ضدعفونی است مورد مناسبی می باشد.

به طور کلی این دستگاه برای مکان زیارتی و موزه و سایر آثار باستانی نیز استفاده می شود .

و در شرکت هایی که شامل تولید مواد غذایی و محصولات خاص هستند نیز یک انتخاب ویژه محسوب می شود.

قیمت هواساز ===> لیست قیمت هواساز
جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت سیستم های تهویه مطبوع و انتخاب مناسب ترین سیستم برای پروژه های خود با مهندسین ما تماس بگیرید.
 
نویسنده: