مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

مزایا و معایب یونیت هیتر

مزایا و معایب یونیت هیتر

ژوئن 14, 2021
برای ثبت سفارش انواع یونیت هیتر های شرکت واته با شماره های زیر تماس بگیرید

یونیت هیتر ها به روش های مختلفی طبقه بندی می شوند. مزایا و معایب یونیت هیتر بر اساس هر دسته کمی با هم فرق دارد.

یونیت هیتر در یک نگاه

بگذارید پیش از اینکه در مورد مزایا و معایب یونیت هیتر صحبت کنیم، طبقه بندی آن را مورد ارزیابی قرار دهیم. دسته اول از طبقه بندی از نظر سیال واسطه است. در واقع یونیت هیتر ها از نظر سیال انتقال دهنده انرژی، در سه نوع آبی، بخار و برقی تقسیم بندی می شوند.
دسته دوم از نظر پروانه یا فن است. از نظر نوع فن به کار رفته می توان پروانه های ملخی یا پنکه ای و پروانه سانتریفیوژ را دسته بندی کرد. دوره هایی که برای آن در نظر گرفته می شود معمولاً 900 RPM در دور پایین و 1450 RPM در دور بالا است.
دسته سوم از نظر قرار گرفتن اجزا است. ترتیب قرار گرفتن اجزا یونیت هیترها خود شامل دو دسته و تقسیم بندی شده است که در مدل های مکنده و دمنده وجود دارد. مدل مکنده آن به صورتی است که کویل پیش از فن قرار گرفته است و هوا به واسطه پروانه از روی کویل ها مکیده می شود در این مدل از یونیت هیترها فن گرم می شود.
نوع دمنده آن بر خلاف نوع مکنده به صورتی است که کویل پس از فن قرار گرفته است و هوا به واسطه فن روی کویل ها دمیده می شود.
یونیت هیتر ها از نظر محل نصب نیز دسته بندی خود را دارند. برخی مدل ها به صورت سقفی آویزی و زمینی هستند. در مدل سقفی آویزی جریان هوا به صورت افقی یا عمودی است و در مدل زمینی دستگاه روی زمین نصب می شود و هوا به واسطه هدایت کننده هایی به سمت و بخش مورد نظر هدایت می شود.

حالا که با طبقه بندی یونیت هیتر ها آشنا شدیم وقتش رسیده در مورد مزایای این دستگاه صحبت کنیم.

در یونیت هیترها دمنده هوا وجود دارد و چون انتقال حرارت به واسطه دمنده هوا به صورت اجباری صورت می گیرد سبب می شود که راندمان بالایی برای آن ارزیابی شود.
این دستگاه به نسبت سایر سیستم های گرمایشی می تواند گرما را در فضا به صورت یکنواخت پخش کند و یکی از مهمترین مزایای یونیت هیتر محسوب می شود به طوری که جابجایی فضا با سطح گرمایش یکپارچه ای همراه است.
از دیگر ویژگی های دستگاه می تواند به سرعت بالا در گرم کردن اشاره کرد به طوری که پاسخ دهی آن سریع است و در واقع پیش نیاز برای راه اندازی و با دوره تاخیر برای شروع ندارد.
یونیت هیتر ها را می توان در بخش های مرده یا غیر قابل استفاده اجرا کرد، محل قرار گیری آن معمولاً می تواند سقف باشد و یا فضاهایی که بلا استفاده هستند. به طور کلی این دستگاه موقعیت اجرای خوبی دارد و می تواند یک ساختار ایده آل ایجاد کند.
از نظر هزینه نیز قیمت یونیت هیتر به نسبت سایر سیستم های گرمایشی ارزانتر است و این امتیاز در عصر امروز که نیاز به اقتصاد قوی تر است باید رعایت شود.
تکنولوژی جالبی که برای دستگاه در نظر گرفته شده است اینکه قابلیت کنترل دستی توزیع هوای گرم برای آن وجود دارد.
این دستگاه نیاز به کانال کشی ندارد و این موضوع یکی از بهترین ویژگی های دستگاه محسوب می شود و رویکرد قابل قبولی را شامل شده است.
توان حرارتی برای یونیت هیتر زیاد است و این موضوع سبب می شود که موقعیت مناسبی داشته باشد.
این مدل در دیواری و سقفی جاگیری کمتر داشته باشد و گزینه خوبی محسوب می شود.
توزیع بهتر هوای گرم از موارد مهمی است که برای یونیت هیتر ارزیابی می شود.
سرعت زیاد در گرم کردن فضا دارد و می تواند سیاست قابل قبولی داشته باشد.

معایب یونیت هیتر

یکی از مشکلاتی که برای یونیت هیتر ها دیده می شود صدای نسبتاً زیاد آن است که به میزان 50 DB یا بالاتر است. اگر مدل های دور بالاتر را انتخاب کنید مناسب استفاده در انبارهای بدون پرسنل است و در سایر بخش ها که افراد وجود دارند بسیار سر و صدا ایجاد می کند و مشکل ساز است.
طرح لوله کشی که برای یونیت هیتر ها حتماً می بایست معکوس باشد.
پیش از اینکه نصب صورت بگیرد نیاز است که تجهیزات چیدمان شود و این موضوع نیاز به تخصص دارد و باید محل دقیق آن نیز انتخاب شود.
بالانس بودن پروانه ها موضوعی است که در ابتدا گزینه بسیار خوبی محسوب می شود اما نسبت به تراز بودن موقع نصب حساسیت زیادی ایجاد می کند.
از سوی دیگر دمای بالای هوای خروجی سبب می شود که در ارتفاع پایین نصب شود و نصب آن دچار مشکل شود.
برای اینکه راندمان دستگاه حفظ شود نیاز است که سالی یک بار پره های فن با واترجت شستشو داده شود و این گزینه موضوع بسیار مهمی است.
از سوی دیگر احتیاج به رسوب زدایی دارد و در صورتی که سطح رسوب زیاد باشد مشکلات زیادی ایجاد می شود و دردسرساز است.

اجزای یونیت هیتر و تاثیر آن کارکرد دستگاه

کویل با لوله های پره دار یکی از بخش های مهم یونیت هیتر محسوب می شود. در داخل کویل های آب گرم ، داغ و یا بخار جریان دارد و در واقع نقش حامل انرژی حرارتی را ایفا می کنند. بر اساس نوع یونیت هیتر کویلی که استفاده می شود هم می توان صاف و هم مکعبی و هم گرد یا دایره ای شکل باشد. کویل های آب گرم و بخار نیز از لوله های مسی و فولادی بدون درز ساخته می شوند.
گزینه دوم فن ها هستند. این بخش وظیفه دارد تا هوا را به صورت اجباری از روی کویل ها عبور دهد و سبب به جریان انداختن هوا در داخل فضای گرم شونده می شود. از نظر برق مصرفی نیز در مدل های سه فاز و تک فاز هستند و معمولاً سرعتی که برای آن ارزیابی می شود بین 900 الی 1450 دور در دقیقه است.
این فن ها می توانند بر حسب ظرفیت و فشار هوا دهی از مدل های ملخی یا سانتریفیوژ باشند. فن دستور خاموش و روشن شدن خود را از ترموستات می گیرد و همینطور در محیط یا در مسیر برگشت هوا نصب می شود.
مورد سوم پره های جهت دهنده هوا هستند. این پره ها این اجازه را دارند که هوای خروجی را ا یونیت هیتر بگیرند و به بخش های مختلف گرم شونده ارسال نمایند.
در بخش دیگر نیز محفظه دیده می شود که مشهور به کابینت ها هستند. در واقع این بخش شامل پروانه و کویلی است که در داخل آن قرار دارد و یک سری پره های جهت دهنده هوا نیز روی آن نصب می شود و از جنس فولاد گالوانیزه هستند.
البته دستگاه یونیت هیتر دارای یک سری متعلقات نیز است که طبق نیاز دستگاه باید به آن اضافه شود. مثلاً
جعبه فیلتر یکی از مواردی است که برای فیلتر کردن و گرفتن ذرات معلق موجود در هوا استفاده می شود.
جعبه اختلاط وجود دارد که شامل اختلاط هوای بیرون و هوای برگشتی است و به کمک آن نیز می توان کنترل خوبی روی هوای تازه داشت.
گزینه دیگری که دیده می شود جعبه برگشت هوا است، هوای برگشتی به واسطه این جعبه ها وارد یونیت هیترها می شوند.
گزینه دیگری که دیده می شود جعبه هوای بیرون است که بر حسب نیاز سبب می شود تا بین یونیت هیتر با کانال هوای بیرون ارتباط ایجاد شود و زمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد که سبب می شود هوای تازه وارد محیط شود و اصول خاصی را دنبال کند.
یک بخش نیز طاقچه است که برای نصب یونیت هیتر روی دیوار استفاده می شود که حکم یک ابزار کمکی را دارد.

کلام آخر

یونیت هیتر ها برای گرمایش و گاه سرمایش استفاده می شود و برای کارگاه و فضاهای بزرگ و سوله های ورزشی نیز استفاده می شود. این دستگاه شامل یک سری لوله های پره دار هستند و به شکل مارپیچ طراحی شده است و داخل یک جعبه فلزی قرار دارند و البته که شامل چند ردیف می شوند. در پشت لوله های کویل نیز یک فن جاسازی شده است. به طور کلی آب گرم یا بخار داغ و گاه آب سرد در داخل کویل ها جریان می یابد و سطح لوله و پرده به شدت گرم یا سرد می شود. فن هوا نیز با سرعت مناسبی از روی لوله ها عبور می کند و این امر سبب می شود که دمای هوا کمتر یا بیشتر شود. فن هایی که برای یونیت هیتر استفاده می شود هم می توانند در مدل های محوری و هم سانتریفیوژ باشند.
یک بخش خروجی هوا از یونیت هیترها وجود دارد که دارای تعدادی تیغه هستند و سبب می شود که به هوا جهت داده شود و این تیغ ها با دست نیز تنظیم می شوند.
از سوی دیگر آب گرم یا بخار با درجه حرارت بالا از فضای داخلی ساختمان خارج می شوند. دستگاه جداگانه ای نیز وجود دارد که شامل پکیج دیواری گازسوز بوده و شامل سیستم های حرارت مرکزی موتورخانه می شود. از سوی دیگر آب سرد در دستگاهی مثل چیلر یا مینی چیلر اجرا می شود و به واسطه لوله کشی و یا پمپ به دستگاه انتقال می یابد.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.
نویسنده: