مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

طراحی، ساخت و فروش هواساز

طراحی، ساخت و فروش هواساز

دسامبر 30, 2020
دریافت قیمت===> لیست قیمت هواساز

تخصص ما طراحی و ساخت هواساز برای انواع سیستم های تهویه مطبوع است. در این مقاله قصد داریم کمی در مورد اجزای اصلی هواساز و عملکرد آن صحبت کنیم.

اجزای اصلی هواساز

اولین بخش از هواساز بدنه آن است که بر اساس ترکیب کلی دستگاه و همینطور جایی که قرار است نصب شود طراحی می شود.

از پروفیل های آلومینیومی و شاسی های مناسب برای ساخت بدنه هواساز استفاده می شود تا بتواند وزن بیشتری را تحمل نماید.

معمولاً ورق هایی که استفاده می شود از جنس گالوانیزه هستند و که با رنگ الکترواستاتیک پوشانیده میشوند.

این محصولات عایق کاری مشخصی داشته و می تواند یکی از بهترین محصولاتی باشد که می توان از آن استفاده کرد.

گزینه بعدی موتور و فن است که بخش مهمی است و طراحی و ساخت آن باید به دقت صورت بگیرد.

فن ها معمولاً از جنس سانتریفیوژ هستند و اغلب نیاز به یاتاقان های بسته دارند که با سیستم های روغن کاری اجرا می شوند.

موتور و فن به صورت استاتیکی و دینامیکی طراحی شده است و بالانس حرفه ای دارد.

کویل های سرمایشی و گرمایشی نیز از بخش های مهم در ساخت هواساز است.

کویل های برودتی از نوع آب سرد هستند و اگر نیاز باشد از نوع دی ایکس طراحی می شوند و در بخش های فین صفحه ای یا فین پیچشی طراحی و ساخته می شوند.

یک سری مداربندی برای دستیابی به بالاترین راندمان کویل خواهد بود که شامل حداقل افت فشار است.

گزینه دیگر کویل های گرمایی است که در دو سبک آب گرم و بخار داغ بر اساس کویل های سرمایشی ارزیابی می شود.

رطوبت زن ها به صورت نازل سوزنی یا بخار بر روی دستگاه نصب می شود. یکسری فیلترها نیز نیاز است.

نحوه عملکرد 

دستگاه به این صورت کار می کند که هوا در اثر چرخش فن وارد دستگاه می شود.

پس از اینکه از بین ردیفی از فیلترها عبور کرد از روی کویل های سرمایشی و گرمایشی عبور می کند. این کویل ها شامل مبرد به صورت دی ایکس و یا آب سرد و گرم هستند.

جریان آب سرد در فصل گرم سال توسط چیلر بوده و آب گرم مورد نیاز از بویلر ها تامین می شود.  کانال هایی وجود دارد که در محیط داخل ساختمان توزیع می شود. اگر مشتری درخواست کند می توان از تجهیزات رطوبت زن و یا رطوبت گیر نیز استفاده کرد تا شرایط برای کنترل رطوبت هوا به خوبی صورت بگیرد.

چیلر تراکمی و همینطور فن کویل ها نیز عملکرد مخصوص به خود و تا حدی مشابه با هواساز دارند.

اینطور که مشخص است هر یک از مدل های ساخته شده بر اساس سطح کاربرد و پروژه های اجرایی مشخص می شود و اجرای آنها می تواند زیر نظر گروه های مختلف باشد.

سیستم کنترلی به کار رفته برای این محصول به شکلی است که می تواند در ظرفیت های بالا نیز اجرا شود.

ویژگی هواساز استاندارد

یکی از مهمترین ویژگی های هواساز ظرفیت هوادهی است. ظرفیت هوادهی از 2000 الی 85000 متر مکعب بر ساعت ارزیابی شده است و در صورتی که مشتری درخواست دهد ساخت در ظرفیت های بالاتر نیز امکان پذیر است.

دستگاه ها در مدل های یک الی چند منطقه ای نیز ساخته می شود. به این منظور از یونیت باکس های کنترل هوا در کانال استفاده می شود که در حالت های عمودی و افقی و یا به صورت ال اجرا می شود که وابسته به محل نصب خواهد بود.

رنگ آمیزی بدنه دستگاه به شکل پودری الکترواستاتیک بوده که طبق ضخامت 60 الی 80 میکرون ارزیابی می شود.

کویل های آبی در مدل های سرمایشی و گرمایشی ارزیابی می شود و از کویل بخار و کویل انبساط مستقیم نیز در آن استفاده می شود.

کویل های مورد استفاده در دستگاه باید بر اساس نوع و مدل دستگاه باشد در واقع از لوله های مسی استفاده می شود که شامل فین های آلومینیومی هستند که تراکمی در حدوده 8 الی 14 فین بر اینچ را شامل می شوند.

استفاده از پوشش های ضد خوردگی بسیار مهم است و باید بر روی فین ها برای شرایط خاص اجرا شود. دقت کنید که فیلترهای پلیتد و کیسه ای که شامل راندمان های مختلف هستند نیز بر اساس نیاز پروژه ارزیابی می شود.

ستون بندی دستگاه و همینطور یک سری دمپرها می بایست ارزیابی می شود که وابسته به پروفیل آلومینیومی آبکاری شده است و طبق آلیاژ 6063 مطابق با طرح در نظر گرفته می شود.

اتصالات این مجموعه بر اساس پلی آمید الیاف دار بوده و در برابر حرارت مقاوم هستند.

اتصالاتی که برای قسمت های مختلف در نظر گرفته می شود با ساختار پیچ و مهره ای بوده و از لاستیک های مخصوص برای آب بندی و هوابندی آن استفاده شده است.

طراحی و ساخت هواساز به درخواست مشتری

گاه مشتریان علاقه به اضافه نمودن سیستم خاصی به هواساز دارند که خوشبختانه این امکان فراهم شده است. یکی از سطح های سفارش در این راستا سیستم بازیافت انرژی است.

با استفاده از این سیستم امکان بازیافت حرارت و برودت از هوای خروجی است. به طور کلی انتقال این بخش به هوای ورودی فراهم می شود.

چنین سیستم هایی نیاز به تکنولوژی های بسیار بالایی دارند و برای پروژه هایی که نیاز به درصد بالای هوای تازه دارند استفاده می شود و سبب می شود که صرفه جویی قابل توجهی صورت بگیرد.

گزینه دیگر اجرای سیستم بوگیر و عطرپاش در هواساز است و این سیستم قابلیت جذب انواع بوهای نامطبوع را دارد و برای اماکن شلوغ و پرجمعیت گزینه خوبی محسوب می شود.

کنترل دما 

سه روش کلی برای کنترل دما در هواساز وجود دارد:

روش اول: از شیر سه راه برقی یا موتوری استفاده می شود که روی لوله رفت و برگشت کویل آب سرد و آب گرم هواساز نصب شده است و به واسطه ترموستاتی که در کانال برگشت هوا وجود دارد عملیات قطع و وصل شدن و یا کم و زیاد کردن جریان آب گرم و سرد صورت می گیرد که گزینه خوبی محسوب می شود.

روش دوم: استفاده از ترموستات نصب شده در اتاق یا راهرو و یا سایر مکان ها است. این نصب باید به فن دستگاه هواساز باشد به طوری که فرمان تغییر دور موتور و فن صورت می گیرد و یا دستگاه روشن و خاموش می شود. سیستم کنترل به صورتی طراحی شده است که در ابتدا می بایست مجموعه ترموستات کانالی و شیر سه راهی عملیات خود را آغاز کنند و در مرحله بعد در صورت لزوم نیاز است که ترموستات اتاقی به بادزن دستگاه دستور دهد تا تغییر دور صورت بگیرد.

روش سوم: روش سوم کمی متفاوت از دو روش بالا است. در این روش کنترل ظرفیت هواساز به واسطه موتور دمپر صورت می گیرد

و از دمپر هوای تازه ورودی و برگشتی استفاده می شود که با توجه به دمای محیطی و فرمان ترموستات سبب می شود که میزان اختلاط هوای تازه با هوای برپشتی از ساختمان کنترل شود. 

همینطور از فلوسوئیچ هایی در مسیر آب خروجی اواپراتور استفاده می شود که به سمت کویل آب سرد بوده و برای فرمان استپ به چیلر هستند.

این گزینه در زمان خاموش شدن پمپ های سیرکولاتور مدار سرمایش الزامی خواهد بود.

نکات نصب 

در صورتی که هواساز ابعاد بزرگی داشته باشد امکان حمل آن به سختی صورت می گیرد و هواساز ها در ابتدا دمونتاژ می شوند و در محل نصب دوباره مونتاژ می شوند.

دستگاه های هواساز معمولاً از ورق های گالوانیزه ساخته شده اند و بر اساس یک سری شرایط مکانی می توانند موقعیت نصب مشخصی داشته باشند که یا به صورت قائم بوده و یا افقی است.

دستگاه های هواساز اغلب برای یک منطقه یا چندین منطقه طراحی و ساخته می شوند. 

گاه نیاز است که همه بخش های منطقه تحت پوشش هواساز باشد و با شرایط دما یکنواخت شود. مدل های چند منطقه نیاز به دمپر های مخصوص دارد تا عملیات هوادهی با دما و رطوبت مختلف صورت بگیرد.

فونداسیونی که برای هواساز در نظر گرفته می شود می بایست وابسته به سازه پروژه و وزن دستگاه و ابعاد آن باشد. البته که نیاز است امکان تعویض احتمالی کویل هواساز در دوره های طولانی بسیار مهم است و باید طبق استانداردهای مهندسی صورت بگیرد که معادل 5/1 برابر عرض دستگاه در محل نصب است.

ساخت هواساز به نسبت گذشته با دقت بیشتری صورت می گیرد و فروش هواساز در سبک های مختلف برای مشتریان در نظر گرفته شده است.

طراحی  بر اساس کاربرد

در دسته بندی هایی که برای هواسازها دیده می شود، این محصول بر اساس محل قرارگیری و ظرفیت لازم برای محیط تقسیم بندی می شود.

دستگاه های تامین هوای تازه برای مجتمع های مسکونی و اداری و تجاری ساده گزینه های خوبی هستند. همینطور این محصول از نظر سیستم کنترلی شرایط بسیار اقتصادی دارند.

دستگاه های صنعتی برای محیط های صنعتی در ظرفیت های بالا و ابعاد بزرگ اجرا می شود. 

این محصول در صنایع غذایی و داروسازی و همینطور بیمارستان ها اجرا می شود.

خرید هواساز بر اساس جدیدترین لیست قیمت هواساز فراهم شده است. این محصول بر اساس شکل ساخت و نصب نیز دسته بندی مخصوص به خود را دارد.

دریافت قیمت===> لیست قیمت هواساز
رای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

 

نویسنده: