مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

تفاوت یونیت هیتر و فن کویل

تفاوت یونیت هیتر و فن کویل

فوریه 12, 2022
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.
 

تفاوت یونیت هیتر و فن کویل

از مهمترین موارد تفاوت یونیت هیتر و فن کویل می توان به سرد کننده یا صرفا گرم کننده بودن دستگاه، توان گرم کنندگی یا سرد کنندگی هوا و نوع کاربرد آنها اشاره کرد.

یونیت هیتر و فن کویل

یونیت هیتر و فن کویل هر دو، دستگاه های توزیع کننده هوای سرد و گرم هستند که در نقاط مختلف درون ساختمان به شکل سقفی، دیواری یا زمینی نصب می شوند و در کل عملکرد شبیه به یکدیگر دارند. هر دو از کویل (لوله های پر پیچ و خم فین دار) و فن ساخته می شوند که آب سرد یا گرم درون کویل آنها جریان داشته و هوا توسط فن از اطراف (سطح بیرونی) کویل ها عبور داده می شود تا در اثر برخورد ذرات هوا با سطح سرد یا سطح گرم کویل، هوای سرد یا گرم وارد محیط درون ساختمان شود.

اجزای اصلی تشکیل دهنده فن کویل:

  • فن
  • لوله های ورود و خروج آب گرم و سرد 
  • کویل یا همان لوله های پرده ای

اجزای اصلی تشکیل دهنده یونیت هیتر:

  • دمپر
  • بدنه
  • فن
  • کویل

جریان آب سرد معمولا از مینی چیلر یا چیلر تراکمی هوا خنک نصب شده بر روی بام و یا چیلر تراکمی آب خنک نصب شده در موتورخانه ساختمان و با پمپ به کویل یونیت هیتر یا فن کویل ارسال می شود. جریان آب گرم نیز معمولا از پکیج گازسوز نصب شده در درون ساختمان و یا بویلر (دیگ آب گرم) نصب شده در موتورخانه ساختمان و با پمپ به کویل فن کویل یا یونیت هیتر ارسال می شود.

عمده تفاوت یونیت هیتر و فن کویل

۱ . مهمترین تفاوت یونیت هیتر و فن کویل در توان گرمایشی یا سرمایشی آنها است. قدرت پرتاب باد یونیت هیتر نسبت به فن کویل بیشتر است و به همین علت از آن فقط برای تهویه اماکن و سالن های بزرگ مانند سوله صنعتی ، سوله ورزشی ، سالن های نمایشگاهی و … که سقف بلندی دارند، استفاده می شود و اما از فن کویل فقط در ساختمان های مسکونی ، تجاری ، اداری ، آموزشی و … که سقف کوتاه تا متوسطی دارند، استفاده می شود.

۲ . معمولا فن کویل هم برای سرمایش و هم گرمایش مورد استفاده قرار می گیرد،  بنابرین هم دارای کویل آب سرد است و هم کویل آب گرم که هم قابلیت اتصال به چیلر و مینی چیلر و هم قابلیت اتصال به پکیج گازسوز و بویلر را دارد.  بهتر است که بگوییم دارای یک کویل است که هم برای گرمایش و هم سرمایش کاربرد دارد و گرمایش یا سرمایش آن بستگی به این دارد که آب سرد وارد آن شود یا آب گرم. ولی یونیت هیتر بیشتر برای گرمایش مورد استفاده قرار می گیرد که در برخی موارد ممکن است آب سرد نیز در کویل آن جاری شود.

در ادامه

بنابراین در یک سالن بزرگ یا سوله که یونیت هیتر در آن نصب می شود، آب گرم بویلر در یونیت هیترها جاری می شود تا عمل گرمایش هوای سالن یا سوله مورد نظر انجام شود و برای سرمایش یا آب سرد در کویل یونیت هیترها جاری می شود و یا اینکه از دستگاه های دیگری مانند هواساز برای سرمایش استفاده می شود زیرا هواساز در بیرون از سالن یا سوله نصب شده و این قابلیت را دارد که هوای تازه را از بیرون به درون سوله تزریق کند. 

در بیشتر کاربردها یونیت هیترها صرفا به صورت گرمایشی استفاده می شوند و اگر قرار باشد که از آنها به عنوان سیستم سرمایشی هم استفاده شود باید مسائل مربوط به سیستم سرمایشی (از جمله تعبیه مکانیزمی برای خروج آب درین) در آنها تعبیه شود. منظور از آب درین (Drain) این است که همانند کولرهای گازی یا فن کویل ها که در اثر تماس بخار آب با کویل سرد ، قطرات آب شکل می گیرد و باید تخلیه شود در هر سیستم سردکننده دارای کویل هم باید این آب به شکل صحیح از دستگاه تخلیه گردد.

نویسنده: