مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

کدام نوع از چیلرها کمترین صدا را ایجاد می کنند ؟

کدام نوع از چیلرها کمترین صدا را ایجاد می کنند ؟

اکتبر 26, 2021

همانطور که می دانید چیلر بی صدا وجود ندارد به همین خاطر باید از کلمه کم صدا به جای بی صدا استفاده شود.

بی صدا یا کم صدا بودن بستگی به نوع چیلر دارد.

همانطور که می دانید چیلرها به دو نوع تراکمی و جذبی تقسیم بندی می شوند که کلا ساختار، سیکل و ویژگی های خاص خود را دارند و نحوه کار آنها نسبت به یکدیگر کاملا متفاوت است ولی هر دو، کار(خنک کاری) را انجام می دهند.

چیلرهای جذبی بر خلاف مدل تراکمی، درمدار خود کمپرسور ندارد و از آنجا که کمپرسورها اصلی ترین عامل ایجاد صدا در چیلرهای تراکمی هستند بنابرین مدل جذبی به شدت کم صدا تر از مدل تراکمی بوده و جزو ویژگی های مثبت آن محسوب می شود ولی خب باید این را هم در نظر گرفت که تنها با عامل صدا نمی توان این دو نوع را با هم مقایسه کرد و به تفاوت های آنها پی برد.

عوامل کاهش صدای چیلر تراکمی

در مدل تراکمی که خود به دو دسته هوا خنک و آب خنک تقسیم بندی می شود، عامل دیگری که موجب افزایش صدا می شود، فن های کندانسور هستند.

نوع آب خنک که معمولا در موتورخانه نصب می شود فاقد فن کندانسور بوده که برای خنک کاری کندانسور به جای فن از برج خنک کننده استفاده می شود که چون برج خنک کننده در فضای باز نصب می شود دیگر نگرانی نسبت به صدای کار آن اهمیت پیدا نمی کند.

اما نوع هوا خنک که باید در فضای آزاد نصب شوند دارای کندانسور هوا خنک هستند از تعدادی فن برای خنک کاری استفاده می شود، که استفاده از این فن ها صدای قابل توجهی ایجاد می کند، ولی علت باز بودن فضا از ایجاد رزنانس هایی که ممکن است در موتورخانه ایجاد شود خبری نیست.

نمونه ای از چیلر و مینی چیلر هوا خنک که در بالای آنها (قسمت کندانسور) از تعدادی فن استفاده شده :

نمونه ای از چیلر تراکمی آب خنک:

6 روش کاهش صدای چیلر و دستیابی به چیلر بی صدا (کم صدا)

چیلر بی صدا تراکمی ویژگی های خاصی دارد که در آن با استفاده از تکنولوژی های مخلتف می توان صدای کاری دستگاه را به حداقل ممکن رساند که این تکنولوژی ها عبارتند از :

۱ . استفاده از کمپرسورهای نوع اسکرو یا اسکرال به جای پیستونی

جریان مبرد خروجی از کمپرسور اسکرو و اسکرال نسبت به پیستونی یکنواخت تر بوده و دستگاه دچار لرزش نمی شود (بر خلاف نوع پیستونی که در دورهای پایین لرزش می کند) و همین امر باعث می شود که صدای کمتری ایجاد کنند.

۲ . به کار بردن قطعه ای به نام مافلر (صدا خفه کن) در خروجی کمپرسور

برای اینکه جریان مبرد خارج شده از کمپرسور از قبل یک نواخت تر شود از قطعه ای به نام مافلر در قسمت خروجی کمپرسور استفاده می شود که وظیفه آن یکنواخت سازی جریان است تا ارتعاش و صدا کمتر شود.

۳ . قرار دادن کمپرسورها در یک باکس عایق کاری شده از نظر صوتی

با استفاده از یک محفظه عایق کاری شده از نظر صوتی در اطراف کمپرسورها، می توان صدای کمپرسور را به نوعی خفه کرد.

۴ . استفاده از چند کمپرسور به جای یک کمپرسور (به اصطلاح مدولار یا ماژولار کردن دستگاه)

وقتی که از چند کمپرسور به جای یک کمپرسور در چیلر استفاده شود به جای اینکه مثلا از یک کمپرسور ۲۰ تن (که سطح صدای بالاتری در مقایسه با کمپرسور ۱۰ تن دارد) در مدار چیلر استفاده کنیم از دو کمپرسور ۱۰ تن استفاده می کنیم تا در اکثر مواقع که به کمتر از ۵۰ درصد توان کاری دستگاه نیاز بود، فقط یکی از دو کمپرسور کار کرده (دیگری موقتا خاموش می شود) تا صدای کمتری ایجاد شود.

۵ . به کار بردن تکنولوژی های روزی چون اینورتر (دور متغیر) در کمپرسورها

وقتی که کمپرسورها از نوع اینورتردار باشند، هر مقدار که توان نیاز باشد به همان میزان هم دور کمپرسور بالا می رود و در نتیجه نیازی نیست که همواره کمپرسور با دور بالا در حال کار باشد ای ن عمل سبب کاهش مصرف برق و کاهش استهلاک سیستم و نیز کاهش صدای آن هم می شود.

۶ .ساخت اطاقک مخصوص برای پوشش کل چیلر

در این روش اطاقکی با دیواره ها و سقف ساندویچ پنل (لایه های جاذب صدا از جنس الیاف ، فوم و …) فشرده در اطراف چیلر ساخته و نصب می شود.

برای ورود و خروج هوا باید از شیارهای هوایی مجهز به صدا خفه کن بر روی بدنه اطاقک استفاده شود.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.



نویسنده: