مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

تفاوت چیلر اسکرو و اسکرال

تفاوت چیلر اسکرو و اسکرال

فوریه 6, 2022

هردو مدل چیلرهای اسکرال و اسکرو، عضوی از مجموعه ی چیلرهای تراکمی  می باشند. این دو مدل چیلر بر اساس نوع کمپرسوری که در آنها  بکار رفته است نام گذاری شده اند، یکی از عوامل مهم دردسته بندی چیلرهای تراکمی، نوع کمپرسوری است که توسط طراحان و تولید کنندگان انتخاب می شود.

وظیفه کمپرسور، به گردش درآوردن جریان مبرد در سیکل تبرید تراکمی بخار، توسط اختلاف فشار (از طریق تراکم) می باشد. پس، وجود آن در تجهیزات برودتی تراکمی، از جمله انواع چیلرهای تراکمی، اهمیت زیادی داشته و مورد توجهِ بسیاری قرار می گیرد.

انواع کمپرسور در چیلرهای تراکمی عبارتند از:

  • روتاری (Rotary)
  • اسکرال (Scroll)
  • پیستونی (Reciprocating)
  • اسکرو (Screw)
  • سانتریفیوژ (Centrifugal)

در این میان می توان گفت کمپرسورهای اسکرال و اسکرو در سال های اخیر به پرمصرف ترین نوع کمپرسورها در چیلرهای تراکمی تبدیل شده اند.

در یک بازۀ مشخصی از ظرفیت های برودتی (غالباً بین 70 تا 840 کیلو وات)، امکان استفاده از هر دو کمپرسور در ساخت چیلر وجود دارد.

اکنون پرسش این است که در چنین ظرفیت هایی، کدام انتخاب مناسب تر است، اسکرال یا اسکرو؟ ما در این مقاله سعی داریم که به این پرسش پاسخ دهیم. اما، پیش از آن بهتر است که بررسی مختصری روی چگونگی عملکرد چیلرهای تراکمی داشته باشیم.

شناخت چیلرهای تراکمی

چیلرها از مهمترین تجهیزات سرمایشی و تولید برودت در کارخانه های صنعتی و ساختمان ها  محسوب می می شوند. می توان گفت که چیلردستگاه و مکانیزمی است که از آن برای تولید آب سرد استفاده می شود وبه کمک آن می توان از طریق ترمینال یونیت هایی بنام فن کویل و یا یونیت های مرکزی به اسم هواساز، فضای داخلی هر ساختمانی را خنک کرد و یا از این آب سرد درانواع فرایندهای تولیدی و ماشین آلات صنعتی برای جذب گرمای اضافی استفاده کرد.

چیلرها به دو دسته تقسیم می شوند. چیلر تراکمی و جذبی که هرکدام از آنها انواع مختلفی دارند.  چون مبحث ما در این مقاله چیلرهای تراکمی است، مرورمختصری بر تعریف چیلر تراکمی بخار خواهیم داشت.

چیلر تراکمی بخار (Vapor compression chiller) یا چیلر تراکمی، سیستمی است که اساس عملکرد آن سیکل تبرید تراکمی بخار (کارنو) می باشد. سیکلی ترمودینامیکی که از راه گردش سیال مبرد به عنوان یک رابط و واسطه، گرما را از محیط مورد نظر (آب یا هوا) جذب کرده و در محیط دیگری دفع می کند.

نحوه کارکرد چیلر تراکمی

در هر نوع از چیلرهای تراکمی چهار عنوان اصلی وجود دارد:

  1. کمپرسور
  2. کندانسور 
  3. اواپراتور 
  4. شیر انبساط 

سیکل تبرید چیلر تراکمی در چیلر اسکرال و چیلر اسکرو

در چیلر تراکمی نخست کمپرسور، سیال مبرد را به شکل بخار داغ جذب و آن را تا فشار بالاتری متراکم می کند. این افزایش فشار، دمای جریان مبرد را بالا می برد.

سپس بخار داغ خروجی از کمپرسور توسط کندانسور در فشار ثابت، ابتدا تا دمای تقطیرخنک شده و با ادامه دفع حرارت تبدیل به مایع اشباع می شود.

وقتی دفع حرارت بیشتر باشد، مایع مادون سرد از کندانسور خارج می شود.

مایع مبرد بدست آمده، با عبورکردن از شیر انبساط، افت فشار زیادی پیدا می کند به گونه ای که مقداری از مایع مبرد تبخیر می شود و باعث کاهش بیشتر دمای جریان عبوری می شود.

با توجه به اختلاف دمایی که بین جریان مبرد و جریان آب موجود در اواپراتور ایجاد شده فرایند سرمایش (جذب گرما) اتفاق می افتد؛ سپس جریان دو فازی ورودی به اواپراتور در فشاری ثابت تبخیر شده و با ادامه جذب گرما به بخار داغ ا با دمای پایین تبدیل می گردد.

در آخر بخار مبرد خروجی از اواپراتور مجدد وارد کمپرسور می شود واین گونه سیکل تبرید تراکمی بخار تکمیل می شود.

 چیلر اسکرال (چیلرهای تراکمی مجهز به کمپرسور اسکرال)

کمپرسورهای اسکرال، در چیلرهایی با ظرفیت های پایین و اکثرا در پروژه های تهویه مطبوع استفاده می شوند.

این کمپرسورها دو مارپیچ حلزونی (اسکرال) جهت افزایش فشار گاز مبرد را شامل می شوند. اغلب یکی از آن ها ثابت بوده و دیگری بدون گردش، دایره وار می چرخد. جوری که پس از مکش گاز مبرد به درون مارپیچ ثابت،به وسیله چرخش مارپیچ دوار، گاز بین دو مارپیچ متراکم شده، و در نهایت از فضای میانی مارپیچ ثابت، تحت فشار خارج می شود.

طریقه عملکرد کمپرسورهای اسکرال

کمپرسورهای اسکرال جزء دستۀ کمپرسورهای Hermetic بشمار می روند. یعنی در آنها تمامی متعلقات در یک پوستۀ فولادیِ جوش داده شده قرار می گیرند.

 پس در صورت خراب شدن این کمپرسورها، امکان تعمیری وجود نداشته و تنها راه تعویض کمپرسور است؛ زیرا با جوشکاری مجدد پوسته، مشابهِ کیفیت کارخانه و بصورت هوابند و آب بند امکان پذیر نیست.

از برندهای رایج کمپرسورهای اسکرال می توان Bitzer، Copeland و Danfoss را نام برد .Bitzer  برندی آلمانی است که به دلیل اینکه تنوع کمتری در مدل های ارائه شده برای کمپرسورهای اسکرال دارد، در مقایسه با دو برند دیگر کمتر از آن استفاده می شود.. Copeland برندی آمریکایی است که ا در کشور بیشتر ورژن تایلندی آن موجود است.

کمپرسورهای اسکرال Danfoss که برندی دانمارکی است از ورژن چینی آن در بازار ایران عرضه می شود که در واقع خروجیِ خط تولید کمپانی Danfoss در کشور چین محسوب می شود. ورژن های بلژیکی و فرانسوی این برند نیز در کشور قابل دسترسی هستند.

برندهای مشهور کمپرسور اسکرال

در بین برندهای معرفی شده، کمپانی Copeland بیشترین سابقۀ تولید کمپرسورهای اسکرال را دارد.

انتخاب یک مبرد مناسب برای چیلر اسکرال

نمی توان گفت که در کمپرسورهای اسکرال انتخاب کدام مبرد باعث  می شود به راندمان بیشتری دستیابی  پیدا کنیم زیرا نتایج در کمپرسورهای مختلف متفاوت است. اما بدیهی است که در کمپرسورهای اسکرال اختلاف زیادی بین مبردهای مختلف به لحاظ راندامان وجود ندارد.

ضریب عملکرد کمپرسور (Coefficient Of Performance) که نشان دهندۀ راندمان مصرف انرژی آن است، از مهمترین پارامترها در ارزیابیِ کارایی کمپرسور به حساب می آید. در اواپراتور نسبت گرمایی که از آب دریافت می شود به میزان برق مصرفی در کمپرسور را COP یا ضریب عملکرد کمپرسور می نامند.  

نکته ای در مورد کمپرسورهای اسکرال که از اهمیت بالایی برخوردار است این است که این کمپرسورها حجم جابجایی کمی دارند؛ یعنی حجم گاز کمتری را در مقایسه با کمپرسورهایی مانند کمپرسور اسکرو می توانند متراکم کنند.

به همین سبب، ظرفیت برودتی، تولیدی آن ها در مقایسه با کمپرسورهای اسکرو کمتر است. بنابراین غالباً در کمپرسورهای اسکرال سعی می شود که تا جایی که امکان دارد از مبردهایی با چگالی بالا استفاده شود تا جرم مبرد بیشتری را توانست جابجا کرد.

بنابراین، بکارگیریِ مبرد R134a که چگالی کمی دارد در این کمپرسورها مرسوم نیست، مگر برای شرایط اقلیمی گرمسیری که به علت فشار کاری بسیار پایین تری که این مبرد دارد، انتخاب بسیار مناسبی می باشد.

باید توجه داشت که در حال حاضر مبرد R22 به دلیل آثار زیست محیطی مضر و ممنوعیت جهانی نباید در سیستم های برودتی استفاده شوند.

خالص بودن مبرد R134a (بر خلاف مبردهای R407C و R410A که مبردهایی ترکیبی هستند) از دلایلی دیگراست که گاهی اوقات باعث می شود که خریداران مایل به خرید این مبرد  و استفاده از آن در چیلرهای خود حتی در شرایط اقلیمی معتدل باشند. هرچند که به دلیل بالا رفتن سایز کمپرسور، در قیمت دستگاه  افزایش چشمگیری ایجاد می کند.

 (چیلرهای تراکمی مجهز به کمپرسور اسکرو) چیلر اسکرو 

ازکمپرسورهای اسکرو، در ظرفیت های بالا  و برای مصرف های  تهویه مطبوع و نیز برودت صنعتی استفاده می شود. کمپرسورهای اسکرو از دو مارپیچ دوار نر و ماده (اسکرو) برای ایجاد تراکم در گاز مبرد استفاده می کنند. ب گونه ای که همزمان با چرخش مارپیچ ها، گاز ورودی در فضای بین دو مارپیچ حبس شده و همراه با آنها می چرخد و بعد از افزایش فشار، در خروجی مارپیچ ها تخلیه می گردد.

کمپرسورهای اسکرو به عنوان کمپرسورهای Semi-Hermetic شناخته می شوند. یعنی در آنها تمامی متعلقات، داخل یک پوستۀ فولادی قرار گرفته که با پیچ و مهره به هم وصل شده است.

بنابراین، اتصال پوسته همیشگی و دائمی نیست و در صورت خراب شدن این کمپرسورها، می توان آنها را تعمیر کرد.

از برندهای رایج کمپرسورهای اسکرو Bitzer آلمان، Han bell تایوان و Fras cold ایتالیا هستند. Bitzer دراصل بنام ترین برند در ساخت کمپرسورهای اسکرو می باشد و جایگاه ویژه و قابل توجهی در صنعت تهویه و تبرید دارد.

 این در حالی است که کمپانی Han bell نیز در چند سال اخیر، بخش قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است و به یک رقیب جدی برای Bitzer تبدیل شده است.

انتخاب یک مبرد مناسب برای چیلر اسکرو

در کمپرسورهای اسکرو، میان مبردهای رایج قابل استفاده در این کمپرسورها می توان گفت که در تمامی مدل ها با انتخاب مبرد در شرایط کاری یکسان  راندمان بیشتری حاصل می شود؛ به همین دلیل در کمپرسورهای اسکرو حتی برای شرایط اقلیمی معتدل، R134a رایج ترین و مناسب ترین انتخاب است.

به گونه ای که راندمان کمپرسور (COP) در هنگام استفاده از مبرد R134a نزدیک به 6% در مقایسه با مبرد R407C و نزدیک به 10% در مقایسه با مبرد R22 بیشتر است.

همچنین استفاده از مبرد R22 ممنوعیت جهانی دارد و از جهت دیگر مبرد R407C نوعی مبرد ترکیبی به حساب می آید.

استفاده از مبردهای ترکیبی دو پیامد دارد:

  1. در زمان نشتی مبرد، مجبور خواهیم بود بمنظور حفظ درصد اختلاط اجزای مبرد، تمام مبرد باقی مانده را تخلیه کنیم و دوباره چیلر را شارژ کنیم که این موضوع هزینۀ بسیار زیادی را به دنبال دارد.
  2. طراحی مبدل های حرارتی شامل کندانسور و اواپراتور پیچیده تر می شود؛ زیرا دمای تقطیر و تبخیر اجزای مختلف مبرد با یکدیگر متفاوت هستند.
برای اطلاع از قیمت محصولات شرکت واته روی نام محصول مورد نظر کلیک کنید.

انتخاب چیلر اسکرال یا اسکرو؟

در ظرفیت های معینی از چیلرهای تراکمی امکان استفاده از هر دو نوع کمپرسور اسکرال و اسکرو وجود دارد.

اما حال که تا حدودی با مشخصات این کمپرسورها آشنا شدیم، از جنبه های مختلفی قابلیت ها و ویژگی آنها را با یکدیگر مقایسه می کنیم و میخواهیم بدانیم  که آیا می شود به این نتیجه رسید که کدام کمپرسور انتخاب مناسب تری برای دستگاه ما خواهد بود یا خیر.

مدیریت روغن کاری (Oil management):

 در کمپرسورهای اسکرو به کمک نوعی سنسور اُپتیکیِ تعبیه شده بر روی بدنه(Oil level sensor)، می توان کیفیت روغن کاری را با اندازه گیری سطح روغن موجود در کمپرسورکنترل کرد.

اما در کمپرسورهای اسکرال هیچ کنترل اتوماتیکی روی کیفیت روغن کاری کمپرسور وجود نداشته و می توان از طریق سایت گلاسِ که روی بدنه وجود دارد، به صورت چشمی سطح روغنِ کمپرسور را کنترل کرد.

ظرفیت برودتی (Cooling capacity): 

درست است که در عمل امکان استفاده از کمپرسورهای اسکرال در چیلرهایی تا ظرفیت 239 تن تبرید  وجود دارد، اما بیشتر برای ظرفیت های کمتر از 100 تن تبرید  از کمپرسورهای اسکرال استفاده می شود.

همچنین، به کمک کمپرسورهای اسکرو قابلیت تولید برودت از 20 تن تبرید  در چیلرهای هوا خنک و 1160 تن تبرید در چیلرهای آب خنک وجود دارد، اما این کمپرسورها برای ظرفیت های بالاتر از 100 تن تبرید  بکار گرفته می شوند.

ضریب عملکرد (COP):

 نمی توانیم بگوییم  که ضریب عملکرد کدام کمپرسور بیشتر است.

اگر به وسیله نرم افزارهای انتخاب کمپرسور، ضریب عملکرد کمپرسورهای اسکرال و اسکرو را در شرایط یکسانی بررسی کنیم می بینیم که تفاوت آنچنانی وجود ندارد.

بعضی اوقات ضریب عملکرد کمپرسور اسکرال کمی بیشتر است و گاهی ضریب عملکرد کمپرسور اسکرو کمی بیشتر می باشد.

میزان این تفاوت  و اینکه کدام کمپرسور COP بیشتری دارد، در سایزهای گوناگون کمپرسورها و همچنین با انتخاب مبردهای مختلف، متفاوت است.

پس، مقایسۀ ضریب عملکرد کمپرسورها، در پروژه های مختلف، نتیجه های یکسانی نخواهد داشت و باید در هر پروژه این موضوع به طور اختصاصی بررسی شود.

میزان لرزش و سطح صدا: 

در هردو نوع کمپرسور اسکرال و اسکرو فرایند تراکمِ مبرد مستمر و پیوسته می باشد؛ در نتیجه، این کمپرسورها برخلاف کمپرسورهای پیستونی که فرایند تراکم نوسانی دارند، لرزش بسیار کمتری دارند.

از لحاظ سطح صدای تولیدی در این کمپرسورها باید توجه کنیم که در ظرفیت های برودتی مساوی و یکسان،  تعداد کمپرسورهای اسکرال بیشتر از کمپرسورهای اسکرو می باشد و این موضوع در ظرفیت های بالا تأثیر خود را در میزان صدای تولیدی بیشتر نشان می دهد، هرچند که با توجه به همپوشانی صدا، هیچگاه صدای شنیده شده به ازای افزایش تعداد کمپرسورها چند برابر نمی شود.

در مجموع می توان گفت که صدای کارکرد چیلرهای اسکرو بیشتر از چیلرهای اسکرال می باشد.

بدلیل نوسانی که در فرایند تراکمِ کمپرسورهای پیستونی وجود دارد، در خط مکش و دهش این کمپرسورها از ارتعاش گیرهای مخصوص استفاده می شود. پس در چیلرهای اسکرو و اسکرال نیازی به استفاده از این ارتعاش گیرها نیست.

کنترل ظرفیت برودتی (Cooling capacity control):

 در کمپرسورهای معمولِ اسکرو به وسیله وجود 4 عدد شیر برقی دست کم تا 4 مرحله به ازای هر کمپرسور امکان کنترل ظرفیت  وجود دارد.

قابلیت کنترل ظرفیت از 25 تا 100% نیز در این کمپرسورها وجود دارد. این در حالی است که در کمپرسورهای اسکرال دور ثابت، کنترل ظرفیتی رخ نمی دهد و هر کمپرسور یا خاموش می باشد یا روشن. بنابراین به ازای وجود هر کمپرسوردر چیلرهای اسکرال، یک مرحله کنترل ظرفیت تعریف میشود؛ در نتیجه، برای مثال در یک چیلر 100 تن تبریدی با دو کمپرسور اسکرو دست کم  8 مرحله کنترل ظرفیت و در یک چیلر اسکرال با همین ظرفیت که 6 کمپرسور دارد، نهایتاً 6 مرحله کنترل ظرفیت امکان پذیر می باشد.

عمر مفید (Useful life): 

در چیلرهای تراکمی، میزان عمر مفید کمپرسوربه عوامل متفاوت و گوناگونی بستگی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

– انتخاب کمپرسور در شرایط کاری مناسب، اگر کمپرسور با توجه به دمای آب سرد مورد نیاز و دمای هوای محیط، بتواند در نقطه ای دور از محدودۀ بحرانیِ تعریف شده توسط کمپانی سازنده کار کند، به این ترتیب کمپرسور استهلاک کمتری را متحمل می شود.

–  برگزیدن یک مبرد مناسب با توجه به شرایط کاری کمپرسور این امکان را فراهم می کند که کمپرسور در شرایط ایده آل کار کرده و در نتیجه دیرتر مستهلک شود.

– سایزینگ صحیح مبدل های حرارتی (شامل اواپراتور و کندانسور) ، انتخابِ شیر انبساط مناسب و در مجموع طراحی و تولید اصولی تمامی اِلمان های سیکل تبرید، تأثیر بسیارزیادی در عملکرد نرمال و عادی کمپرسور داشته و طول عمر مفید آن را افزایش می دهد.

– بهره برداری درست و صحیح از دستگاه طبق دستورالعمل های سازندۀ چیلر که در سلامت کاری کمپرسور نقش بسزایی دارد.

– خرید چیلری متناسب با نیاز واقعی ساختمان (به لحاظ ظرفیت برودتی) اهمیت بسیار بالایی دارد.

به گونه ای  که اگر ظرفیت خریداری شده کمتر از نیاز پروژه باشد، چیلردر طول روز مدت زمان بیشتری را با حداکثر ظرفیت خود کار می کند و در نتیجه کمپرسورها زودتر مستهلک می شوند.

از طرفی دیگر اگر ظرفیت خریداری شده بیشتر از نیاز موجود باشد، تعداد دفعات خاموش و روشن شدن کمپرسور در طول روز بیشترمی شود که این موضوع به شدت در افزایش استهلاک کمپرسور تاثیر گذار خواهد بود.

بنابراین، نمی توانیم مدت زمان مشخص و معینی را به عنوان طول عمر مفید کمپرسورها تعریف کنیم.

اما، طبق گفته ای که توسط سازندگان کمپرسورها اعلام شده است عمر کمپرسورهای اسکرال بین 50000 تا 70000 ساعت و عمر کمپرسورهای اسکرو بین 60000 تا 80000 ساعت می باشد.

سرویس و نگهداری:

 همانطور که گفته شد، کمپرسورهای اسکرال در صورت خرابی، قابلیت تعمیر ندارند و باید تعویض شوند و کنترل کیفیت روغنکاری آنها فقط به صورت چشمی و از  طریق سایت گلاسِ روی بدنه امکان پذیر می باشد.

 در حالیکه در کمپرسورهای اسکرو امکان تعمیر وجود داشته و سطح روغن موجود در کمپرسور نیز به صورت اتوماتیک کنترل می شود.

اما، نکته حائز اهمیت ابعاد و وزن کمپرسورهاست. در تجربه های مختلف دیده شده که گاهی به دلیل حجم زیاد و سنگین بودن  کمپرسورهای اسکرو، حمل آنها به خارج از ساختمان به منظور تعمیر یا سرویس، با توجه به شرایط محدود  محیط ساختمان، مشکلاتی را در پی داشته است.

در حالیکه جابجایی کمپرسورهای اسکرال به هدف تعویض، به علت داشتن وزن و ابعاد کمتر آسان تر است.

قیمت (Price): 

قیمت چیلرهای اسکرو درمقایسه با چیلرهای اسکرال به علت تکنولوژی پیشرفته تری که کمپرسورهای آن دارند، بیشتر است.

البته، قیمت بالای کمپرسورهای اسکرو مهمترین دلیل بالا بودن هزینۀ خرید چیلرهای اسکرو است، اما این تهنا دلیل نیست؛ چراکه به واسطۀ قابلیت کنترل پذیری کمپرسورهای اسکرو، امکان اتصال خط تزریق مایع، قابلیت کنترل اتوماتیک کیفیت روغن کاری و همچنین امکان اتصال به اکونومایزر، PLC بکار رفته در چیلرهای اسکرو پیشرفته تراست و در نتیجه قیمت آن گران تر است.

بعلاوه، با توجه به  اینکه طریقه راه اندازی کمپرسورهای اسکرو در مقایسه با کمپرسورهای اسکرال متفاوت است  المان های برق قدرت در تابلو برق چیلرهای اسکرو گران تر می باشد.

تزریق مایع:

 تزریق مایع، فرایندی در چیلرهای اسکرو است و برای کنترل دمای دهشِ کمپرسور استفاده می شود تا دمای روغنی که به همراه مبرد متراکم می شود از اندازۀ مجاز بالاتر نرود؛ زیرا در غیر این صورت، روغن لزجت خود را از دست می دهد و دیگر قابلیت روغنکاری مناسبی نخواهد داشت.

فرایند تزریق مایع این گونه است که مقدار بسیار کمی از مایع خروجیِ رسیور که در مقایسه با جریان خروجیِ کمپرسور دمای کمتری دارد، به سمت کمپرسور  بای پس می شود.

در بعضی از کمپرسورهای اسکرو، پورت دیگری برای خنک کردن دمای سیم پیچ از طریق تزریق مایع پیش بینی شده است.

در کمپرسورهای اسکرال چنین قابلیتی وجود نداشته و عملاً پورتی برای تزریق مایع در نظر گرفته نشده است.

بکارگیریِ فرایند تزریق مایع برای کنترل دمای دهش کمپرسور، بیشتر در چیلرهای هوا خنک و یا در چیلرهای آب خنک زیر صفری رایج است.

اکونومایزر (Economizer): 

نوعی مبدل حرارتی که در خروجیِ کندانسور نصب شده است و این شرایط را ایجاد می کند که میزان سابکول ایجادشده در خط مایع، تقریباً بین 10 تا 15 درجۀ سانتی گراد افزایش پیدا کند.

به این ترتیب وجود اکونومایزر باعث می شود که درصد مایعِ موجود در مخلوط دو فازیِ خروجی از شیر انبساط تا نزدیک به 20 درصد بیشتر شود و به این شکل ظرفیت تولید برودت در اواپراتور افزایش پیدا می کند.

اما نکته مهم این است که صرفاً در چیلرهای اسکرو امکان استفاده از اکونومایزر وجود دارد.

به علت پایین بودن دمای تقطیردر چیلرهای آب خنک ، کیفیت مایع جریان مبردِ ورودی به اواپراتور، مناسب است.

به همین سبب، استفاده از اکونومایزر در چیلرهای آب خنک عملاً توجیهی ندارد.

مگر در چیلرهای آب خنک زیر صفری که به علت پایین بودن دمای تبخیر، کیفیت مایع جریان مبرد ورودی به اواپراتور کاهش پیدا می کند.

هدف ما در این مقاله این است، که به عنوان مشاور مهم عوامل تفاوت بین چیلر اسکرو و اسکرال را به شما عزیزان ارائه دهیم.

شما می توانید با شماره زیر تماس گرفته و به صورت مستقیم با مهندسین ارتباط برقرار کنید و از نظرات آن ها بهره مند شوید.

نویسنده: