مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

تفاوت چیلر تراکمی و جذبی

تفاوت چیلر تراکمی و جذبی

ژانویه 11, 2021

اطلاع از لیست قیمت چیلر: لیست قیمت چیلر تراکمی

در بسیاری از مقالات در مورد چیلر تراکمی و جذبی صحبت می شود اما شاید آنطور که باید تفاوت این دو چیلر مشخص نباشد بنابراین ما طبق بررسی های صورت گرفته سعی کردیم تفاوت این دو مورد با هم را به زبانی ساده توضیح دهیم.
چیلر تراکمی و جذبی دو مدل پر کاربرد در صنعت به خصوص صنعت برودت هستند به طوری که هر یک شامل یک سری وجه تفاوت و اشتراک هستند. اینطور که مشخص است اساسی ترین فرق این دو چیلر ( تراکمی و جذبی) در سیال عامل و نحوه تراکم مبرد است. برخلاف چیلرهای تراکمی که شامل سیال عامل فقط مبرد هستند در چیلر جذبی سیال هم به صورت مبرد و هم جاذب دنبال می شود. در واقع مبردهای چیلر جذبی شامل ماده هایی هستند که در دماهای پایین به حل شدن تمایل دارند و در دماهای بالا نیز تبخیر می شود و جداسازی صورت می گیرد.

نحوه تراکم چیلر تراکمی و جذبی

نحوه تراکم مبرد یکی از تفاوت های اصلی در بین دو دستگاه چیلر محسوب می شود. شرایط به این صورت است که اگر چیلر تراکمی باشد به جای کمپرسور از ژنراتور و ابزوربر یا جذب کننده استفاده می شود. در این حالت یک سیستم جذبی ساده طراحی می شود. قطعاتی مانند ژنراتور و پمپ و فشار مبرد و جذب کننده در اواپراتور ها سبب می شود که کندانسورها فشار وارد شود. اینطور که بیان شده است تفاوت چیلر جذبی و تراکمی در زمینه تبدیل مبرد بوده که در واقع در مدل های تراکمی از عملیات مکانیکی برای بهار استفاده می شود اما در سیستم های جذبی از جذب کننده و همینطور ژنراتور استفاده می شود.


 توان مصرفی 

در طراحی چیلرهای تراکمی به طور کلی کمپرسورها بیشترین توان مصرفی را دارند این موضوع در برخی شرایط دردسرساز است و از نظر مصرف بهینه مشکلاتی ایجاد می کند این در حالی است که برای چیلرهای جذبی از یک پمپ استفاده می شود که وظیفه این پمپ پمپاژ کردن محلول است مشخص است که توان مصرفی در چیلر تراکمی و جذبی از هر نظر با هم متفاوت هستند.

 تغییر توان مصرفی 

تغییراتی که در توان مصرفی صورت می گیرد از دیگر تفاوت های چیلر تراکمی و جذبی محسوب می شود. زمانی که ظرفیت تبرید افزایش یابد در صورتی که از سیستم تبرید تراکمی استفاده شود نیاز به افزایش توان کمپرسور است. در صورتی که تبرید جذبی با افزایش ظرفیت تبرید دنبال شود دیگر در وضعیت پمپ تغییر چشمگیری وجود نخواهد داشت. این تفاوت در قیمت چیلر تراکمی نیز اثرگذار است.

 نوع انرژی مصرفی 

یکی از موضوعاتی که برای چیلرهای جذبی دیده می شود موضوع حرارت اتلافی است.  چیلر جذبی بر اساس حرارت اتلافی یا اضافی موجود در محل دسته بندی می شوند. در سیکل های تبرید جذبی نیاز به منبع انرژی ایده آل است که شامل تولید بویلر و موتور دیزل و آبگرم تولیدی می شود. در صورتی که این منابع وجود نداشته باشد می توان به روش دیگر آبگرم یا بخار مورد نظر را فراهم سازد. شرایط برای چیلر تراکمی به این صورت است که برای کار کردن کمپرسور نیاز به جریان الکتریسیته است در غیر این صورت کار نمی کند.

هزینه برق چیلر 

در چیلرهای جذبی از پمپ مصرف کننده عمده برق استفاده می شود که در مقایسه با کمپرسورها مصرف آن به نسبت بسیار ناچیز است. به طور کلی میزان مصرف انرژی کمپرسور برای چیلر تراکمی زیاد است و با برق کار می کند. از سوی دیگر چون هزینه برق بالا است انتظار می رود که در این سیکل هزینه های نهایی بسیار زیاد باشد که در نهایت مشکلات زیادی به همراه داشته باشد.

 زیرساخت های چیلر تراکمی و جذبی از نظر آلودگی صوتی

اگر به کمپرسورهای سیکل تراکم بخار دقت کنیم بسیار پر سر و صدا هستند و این موضوع بخشی از عملکرد این کمپرسورها است. در واقع لرزش های هولناکی ایجاد می شود که نیاز به یک فونداسیون مستحکم را ایجاد می کند. در نقطه مقابل در تجهیزات سیکل جذب بخار هیچ نوع قطعات متحرک وجود ندارد و این موضوع سبب می شود که سر و صدای آن کمتر شده و دیگر نیاز به زیرسازی های ویژه نباشد.

 تعمیرات و نگهداری 

طراحی چیلر تراکمی به صورتی است که قطعه کمپرسور در آن در واقع یک وسیله الزامی محسوب می شود. از سوی دیگر یک سری قطعات متحرک نیز وجود دارد که نیاز به روانکاری و خنک کاری هستند و تعویض قطعات به صورت دورهای مختلف صورت می گیرد. کمپرسورها بسیار سنگین و گران قیمت هستند و اگر خراب شوند هزینه بسیار زیادی را در بر می گیرند. خرابی این قطعات به اجزای دیگر سیکل مثل شیرهای مکش و دهش آسیب زیادی می رساند. دقت کنید که موقعیت چیلر تراکمی و جذبی از هر نظر با هم فرق می کنند.

 کنترل ظرفیت سیستم 

شرایط در چیلرهای جذبی به صورتی فراهم شده است که اگر بار وجود نداشته باشد این امکان فراهم است که مصرف انرژی به صفر برسد. اما به طور کلی با وجود اینکه فناوری های جدیدی در چیلر تراکمی استفاده شده است هنوز چنین امکانی وجود ندارد و انرژی مصرفی گاه هدر می رود.

اثر گلخانه ای مبرد 

در سیکل های تبرید تراکمی شرایط به این صورت است که مبرد ها می توانند اثر گلخانه ای تولید کنند و این موضوع سبب می شود که به لایه های اوزون آسیب برسد. مبردهای تبرید جذبی چنین اثری ندارند و این موضوع شاخص های مربوط به خود را طی می کند.

 هزینه چیلر

برخی به اشتباه فکر می کنند که چون هزینه عملکرد سیکل های تبرید جذبی کم است این موضوع بر روی هزینه اولیه آن نیز اثر خوب می گذارد اما اینطور نیست و چیلرهای جذبی هزینه اولیه بسیار زیادی دارند که یک موضوع دردسر ساز برای آن محسوب می شود.

وضعیت آمونیاک

آمونیاکی که به عنوان مبرد در چیلر جذبی استفاده می شود حالت سمی دارد به طوری که در وضعیت استنشاق نیز امکان مسمومیت وجود دارد. بارها دیده شده که این آمونیاک سبب مرگ می شود. در مصارف صنعتی از چیلرهای آمونیاکی استفاده می شود و در صورتی که توجه وجود نداشته باشد این پروسه خطرناک به نظر می رسد.

 خورندگی مبرد 

لیتیم بروماید و آمونیاک از  موادی محسوب می شوند که در اجزای سیکل خوردگی ایجاد می کنند و باعث کاهش عمر سیستم می شوند.

 فشار کاری پایین

فشار کاری پایین در چیلر جذبی در صورتی که از سیستم های لیتیم بروماید در آن استفاده شده باشد به حدی است که سبب می شود آب بندی سیستم به شکل خاصی تعبیه شده و از نفوذ هوا به داخل سیستم جلوگیری شود.


 ضریب عملکرد 

برای سیستم تبرید جذبی معمولاً ضریب عملکرد در دو مرحله لیتیم بروماید 1.1 است و این در وضعیتی است که سیستم تبرید تراکمی معمولاً ضریب عملکرد بین 4 و 5 ارزیابی می شود. به طور کلی این موارد در چیلر جذبی سبب می شود که هزینه های مربوط به انرژی در حدود یک چهارم در نظر گرفته شود

 چیلر جذبی و تراکمی از نگاهی دیگر

اگر بخواهیم به تجهیزات سرمایشی دقت داشته باشیم همه موارد شامل عملکردی مشابه با اسفنج هستند. در واقع وقتی اسفنج در سطل آب فرو برده می شود و آب توسط فشردن اسفنج در سطل دیگر خالی می شود روند جابجایی آب توسط اسفنج رخ داده است.
در مورد تجهیزات برودتی گرما  وضعیت مشابه است  طوری که از یک سمت جذب می شود و سمت دیگر  آن دفع صورت می گیرد.

چیلرهای جذبی و تراکمی به صورتی کار می کنند که در اواپراتورها چیلر گرما را جذب می کند و در موقعیت کندانسور ها از برج خنک کننده کمک گرفته می شود تا انتقال به بیرون صورت بگیرد. 

در خصوص چیلرهای تراکمی نیروی مورد نیاز از انرژی الکتریکی استفاده می کند و وارد کمپرسور می شود.

این وظیفه به طور کلی متفاوت از چیلر جذبی صورت می گیرد.

در واقع چیلر جذبی به صورتی است که مبرد از ابزوربر جذب می شود و غلیظ تر می شود و گرما در ژنراتور ها دریافت میشود و سبب انتقال بخار مبرد در محفظه اواپراتور خواهد شد.
بزرگترین اختلاف چرخه چیلر جذبی و تراکمی مربوط به زمانی است که کمپرسور کار مکانیکی انجام می دهد و از انرژی الکتریکی نیز برای جابجایی مبرد استفاده می کند تا چرخه سرمایش تکمیل شود.

این در حالی است که در چیلرهای ابزوربشن از واکنش های شیمیایی استفاده می شود تا چرخه ها کامل شود.
در رابطه با راندمان چیلر جذبی و تراکمی نیز تفاوت هایی مطرح است و به طور کلی بررسی راندمان ها به صورت چیلر جذبی تک اثره و دو اثره و همینطور چیلرهای هوا خنک و آب خنک ارزیابی می شود.
دسته بندی چیلرهای تراکمی  اغلب به صورت آب خنک و هوا خنک است و تفاوت های آنها  مربوط به بخش کندانس است.

اطلاع از لیست قیمت چیلر شرکت واته: لیست قیمت چیلر تراکمی
برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

 

نویسنده: