مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

سیستم تهویه مطبوع (گرمایش و سرمایش) سوله

سیستم تهویه مطبوع (گرمایش و سرمایش) سوله

آوریل 12, 2021
جهت ارتباط با مهندسین ما با شماره های زیر تماس بگیرید.

سیستم تهویه مطبوع برای سوله از اهمیت زیادی برخوردار است، طراحی و ساخت سوله های صنعتی باید به واسطه سیستم تهویه مطبوع در نظر گرفته شود و می بایست فضای مناسب برای کانال کشی مورد نظر صورت بگیرد تا تجهیزات سرمایش و گرمایش ارزیابی شود.

سیستم تهویه مطبوع سوله چیست؟

سیستم تهویه مطبوع متفاوت هستند و هر یک کارایی مخصوص خود را دارند اما آنچه که به سیستم تهویه مطبوع سوله شناخته می شود در واقع دستگاه هایی است که اجزای آن بسیار ساده طراحی شده اند. سیستم تهویه مطبوع سوله باید به شکلی باشد که سلامت کارگران و محیط کار را تضمین کند و این بخش مهمی از کارایی آن محسوب می شود به طوری که درصد آلاینده های هوا در سوله ها معمولاً بیش از سایر ساختمان های تجاری است. سوله ها پس از کارخانه های بزرگ بیشترین میزان آلاینده را شامل می شوند.
برای انتخاب سیستم تهویه مطبوع سوله و همینطور کارگاه های تولیدی و صنعتی باید به میزان صرفه جویی در مصرف انرژی دقت شود و همینطور سطح آلاینده ها نیز مورد کنترل قرار بگیرد. همه تولیدکنندگان در این زمینه بر اساس استانداردهای سیستم سرمایش و گرمایش و تهویه سوله های صنعتی تولید می شوند. این دستگاه ها در جای خود بهترین راندمان کاری را دارند.
در سالن های صنعتی بارها دیده شده است که یک بخش به نسبت بخش دیگر آلودگی های بیشتری دارد و به همین دلیل پیشنهاد می شود که محیط دارای هوای تمیز باشد و به این ترتیب نیاز است که یک دستگاه سیستم تهویه مطبوع به صورت جداگانه طراحی شود.

چه مدل سیستم تهویه مطبوع برای سوله ها مناسب هستند؟

زمانی که از سیستم تهویه مطبوع برای سوله استفاده می شود راندمان کاری بالا می رود. سیستم های سرمایشی که برای سوله ها استفاده می شود در هوای گرم فعال میشود تا محیط مناسب برای کار ایجاد شود و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی صورت بگیرد.
مثلاً دستگاه هواساز یکی از بهترین سیستم تهویه مطبوع در سوله ها است و زمانی استفاده می شود که رطوبت هوای داخل سوله زیاد باشد. برای گرمایش مورد نیاز در سوله ها نیز از یونیت هیترها، سیستم گرمایش از کف و یا بویلرها و هواسازها استفاده می شود.
معمولاً هواسازها بیرون از سالن نصب می شوند و دارای یک سری کانال کشی های مختلف هستند که به سالن اصلی متصل می شوند. این سیستم ها دارای اتصالاتی هستند که به بویلر و چیلر وصل می شوند و به عنوان سرمایش و گرمایش عمل می کنند.
از سوی دیگر یک سری دستگاه های گرمایش تابشی وجود دارد که برای گرمایش سالن بزرگ صنعتی استفاده می شود همینطور برای انبارها نیز گزینه مناسبی است. این دستگاه سبب می شود که هوای تازه به گردش درآید و یا سرمایش مورد نیاز برای یک سیستم تهویه فراهم شود. البته که دستگاه های گرمایشی تابشی هزینه بر است و در اکثر موارد پیشنهاد نمی شود.
دستگاه گرمایشی تابشی گران هستند، در تنظیم رطوبت دچار محدودیت هستند، در تنظیم دقیق دما محدودیت ایجاد می کنند، در تامین هوای تازه کمی مشکل دارند، احتمال آتش سوزی در این روش زیاد است و همینطور سطح تعمیرات آن دشوار است.

سیستم تهویه مطبوع برای سرمایش سوله

برای اینکه محوطه سوله ها خنک شوند نیز به یک سری تجهیزات است که مهمترین آنها، چیلرهای تراکمی، روفتاب پکیج و دستگاه های هواساز است که می تواند دما و رطوبت را تنظیم کند و همینطور بهترین تجهیزات محسوب می شود. این سیستم های سرمایش و گرمایش برای تهویه سوله در درجه اول استفاده می شود و سبب می شود که یک محیط کار سالم و آرامش بخش برای همه افراد ایجاد شود. این دستگاه ها شاید در ابتدا برای مدیران گران به نظر برسد اما به طور کلی تا سال های طولانی مورد استفاده قرار می گیرد و راندمان کاری بالایی دارد.

استفاده از چیلر و بویلر و هواساز در سوله

از محصولات پر طرفدار در سوله ها، چیلر ها هستند که انواع مختلفی دارند و در واقع به عنوان سیستم تولیدکننده آب سرد مشهور هستند. بویلرها به عنوان سیستم تولیدکننده آب گرم یا بخار داغ شهرت دارند و آب سرد و گرم تولیدی در این دستگاه ها به واسطه لوله کشی به کویل و دستگاه های توزیع کننده ای مثل هواساز منتقل می شوند و همینطور از فن ها در آن استفاده شده است که سبب می شود هوا از اطراف کویل ها عبور کند و هوای داخلی با دما و رطوبت تنظیم شود. همینطور سبب فیلتر شدن محیط داخل سوله یا ساختمان صنعتی می شود.
بزرگترین مزیتی که برای این سیستم ها در نظر گرفته می شود توانایی تنظیم دقیق رطوبت هوای ورودی است و در اماکنی که نیاز به تنظیم دقیق رطوبت دارد گزینه خوبی محسوب می شود.
هواسازها وظیفه توزیع هوا را بر عهده دارند اما یونیت هیترها یا سیستم های گرمایشی از کف نیز برای سوله ها و ساختمان های صنعتی استفاده می شود.
از دیگر سیستم های تولید کننده سرمایش و گرمایش نیز می تواند دستگاه زنت و همینطور پکیج یونیت را مدنظر قرار داد.
دستگاه زنت نیز می تواند سرمایش و گرمایش یکپارچه ای ایجاد کند و بسیار شبیه به کولرهای تبخیری آبی کار می کند این مدل از دستگاه ها سبب می شود که مقدار آب گرم جاری در لوله به واسط سایر دستگاه ها مثل بویلر یا پکیج یا هر منبع دیگر تامین شود. از سوی دیگر دستگاه زنت شرایط برای فیلتر کردن هوای ورودی به داخل ساختمان را نیز دارد اما برای سوله های کوچک گزینه خوبی است. زنت ها قیمت ارزان تری دارند و از نظر مصرف برق نیز گزینه خوبی هستند.

سیستم تهویه مطبوع سوله باید چه کار کند؟

یکی از بخش های مهمی که برای سیستم تهویه مطبوع سوله در نظر گرفته می شود مقدار رطوبت و درجه حرارت است که می بایست کنترل دقیقی در این بخش صورت بگیرد. برای جلوگیری از اعمال تنش های حرارتی نیاز است که از رویکرد سرمایش موضعی استفاده شود.
گزینه دیگر میزان صدای تولید شده توسط سیستم تهویه مطبوع است که می بایست پایین در نظر گرفته شود و دستگاه هایی که صدای زیادی دارند گزینه خوبی محسوب نمی شوند.
گزینه دیگر وضعیت دود و بخار موجود در هوا است که می بایست تصفیه و کنترل دقیقی در این زمینه صورت بگیرد و شاخص های مربوط به خود را دارد.
معمولاً در سوله ها و کارخانه های که در راستای تولید کالای فلزی فعالیت می کنند، درجه حرارت و رطوبت نسبی محیط کم در نظر گرفته می شود این کار سبب می شود تا دست ها عرق نکرده و به نوعی اثر انگشت روی کالای ساخته شده ایجاد نشود و محصول کدر نشود و یا دچار خش نشود. نمک و اسید موجود در عرق بدن نیز سبب زنگ زدن محصولات فلزی می شود بنابراین در چنین سوله هایی باید در انتخاب سیستم تهویه مطبوع دقت لازم صورت بگیرد.
در بسیاری از سوله ها و همینطور ساختمان های صنعتی می بایست در راستای ساخت و همینطور حفظ شرایط محیطی مصرف انرژی به طور دقیق ارزیابی شود. از سوی دیگر نیاز به سیستمی است که هم بتواند به نوعی عایق حرارتی محسوب شود و هم در بازیافت حرارت و برودت نقش داشته باشد و در مصرف انرژی تا حد زیادی صرفه جویی نماید که همه این موارد در خصوص سیستم تهویه مطبوع سوله ارزیابی می شود. در واقع می بایست نیازهای اساسی تولید و نگهداری مواد به واسطه سیستم تهویه مطبوع تامین شود و شرایط محیطی به صورتی باشد که برای کارکنان ضرری نداشته باشد و میزان خستگی آنها را به حداقل برساند و سبب می شود که آسایش آنها نیز تامین شود.

کلام آخر: الزامات انتخاب سیستم تهویه مطبوع

محصولی که انتخاب می شود باید بتواند کنترل و بازیافت رطوبت داشته باشد. می بایست نرخ واکنش های شیمیایی در آن ارزیابی شود. نیاز است که نرخ واکنش های بیوشیمیایی ارزیابی شود. نرخ تبلور موضوع مهمی است که نیاز به ارزیابی دارد. دقت و یکنواختی محصول از موضوعات پر اهمیت است.
سیستم تهویه مطبوع باید به صورتی طراحی شده باشد که از خوردگی و سایش و زنگ زدن جلوگیری کند. مقدار الکتریسیته ساکن در این دستگاه ها بسیار مهم است. وضعیت پاکیزگی هوا و شکل پذیری محصولات از موارد خوبی است که ارزیابی شود. شکل پذیری محصول نیز از موارد مهم در انتخاب سیستم تهویه مطبوع محسوب می شود.
در واقع پاکیزگی و همینطور درجه حرارت هوا بر میزان کیفیت محصولاتی که در کارخانه تولید می شود بسیار تاثیر دارد و خطای تولید را به حداقل می رساند. در واقع وقتی درجه حرارت کنترل می شود مانع از انبساط و انقباض می شود و این رویکرد سبب میشود تا درجه حرارت مهمتر از مقدار آن باشد. شرایط محیط نیز بر مبنای آسایش کارکنان و جلوگیری از ایجاد لایه رطوبتی ارزیابی می شود و رطوبت سطوح انتخاب می شود.
موضوع دیگر در قیمت سیستم تهویه مطبوع، بررسی خوردگی و سایش و زنگ زن است که در واقع دستگاه باید به صورتی طراحی شده باشد که بتواند این موارد را پوشش دهد.

سیستم تهویه مطبوع برای سوله باید از نظر کاربرد مناسب باشد و همینطور سطح نصب و نگهداری از آن نیز مقرون به صرفه و قابل قبول به نظر برسد در غیر این صورت نمی توان انتظار عملکرد درست داشت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت سیستم های تهویه مطبوع و انتخاب مناسب ترین سیستم برای پروژه های خود با مهندسین ما تماس بگیرید.
نویسنده: