مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

هواساز هیت ریکاوری

هواساز هیت ریکاوری

فوریه 14, 2022
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

انواع ، اجزا و ساختار هواساز هیت ریکاوری

در سال های اخیر با افزایش هزینه مصرف انرژی، از سیستم های بازیافت کننده انرژی همانند هواساز هیت ریکاوری در ساختمان ها استفاده بیشتری می شود که به آن هواساز با بازیافت حرارتی نیز گفته می شود.

در اصل با بازیافت انرژی هوای خروجی از ساختمان و عبور دادن آن از دستگاه هواساز و انتقال  این انرژی به هوای تازه ورودی، می توانیم در مصرف انرژی ساختمان بسیار صرفه جویی کنیم.

هواساز هیت ریکاوری چیست؟

این دستگاه از دو جریان عبوری هوا شکل گرفته است و به واسطه یک مبدل حرارتی هوا به هوا باعث انتقال حرارت از یک جریان به جریان دیگر می شود.

ساختار و اجزای هیت ریکاوری

معمولا ساختار هواساز هیت ریکاوری به شکل دو طبقه است. طبقه پایین عملکرد دستگاه هواساز بدون هیت ریکاوری یا همان هواساز معمولی را دارد اما طبقه بالا اجزای دیگری به آن اضافه شده است که عبارتند از:

۱ . دمپر خروجی

۲ . پنل فیلتر

۳ . خارج کننده هوا (فن خروجی)

۴ . سنسورها و کنترلرها

۵ . مبدل حرارتی هوا به هوای فشرده یا صفحه ای

طریقه کارکرد هواساز با بازیافت انرژی

نحوه کار هواساز با بازیافت انرژی در فصل تابستان در حالت سرمادهی بدین شکل است که هوایی که از ساختمان برگشته و دمایی پایین تر از هوای بیرون ساختمان دارد از طبقه بالایی وارد قسمت هیت ریکاوری هواساز می شود و بعد از اینکه از فیلتر عبور کرد، وارد مبدل حرارتی هوا به هوای صفحه ای می شود.

از طرف دیگر هوای گرم وارد شده به دستگاه از بیرون ساختمان هم از طبقه بالا وارد شده و بعد از عبور از فیلتر اولیه وارد مبدل حرارتی می شود.

این مبدل از نوع هوا به هوا بوده و هوای در حال خروج از ساختمان، مقداری از گرمای هوای ورودی را به خود جذب کرده تا هوای ورودی تا حدودی خنک شود.

هوای ورودی که به صورت اولیه خنک شده است، بعد از اینکه از چند ردیف کویل های آب سرد یا حاوی مبرد گذر کرد به دمای مطلوب مورد نظر رسیده و وارد ساختمان می شود.

این حالت برای سرمایش هواساز با بازیافت انرژی بود و حالت گرمایش آن هم شبیه به همین حالت است.

در حالت گرمایش هوای برگشتی از ساختمان در مبدل قسمتی از گرمای خود را به هوای سرد ورودی می دهد.

در واقع اجزا و ساختار این سیستم در فصل زمستان و در حالت گرمایشی تغییر نکرده و فقط جریان هوای برگشتی از ساختمان که اینبار دمای بالاتری نسبت به هوای سرد ورودی دارد ، گرمای خود را به هوای سرد می دهد تا هوای سرد ورودی تا حدودی گرم شود.

سیستم های بازیافت حرارت و انواع آن

تمامی هواسازهای هیت ریکاوری با اصول یکسانی کار می کنند اما مبدل حرارتی هوا به هوای آنها می تواند به طور مختلفی طراحی و ساخته شود.

۱ . چرخ حرارتی هواساز هیت ریکاوری

نوعی مبدل است که نسبت به دیگر مبدل ها راندمان بالاتری دارد و همچنین ابعاد بزرگتری هم داشته و قیمت تمام آن هم  بیشتر است.

شکل عملکرد آن این گونه است که جنس این چرخ معمولا از آلومینیوم بوده و به صورت مشبک ساخته شده و به وسیله ی الکتروموتور و تسمه به گردش در می آید.

این چرخ از دو نیمه بالا و پایین تشکیل شده است که هوای برگشتی از یک نیمه آن و هوای ورودی هم از نیمه دیگر وارد شده و هوای برگشتی که خنک است هنگامی که دستگاه در مد سرمایشی کار می کند، حرارت را از هوای ورودی که گرم است می گیرد و دمای هوای ورودی را کاهش می دهد. در اصل  هوای برگشتی حرارت را از پره های چرخ گرفته و دمای آن را کاهش داده و چرخ با چرخش خود به هوای ورودی برخورد کرده و حرارت را از هوای ورودی می گیرد.

۲ . نوع پلیتی (صفحه ای)

کاربرد این نوع هواساز متداول تر می باشد و ابعاد آن نسبت به نوع چرخی کوچکتر است. در آن هیچ قطعه متحرکی بکار نمی رود و از ورقه های لایه لایه کنار هم تشکیل شده است که جریان هوای ورودی و برگشتی از ساختمان به صورت یکی در میان داخل فضای بین ورقه ها حرکت کرده و تبادل حرارتی بین آن دو صورت می گیرد.

چن مورد از ویژگی های مبدل حرارتی صفحه ای که در هواساز با بازیابی حرارتی به کار رفته است :

۱ . در برابر خوردگی از ورقه های آلومینیومی یا مسی مقاوم استفاده شده است

۲ . برای افزایش حداکثری سطح انتقال حرارت، لایه ای فشرده طراحی شده است

۳ . آبندی کامل برای جلوگیری از تداخل دو جریان هوا با هم

موانعی که بر سر راه استفاده از هواسازهای هیت ریکاوری وجود دارد

در سایر کشورها به دلیل واقعی بودن قیمت انرژی و هزینه بالای آن و علاوه بر آن وجود قوانین سختگیرانه در مورد تولید دی اکسید کربن و برای جلوگیری از گرمایش جهانی، استفاده از تمامی تجهیزات و سیستم های بهینه کننده مصرف انرژی از سوی مصرف کنندگان بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.

متاسفانه در کشور ما به دلیل ارزان بودن انرژی، کمتر افراد یا سازمانی حاضر می شوند تا از سیستم های بهینه از نظر مصرف انرژی مثل هواساز هیت ریکاوری استفاده کنند.

استفاده از تکنولوژی هواساز هیت ریکاوری باعث افزایش قیمت اولیه دستگاه می شود

ولی با توجه به این موضوع که ۴۰ تا ۶۰ درصد از انرژی مصرفی کل ساختمان ها و سوله ها مربوط به گرمایش و سرمایش آن می شود،

در مدت زمان بیشتری هزینه صرفه جویی شده ناشی از بازیابی انرژی و جلوگیری از اتلاف آن و کاهش مبلغ های قبض های ساختمان، این هزینه اولیه جبران می شود.

نویسنده: