مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

طراحی، ساخت و فروش کندانسور

طراحی، ساخت و فروش کندانسور

دسامبر 26, 2020

طراحی و ساخت دستگاه کندانسور نیاز به تخصص بالایی دارد از این رو قصد داریم توضیحاتی در خصوص طراحی کندانسور و طرز کار این محصول داشته باشیم.

کندانسور در یک نگاه

دستگاه همان دستگاه تقطیر کننده است اما روش کارکرد آن کمی متفاوت است. این دستگاه با هدف تغییر فاز سیالات از وضعیت بخار به حالت مایع استفاده می شود. در واقع کندانسور ها گرمای سیال گازی داغ را می گیرد و برای صنایع مختلف از آن استفاده می شود.  سیالات گازی که درجه حرارت بالایی دارند توسط یک سیال دیگر مانند هوا یا آب حرارت گیری می شوند. برای حرارت گیری علاوه بر هوا یا آب می توان از سیال خنک کننده دیگری نیز استفاده کرد.  اگر بخواهیم یک مثال ساده از دستگاه کندانسور بزنیم، در خصوص عملکرد یخچال خانگی است. طرز کار دستگاه کندانسور به این صورت است که گاز فریون که در لوله های پشت یخچال جاری هستند به روش هوا خنک شده و تغییر حالت از بخار به مایع صورت می گیرد و به نوبه خود شامل تغییر فاز نیز می شود. این مورد در صنعت شیمی به عنوان عوامل تقطیر کننده اجرا می شود.

اینطور که مشخص است طراحی و ساخت کندانسور در طرح های متنوعی دیده می شود. برخی از مدل های کندانسور به صورت هوا خنک طراحی می شوند و برخی در مدل های پوسته و لوله هستند. در جدیدترین طراحی کندانسور مدل صفحه ای نیز دیده می شود که سایز بندی های مختلفی دارد. مشخص است که وظیفه این کندانسور ها یکسان است اما بر اساس محیط پروژه اجرا می شود.

 

طراحی و ساخت دستگاه کندانسور هوا خنک

احتمالاً نام فن کویل یا چیلر تراکمی به گوش شما رسیده است و تا حدی با طرز کار آن آشنا هستید. در اینجا قصد داریم طرز طراحی و عملکرد کندانسور هوا خنک را کمی بررسی کنیم.

ساختار مدل هوا خنک به این صورت است که اگر آب به میزان کافی در دسترس نباشد و یا خنک کاری به روش آبی به واسطه رویکردهای بهداشتی صورت نگیرد می بایست از دستگاه کندانسور هوا خنک استفاده کرد. البته اگر پروژه به صورتی است که نیاز به توان تقطیر کنندگی کمی است می تواند مدل هوا خنک را جایگزین مدل پوسته و لوله کرد. طرز کاری که برای دستگاه کندانسور هوا خنک در نظر گرفت شده است دقیقاً مشابه با یک رادیاتور است.

در رادیاتورها سیال گازی داغ از یک طرح وارد کویل ها می شود و همینطور یک یا چند فن نیز وجود دارد که سبب می شود هوا از اطراف لوله ها گذرانده شود. این رویکرد در نهایت گرمای سیال را از بین می برد و در خروجی لوله سیال تغییر فاز از حالت گاز به مایع می دهد. این مدل از دستگاه ها اغلب دارای فن هستند به آنها کندانسور فن نیز گفته می شود. این مدل از دستگاه کندانسور برای چیلرهای تراکمی هوا خنک استفاده شده و در فرایند های صنعتی مورد تایید قرار می گیرد و اثر بخشی زیادی دارد. مدل های هوا خنک سبب می شود تا پاکسازی آلودگی های سطحی تا حد زیادی ایجاد شود و راندمان را بالا نگه می دارد و سطح کویل و پره ها را نیز تمیز نگه می دارد. در صنعت این مدل از کندانسور بسیار مورد توجه قرار می گیرد

طراحی و ساخت دستگاه کندانسور پوسته و لوله ای

نام دیگری که برای دستگاه کندانسور پوسته و لوله ای در نظر گرفته شده است شل اند تیوب است. این دستگاه مجموعه ای از لوله ها با قطر کم است که به اصطلاح کویل نامیده می شود. این مجموعه در داخل یک لوله با قطر زیاد قرار دارد که به آن پوسته گفته می شود. در اکثر مواقع شرایط جریان مایع به این صورت است که در داخل مجموعه لوله های کوچک آب یا هر نوع مایع خنک کننده دیده می شود که شامل درجه حرارت پایین است و در بخش بیرونی لوله های کم قطر که به آن پوسته گفته می شود سیالاتی که درجه حرارت بالایی دارند جاری می شود.  به طور کلی این دو سیال به واسطه دیواره یا جداره لوله هایی که قطر کمی دارند شروع به تبادل می کنند و آب یا مایع خنک کننده سبب می شود که گرمای سیال گازی تا حد زیادی سرشکن شود و در نهایت تغییر فاز به مایع فراهم می شود.  مایع در بخش پایینی پوسته جمع می شود. اگر به بخش زیر دستگاه کندانسور دقت شود یک مجرا وجود دارد که مایع می بایست از طریق همین مجرا خارج شود.

خنک کننده این مدل از دستگاه های کندانسور، معمولاً آب است و به همین دلیل به آن کندانسور آبی نیز گفته می شود. در واقع آب وظیفه گرفتن حرارت از سیال داغ را دارد و از روش هایی استفاده می شود که خنک سازی صورت بگیرد و در نهایت مجدداً به مدار بازگردانده می شود. به طور کلی این مدل از سیال ها توانایی لازم دارند تا دوباره حرارت را از وسایل گازی که به صورت داغ هستند بگیرد. آبی که حرارت بالایی دارد و گرم شده است با پمپ به برج خنک کننده ارسال می شود و عملیات خنک سازی صورت می گیرد و مجدداً به کندانسور ها بازگردانده خواهد شد.

 

اگر به فضای داخل پوسته دقت شود یک حالت خلا نسبی است. این خلا سبب اختلال حجم ویژه ای بین بخار و مایع چگال می شود و گاه این رویکرد برعکس صورت می گیرد. مایع خنک کننده از داخل پوسته سیال گازی وارد مجموعه لوله ها یا کویل ها می شود.  این مدل از دستگاه ها نیز در فرایندهای صنعتی استفاده می شود و برای دستگاه های چیلر تراکمی گزینه خوبی هستند. ساخت چیلر های تراکمی وابسته به کندانسور پوسته و لوله است و مشخص است که بر روی قیمت چیلر تراکمی نیز اثر می گذارد.

ساخت کندانسور سردخانه ای

طراحی و ساخت دستگاه کندانسور سردخانه ای رویکرد متفاوتی دارد. در این مجموعه از قطعه ای استفاده می شود که باید بین کمپرسور و شیر انبساط چیلر قرار بگیرد که وظیفه دارد حالت مبرد گازی را به مبرد مایع تبدیل کند. کندانسور سردخانه ای یک مدل مبدل حرارتی محسوب می شود که مبرد را خنک می سازد و برای این پروسه خنک سازی از آب یا هوا استفاده می کند و این موضوع سبب تغییر فاز مبردها می شود و تغییر حالت از گاز به مایع صورت می گیرد. این پروسه سبب می شود تا دوره تبرید تراکمی به صورت روتین ادامه یابد. قطعاتی که برای ساخت چیلر سردخانه ای استفاده می شود شامل کمپرسور پیستونی و اسکرو است که نیاز به شیر انبساط دارد و باید برای اواپراتورهای درون سردخانه ای نیز اجرا شود. همینطور ماده مبدل نیز وجود دارد که اجرای مشخصی را دنبال میکند.

در یک نگاه کلی به کل یونیت بیرون از سردخانه که شامل مجموعه ای مشخص است چیلر گفته می شود. کندانسور ها در واقع یک بخش یا یک قطعه از چیلر هستند و کویل و فن مخصوص به خود را دارند.

 

طراحی انواع دستگاه کندانسور سردخانه ای

کندانسور های سردخانه های انواع مختلفی دارند و هر یک کاربرد مخصوص خود را دارند. دستگاه کندانسور بر روی یک شاسی قرار می گیرد که به شاسی مورد استفاده، چیلر می گویند.در صورتی که دستگاه کندانسور دارای فن مخصوص باشد در مدل هوا خنک قرار می گیرد و در صورتی که به صورت پوسته و لوله باشد در گروه آب خنک قرار می گیرد. بررسی ها نشان داده است که استفاده از کندانسورهای هوا خنک در چیلرهای سردخانه ای بیشتر از مدل آب خنک است.

طرح بندی که برای دستگاه کندانسور سردخانه ای گزارش شده است در مدل های عمودی و افقی و وی شکل است. نوع آب خنک به صورت پوسته و لوله بوده و اتصال به برج خنک کننده صورت می گیرد.

مدل های هوا خنک نیازی به برج های خنک کننده ندارند.

نکته مهم اینجاست که نباید کندانسور سردخانه با اواپراتورهایی که داخل سردخانه هستند اشتباه گرفته شود. اواپراتورها در واقع یونیت های داخلی محسوب می شوند.

در طراحی کندانسور سردخانه ای از نوع هوا خنک از ظرفیت های کم به صورت عمودی استفاده می شود و در صورتی که ظرفیت بالا باشد از مدل های وی شکل یا افقی استفاده می شود.

بهترین طراحی دستگاه کندانسور سردخانه ای

طراحی کندانسور سردخانه ای به واسطه موتور فن های بی نظیر صورت می گیرد و از شیر انبساط با بهترین مارک در آن استفاده شده است. کنترل کننده هایی در این مجموعه استفاده می شود که رویکرد مخصوص به خود را دارد.

عایق بندی سبک با عایق های حرارتی مخصوص گزینه خوبی محسوب می شود. از قطعات برقی شامل کنتاکتور نیز استفاده شده است و کلیدهای مینیاتوری نیز وجود دارد که به واسطه وجود بی متال و رله های مخصوص را دنبال می کند. برای ستون بندی دستگاه از ورق های گالوانیزه ای استفاده می شود که شامل پوشش رنگ پودری الکترواستاتیک بوده و ضخامت مناسبی دارند. اینطور که بررسی ها نشان می دهد. کویل ها معمولاً از جنس مس هستند و فین های آلومینیومی مخصوص دارند و به صورت موج دار سینوسی کار می کنند. کویل ها در چندین ردیف طراحی شده است و از ماشین های تمام اتوماتیک برای طراحی و ساخت دستگاه کندانسور استفاده می شود. موقعیت دستگاه کندانسور ها بر اساس محیط پروژه مشخص می شود.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

 

نویسنده: