مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

چطور یک چیلر مناسب بخریم؟

چطور یک چیلر مناسب بخریم؟

ژانویه 10, 2021
اطلاع از لیست قیمت چیلر: لیست قیمت چیلر تراکمی

در صورتی که قصد خرید چیلر دارید بهتر است یک سری نکات را در نظر داشته باشید. این دستگاه از نظر ظرفیت، راندمان، قطعات اصلی و موقعیت اجرا قابل بررسی است.


بررسی وضعیت درجه حرارت و میزان جریان آب در خرید چیلر


اولین موضوعی که باید به آن دقت کنیم، کمترین درجه حرارت مورد نیاز در محیط یا پروژه شما است. اینکه چیلر انتخابی می تواند درجه حرارتی که مدنظر شما و محیط است را فراهم سازد یا نه. این بخش مینیمم اهمیت زیادی دارد و باید به آن توجه شود. گاه دیده می شود که برخی از مدل های چیلر تراکمی از نظر درجه حرارت شرایط قابل قبولی ندارند و این موضوع دردسرهای زیادی ایجاد می کند.
موضوع دیگر مربوط به بیشترین جریان آب سرد مورد نیاز است. در واقع سطح جریان برای هر چیلر بر اساس ظرفیت و نوع ابعاد و سطح حجم مورد نظر تعیین می شود و گاه دیده شده که در زمان خرید چیلر دقت به این بخش به ندرت وجود دارد و میزان آب سرد مورد نیاز تامین نمی شود. از سوی دیگر دقت کنید که بررسی حداکثر جریان آب سرد مورد نیاز کافی نبوده و بهتر است که این جریان از نظر ثابت یا متغیر بودن ارزیابی شود.

بررسی چرخه سرما سازی پیش از خرید چیلر


مورد دیگری که باید پیش از خرید چیلر به آن دقت شود این است که چیلر از نظر چرخه سرما سازی در چه وضعیتی قرار دارد. می دانیم که به طور کلی دو دسته جذبی و تراکمی برای چیلرها مطرح شده است که تقسیم بندی خاص خود را دارد.


چیلر جذبی:

اجزای به کار رفته در چیلر جذبی شامل اواپراتور، ابزوربر، ژنراتور و مبدل حرارتی به همراه تعدادی قطعات کنترلی و پمپ است. بخار مبرد به کار رفته در اواپراتور سبب می شود که مایع جذب کننده، جذب شود و محلول رقیق نیز ایجاد شود. این سبک از محلول ها به واسه پمپ به مبدل حرارتی ارسال می شود و در نهایت دمای مورد نظر را افزایش می دهد. پس از این بخش محلول وارد ژنراتور می شود و باز هم با افزایش دما همراه است.

این رویکرد آنقدر ادامه پیدا می کند تا جایی که میزان مایع مبردی که در محلول موجود است تبخیر شود و از محلول جداسازی شود. به طور کلی با جدا شدن مقدار زیادی از مایع مبرد، محلول غلیظ شده و از طریق مبدل حرارتی به بخش جذب کننده باز می گردد. یک بخار مبرد در ژنراتور تولید می شود که در نهایت به کندانسور وارد می شود و عمل تقطیر در این بخش صورت می گیرد و در نهایت روانه اواپراتور می شود.

در داخل اواپراتور میز مایع مبرد گرمای نهان تبخیر خود را از آب جاری که در لوله ها وجود دارد می گیرد و آن را خنک می کن. بخار مبرد یک بار دیر به واسطه لیتیوم بروماید جذب می شود و این رویکرد تکرار می شود. برای اینکه کارایی مبدل حرارتی بیشتر شود، مایع لیتیوم بروماید در ابزوربر و اواپراتور بر روی لوله ها اسپری می شود.

اکمی تبخیری:

در راستای خرید چیلر مورد دیگر مدل چیلرهای تراکمی است. این مدل از چیلرها هستند که شامل اواپراتور، کندانسور و شیر انبساط هستند. شرایط به این صورت است که مایع مبرد در داخل پوسته اواپراتور که فشاری کمتر از فشار جو دارد ورود کرد و تبخیر می شود و در نهایت حرارت نهان تبخیر از آب جاری در لوله ها گرفته می شود و عملیات خنک سازی صورت میگیرد.

درون بخش داخلی کندانسور، بخار داغ مبرد به واسط آب جاری در لوله ها به تدریج تقطیر می شود و پس از اینکه از شیر انبساط و تقلیل عبور کرد به لوله های اواپراتور فرستاده می شود. این فرایند باز هم تکرار می شود. آب سردی که در چیلر تهیه شده است توسط پمپ به کویل دستگاه ارسال می شود و البته این ارسال می تواند به فن کویل نیز باشد.


بین دو مورد بالا چطور انتخاب کنیم؟


پیش از خرید چیلر بهتر است نحوه کار هر دو نوع را بررسی کنید اما دقت کنید که داشتن بار سرمایی محل مورد نظر بسیار مهم و الزامی است. بار سرمایی ساختمان به عوامل متعددی از قبیل شهر و کاربری ساختمان و مساحت آن بستگی دارد. در امر محاسبه بهتر است که بار سرمایی یک کار تخصصی و قابل قبول باشد.
مثلاً چیلرهای تراکمی از نظر ضریب عملکرد به نسبت مدل های جذبی بالاتر هستند و روند استفاده بهتری دارند. مصرف برق برای چیلرهای تراکمی بیشتر است و برای بخش هایی که قیمت گاز طبیعی آنها ارزانتر از برق است می توان گزینه جذبی را بهتر در نظر گرفت.

ژنراتور این مدل از دستگاه مستقیماً با شعله مستقیم یا بخار آب گاز می شود و تغذیه با آبگرم صورت می گیرد و استفاده از آن مقرون به صرفه هستند. این محصول برای موتورخانه هایی که از نظر مصرف بخار دائمی شرایط خوبی دارند نیز گزینه بهتری است مثلاً استخرهای شنا و یا کارخانه هایی که در این گروه قرار دارند.


راندمان دستگاه را در زمان خرید چیلر بررسی کنید


یکی از موارد بسیار مهم در راستای خرید چیلر بررسی راندمان دستگاه است. در واقع راندمان دستگاه شامل ضریبی است که به نام EER شناخته می شود و گاه نیز به شکل COP است. این ضریب عملکرد دستگاه شرایط خاص خود را دارد. ضریب عملکرد به معنی نسبت برودت تولیدی بر حسب KW است که به میزان مصرف برق بستگی دارد.

این ضریب ها می بایست بر اساس جداولی که از سوی سازمان استاندارد رتبه مصرف انرژی اعلام شده است مشخص و بررسی شود. یک مثال ساده در این زمینه EER=3.4 است که در لیست گرید انرژی A قرار گرفته است.

دستگاهی که دارای EER بالاتری باشد در واقع از نظر مصرف برق در شرایط پایین تری قرار دارد و یک محصول خوب محسوب می شود به طوری که در انتخاب میزان برق درخواستی نیز دقت بالایی خواهد بود.


بررسی قطعات چیلر پیش از خرید


قطعات اصلی چیلر شامل کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور است.


بررسی وضعیت کمپرسورها


 به طور کلی کمپرسور ها شامل سه نوع هستند که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. برخی از مدل ها اسکرال یا حلزونی هستند و برای ظرفیت 2 تن تبرید تا 15 تن تبریدی استفاده می شوند. نکته ای که برای این قطعه وجود دارد اینکه غیر قابل تعمیر هستند. نوع دیگری از کمپرسورها وجود دارد که به صورت ON/OFF هستند که شامل یک مدار اینورتر بوده و با کنترل دور موتور کمپرسور این عمل را انجام می دهند.

این سبک از کمپرسورها صدای پایینی دارند و معمولاً بین یک الی شش عدد در چیلرها استفاده می شود. امنیت کارکرد این دستگاه و همینطور کنترل ظرفیت آن زیاد است. مدل های دیگر از کمپرسور وجود دارد که به صورت اسکرو یا چرخ دنده ای است و شامل ظرفیت 50 الی 450 تن تبرید می شود و شرایط تعمیر خوبی را پوشش می دهد. این مدل از کمپرسورها شامل 4 شیر برقی هستند و کنترل ظرفیت مشخصی دارند.

کمپرسورهای سانتریفیوژ با ساختار متفاوتی که دارد معمولاً در خرید چیلر بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. کنترل ظرفیت توسط این مدل از کمپرسور به صورت دور متغیر است. ظرفیت 300 الی 1500 تن تبرید را شامل می شود و به صورت یکپارچه طراحی شده است. این کمپرسورها شامل مصرف برق پایین تری هستند و از نظر راندمان وضعیت بالاتری دارند.

بررسی وضعیت کندانسورها


برای  خرید چیلر باید وضعیت کندانسورها بررسی شود. کندانسورها شامل مبدل های حرارتی می شوند که وظیفه اصلی آن خنک سازی مبرد خروجی از کمپرسور است. ساختاری که کندانسور در چیلر دارد بر اساس نحوه انتقال حرارت است و به طور کلی در دو نوع طراحی شده است.

اولین مورد مهم این است که شرایط اقلیمی که قرار است چیلر در آن کار کند ارزیابی شود و بررسی شود که اقلیم مرطوب و ساحلی است است یا خیر. چون در چنین پروژه ای استفاده از کندانسور آبی یا سیکل باز غیر قابل بررسی است. در صورتی که اقلیم خشک باشد می توان از این محصول استفاده کرد.

بررسی وضعیت شیر انبساط


شیر انبساط در چیلرها این قطعه وظیفه کاهش ناگهانی فشار مبرد را دارد و سبب افزایش شدید سرعت مبرد در ورودی اواپراتور می شود و این عمل باعث می شود که مبرد داغ پشت شیر اختناق به مبرد با دمای پایین تبدیل شود. در خرید چیلر باید به این بخش دقت کنید و راندمان و کنترل ظرفیت دستگاه را مورد بررسی قرار دهید تا ا مشکلات احتمالی جلوگیری نمایید. در واقع مدیریت مصرف انرژی به واسطه شیرهای انبساط الکترونیکی ارزیابی می شود.

بررسی وضعیت اواپراتور


در راستای خرید چیلر تراکمی موضوعی که بسیار مهم است خنک سازی آب است که مربوط به بخش اواپراتور می شود. پس از اینکه از با دمای پایین وارد شد، نیاز به ورود اواپراتور و فن کویل است. اواپراتورها بر اساس نوع کارکرد و نوع صفحه ای که دارند دسته بندی می شوند و همینطور شامل پوسته و لوله مخصوص هستند.

به طور کلی کیفیت عملکرد نوع صفحه ای بر اساس راندمان بالاتری ارزیابی می شود. مدل صفحه ای به واسطه فاصله کم صفحات بررسی می شود و شرایط رسوب گیری مخصوص به خود را دارد که باعث بسته شدن مسیر جریان می شود . در ساخت این قطعه باید دقت بالایی صورت بگیرد و همینطور در فروش چیلر این موضوع باید عنوان شود.

اطلاع از لیست قیمت چیلر شرکت واته: لیست قیمت چیلر تراکمی
جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت سیستم های تهویه مطبوع و انتخاب مناسب ترین سیستم برای پروژه های خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

 

نویسنده: