مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

تفاوت کندانسور و اواپراتور

تفاوت کندانسور و اواپراتور

دسامبر 22, 2020

برای اینکه بتوانیم تفاوت کندانسور و اواپراتور را متوجه شویم نیاز است در ابتدا با ساز و کار این دو محصول آشنا باشیم.

کندانسور و اواپراتور در یک نگاه

کندانسور و اواپراتور هر دو از نظر ساختار شباهت زیادی با هم دارند و مبدل حرارتی محسوب می شوند. اگر بخواهیم در این زمینه یک مثال زده باشیم می توان گفت که شکل ظاهری و نحوه نصب کندانسور عمودی پوسته و لوله دقیقا شبیه به اواپراتور عمودی پوسته و لوله ای است. اما تفاوت کندانسور و اواپراتور در بخش نحوه جذب و دفع گرما از سیال است. طرح های گوناگونی برای این محصولات در نظر گرفته شده است و کاربردهای گسترده ای را شامل می شود.

مبدل حرارتی کندانسور در دو طرح پوسته و لوله ایی که به صورت آبی یا آب خنک  و یا به صورت فن دار شامل مدل هوا خنک تقسیم بندی شده اند

مبدل حرارتی اواپراتور نیز در دو طرح گفته شده اجرا می شود. این دستگاه ها وظیفه دارند که حرارت را بین دو سیال مبادله نمایند و در واقع گرما را از یک سیال به سیال دیگر انتقال می دهند. این کار از طریق جداره لوله ها صورت می گیرد و سبب می شود که درجه حرارت سیال افزایش یا کاهش داشته باشد و فاز مورد نظر نیز تغییر نماید.

مهمترین تفاوت کندانسور و اواپراتور

برای بررسی تفاوت کندانسور و اواپراتور نیاز است که در ابتدا سیستم کندانسور را بررسی کنیم. در واقع یک سیال گازی با درجه حرارت و فشار بالا وارد لوله های سیستم کندانسور می شود و حرارت های اضافی را دریافت می کند. این کار توسط هوا یا سیالی مانند آب انجام می شود. سیال گازی داغ رفته رفته در طول لوله ها حرکت می کند و وضعیت به حالت مایع تغییر فاز می دهد. شرایط به این صورت است که مبدل حرارتی کندانسور سیال گازی داغ در بخش ورودی را به سیال مایعی که درجه حرارت کم در خروجی دارد تبدیل می کند. به این سیال تبدیل، تقطیر گفته می شود.

تفاوت کندانسور و اواپراتور دقیقاً همینجا مشخص می شود که سیستم اواپراتور دقیقاً برعکس کندانسور عمل می کند. در این مبدل شرایط به این صورت است که یک سیال مایع که دارای درجه حرارت مشخص و فشار کم است وارد لوله می شود و حرارت را از هوا می گیرد. منظور از حرارت، حرارت سیال اطراف لوله ها است. این عملیات سبب می شود رفته رفته در طول لوله ها از حالت مایع به حالت گازی تغییر فاز صورت بگیرد. در واقع سایل مایع کم فشار حرارت را از محیط اطراف می گیرد و تبخیر می شود و حالت گازی مورد نظر را پیدا می کند. اواپراتورها در چیلر بسیار استفاده می شوند.

ابعادی که برای این دستگاه در نظر گرفته می شود با هم فرق دارند. مثلاً کندانسور های عمودی یا افقی طراحی و عرض می شود که به صورت آب خنک یا هوا خنک بوده و جریان موافق و مخالف را در بر می گیرد. ساده بودن ساختار بر اساس نکات فراوانی در طراحی و تولید اجرا می شود.

سه دسته کلی برای کندانسورها
کندانسورها به طور کلی به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

دسته اول کندانسور خنک شونده با هوا است که در این مدل از هوا به عنوان تقطیر استفاده می شود. جریان هوایی که در کندانسور ایجاد می شود هم می تواند به صورت طبیعی و هم توسط فن یا دمنده اجرا شود. این سبک از کندانسورها به واسطه ظرفیت کمی که دارند در کاربردهای کوچک اجرا می شوند برای یخچال و فریزرهای خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.

دسته دوم کندانسورهای خنک شونده با آب هستند که برای تبخیر مبرد نیاز به آب است.

دسته سوم کندانسور تبخیری است و هوا و آب برای بخش تبخیر مبرد گزینه های خوبی هستند. در کندانسورهای تبخیری به طور کلی دمای هوای عبوری افزایش می یابد. تقطیر مبرد بیشتر توسط تبخیر آب پاشیده شده روی کندانسورها است. در چنین دستگاه هوا برای دور کردن بخار آب خاص از تبخیر استفاده می شود و شدت تبخیر را بیشتر می کند.

کندانسور کولر گازی

داشتن اطلاعات دقیق در کندانسور کولر گازی می تواند یک موقعیت خوب برای بررسی  تفاوت کندانسور و اواپراتور باشد. کندانسور کولر گازی در واقع یک قطعه به صورت مارپیچ است. عده ای به ان کویل نیز می گویند. کمپرسور ها شامل دو بخش هستند که کویل بین دو بخش قرار می گیرد. در واقع محلی وجود دارد که گاز در آن تبدیل به مایع می شود. این قطعه به این صورت عمل می کند که مبرد می بایست با فشار زیاد از لوله ها رفت کمپرسور عبور نماید و از آن خارج شود. در واقع نیاز است که فشار مبرد افزایش یابد . زمانی که حرارت با محیط خارج تبادل شد، گاز خنک می شود و تبدیل به مایع می شود. این فرایند در کندانسور صورت گرفته و سبب می شود که دستگاه خنک شود.  کندانسورها در لیست قطعات بخش بیرونی دستگاه هستند و عموماً محل نصب آنها بیرون از ساختمان است. قطعه مورد نظر از جنس مس ساخته شده است. کندانسورها شامل پره هایی هستند که سطح تماس را افزایش می دهند و عملیات خنک سازی را سریع تر انجام می دهند. فن های کندانسور سبب می شود که هوای تازه از کنار دستگاه مکیده شود و از روی کلاف تقطیر عبورکند و در نهایت به محیط پس داده شود.

دستگاه اواپراتور در دو کاربری مختلف

تفاوت کندانسور و اواپراتور در نوع کاربرد آن ها نیز مشخص می شود. مثلاً می دانیم که دستگاه اواپراتور به عنوان یک مبدل حرارتی است که در آن از یک سیال مایع استفاده می شود. این سیال فشار پایینی دارد و کمترین میزان حرارت را جذب کرده و به نقطه جوش می رسد و در نهایت موقعیت تبخیر صورت می گیرد.

طرز کار اواپراتور به عنوان تبخیر کننده به این صورت است که هر سیال وارد دسته ای از لوله ها می شود و نیاز به فشاری برابر یا بیشتر از فشار اتمسفر است و حرارت از سیال داغ گرفته شده و تبخیر می شود.

طرز کار اواپراتور به عنوان دستگاه سرمایشی موقعیت دیگری دارد. در واقع سیال مبرد جاری می شود و در داخل دسته ای از لوله ها قرار می گیرد و هوا نیز جاری می شود و توسط فن یا آب به واسطه پمپ در دمای معمولی محیط قرار می گیرد. فشار کمتر از فشار اتمسفر گرمای هوا را جذب می کند. درجه حرارت هوا یا آب نیز کاهش می یابد.

اواپراتور ها دارای دو سبک پرده دار و بدون پرده هستند. در مدل های پرده دار از لوله های مسی به صورت کویل استفاده شده است و گاز مبرد از داخل آن عبور می کند. مدل های پره دار به صورتی طراحی شده اند که سبب افزایش انتقال حرارت بین محیط و گاز مبرد هستند. در واقع تعداد پره ها در این محصول از 7 الی 14 پره برای هر اینچ است. بخشی به عنوان کندانسینگ یونیت وجود دارد که در بیرون ساختمان و اواپراتور در بخش داخلی محیط نصب می شود.

نوع دیگر اواپراتور بدون پره است که صفحه ای نیز نامیده می شود. این سیستم در انتقال حرارت نیاز به پره ندارد و از جریان طبیعی استفاده می شود. این محصول در دستگاه سرد کننده خانگی استفاده می شود و برای چیلر تراکمی نیز گزینه خوبی است.

محاسبه و انتخاب اواپراتور و کندانسور

برای محاسبه و انتخاب اواپراتور ها دو عامل مهم وجود دارد. مورد اول بار سرمایشی سردخانه و مواد داخل آن است که می بایست برابر ظرفیت سرمایشی اواپراتور باشد. مورد دوم دمای کویل اواپراتور با دمای داخل سردخانه بوده که با کیفیت وضعیت آب و هوای منطقه محاسبه می شود.  فروش هواساز و فن کویل بر اساس قطعات ساخت موجود در آن است دقیقاً چنین شرایطی برای اواپراتور و کندانسور نیز دیده می شود. لیست قیمت فن کویل بر اساس موقعیت اجرای آن است.

تفاوت کندانسور و اواپراتور در این است که در یک سیستم تهویه مطبوع امروزی یک دستگاه وظیفه دارد که هوای تازه را بساز و دیگری می بایست هوای تازه را به فضای مدنظر هدایت نماید. اینطور که مشخص است این کار توسط آب یا هوا و توسط مبردها صورت بگیرد. مبرد ها یک واسطه مشخص هستند که دمای سرد را توسط فشرده سازی گاز در کمپرسور ایجاد می کنند. این دمای سرد به طور کلی به سمت اواپراتور یا همان یونیت داخل واحد هدایت می شوند. سیستم پرتاب باد یونیت به فضا هدایت می شود.

زمانی که گذر مبرد از داخل لوله های مویی صورت می گیرد دمای سرد گاز در مجاورت سیستم دهش پنل قرار می گیرد و باد سرد به محیط پرتاب می شود. پس از تمام شدن دمای خنک گاز درون لوله از سمت اواپراتور به کندانسور منتقل می شود و مجدداً در مجاورت آب یا هوای تازه قرار می گیرد.  در واقع اواپراتور دمای سرد مبرد مایع را دریافت می کند و گاز گرم شده به سمت کندانسور هدایت می شود. مبردها در کمپرسور به حالت مایع سرد تبدیل می شود. این چرخه مربوط به تناوب ادامه دار خواهد بود.

تفاوت کندانسور و اواپراتور بر اساس قطعاتی نوع عملکرد آن بوده و فروش چیلر بر اساس نوع اواپراتور آن قیمت گذاری می شود.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

 

نویسنده: