مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

دسته بندی فن کوئل ها

می 19, 2019

اطلاع از قیمت فن کویل===> لیست قیمت فن کویل

متداول ترین سیستم های تمام آبی، می توان به سیستم فن کوئل اشاره نمود. در واقع فن کوئل دستگاهی است که از چند فن محوری، فیلتر به همراه کویل سرد و گرم تشکیل شده است. در این سیستم تمام آبی، هوا بعد از عبور از فیلتر های تعبیه شده به فن می رسد که با دهش فن از قسمت کویل فن کوئل عبور می کند. کویل گرمایش فن کوئل می تواند به دو صورت آب گرم یا بخار تغذیه شود. حال به دسته بندی فن کوئل می پردازیم. که برای هرکدام توضیحاتی خواهیم داد.

فن کوئل ایستاده:

این مدل از فن کوئل به صورت ایستاده می باشد و می تواند در هر کجای اتاق مستقر شود. دریچه خروجی در این دسته از فن کوئل ها می تواند به سمت بالا و یا جلوی فن کوئل باشد. که مسیر هوادهی همان مسیر دریچه می باشد. شرایط ساختاری به گونه ای است که می تواند با شرایط عمومی اتاق سازگار باشد. این مدل از فن کوئل ها بیشتر برای آپارتمان ها یا فضاهای اداری مورد استفاده قرار می گیرد. عموما به دلیل صدای زیاد این فن کوئل ها از آنها در فضاهای اداری بیشتر استفاده می شود.

فن کوئل سقفی با کابین:

نحوه کارکرد فن کوئل سقفی با کابین در واقع به مانند فن کوئل ایستاده می باشد که فقط در سقف و به صورت افقی نصب می شوند. در این مدل فن کوئل ها، هوادهی به فضای اتاق به صورت افقی و از دریچه تعبیه شده به اتاق دهش می شود. این مدل به صورت روکار در سقف نصب می گردند.

فن کوئل سقفی بدون کابین:

این نوع از فن کوئل با توجه به اینکه زیر سقف کاذب نصب می گردد دارای صدای کمتری نسبت به بقیه فن کوئل ها است. از مشکلات این مدل دسترسی سخت برای تعمیر و نگهداری آن می باشد. در واقع هوای برگشت وارد فن کوئل می شود.

فن کوئل کانالی (Ducted):

فن کوئل کانالی در واقع به مانند فن کوئل سقفی بدون کابین می باشد. با این تفاوت که فن موجود در این مدل دارای فشار استاتیک بیشتری است و به همان میزان هوادهی بیشتری خواهد داشت. در این مدل می توان توسط یک فن کوئل کانالی به چند اتاق هوادهی داشت. اگر اصول طراحی در کانال کشی این مدل از فن کوئل رعایت شود، صدای کمتری نسبت به مدل های دیگر خواهد داشت. از ضعف های فن کوئل کانالی همان دسترسی به محل استقرار آن است که برای تعویض فیلتر یا سایر بازرسی ها به مشکلاتی بر خواهیم خورد. در این مدل از فن کوئل هوای برگشت از اتاق ها با هم مخلوط می شود.

فن کوئل ستونی ایستاده:

این مدل از فن کوئل ها به صورت ایستاده و از کف تا سقف اتاق را در بر می گیرد. این مدل دارای فن محوری، دریچه رفت و برگشت، فیلتر هوا و کویل سرد و گرم می باشد. این مدل به گونه ای است که رایزرهای لوله آب گرم و سرد در داخل بدنه فن کوئل قرار دارد. در واقع استفاده از فن کوئل از لحاظ مصرف انرژی و سرمایه مقرون به صرفه است. که بدین ترتیب هدر رفت انرژی وجود ندارد. حال به تقسیم بندی فن کوئل ها از لحاظ نحوه لوله کشی می پردازیم که به سه صورت می توان تقسیم بندی نمود.

سیستم دو لوله ای:

در این مدل از سیستم لوله کشی بدین گونه است که دو لوله رفت و برگشت در فن کوئل وجود دارد که در تابستان آب سرد و در زمستان آب گرم را وارد فن کوئل می نماید. در سیستم لوله کشی دو لوله ای از تجهیزات مرکزی سرمایش و گرمایش و همچنین سیستم توزیع آب و ترمینال ها تشکیل می شود. در واقع آب در گردش از کویل ها عبور خواهد کرد و دمای فضا از طریق کنترل اتوماتیک شیر کویل و یا به صورت قطع و وصل اتوماتیک فن صورت می گیرد. از طرفی می توان دور فن را به صورت دستی در سه وضعیت تغییر داد. در این سیستم لوله کشی نمی توان یک فضا را گرم و فضای دیگر را سرد نمود. که از جمله ضعف های این سیستم لوله کشی دو لوله ای است.

سیستم چهار لوله ای:

در این سیستم لوله کشی تمام معایب سیستم دول لوله ای و سه لوله ای برطرف گردیده است.در این سیستم یک فن کویل دارای کویل سرد و همچنین کویل گرم می باشد و یا یک کویل مشترک دارند. در این سیستم ترموستات فضا مستقیما به شیر کنترل کویل فرمان می دهد. نحوه عملکرد بدین شکل است که به هنگام لزوم آب سرد شیر کنترل کویل سرد باز می شود و زمانیکه که نیاز به بار سرمایش نباشد این شیر بسته می شود. پس از مدتی که دما کاهش بیشتری پیدا کند، شیر کنترل کویل آب گرم به تدریج باز می شود. در این سیستم لوله کشی هم چیلر و هم دیگ آب گرم به صورت همزمانقادر به سرویس دهی می باشند و هر فضا بسته به نیاز سرمایش و گرمایش تامین می گردد. این سیستم لوله کشی دارای هزینه بالاتری نسبت به بقیه سیستم هاست و برای ساختمان هایی که نیازمند کیفیت بالی تهویه مطبوع می باشند مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله ساختمان های اداری، هتل ها و مجتمع های بیمارستانی یا بهداشتی.

اطلاع از قیمت فن کویل===> لیست قیمت فن کویل

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

نویسنده: