مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

موتورخانه دو فصلی

موتورخانه دو فصلی

دسامبر 14, 2022

برای مشاوره رایگان،برآورد قیمت و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

موتورخانه چیلر و موتورخانه بویلر در کنار هم یک موتورخانه دو فصلی را تشکیل می دهند. وظیفه ی موتور خانه چیلر سرد کردن آب است و وظیفه موتور خانه بویلر گرم کردن آب است. موتورخانه بویلر در دو مدل موتورخانه دیگ آبگرم و موتورخانه دیگ بخار وجود دارد که برای نیاز یکی از این دو سیستم استفاده میشود.

موتورخانه چیلر و بویلررا در یک طبقه ازساختمان نصب میکنند و وظیفه آن کاهش یا افزایش درجه حرارت آب و پمپاژ آنها به تجهیزات تبادل کننده حرارت در داخل ساختمان است مثل هواساز و فن کویل  ، شوفاژ و … برای گرمایش و سرمایش ساختمان استفاده میشود. در این تجهیزات، با وارد شدن آب گرم یا سرد در لوله ، با هوای اطراف لوله تبادل حرارتی ایجاد میشود و دمای هوا زیاد و کم  میشود.

موتورخانه چیلر

چیلردمای آب را تا ۴ الی ۸ درجه سانتی گراد بالای صفر، کم میکند . چیلر به کار رفته در موتورخانه چیلر از نوع تراکمی آب خنک می باشد که باید به دستگاه برج خنک کننده تجهیز شده باشد. اگرخواسته باشیم برج خنک کننده را حذف کنیم باید از چیلر تراکمی هوا خنک استفاده کنیم که در این حالت ، چیلر در موتورخانه نصب نمیشود و در فضای آزاد نصب می شود. انرژی ای که برای سرد کردن آب در دستگاه چیلر تراکمی استفاده میشود ، انرژی الکتریسیته میباشد. واگرساختمان کوچک باشد به جای چیلر از مینی چیلر استفاده میکنیم.

موتورخانه بویلر

موتورخانه بویلربه شکل موتورخانه دیگ آبگرم و یا موتورخانه دیگ بخارساخته شده است.

معمولا در پروژه هایی که در مناطق خیلی سرد ساخته میشود از موتورخانه ی بخار داغ استفاده میشود و در دیگرموارد موتورخانه آب گرم مورد استفاده قرار میگیرد. آبگرم بویلربه سه نوع فولادی ، چدنی و چگالشی تقسیم می شود. سوختی که استفاده میشود گاز طبیعی یا گازوئیل است که پس از سوختن، حرارت سوخت از راه سطح فلزی به آب انتقال می یابد تا دمای آب زیاد شود. وبعد آبگرم را وارد فن کویل ، شوفاژ ، هواساز ، سیستم گرمایش از کف و … منتقل میکند  تا با روانه شدن در لوله با هوای اطراف لوله انتقال حرارتی انجام شود و موجب افزایش دمای داخل ساختمان میشود.

موتورخانه دو فصلی تمام نیازهای حرارتی و برودتی ساختمان را تامین میکند وتنظیم رطوبت هوا را در دستگاه هایی مانند هواسازمی توان انجام داد.

نویسنده: