مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

واژگان تخصصی برج خنک کننده

می 6, 2019

در این بخش به تعدادی از واژگان تخصصی در زمینه برج های خنک کننده می پردازیم. یادگیری این واژگان به شما کمک خواهد کرد که دید بهتری به اجزا و اصطلاحات کاربردی در زمینه برج های خنک کننده (Cooling Tower) بدست آورید. این امر لازمه دانسته های یک مهندس برای ورود به این عرصه می باشد.
سطح انتقال حرارت برج خنک کننده (Cooling Tower): ردیف های از سطوح برخورد که به صورت افقی در بدنه داخلی برج خنک کننده قرار دارد. با روی هم گذاشتن تعدادی از این سطوح ارتفاع کافی برای برخورد، ایجاد می شود.
صفحات برخورد: صفحاتی هستند که در بدنه داخلی برج خنک کننده (Cooling Tower) به صورت عمودی چیده می شوند که باید فاصله کمی نسبت به هم داشته باشند تا آب در گذر از آنها با سطح توزیع بیشتری برخورد داشته باشد. این صفحات می توانند به صورت یک تخته چوبی که با فاصله مناسب از هم قرار گیرند یا به صورت سطحی موج دار باشند.
شناور: در برج خنک کن (Cooling Tower) شیری به منظور کنترل و تامین آب تعبیه گردیده است که به صورت مکانیکی کار می نماید.
شیر جریان: این شیر به منظور کنترل تنظیم آب ورودی به برج خنک کننده (Cooling Tower) قرار داده شده که به صورت دستی باز و بسته می شود.
ناودان: در برج های خنک کن (Cooling Tower) مسیری تعبیه شده که معمولا در برخی اوقات برای تامین آب ورودی اولیه مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند در حالت باز یا بسته باشد.
مه سازی: اصطلاحی است که به صورت عینی می باشد که در واقع زمانی رخ می دهد که آب خروجی به صورت بخار و همراه هوای تازه از برج خنک کن خارج شود. در حالتی که این مه به سمت بالا حرکت کند به آن دود و در صورتیکه به زمین برسد به آن بخار گویند.
جریان اجباری (Flow): در واقع این اصطلاح اشاره به جریان هوا در برج خنک کننده (Cooling Tower) در حالت تحت فشار را دارد. در مسیر هوای خروجی از برج، فن تعبیه شده تا باعث عبور هوا از برج خنک کنندها شود.
بار حرارتی: مقدار گرمایی که از آب در حال گردش در برج خنک کن(Cooling Tower) گرفته می شود را بار حرارتی برج گویند. واحد بار حرارتی BTU⁄hr یا BTU⁄min می باشد.
ارتفاع برج خنک کننده: فاصله عمودی بین حوضچه آب سرد در کف برج تا فن در بالای برج را ارتفاع برج خنک کننده (Cooling Tower) گویند.
درجه حرارت آب داغ: درجه حرارت آبی که در سیستم تهویه مطبوع در حال گردش است را دمای آب داغ برج خنک کن (Cooling Tower) گویند که واحد آن ساانتیگراد یا فارنهایت می باشد.
برج های خنک کننده مکشی: این اصطلاح اشاره به جهت حرکت هوا در برج های خنک کننده (Cooling Tower) دارد. در این حالت فن در قسمت خروجی هوا قرار دارد تا مکش صورت پذیرد.
اختلاط عمل: هوای آلوده ای که از محیط بیرون وارد برج می شود. برای مثال می توان به دود خروجی که از برج خنک کن (Cooling Tower) کناری ساطع می شود، اشاره نمود.
درجه حرارت حباب تر (LWB): درجه حرارت حباب تر هوایی است که از برج خنک کن (Cooling Tower) خارج می گردد. واحد درجه حرارت حباب تر سانتیگراد یا فارنهایت می باشد.
طول برج خنک کن: در برج های خنک کننده (Cooling Tower) با جریان تداخلی طول همواره عمود بر جریان عبوری هوا می باشد. ولی در برج خنک کن های (Cooling Tower) با جریان مخالف این جریان موازی دریچهها می باشد.
نسبت مایع به گاز (L/G): در این نسبت مقدار کل جرم خالص آب در جریان در صورت کسر و مقدار هوای خشک در مخرج کسر قرار می گیرد. واحد و مبنای آن پوند است.
لوور (Lower): لوور از قطعاتی پره شکل ساخته می شود که به یک دیگر سرهم شده اند و در دهانه ورودی قرار می گیرند. لوور به منظور توزیع یکنواخت هوا در زمان برخورد با سطوح خنک ساز استفاده می شود.
آب جبرانی: به منظور جبران آب بخار شده و آب پرتی از برج خنک کننده(Cooling Tower) مقداری آب به آن اضافه می گردد که به این آب اضافه شده، آب جبرانی گفته می شود.
جریان مکانیکی هوا: این اصطلاح به جریان هوا به دلیل وجود فن یا هر دستگاه مکنده دیگر استفاده می گردد.
ماژول (module): زمانی که قسمت هایی از برج خنک کننده (Cooling Tower) از پیش مونتاژشده باشد آن را ماژول گویند.
جریان طبیعی هوا: هرگاه جریان هوا درون برج خنک کننده(Cooling Tower) به صورت طبیعی و اتمسفریک باشد که این جریان بر اثر اختلاف فشار رخ می دهد را جریان طبیعی هوا می گویند.
نازل (Nozzle): این قطعه به منظور اسپری آب تحت فشار در برج خنک کننده (Cooling Tower) مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع آب را به صورت اسپری بر روی صفحات جاذب می پاشد.
PH: مبنایی به منظور تشخیص حالت اسیدی یا قلیایی بودن آب در گردش در برج های خنک کننده (Cooling Tower). در صورتی که این مقدار بالاتر از 7 باشد به قلیایی بودن آب اشاره دارد و در صورت پایین تر بودن از عدد 7 نشان دهنده حالت اسیدی آن است.
لوله پیتوت (Pitot tube): این قطعه به منظور اندازه گیری فشار آب در جریان مورد استفاده قرار می گیرد.
دود: در واقع به اختلاط هوا و بخار داغ خروجی از برج خنک کننده (Cooling Tower) گفته می شود.
سایکرومتر (Psychrometer): این قطعه به منظور اندازه گیری درجه حرارت حباب تر و حباب خشک مورد استفاده قرار می گیرد.
محدوده دمایی (رنج مایی): به مقدار از تفریق دمای آب ورودی و خروجی از برج به دست می آید. این مقدار در طراحی برج خنک کننده (Cooling Tower) نقش بسیار مهمی دارد.
رایزر (Raiser): خط لوله ای که آب خروجی از برج خنک کننده (Cooling Tower) را به منبع تغذیه می رساند.
کاهش دهنده سرعت: این قطعه به منظور کاهش دادن دور خروجی از موتور مورد استفاده قرار میگیرد. این قطعه در واقع برای بهینه کار کردن موتور مورد استفاده قرار می گیرد. کاهش دهنده سرعت برج های خنک کن (Cooling Tower) به صورت جعبه دنده (گیربکس) و یا به صورت تسمه و پولی می باشند.
میله قطره ریز: این میله ها در برج های خنک کننده (Cooling Tower) برای بالا بردن مقاومت مکانیکی و افزایش انتقال حرارت استفاده می شوند.
افشان کننده (اسپری): مفهوم پاشش آب به صورت میکرون قطره بر روی صفحات انتقال حرارت را دارد. هوا و آب بدین صورت بهتر انتقال حرارت خواهند داشت.
هوای استاندارد: این هوا دارای خصوصیاتی چون چگالی Ib/ft3 0.075 و دمایی معادل 70 درجه فارنهایت و فشار inHg 92/29 می باشد.
هد پمپ: در برج های خنک کننده (Cooling Tower) این مقدار برابر ارتفاع کف حوضچه آب سرد (Cold Basin) تا خط بالای سیستم آب است.
نرخ جرمی آب: جریان عبوری آب تقسیم بر سطح قابل انتقال حرارت
نرخ جریان هوا: مقدار هوای گذرنده از برج خنک کن در مقیاس جرم به ازای هر ساعت
دمای آب تر: مقدار درجه حرارت دمای هوای ورودی همان دمای آب تر می باشد.
بادخور: مقدار آبی که با در جریان بودن باد از برج خنک کننده (Cooling Tower) خارج می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت سیستم های تهویه مطبوع و انتخاب مناسب ترین سیستم برای پروژه های خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

نویسنده: