مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

اجزای سازنده کندانسور هوایی

اجزای سازنده کندانسور هوایی

مارس 1, 2021

کندانسور هوایی

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

اجزای کندانسور هوایی بر اساس مدل های مختلف آن دسته بندی می شود. مهمترین اجزای تشکیل دهنده کندانسور هوایی شامل کمپرسور، کندانسور و اواپراتور است. کندانسورها به واسطه ارتباط الکتروموتور یا محرک در مدل های بسته و نیم بسته و یا باز طراحی می شود. البته در این مقاله اجزای سازنده کندانسور هوایی به طور کامل مورد بررسی قرار می گیرد.

اجزای کندانسور هوایی (کمپرسور)

کمپرسور یکی از مهمترین بخش های کندانسور هوایی محسوب می شود که قصد داریم در این بخش مفصل در مورد آن صحبت کنیم. در صورتی که از کمپرسور بسته در کندانسور هوایی استفاده شود شرایط به این صورت است که الکتروموتور و کمپرسور در یک پوسته به صورت آب بند جوشکاری شده قرار می گیرند. از سوی دیگر دسترسی به الکتروموتور با شکافتن پوسته امکان پذیر نخواهد بود.
در مورد کمپرسورهای نیمه بسته شرایط کمی متفاوت است. الکتروموتور و کمپرسور در یک پوست قرار می گیرد و دسترسی به قسمتی از قطعات فراهم می شود. در واقع اگر به طور دقیق به این بخش دقت شود دیده می شود که بخشی از پوسته در ناحیه سر سیلندر قرار داشته و همینطور پمپ روغن که دارای صفحات پیچ و مهره ای است . اگر قرار است که بخشی از صفحات باز شوند قسمت هایی از آن در دسترسی قرار می گیرد و رویکرد تعویض و تعمیر بهتر خواهد شد.
در رابطه با کمپرسورهای باز، شرایط الکتروموتور و کمپرسور کاملاً از هم جدا هستند. برای اتصال این بخش ها به همدیگر به صورت کوپلینگ برقرار می شود.
کمپرسورهای رفت و آمدی مدل دیگری هستند که به آنها سیلندر پیستونی نیز گفته می شود و ساختار عملکردی مشابه با موتورهای احتراق داخلی دارند. به هر صورت با این تفاوت مشخص می شود که فاقد سیستم جرقه و سوخت رسانی هستند. از سوی دیگر حرکت پیستون به واسطه یک الکتروموتور یا محرک مکانیکی تامین می شود.

کندانسور هوایی

پیستون به واسطه گردش میل لنگ باعث فشردگی گاز در داخل سیلندر می شود. از سوی دیگر سوپاپ های مکش و دهش نیز وجود دارد که شامل ورقه های نازک هستند. از سوی دیگر یک سری معابر ورود و خروج گاز نیز وجود دارد. در اغلب مدل ها سوپاپ ها کنترل می شود و ارتباط بین آنها صورت می گیرد.
نوع کمپرسور رفت و آمدی در مدل های عمودی و افقی مورد استفاده قرار می گیرند. کمپرسورهای عمودی برای سیستم های کوچک و کم ظرفیت استفاده می شود. به طور کلی سبب می شود که یک دور در گردش در آید و یک بار نیز عمل تراکم صورت می گیرد. در مدل کمپرسورهای افقی نیز در مقابل گردش یک دو میل لنگ سبب می شود که دو بار عمل تراکم صورت بگیرد.

سایر اجزای کندانسور هوایی

استراکچر نگهدارنده و فریم اصلی

یکی از بخش های مهم در کندانسور هوایی شامل استراکچرها هستند. این بخش شامل ستون های شاسی از جنس ناودانی با قوطی بوده و در سایزهای مختلف اجرا می شود. کویل ها و سایر تجهیزات نیز روی آنها قرار می گیرد و این قطعه دارای عملکرد مخصوص به خود است.

ورق های پانل و دیوارهای جانبی

بخش دیگری از کندانسور هوایی وجود دارد که مشهور به ورق های پنل بوده و شامل یک سری دیواره های جانبی نیز می شود. این بخش پس از قرار گرفتن کویل های فین دار سبب تشکیل فریم برای عبور جریان هوا گزینه خوبی است که در 4 طرف کندانسور هوایی پرچ و متصل خواهد شد.

کویل های فین دار و بدون فین برای تبادل انرژی حرارتی

یکی از بخش های کندانسور هوایی که شاید کمتر به آن توجه شود، تعداد زیادی لوله های مسی هستند که به صورت محصور شده کار می کنند و از صفحه های آلومینیومی استفاده می کنند تا سطح مشخصی داشته باشند. مهمترین بخش این کویل ها در تبادل حرارت در کندانسور هوایی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

سیستم کاهش دور یا انتقال قدرت

معمولاً کندانسورهای هوا خنک وجود دارند که شامل ظرفیت بالا شده و دارای یک سری فن هستند که اندازه بزرگی دارند. این مدل از فن یا پروانه ها به طور کلی از نظر چرخش یا دور سرعت کمتری نیاز دارند. این روند سبب میشود که تا سیستم های دور تسمه برای کاهش حرکت استفاده شود. در ایر کولرها این گزینه بسیار دیده می شود.

فن یا پروانه مکنده یا دمنده

کندانسور شامل یک مبدل حرارتی با هوا است. در واقع با وجود جریان هوا دمای سیال کمتر می شود و همینطور مبرد داخل آن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. وظیفه این بخش این است که جریان هوا در داخل کندانسور ایجاد شود و همینطور روی سطح کویل قرار بگیرد و بر عهده پروانه یا فن های نصب شده روی دستگاه باشد.

تابلو کنترل حفاظتی

بخشی از کندانسور هوایی دارای یک سری تجهیزات کنترلی مانند تابلو کنترل محافظتی است. این تابلوها سبب می شود که میزان مصرف انرژی تنظیم شود و تجهیزات الکتریکال نیز از تجهیزات حفاظت کنترل شود. به طور کلی چنین سطح کنترلی در تابلو کنترل رویت می شود.

توری های فن گارد

در بخش بالایی یا پایین فن ها یک سری توری ها تعبیه شده است که سبب می شود از ورود اجسام درخروجی ممانعت صورت گیرد. در واقع اجسام خارجی به بخش فن آسیب نمی رساند و این رویکرد سبب می شود که فن گارد یا محافظت پروانه مورد استفاده قرار بگیرد.

فلنج و کلکتور اصلی ورودی و خروجی سیال یا مبرد

یکی دیگر از بخش هایی که برای اتصال خط لوله کشی سیال دیده می شود فلنج ها وکلکتورهای اصلی ورودی هستند. البته به زبانی ساده به آنها مبرد نیز گفته می شود. این گزینه ها به شکل سر دنده یا ونتوری به نوع کارایی یا درخواست مورد استفاده قرار می گیرد. البته که فلنج ها به طور کلی دارای خاصیت اجرایی مخصوصی دارد و سطح اجرایی آن نیز قابل قبول است.

لیفتینگ لاگ

نام دیگری لیفتینگ لاگ ها در واقع قلاب های بارگیری است که در دو سمت دستگاه قرار دارند. این بخش شامل یک سری قلاب ها می شود که فرایند بارگیری را آسانتر می کند. از سوی دیگر اگر کندانسور هوایی ظرفیت بالایی داشته باشند این بخش به طور کلی کاربرد بیشتری دارد و گزینه مناسب تری محسوب می شود.

تله بخار

در کندانسورهای بخار از قطعه ای به اسم تله بخار استفاده می شود. این قطعه به صورتی طراحی شده است که سبب می شود بخار از بخش خروجی آب خارج نشود. البته که این کندانسورها به طور کلی دارای مدل بندی های مخصوص به خود دارند.

انواع فن در کندانسور هوایی

یکی دیگر از بخش های مهم کندانسور هوایی، فن ها هستند که به آن پروانه نیز گرفته میشود. پروانه ها یا فن از نوع جریان محوری یا اکسیال هستند که به نسبت بازده بیشتری از پروانه های مدل گریز از مرکز یا سانتریفیوژ های حلزونی دارند. فن های آکسیال در مدل های محوری طراحی شده اند و اگر استاندارد لازم برای آنها رعایت نشود صدای زیادی تولید می کنند. میزان دسیبل به کار رفته در این فن ها سبب می شود که صدای مجاز برای فن یا پروانه های آکسیال مکنده یا دمنده بین 70 الی 75 دسیبل در نظر گرفته شود.
برای اینکه میزان صدای تولید شده کمتر شود یک سیستم به اسم درایو اینورتر وجود دارد که کاهش دور فن را صورت می گیرد. کاهش دور فن به صورت نامی و استاندارد دنبال می شود.
اگر کندانسور هوایی از سیستم هوادهی محوری یعنی با فن های محوری کار کند مزیت بیشتری به نسبت سایر مدل ها دارد.
سیستم های کنترل دور متغیر سبب کاهش صدای تولید کندانسور می شود و در نهایت سبب می شود که مصرف برق نیز در فصل های سرد سال کاهش یابد. در فصل های خنک نیز از سیستم اینورتر استفاده می شود که هوا در گذر از سطح را کاهش می دهد. این موضوع سبب می شود که کاهش دمای هوای محیط تا حد زیادی جبران شود. این عملکرد به صورتی است که روی دمای خروجی سیال از کندانسور هوا خنک نیز اثر کمی می گذارد.
گاه موضوع سر و صدا در مورد کندانسور هوایی وجود دارد که شامل فن های حلزونی شده که برای خنک کاری آب داخل کندانسورها ارزیابی می شود. این گزینه در واحدهای کندانسور یکپارچه تراکمی بسیار دیده می شود.

مولد انرژی مکانیکی کندانسور هوایی

یکی از بخش های مهم کندانسور هوایی، مولد انرژی مکانیکی است که به آن موتور نیز گفته می شود. این بخش برای چرخیدن فن استفاده می شود و سبب می شود که فشار منفی در فن به واسط الکتروموتورها تامین شود. از سوی دیگر مهمترین بخش کار ورودی به کندانسور به واسطه این بخش صورت می گیرد. کندانسورهای هوایی برق مورد نیاز خود را از این بخش تامین می کنند.

نتیجه گیری

نیاز به مصرف آب و تجهیزات آبی در کندانسور هوایی نیست. این دستگاه مشکلات یخ زدگی ندارد و رسوب گرفتگی در داخل مدار چرخشی بسیار کم صورت می گیرد. نیاز به تجهیزات جانبی در راستای پمپ های فشار قوی ندارد. شرایط برای نصب در فضای باز وجود دارد و این کار سبب می شود که سر و صدا به داخل فضا کاهش یابد. هزینه نصب و راه اندازی آن کمتر از کندانسورهای تبخیری است. هزینه مصرف انرژی در مناطق مرطوب و شرجی نیز کمتر است.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.
نویسنده: