مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

چطور یک هواساز مناسب بخریم؟

چطور یک هواساز مناسب بخریم؟

ژانویه 6, 2021
دریافت قیمت هواساز ===> لیست قیمت هواساز

پیش از خرید از وضعیت هوشمند به کار رفته برای دستگاه هواساز مطمئن شوید و سعی کنید به سراغ مواردی بروید که از نظر تکنولوژی وضعیت خوبی داشته باشد.

دستگاه باید بتواند قابلیت تهویه فضاهای بزرگ را با دقت بالایی داشته باشد به خصوص اگر مطمئن هستید که پروژه شما وسیع است.

دستگاه هواساز در لیست انواع تجهیزات تاسیساتی به شمار می رود و می تواند برای تنظیم دما و رطوبت و همینطور جهت فیلتراسیون مورد استفاده قرار بگیرد و کنترل توزیع و حرکت هوا توسط آن به خوبی صورت می گیرد.

در خرید هواساز نیاز است یک سری فاکتورها به دقت رعایت شود. در این مقاله بررسی می کنیم که چطور یک هواساز مناسب بخریم؟

بررسی نوع و مدل دستگاه هواساز

یکی از موارد بسیار مهم پیش از خرید دستگاه هواساز بررسی محصول از نظر نوع و مدل می باشد. به طور کلی هواسازها در انواع مختلفی تولید می شوند.

برخی از مدل ها یک منطقه ای هستند و برخی به صورت چند منطقه ای طراحی شده اند، در برخی از مدل ها سبک عمودی اجرا شده است و برخی دیگر به سبک افقی هستند. 

چه خوب است به طور کلی مدل های هواساز و حتی چیلر را شناسایی کنیم تا انتخاب ما در راستای مدل و نوع به شکل دقیق صورت بگیرد و سفارش برای ساخت و خرید این دستگاه فراهم شود.

مثلاً یکی از مواردی که باید بررسی شود اینورتر یعنی دور متغیر یا دور ثابت بودن موتور فن است.

اگر  دنبال دستگاهی هستید که به صورت یکنواخت کار می کند و حرکتی آرام دارد و از سوی دیگر مصرف برق آن نیز کمتر باشد.

باید به سراغ دستگاه هواسازی بروید که به صورت دور متغیر است چون این سبک به نسبت دور ثابت یکنواختی و کم صدایی بهتری دارد اما دقت کنید قیمت هواساز دور متغیر به نسبت دور ثابت گرانتر است و این موضوع در برابر مزایایی که دارد گزینه قابل قبولی محسوب می شود.

صرفه جویی در مصرف برق و انرژی از موارد بسیار مهمی است که برای دستگاه هواساز دور متغیر دیده می شود و البته که این محصول سبب می شود نسبت به مدل های معمولی گزینه بهتری باشد.

یک نکته مهم را در خرید هواساز دقت کنید و آن هم تعیین قدرت موتور است.

در واقع باید انتخاب موتور بر اساس قدرت مناسب صورت بگیرد تا تامین افت فشار حجم هوای مورد نیاز برای همه کانال ها به خوبی فراهم شود و دریچه های هوای تعبیه شده نیز تا انتهای کانال ها برسد.

این موضوع اهمیت داشته و باید مورد بررسی قرار بگیرد.

بررسی فیلتر دستگاه 

نکته دوم در خرید هواساز این است که دستگاه از نظر نوع فیلتر  ارزیابی شود.  هواساز به طور کلی مدل های مختلفی دارند.

این دستگاه در مکان های مختلف مثل سالن های سخنرانی آمفی تئاترها و سینماها و همینطور سالن های ورزشی و گاه در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین اینکه چه فیلتری باید برای آن در نظر گرفته شود بسیار مهم است و مربوط به محل نصب و همینطور کاربرد دستگاه هواساز می شود.

فیلترها در مدل های پلیتد، اولیا و هپا بوده و موقعیت متغیری دارند. یک سری مدل های دیگر نیز وجود دارد که مشهور به کربن فعال است.

مثلاً اگر قرار باشد که از هواساز در کاربردهای حساس استفاده شود مثلاً موقعیت بیمارستانی یکی از مواردی است که نیاز به دستگاه هواساز با فیلتر هپا است.

وضعیت کویل های سرد و گرم در دستگاه هواساز

تامین سرمایش و گرمایش اصلی ترین وظیفه برای دستگاه هواساز محسوب می شود.

کویل هایی که برای هواساز در نظر گرفته می شود به دو روش می تواند شرایط اتصال به سیستم های تولید کننده گرما و یا سرما را فراهم سازد.

دقت کنید که منظور ما از سیستم تولید کننده گرما و سرما همان منابعی است که سازنده گرمایش و سرمایش هستند، مثلاً چیلر آبی، چیلر هوایی، سیستم وی آر اف و یا سیستم های جی اچ پی در این راستا قرار می گیرند.

اگر روش اتصال ساده باشد، آبی که در دستگاه موجود است از سیستم های تولید کننده گرما یا سرما استفاده می کند  سرد و گرم می شود و پس از آن به سوی کویل هواساز ارسال می شود.

روش دیگر که به آن اتصال dx گفته می شود رویکرد مشخص دیگری دارد. در این روش مبرد سیالی وجود دارد که مربوط به داخل دستگاه های تولید کننده گرما و سرما است.

این مبرد به شکل مستقیم به کویل های سرمایش دستگاه هواساز متصل می شود. این موارد نیز پیش از فروش هواساز به کاربران توضیح داده می شود تا در انتخاب خود بهترین گزینه را در نظر بگیرند.

به طور کلی دو حالت برای کویل های هواساز برای اتصال به منابع تولید گرمایش و سرمایش وجود دارد.

در وضعیت اول آب به واسط دستگاه ها سرد و گرم شده و به کویل های هواساز ارسال می شود و در حالت دیگر به صورت مستقیم، مبرد در حال گردش داخل دستگاه ها به هواسازها متصل می شود و این نوع اتصال مشهور به دی ایکس است.

وضعیت ظرفیت و میزان هوادهی دستگاه هواساز

محاسبه ظرفیت هوادهی دستگاه هواساز بسیار مهم است و بر اساس متر مکعب بر ساعت در نظر گرفته می شود. به طور کلی این ظرفیت به صورت حقیقی ارزیابی می شود و باید به آن دقت شود.

در خرید هواساز ظرفیت اصلی به صورت واقعی مشخص می شود و خرید شما چه در راستای مدل صنعتی و چه مدل خانگی می بایست به دقت فراوان به حجم هوادهی هواساز باشد. 

این تاکید از این بابت است که گاه سازندگان و فروشندگان هواساز وضعیت ظرفیت هوادهی و گنجایش هواساز را به میزان بیشتر از ظرفیت واقعی آن نشان می دهند

و این موضوع در برآورد قیمت و فروش محصول به متقاضیان روند ساده تری را در بر می گیرد و سبب می شود که فروش بیشتر شود

اما در نهایت این مشتری است که دچار مشکل می شود، بنابراین محاسبه ظرفیت هوادهی دستگاه هواساز بسیار مهم است و باید اعداد و ارقام واقعی مدنظر باشد.

بررسی وضعیت رطوبت زن و رطوبت گیر هواساز

از آنجایی که میزان رطوبت و شرایط آب و هوایی محل نصب هواساز و نوع استفاده آن بسیار مهم است می بایست مساله تنظیم رطوبت در زمان خرید هواساز صنعتی و ساختمانی یکی از موارد بسیار مهم باشد.

آنچه واضح است اینکه با افزودن تجهیزات تنظیم رطوبت به دستگاه، در نهایت قیمت آن افزایش می یابد.

یکی از دستگاه هایی که مشهور به رطوبت زنی است از نوع تزریق مستقیم در مسیر عبور هوا برای دستگاه هواساز وجود دارد که نصب و جاسازی آن به شکل خاصی است.

در صورتی که منطقه شرایط آب و هوایی خشک داشته باشد نیاز به دستگاه رطوبت زن است .

تا میزان رطوبت و بخار آب مورد نیاز و موجود در هوا به سطح قابل قبولی برسد و اثر بخش باشد.

در زمان خرید  به نکات زیر دقت کنید:

دستگاهی را انتخاب کنید که کمترین میزان لوله کشی برای ساختمان را در بر بگیرد و این موضوع اهمیت زیادی دارد. بهتر است از سیستم مرکزی تهویه مطبوع استفاده نمایید.

دقت کنید که دستگاه باید بتواند عملیات مختلفی روی هوای خروجی انجام شود و بر اساس نیاز شما تنظیم شود.

محصولی که خریداری می کنید و یا قصد خرید آن را دارید می بایست در سیستم های ورزشی و درمانی و تجاری و اداری مورد بررسی قرار بگیرد و بهترین گزینه انتخاب شود.

امکان دستیابی به حال ایده آل در تهویه مطبوع را پوشش دهد.

موضوع دیگر در خصوص سفارشی سازی مشتری است به طوری که طبق نیاز مشتری انتخاب و طراحی صورت بگیرد.

دستگاه هواساز:

از وضعیت سیستم هوشمند به کار رفته  دستگاه هواساز مطمئن شوید و  به سراغ مواردی بروید که از نظر تکنولوژی وضعیت خوبی داشته باشد.

دستگاه باید بتواند قابلیت تهویه فضاهای بزرگ را داشته باشد به خصوص اگر مطمئن هستید که پروژه شما وسیع است.

دستگاه امکان جذب گرد و غبار و تامین هوای تازه را داشته باشد و از سیستم های پیشرفته هواساز برای تصفیه هوا استفاده نماید.

دقت کنید که امکان استفاده از سیستم بازیافت حرارت برای دستگاه هواساز بسیار مهم است و این امر باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

دستگاه باید از نظر ابعاد بررسی شود به طوری که فضاهای زیادی را اشغال نکند.

معمولاً طراحی  به صورتی است که امکان استفاده از هواساز مرکزی در آپارتمان ها  دیده نمی شود.

سیستم کانال کشی حجیم و دقیق هواساز گاه دردسرهای خاص خود را دارد و باید محاسبات پیش از هر نوع اقدامی صورت بگیرد این موضوع برای چیلر تراکمی نیز بسیار مهم است.

اگر از ایرواشر در منازل مسکونی استفاده شود احتمالاً مشکلی از قبیل خروج از ناحیه آسایش رخ می دهد که نیاز به بررسی دارد باید قیمت هواساز بررسی شود.

در واقع شما هزینه اولیه بالایی خواهید داشت و ناخودآگاه درگیر قیمت چیلر و سیستم موتورخانه و … می شوید.

هزینه تعمیرات و نگهداری هواساز نیز باید بررسی شود و این دستگاه از نظر تعمیرات تخصصی نیز باید مورد محاسبه قرار بگیرد.

بررسی ها نشان می دهد که دستگاه هواساز به واسطه سطح اجرایی و ابعادی که دارد مورد بررسی قرار می گیرد. وضعیت این دستگاه از نظر بخش باید بررسی شود و هر نوع انتخاب اشتباهی هم از نظر اقتصادی دردسرساز است و هم در اجرا نمی تواند دقت لازم را داشت باشد.

دریافت قیمت هواساز ===> لیست قیمت هواساز
جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت سیستم های تهویه مطبوع و انتخاب مناسب ترین سیستم برای پروژه های خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

 

نویسنده: