مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

معرفی اجزای سازنده یونیت هیتر

معرفی اجزای سازنده یونیت هیتر

مارس 9, 2021
برای ثبت سفارش و ارتباط با مشاورین ما  تماس بگیرید.

اجزای سازنده یونیت هیتر به شما کمک می کند تا بدانید این دستگاه چطور کار می کند و چقدر مهم است که اجزای به کار رفته از نظر سبک و مدل در چه وضعیتی قرار داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم علاوه بر توضیح مهمترین اجزای سازنده یونیت هیتر در مورد نحوه عملکرد این دستگاه نیز صحبت کنیم.

مهمترین اجزای سازنده یونیت هیتر

قسمت های مختلفی برای یونیت هیترها در نظر گرفته می شود اما 4 بخش اصلی وجود دارد که عبارت است از:
کویل یا لوله های پره دار، پروانه یا فن، پره های جهت دهنده هوا، محفظه
کویل یا لوله های پره دار: این قسمت از یونیت هیترها حامل انرژی حرارتی در کویل ها هستند در واقع آب گرم و بخاری که در یونیت هیترها جریان دارد باید به وسیله کویل ها جابجا شود و کویل ها در مدل های صاف و مکعبی و گرد و یا دایره طراحی و اجرا می شود.
پروانه یا فن: وظیفه اصلی که برای پروانه یا فن ها در نظر گرفته می شود عبور دادن هوا از کویل و به جریان انداختن هوا از داخل فضای گرم شونده است.
فن برحسب ظرفیت به دو مدل ملخی و سانتریفیوژ تقسیم شده است.
پره های جهت دهنده هوا از دیگر مدل هایی است که به کمک آنها می توان هوای خارج شده از یونیت هیترها را به قسمت های مختلف محل گرم شونده منتقل ساخت.
محفظه از دیگر اجزای سازنده یونیت هیتر محسوب می شود که پروانه و کویل در فضای داخل آن قرار می گیرد و پره های جهت دهنده هوا نیز روی آن نصب می شود.

یونیت هیتر ها چطور کار می کنند؟

بگذارید در ابتدا به زبانی ساده توضیح دهیم که روال کار یونیت هیترها به چه صورت است تا اطلاعات در این زمینه تکمیل شود.

موضوع از این قرار است که این سیستم گرمایشی شامل یک سری لوله های مارپیچ است که معمولاً از جنس مس با پره های آلومینیومی هستند و بخشی از اجزای سازنده یونیت هیتر را تشکیل می دهند که به طور دقیق تر به آنها فین گفته می شود.

این مدل از لوله ها داخل یک جعبه یا باکس های فلزی یا فایبرگلاس ها قرار می گیرند و این باکس های فلزی نیز بخشی از اجزای سازنده یونیت هیتر را تشکیل می دهند.
قرار گرفتن این لوله ها به صورت ردیفی بوده و به طور کلی در چند ردیف استفاده می شود.

در پشت لوله نیز کویل ها قرار می گیرند و اینطور که مشخص است از دیگر اجزای سازنده یونیت هیتر ها می توان به فن یا پروانه آکسیال اشاره کرد که در قسمت مخصوص خود قرار گرفته است.
عملکرد یونیت هیترها به این صورت است که آب گرم یا بخار داغ و البته در برخی از مدل ها روغن داغ داخل لوله های کویل و یا لوله های مارپیچ حرکت می کنند و این کار سبب می شود که سطح لوله ها و پره ها گرم تر شوند.

در چنین موقعیتی لوله ها کرم می شود و فن که در بخش پشت کویل ها قرار دارد هوا را به واسطه حجم استاندیدی از لوله ها عبور می دهد.

وقتی هوا از روی کویل های آب گرم و یا سرد عبور می کند سبب می شود که هوا سرد یا گرم شود.

در ادامه خواهیم گفت

در دستگاه یونیت هیتر از فن هایی استفاده می شود که به شکل محوری یا سانتریفیوژ هستند. این فن ها یکی از اصلی ترین اجزای سازنده یونیت هیتر محسوب می شوند.

پس از اینکه هوا به این طریق سرد یا گرم می شوند، تیغه ها یا دمپر هایی که در بخش جلوی یونیت هیترها وجود دارند سبب می شوند تا جهت هوا تعیین شود.

در واقع تیغه هایی وجود دارد که در بخش جلوی یونیت هیترها قرار گرفته است و تعیین کننده جهت هوا هستند.

این تیغ ها را می توان با دست تغییر جهت داد. وقتی جهت تیغه تغییر می کند جهت هوای خروجی از دستگاه نیز تغییر پذیر است. این شیوه به طور کلی سبب می شود که هوای همه قسمت های سالن گرم و یا سرد شود.

این دمپر ها شرایط تنظیم به صورت عمودی و افقی را دارند و هوای گرم تولید شده به بخش مشخصی از سالن هدایت می شود.
.

تامین آب گرم و سرد یونیت هیتر به چه صورت است؟

می دانیم که لوله ها و کویل ها از اصلی ترین اجزای سازنده یونیت هیتر ها محسوب می شود. لوله ها و کویل های موجود در دستگاه از جریان آب داغ و یا سرد ، تغییر وضعیت به سرد یا گرم می دهند.

این کار سبب می شود تا جریان هوای عبوری از روی آنها نیز سرد و یا گرم شود. به طور کلی این سوال ایجاد می شود که این آب داغ و سرد از چه طریقی تامین می شود.
آب داغی که برای یونیت هیترها نیاز است در بیرون از فضای داخلی ساختمان و به واسطه یک دستگاه جدا تامین می شود و این دستگاه مثل پکیج دیواری گازی سوز یا موتورخانه ها و یا سیستم حرارتی مرکزی و بویلرها است.

برای آب سرد نیز دستگاهی مثل چیلر یا مینی چیلر تامین شده است و رویکرد لوله کشی به یونیت هیتر را داده و انتقال صورت می گیرد.

دسته بندی یونیت هیترها بر اساس اجزای سازنده

یونیت هیترهای گرمایشی و یا سرمایشی در مدل های مختلفی طراحی می شوند و اصلی ترین موارد شامل مدل های سقفی، دیواری، زمینی و همینطور در ردیف های افقی و عمودی طراحی و ساخته شده است.
یکی از مهمترین مزیت هایی که برای این دستگاه در نظر گرفته می شود سرعت بالا در عملکرد است و مثلاً فضای یک سوله بزرگ را سریعاً گرم می کند.

در واقع قدرت پرتاب بالایی برای یونیت هیترها در نظر گرفته می شود.
از یونیت هیترها برای آبگرم و همینطور برای بخار آب داغ استفاده می شود و این ویژگی سبب می شود که در محل های صنعتی و ورزشی و سالن های بزرگ مثل نمایشگاه ها راحت تر مورد استفاده قرار بگیرد.
از سوی دیگر این دستگاه قدرت حرارتی بالایی دارد.
جایگیری آن در مقایسه با دستگاه های مشابه بسیار کمتر است و در مدل های دیواری و سقفی اجرا می شود.
توزیع بهتر و یکنواخت هوای گرم را در بر می گیرد.
سرعت آنها در گرم کردن فضاهای بزرگ زیاد است.
از سوی دیگر قابلیت نصب و پرتاب هوا به صورت افقی و عمودی ارزیابی می شود.

تقسیم بندی

یونیت هیترها از جنبه های مختلف تقسیم می شوند. مثلاً انواع یونیت هیتر از نظر واسطه و انرژی حرارتی وجود دارد. این دستگاه از نظر نوع پروانه دسته بندی خاص خود را دارد.

ترتیب قرار گرفتن قطعات در یونیت هیترها بخشی از مدل بندی های آن را تشکیل می دهد. حتی این دستگاه از نظر محل نصب نیز شرایط خاص خود را دارد.
انواع یونیت هیترها از نظر واسطه و انرژی حرارتی شامل مدل های هیتر آبی، هیتر بخار و هیتر برقی هستند.
انواع یونیت هیترها از نظر ترتیب قرار گرفتن قطعات شامل دو نوع مکنده و به واسطه پروانه از روی کویل ها مکیده می شود و همینطور بر اساس پرتاب هوا از طریق فن کویل ها نیز تقسیم بندی صورت می گیرد.
یونیت هیترها از نظر محل نصب نیز دسته بندی خود را دارند. برخی مدل ها به صورت سقفی و برخی زمینی هستند. در نوع سقفی انتقال جریان هوا می تواند به صورت افقی یا عمودی باشد.

در مدل یونیت هیتر زمینی دستگاه روی زمین نصب می شود هوا به وسیله هدایت کننده ها به سمت و مکان مورد نظر منتقل می شود.

نتیجه گیری

یونیت هیترها معمولاً دستگاهی هستند که برای گرم کردن فضاهای بزرگ استفاده می شوند.

سالن های سرپوشیده و کارخانجات از این دستگاه استفاده می کنند بنابراین بیشترین کارایی یونیت هیترها برای گرم کردن فضا است و این موضوع مهمی است که باید ترتیب اثر داده شود.
این محصول معمولاً شامل 4 تیپ آبگرم، بخار، روغن داغ و همینطور مدل الکتریکی است و ظرفیت های 42 الی 450 هزار بی تی یو برای آن تعریف شده است و اجزای سازنده یونیت هیتر در هر ظرفیت با ظرفیت دیگر متفاوت هستند. بدنه به کار رفته برای دستگاه معمولاً کربن استیل و آلومینیومی با پوشش رنگ پودری الکترواستاتیک بوده و یا از جنس استنلس استیل 304 هستند و یک سری مشخصات فنی را شامل شده اند.

این موارد در سالن های تولید و ورزشی و صنعتی و استخرها و مرغداری ها استفاده می شوند و برای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی نیز گزینه خوبی هستند.
الکتروموتورها به صورت تک فاز، سه فاز و همینطور ضد انفجاری هستند و پروانه هایی که در آن استفاده می شود در مدل های ملخی است. فن های آکسیال استفاده می شود و طراحی و تولید در این راستا صورت می گیرد.

کویل با لوله های فین مارپیچ اسپیرال یکی از مهمترین اجزای سازنده یونیت هیتر محسوب می شود.

فین پلیت ها اغلب در مدل های موج دار سینوسی هستند و در داخل آن آب گرم عبور می کند. همینطور بخار آب یا روغن داغ نقش حامل انرژی حرارتی را دارند.
دمپر ها جهت دهنده هوا هستند و هدایت به بخش های خروجی یونیت هیترها را در نظر میگیرند.

پروانه و کویل در داخل آن استفاده شده و پره ها برای جهت دادن هوا روی آن نصب می شود.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

نویسنده: