مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

سیستم های تهویه مطبوع (با کانال و بی کانال)

سیستم های تهویه مطبوع (با کانال و بی کانال)

فوریه 15, 2022

سیستم های تهویه مطبوع

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

شکل و ساختار سیستم های تهویه مطبوع(با کانال و بی کانال)

دو نوع سیستم تهویه مطبوع از نظر طریقه پخش هوای گرم و سرد در داخل ساختمان داریم :

  • سیستم های تهویه مطبوع بدون کانال کشی هوا
  • سیستم های تهویه مطبوع همراه با کانال کشی هوا

۱ . در سیستم های تهویه ای که  فاقد کانال کشی هستند، آب گرم و آب سردی که در دستگاه های تولید کننده حرارت و برودت همانند چیلر و بویلر و … به وجود آمده، از راه لوله کشی به واحدهای داخل ساختمان از جمله انواع فن کویل ، یونیت هیتر و … ارسال می شود و فن کویل هوای داخل ساختمان را به گردش در آورده، هوا را فیلتر کرده و سپس سرد یا گرم می کند.

۲ . در سیستم های تهویه مطبوعی مانند هواساز، فن کویل کانالی و  … که دارای کانال کشی هستند، علاوه بر اینکه هوای داخل ساختمان را به گردش در آورده، فیلتر و سرد و گرم می نماید، همچنین هوای تازه هم از بیرون تامین شده و به واسطه  چند کانال در سرتاسر ساختمان توزیع و پخش می شود.

 سیستم تهویه مطبوع بدون کانال

چند مورد از مزیت های این نوع سیستم

۱ . وجود خاک و گرد و غبار

به عنوان مثال اگر شما صاحب یک فروشگاه لوازم منزل هستید ، روزانه یک لایه از گرد و غبار بر روی محصولات می تواند فروش شما را دچار مشکل کند. سیستم های بدون کانال می تواند انتخاب خوب و مناسبی برای شما و هر شغلی که به وجود گرد و غبار حساس است باشد چون یک سیستم تهویه مطبوع بدون کانال ، کانال های توزیع هوای سرد و گرم را دارا نیست و از جمع شدن گرد و غبار در کانال و پخش آن در محل جلوگیری می شود.

۲ . نیاز به سرمایش و گرمایش چند منطقه ای

برای مکان هایی که از چند اتاق ، سالن و یا قسمت مختلف با نیازهای دمایی متفاوت تشکیل شده اند، استفاده از سیستم های تهویه مطبوع بدون کانال انتخاب مناسبی می باشد .

۳ . امکان اضافه کردن به ظرفیت دستگاه با گسترش محیط

اگر شما کسب و کاری داشته باشید که به فضای بیشتری نیاز داشته باشد ، امکان دارد که بخواهید سیستم تهویه مطبوع دیگری هم برای آن در نظر بگیرید. با وجود سیستم های بدون کانال ، شما با کمترین هزینه ها می توانید ظرفیت آن را افزایش دهید.

۴ . صرفه جویی در هزینه مصرف انرژی

اگر شما صاحب سالن کنفرانسی هستید و فقط هر از چند گاهی در آن همایش برگزار می شود و نیازی به تهویه دائمی ندارد، با کنترل مستقل فقط در زمان های برگزاری همایش ، تهویه در آن انجام می شود. در نتیجه مبلغ زیادی در هزینه مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد.

۵ . انعطاف پذیری سیستم های تهویه فاقد کانال

وقتی که طراحی داخلی یک ساختمان در الویت باشد ، سیستمی بدون کانال با نصب انواع مختلف فن کویل ها از جمله فن کویل سقفی ، زمینی و دیواری  در موقعیت های مختلف ، انعطاف پذیری خوبی در نصب به وجود می آورد.

۶ . صدای کمتری نسبت به سیستم های تهویه مطبوع کانالی ایجاد می کند.

اگر یک محیط آرام و بی صدا در کسب و کار شما مهم است ، سیستم های بدون کانال بهترین انتخاب است. این سیستم ها نسبت به نوع کانال مرکزی که از یک هواساز یا ایرواشر مرکزی استفاده می کنند و داکت اسپلیت ها کم صداتر هستند.

۷ . اشغال فضایی کمتر و کاهش ارتفاع کلی ساختمان

سیستم های تهویه مطبوع بدون کانال از لوله های آب همانند سیستم چیلر ، بویلر و فن کویل یا لوله های مبرد همانند سیستم GHP و VRF برای انتقال سیال از یونیت های بیرون از ساختمان به یونیت های داخل ساختمان استفاده می کنند و نیازی  به کانال کشی هوا  ندارند اما در سیستم های تهویه مطبوع کانالی از یک یا چند هواساز یا ایرواشر مرکزی در بیرون ساختمان استفاده شده است و سیال آب یا مبرد با لوله کشی از چیلر ، بویلر ، GHP ، VRF و … به هواساز یا ایرواشر وصل می شوند. هواسازها یا ایرواشرها هم با کانال کشی ، هوای سرد و گرم را در محیط داخل توزیع و پخش می کنند.

نویسنده: