مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

فن کویل کاستی

فن کویل کاستی

فوریه 15, 2022
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید

فن کویل کاستی

فن کویل کاستی چهار طرفه و یک طرفه نوعی از فن کویل های سقفی می باشد که هوای سرد و گرم را از بالا به پایین و به صورت یک دست و یکنواخت توزیع و پخش می کند. برای استفاده از این نوع فن کویل ها می بایست که حتما از سقف کاذب در ساختمان مورد نظر استفاده شده باشد تا فقط دریچه خروجی هوا از آن قابل رویت باشد. فن کویل کاستی چهار طرفه با سقف کاذب و بدون سقف کاذب نصب شده است که اگر از سقف کاذب استفاده نشود، این دستگاه در جلوی دید قرار می گیرد. برای ساختمان هایی که دارای سقف کاذب هستند می توان به جای نوع کاستی از نوع سقفی توکار نیز استفاده کرد.

از مهمترین اجزاهای فن کویل کاستی یک طرفه، چهار طرفه و دو طرفه

۱ . فن های سانتریفیوژ با لبه انحنا دار و کم صدا

۲ . موتور فن چند سرعته و یا موتور کاملا سرعت متغیر یا همان اینورتر

۳ . کویل های مسی یا لوله های مارپیچ با پره های آلومینیومی دو، سه یا چهار ردیفه

۴ . بدنه دربرگیرنده اجزای فن کویل

۵ . دریچه خروجی

۶ . لوله های ورودی آب سرد و گرم یا مبرد هم از نوع دو لوله ای و هم چهار لوله ای

۷ . سیستم کنترل دستی و اتوماتیک

۸ . مجرای هوا در مدار آب برای جلوگیری از ایجاد حباب هوا در مدار آب

۹ . سینی استیل با عایق برای جمع آوری و زهکشی بخار آب کندانس شده در پایین دستگاه

۱۰ . فیلتر دائمی یا قابل شستشو و فیلتر متناسب نیاز برای هر ساختمان

اجزای فن کویل در سایر طرح ها مانند زمینی و دیواری هم شامل همین قطعات است.

طرز عملکرد فن کویل کاستی چهار طرفه و دیگر انواع آن

طرز عملکرد فن کویل کاستی چهار طرفه یا انواع دیگر آن بسیار ساده است. در اصل از مبدل برودتی و حرارتی به نام کویل سرمایشی و گرمایشی به همراه فن تشکیل شده است‌. این دستگاه یک بخش از کل سیستم تهویه مطبوع یک ساختمان مسکونی، تجاری، صنعتی و … به حساب می آید که به دستگاه های دیگری مانند چیلر یا مینی چیلر و بویلر یا پکیج با لوله کشی وصل می شود تا بتواند هوای ورودی به ساختمان را از نظر دمایی و رطوبتی به مقدار دلخواه برساند. این دستگاه با یک سوئیچ ON و OFF و یا با ترموستات کنترل می شود که اجازه و یا عدم اجازه ورود آب یا مبرد به مبدل حرارتی و برودتی (کویل) و یا تغییر سرعت موتور فن آن را کنترل می کند.

فن کویل کاستی چهار طرفه بر روی سقف نصب و تفاوت آن با فن کویل کاستی یک طرفه این است که هوای خروجی از آن از چهار سمت خارج و پخش می شود. بخاطر همین سادگی و انعطاف پذیری آن است که این دستگاه ها از نظر اقتصادی نسبت به سیستم های کانالی با ۱۰۰ درصد هوای تازه از بیرون (VAV) یا نوع مرکزی کانالی مانند هواساز مقرون به صرفه تر هستند و به کانال کشی نیازی ندارند و اگر در ساختمان به تامین هوای دائمی از بیرون نیاز باشد می توان از نوع فن کویل سقفی کانالی استفاده نمود.

کارکرد فن کویل از نظر دمایی و رطوبتی

عملکرد فن کویل به اختلاف دمای ورودی و خروجی از آن و دبی جریان هوا در آن بستگی دارد. آب سرد و گرم یا مبرد با جاری شدن در کویل ها و هوا با جاری شدن در اطراف کویل ها، با هم مبادله سرمایی وگرمایی انجام داده و در نهایت دمای هوا کاهش یا افزایش می یابد. نحوه عملکرد فن کویل کاستی ۴ طرفه و انواع دیگر آن از نظر رطوبتی نیز به این شکل است که وقتی آب سرد در کویل جاری می شود سطح کویل خاصیت رطوبت گیری از هوا را پیدا کرده و قطرات آب در سطح آن جمع و در سینی کف چکه می کند و از طریق یک دریچه تخلیه، آب گرفته شده از هوا یا همان رطوبت به بیرون تخلیه می گردد.

نویسنده: